Θρησκευτική κατάνυξη και πολιτικά φορτισμένο θέαμα στην περφόρμανς-εγκατάσταση «The Let Go» του Νικ Κέιβ

Θρησκευτική κατάνυξη και πολιτικά φορτισμένο θέαμα στην περφόρμανς-εγκατάσταση «The Let Go» του Νικ Κέιβ Facebook Twitter
Φωτο: James Ewing, © Park Avenue Armory
0

Η υβριδική περφόρμανς-εγκατάσταση «The Let Go» που παρουσίασε ο Νικ Κέιβ κατά τη διάρκεια του Ιουνίου στο Park Avenue Armory του Μανχάταν ήταν μια απόκοσμη εμπειρία, όπου η θρησκεία αναμείχθηκε με το θέαμα, και προκάλεσε ποικίλα σχόλια.

Νωρίς τις Κυριακές, όταν το γρασίδι είναι ακόμα υγρό και η πόλη ήσυχη, κάποιοι άνθρωποι σηκώνονται, βάζουν τα καλά τους και συγκεντρώνονται στις εκκλησίες για να τραγουδήσουν, να χορέψουν και να συγχρονιστούν. Κάποιες φορές οι ύμνοι είναι αργοί και ρυθμικοί, σαν η γη να τρέμει, ενώ άλλοτε είναι πιο έντονοι και δυναμικοί.

Συχνά ένα εκκλησιαστικό όργανο καθοδηγεί τον δρόμο προς την έκσταση, ή ένα σχήμα κρουστών, ή μια ηλεκτρισμένη μπάντα, ή απλά μια ομάδα συντονισμένων τραγουδιστών με ταιριαστές φορεσιές και χορογραφημένες κινήσεις. 

Σε κάθε περίπτωση, αυτοί οι άνθρωποι χάνονται μέσα στους ύμνους και κατακλύζονται από το βαθύ αίσθημα της κατάνυξης που προκαλεί μια εκκλησία την Κυριακή το πρωί, όταν οι πιστοί ζητούν από τον θεό τους να είναι κοντά και να έρθει να κατοικήσει στο μέρος που βρίσκονται. 

Τι γίνεται όμως όταν το κλίμα κατάνυξης μπολιάζεται από την παρουσία ενός καρναβαλιού γεμάτου από παιδιά που τραγουδούν, χορευτές ντυμένους με περίτεχνα κοστούμια που κινούνται ζαλιστικά και άλλους φαινομενικά άσχετους καλλιτέχνες; Τι είναι αυτό το υβρίδιο εξομολόγησης, υποταγής, αντιπαράθεσης και γιορτής; Ποιος θα το πίστευε ότι ένας άνθρωπος θα μπορούσε να συγκεράσει αυτές τις ασυμβίβαστες εμπειρίες μέσα σε 90 λεπτά και να τις κάνει να μοιάζουν με ευλογία; Ο Νικ Κέιβ τα κατάφερε όλα αυτά με την περφόρμανς «The Let Go».

Θρησκευτική κατάνυξη και πολιτικά φορτισμένο θέαμα στην περφόρμανς-εγκατάσταση «The Let Go» του Νικ Κέιβ Facebook Twitter
Φωτο: James Ewing, © Park Avenue Armory

Στην αρχή, μια ομάδα πειθαρχημένων χορευτών περπατούν με τα χέρια ψηλά, σαν να είναι στόχοι. Είναι κυρίως νεαροί μαύροι όποτε προφανώς είναι στόχοι. Θα μπορούσαν να χτυπήσουν μια πόρτα για να ρωτήσουν κάτι και να τους πυροβολήσουν.

Κινούνται τραγουδώντας και κάποιος λέει «περπάτα με ελπίδα». Είναι προστακτική, μια έκκληση που αναζητά απόκριση. Οι περφόρμερ ζητούν από το κοινό να βρει ελπίδα για τον εαυτό του. Την ίδια στιγμή αναγνωρίζουν τα όρια. Σε κάποια φάση, ένας από τους βασικούς χορευτές φωνάζει «φοβάσαι;». Η απάντηση είναι «ναι». Δεδομένης της έντονης αναζωπύρωσης της λευκής υπεροχής που ξεδιάντροπα υποστηρίζει η αμερικανική κυβέρνηση, ο κόσμος φοβάται.

Όμως οι αντιδράσεις είναι περίπλοκες. Ένας καλλιτέχνης λέει ότι η περφόρμανς βρίσκεται πάνω στη γραμμή ανάμεσα στο θέαμα και την πραγματικότητα. Μια άλλη καλλιτέχνιδα λέει ότι αρχικά δεν ένιωθε άνετα να μοιραστεί το βίωμα της εκκλησίας με το λευκό κοινό. Οι τελετουργίες αυτές θεωρεί ότι παραβιάζονται όταν προορίζονται για διασκέδαση.

Πάντως, μακάρι όμως αυτή η πρωτότυπη «απόδραση» να μπορούσε να βιωθεί από το κοινό και πέρα από το ανέβασμά της στο Park Avenue Armory του Upper East Side του Μανχάταν. 

Με πληροφορίες από hyperallergic

 

Θρησκευτική κατάνυξη και πολιτικά φορτισμένο θέαμα στην περφόρμανς-εγκατάσταση «The Let Go» του Νικ Κέιβ Facebook Twitter
Φωτο: James Ewing, © Park Avenue Armory

 

Culture
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Μυστήριο 188 ΤΟ ΦΩΣ»: Μια έκθεση για τον «Μορφωτικό και Εκπολιτιστικό Σύλλογο Ελευσίνος»

LiFO X 2023 ΕΛΕVΣΙΣ / «Μυστήριο 188 ΤΟ ΦΩΣ»: Μια έκθεση για τον «Μορφωτικό και Εκπολιτιστικό Σύλλογο Ελευσίνος»

Ο Χρήστος Παρίδης συνομιλεί με έναν εκ των ιδρυτικών μελών της, τον Θανάση Λεβέντη, μια ξεχωριστή και πολύπλευρη προσωπικότητα, άρρηκτα συνδεδεμένη με την πόλη.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Γιατί παραιτήθηκε ο διευθυντής του Βρετανικού Μουσείου

Culture / Γιατί παραιτήθηκε ο διευθυντής του Βρετανικού Μουσείου;

Μια συνταρακτική υπόθεση συστηματικής κλοπής αρχαιοτήτων βρίσκεται μονάχα στην αρχή των αποκαλύψεων. Πώς έφτασαν να λείπουν μέχρι και 1,500 αντικείμενα από την συλλογή του Βρετανικού Μουσείου, πώς μερικά από αυτά κατέληξαν στο eBay, και το παρασκήνιο μιας παραίτησης που κρύβει πολλά.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΚΟΣ ΕΥΣΤΑΘΙΟΥ
Ζαμέ Κορωπί: Λίγες αλήθειες για το μοχθηρό language barrier που κάποτε μας έχει τρολάρει όλους

Οπτική Γωνία / Ζαμέ Κορωπί: Λίγες αλήθειες για το μοχθηρό language barrier που κάποτε μας έχει τρολάρει όλους

Το πάθημα του συνηγόρου της Εύας Καϊλή, Μιχάλη Δημητρακόπουλου, ακριβώς, όπως παλαιότερα «τα αγγλικά του Τσίπρα», πέρα από τα ανέκδοτα και τα, δικαίως, μοχθηρά πειράγματα, έχουν πολλά να πουν για το γλωσσικό εμπόδιο και την υπερβολική αυτοπεποίθησή μας, όταν καλούμαστε να εκφραστούμε σε μία ξένη γλώσσα...
ΧΡΙΣΤΙΝΑ ΓΑΛΑΝΟΠΟΥΛΟΥ
Αννα Ροκόφυλλου: «Στον ΟΠΑΝΔΑ θέλουμε να αναδείξουμε την ιστορικότητα της Αθήνας»

Culture / Αννα Ροκόφυλλου: «Στον ΟΠΑΝΔΑ θέλουμε να αναδείξουμε την ιστορικότητα της Αθήνας»

Η Άννα Ροκοφύλλου, πρόεδρος του Οργανισμού Πολιτισμού, Αθλητισμού και Νεολαίας του Δήμου Αθηναίων, κάνει έναν απολογισμό των δύο πρώτων ετών της θητείας της και δεν κρύβει τον ενθουσιασμό της για το Φεστιβάλ Κολωνού (6-28/9) με το οποίο ο πολιτισμός γίνεται διαθέσιμος σε κάθε δημότη.
ΕΛΕΝΗ ΤΖΑΝΝΑΤΟΥ
Το συγκινητικό βίντεο με τον Μικ Τζάγκερ για την επιστροφή του κοινού στο Άλμπερτ Χολ

Lifo Picks / Το συγκινητικό βίντεο με τον Μικ Τζάγκερ για την επιστροφή του κοινού στο Άλμπερτ Χολ

Your Room Will Be Ready: «Ανυπομονούμε να αρχίσουμε να δημιουργούμε αναμνήσεις μαζί σας με καλλιτέχνες παγκόσμιας κλάσης για άλλη μια φορά. Έχουμε περισσότερη ιστορία να γράψουμε».
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Κοντσέρτα του Μότσαρτ σε όργανα εποχής από τους μουσικούς της Καμεράτας

Culture / Κοντσέρτα του Μότσαρτ σε όργανα εποχής από τους μουσικούς της Καμεράτας

Η συναυλία του βραβευμένου αθηναϊκού συνόλου, το οποίο φημίζεται για τις ιστορικές πρακτικές ερμηνείας του σε όργανα εποχής, αποτελεί συμπαραγωγή του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών και των Μουσικών της Καμεράτας.