Αποκάλυψη: Σαουδάραβας πρίγκιπας αγόρασε τον πίνακα «Ο Σωτήρας του Κόσμου» του Λεονάρντο Ντα Βίντσι

Αποκάλυψη: Σαουδάραβας πρίγκιπας αγόρασε τον πίνακα «Ο Σωτήρας του Κόσμου» του Λεονάρντο Ντα Βίντσι Facebook Twitter
3

Είναι ένας σχετικά άγνωστος Σαουδάραβας πρίγκιπας της βασιλικής οικογένειας, χωρίς προϊστορία ως σημαντικός συλλέκτης έργων τέχνης, και χωρίς καμία γνωστή πηγή μεγάλου πλούτου.

Αλλά ο πρίγκιπας Bader bin Abdullah bin Mohammed bin Farhan al-Saud είναι ο μυστηριώδης αγοραστής του πίνακα «Ο Σωτήρας του Κόσμου» του Λεονάρντο Ντα Βίντσι ο οποίος πωλήθηκε στην τιμή ρεκόρ των 450 εκατομμυρίων δολαρίων σε δημοπρασία τον περασμένο μήνα.

Η αποκάλυψη ότι ο πρίγκιπας Bader είναι ο αγοραστής, έγινε πριν λίγες ώρες από την εφημερίδα «The New York Times» και έρχεται να δώσει λύση σε ένα από τα πιο συναρπαστικά μυστήρια του κόσμου της τέχνης.

Έχει επίσης εξαιρετικό ενδιαφέρον η χρονική στιγμή της αποκάλυψης καθώς τα περισσότερα μέλη της σαουδικής ελίτ, συμπεριλαμβανομένων και ορισμένων στη βασιλική οικογένεια, βρίσκονται στο στόχαστρο της σαρωτική καταστολής κατά της διαφθοράς και του παράνομου πλουτισμού.

Αποκάλυψη: Σαουδάραβας πρίγκιπας αγόρασε τον πίνακα «Ο Σωτήρας του Κόσμου» του Λεονάρντο Ντα Βίντσι Facebook Twitter
O πρίγκιπας Bader στην μικρή εικόνα πάνω δεξιά

Ο πρίγκιπας Bader είναι φίλος και συνεργάτης του 32χρονου πρίγκιπα της χώρας, Mohammed bin Salman.

Η εκπρόσωπος του οίκου Christie's δεν σχολίασε την ταυτότητα αγοραστών και ο πρίγκιπας Bader δεν προσφέρθηκε επίσης να επιβεβαιώσει ή να διεψεύσει. Όμως καθώς η εφημερίδα ΝΥΤ συνέχισε να ασκεί πιέσεις για να αποκαλυφθεί η αλήθεια, το νεοσυσταθέν μουσείου του Λούβρου στο Αμπού Ντάμπι στα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα ανέφερε σε ένα tweet ότι ο πίνακας «έρχεται στο Λούβρο του Αμπού Ντάμπι». Η εφημερίδα αναφέρει πως ο Σαουδάραβος πρίγκιπας είναι στενός σύμμαχος του ομολόγου του στο Αμπού Ντάμπι.

Τα έγγραφα που παρασχέθηκαν από τη Σαουδική Αραβία και εξετάστηκαν από την εφημερίδα αποκαλύπτουν ότι εκπρόσωποι του αγοραστή πρίγκιπα Berner δεν τον παρουσίασαν ως πλειοδότη μέχρι την ημέρα πριν από την πώληση. Η ταυτότητά του ήταν άγνωστη στα στελέχη του Christie's τα οποία δεν γνώριζαν επίσης την προέλευση των οικονομικών μέσων της αγοράς. Ακόμα και αφού είχε γίνει κατάθεση αξίας 100 εκατομμυρίων δολαρίων για συμμετοχή του πρίγκιπα στην δημοπρασία, οι δικηγόροι του Christie, οι οποίοι διεξήγαγαν έλεγχο στους πιθανούς υποψηφίους, πίεζαν με δύο ξεκάθαρες ερωτήσεις: Από πού πήρε τα χρήματα; Και ποια ήταν η σχέση του με τον Σαουδάραβα ηγεμόνα, τον βασιλιά Σάλμαν;

Για τον πρίγκιπα Bader, η καταβολή ενός τέτοιου άνευ προηγουμένου ποσού για έναν πίνακα του Ιησού διακινδύνευε επίσης να προσβάλει τις θρησκευτικές ευαισθησίες των μουσουλμάνων συμπατριωτών του

Οι πληροφορίες αναφέρουν πως ο Berner είπε πως ήταν μόνο ένας από τους 5.000 πρίγκιπες, σύμφωνα με τα έγγραφα και τους εμπλεκόμενους.

Το έργο του Ντα Βίντσι αντιπροσώπευε μια μεγάλη αγορά γοήτρου στον κόσμο της τέχνης, αν και θεωρείται ακόμη και σήμερα εξαιρετικά αμφιλεγόμενη καθώς μερικοί ειδικοί αμφισβήτησαν την γνησιότητά του.

Για τον πρίγκιπα Bader, η καταβολή ενός τέτοιου άνευ προηγουμένου ποσού για έναν πίνακα του Ιησού διακινδύνευε επίσης να προσβάλει τις θρησκευτικές ευαισθησίες των μουσουλμάνων συμπατριωτών του. Οι μουσουλμάνοι διδάσκουν ότι ο Ιησούς δεν ήταν ο σωτήρας, αλλά ένας προφήτης. Και οι περισσότεροι μουσουλμάνοι - ειδικά οι κληρικοί της Σαουδικής Αραβίας - θεωρούν την καλλιτεχνική απεικόνιση οποιουδήποτε από τους προφήτες ως μια μορφή ιεροσυλίας.

Ο πρίγκιπας Bader προέρχεται από έναν μικρότερο κλάδο της βασιλικής οικογένειας, τους Farhan. Εμφανίζεται στο διοικητικό συμβούλιο μιας ενεργειακής εταιρείας που δραστηριοποιείται στη Σαουδική Αραβία, την Energy Holdings International, και περιγράφεται ως ένας από τους νεότερους επιχειρηματίες της Σαουδικής Αραβίας.

Σύμφωνα με το βιογραφικό του είναι επίσης πρόεδρος της ιδρυτικής επιτροπής μιας τοπικής κοινοπραξίας που κέρδισε άδεια από το βασίλειο για την κατασκευή ενός δικτύου οπτικών ινών, σε μια «στρατηγική συνεργασία» με την Verizon.

Περιγράφεται επίσης ως ένας από τους ιδρυτές μιας μεγάλης επιχείρησης ανακύκλωσης και διαχείρισης απορριμμάτων στη Σαουδική Αραβία.

Όσον αφορά την ακίνητη περιουσία, την οποία κατέθεσε ο πρίγκηπας Bader στον οίκο Christie's ως πηγή των χρημάτων του, αναφέρεται πως δραστηριοποιείται επίσης στο χώρο ακινήτων στη Σαουδική Αραβία, το Ντουμπάι και την υπόλοιπη Μέση Ανατολή και πως έχει συνεργασία με μεγάλες εταιρείες.

Επίσης φαίνεται να έχει συνεργαστεί με τον Πρίγκιπα Mohammed για τουλάχιστον ένα μεγάλο έργο. Μαζί ίδρυσαν την Brent Thompson Architects, μια εταιρεία που εδρεύει στο Λος Άντζελες και σχεδιάζει ένα περίπλοκο συγκρότημα θέρετρων κοντά στο Jidda.

Ο Bader συμμετείχε τηλεφωνικώς και εκπροσωπήθηκε στην αίθουσα από τον Alex Rotter. Τουλάχιστον τρεις άλλοι ανώνυμοι πλειοδότες ανταγωνίζονταν τηλεφωνικά μέσω εκπροσώπων στην αίθουσα. Σημαντικοί έμποροι και συλλέκτες από όλο τον κόσμο της τέχνης είχαν συγκεντρωθεί για να παρακολουθήσουν.

Η δημοπρασία άνοιξε με προσφορά αξίας 100 εκατομμυρίων δολαρίων από έναν άγνωστο συλλέκτη και σχεδόν αμέσως έφθασε τα 225 εκατομμύρια δολάρια, υπερβαίνοντας το προηγούμενο ρεκόρ για πώληση σε δημοπρασία.

Η τιμή ανέβηκε περαιτέρω φτάνοντας τα 260 εκατομμύρια δολάρια λιγότερο από δύο λεπτά μετά την έναρξη της δημοπρασίας. Στη συνέχεια, μόνο δύο ανώνυμοι πλειοδότες έμειναν, ο Πρίγκιπας Μπάντερ και άλλο ένα άγνωστο πρόσωπο που εκπροσωπήθηκε στην αίθουσα από τον François de Poortere, επικεφαλής των έργων ζωγραφικής στον Christie's.

Η τιμή αυξάνονταν αργά για λίγο, με προσαυξήσεις μόλις 2 εκατομμυρίων δολαρίων. Αλλά μετά την προσφορά ύψους 330 εκατομμυρίων δολαρίων, ο πρίγκιπας Bader άρχισε να αυξάνει την τιμή με όλο και μεγαλύτερα ποσά. Το δωμάτιο ξέσπασε σε χειροκροτήματα όταν προσφέρθηκαν 350 εκατομμύρια δολάρια και η κορύφωση δεν άργησε να έρθει...

Οι προσφορές συνεχίστηκαν μέχρι που περίπου 19 λεπτά μετά την έναρξη της δημοπρασίας, ο πρίγκιπας Bader έκανε ένα άλμα αξίας 30 εκατομμυρίων δολαρίων και εκτόξευσε το ποσό στα 400 εκατομμύρια δολάρια. Η τελική τιμή 450 εκατομμυρίων δολαρίων περιλαμβάνει πρόσθετα τέλη που καταβάλλονται από τον αγοραστή.

Ο πρίγκιπας είχε πει στον Christie's ότι σκόπευε να πληρώσει εξολοκλήρου το ποσό μετά την ολοκλήρωση της πώλησης. Ωστόσο, λόγω της απροσδόκητα υψηλής τιμής, συντάχθηκε μια σύμβαση που ορίζει έξι μηνιαίες δόσεις. 

Culture
3

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Μυστήριο 188 ΤΟ ΦΩΣ»: Μια έκθεση για τον «Μορφωτικό και Εκπολιτιστικό Σύλλογο Ελευσίνος»

LiFO X 2023 ΕΛΕVΣΙΣ / «Μυστήριο 188 ΤΟ ΦΩΣ»: Μια έκθεση για τον «Μορφωτικό και Εκπολιτιστικό Σύλλογο Ελευσίνος»

Ο Χρήστος Παρίδης συνομιλεί με έναν εκ των ιδρυτικών μελών της, τον Θανάση Λεβέντη, μια ξεχωριστή και πολύπλευρη προσωπικότητα, άρρηκτα συνδεδεμένη με την πόλη.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Γιατί παραιτήθηκε ο διευθυντής του Βρετανικού Μουσείου

Culture / Γιατί παραιτήθηκε ο διευθυντής του Βρετανικού Μουσείου;

Μια συνταρακτική υπόθεση συστηματικής κλοπής αρχαιοτήτων βρίσκεται μονάχα στην αρχή των αποκαλύψεων. Πώς έφτασαν να λείπουν μέχρι και 1,500 αντικείμενα από την συλλογή του Βρετανικού Μουσείου, πώς μερικά από αυτά κατέληξαν στο eBay, και το παρασκήνιο μιας παραίτησης που κρύβει πολλά.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΚΟΣ ΕΥΣΤΑΘΙΟΥ
Ζαμέ Κορωπί: Λίγες αλήθειες για το μοχθηρό language barrier που κάποτε μας έχει τρολάρει όλους

Οπτική Γωνία / Ζαμέ Κορωπί: Λίγες αλήθειες για το μοχθηρό language barrier που κάποτε μας έχει τρολάρει όλους

Το πάθημα του συνηγόρου της Εύας Καϊλή, Μιχάλη Δημητρακόπουλου, ακριβώς, όπως παλαιότερα «τα αγγλικά του Τσίπρα», πέρα από τα ανέκδοτα και τα, δικαίως, μοχθηρά πειράγματα, έχουν πολλά να πουν για το γλωσσικό εμπόδιο και την υπερβολική αυτοπεποίθησή μας, όταν καλούμαστε να εκφραστούμε σε μία ξένη γλώσσα...
ΧΡΙΣΤΙΝΑ ΓΑΛΑΝΟΠΟΥΛΟΥ
Αννα Ροκόφυλλου: «Στον ΟΠΑΝΔΑ θέλουμε να αναδείξουμε την ιστορικότητα της Αθήνας»

Culture / Αννα Ροκόφυλλου: «Στον ΟΠΑΝΔΑ θέλουμε να αναδείξουμε την ιστορικότητα της Αθήνας»

Η Άννα Ροκοφύλλου, πρόεδρος του Οργανισμού Πολιτισμού, Αθλητισμού και Νεολαίας του Δήμου Αθηναίων, κάνει έναν απολογισμό των δύο πρώτων ετών της θητείας της και δεν κρύβει τον ενθουσιασμό της για το Φεστιβάλ Κολωνού (6-28/9) με το οποίο ο πολιτισμός γίνεται διαθέσιμος σε κάθε δημότη.
ΕΛΕΝΗ ΤΖΑΝΝΑΤΟΥ
Το συγκινητικό βίντεο με τον Μικ Τζάγκερ για την επιστροφή του κοινού στο Άλμπερτ Χολ

Lifo Picks / Το συγκινητικό βίντεο με τον Μικ Τζάγκερ για την επιστροφή του κοινού στο Άλμπερτ Χολ

Your Room Will Be Ready: «Ανυπομονούμε να αρχίσουμε να δημιουργούμε αναμνήσεις μαζί σας με καλλιτέχνες παγκόσμιας κλάσης για άλλη μια φορά. Έχουμε περισσότερη ιστορία να γράψουμε».
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Κοντσέρτα του Μότσαρτ σε όργανα εποχής από τους μουσικούς της Καμεράτας

Culture / Κοντσέρτα του Μότσαρτ σε όργανα εποχής από τους μουσικούς της Καμεράτας

Η συναυλία του βραβευμένου αθηναϊκού συνόλου, το οποίο φημίζεται για τις ιστορικές πρακτικές ερμηνείας του σε όργανα εποχής, αποτελεί συμπαραγωγή του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών και των Μουσικών της Καμεράτας.

σχόλια

1 σχόλια
Περίεργο να δώσει Μουσουλμάνος τόσα λεφτά για πίνακα που απεικονίζεται ο Ιησούς Χριστός. Ή είναι 'μούφα' η είδηση, ή είναι 'μούφα' ο πίνακας και το ποσό ήταν πολύ μικρότερο και αγοράστηκε για διαφημιστικούς σκοπούς.
Καλά, μιλάμε για φοβερές θεωρίες! Μόνο που πιθανότατα τίποτα απ' αυτά δεν ισχύει. Ένας τέτοιο έργο τέχνης -αναλογιζόμενοι και το ταραχώδες και περίεργο ιστορικό του- αντιμετωπίζεται ως θρύλος, αλλά -κυρίως- ως μία πολύ καλή ΕΠΕΝΔΥΣΗ και μπορεί τώρα να κατέχει, πλέον, το ρεκόρ auction πώλησης, αλλά μην τρελαίνεται …το προηγούμενο ρεκόρ πώλησης (ιδιωτικής) για πίνακα αφηρημένης τέχνης του Willem de Kooning (Interchange/ 1955) αγοράστηκε το 2015 στα 300 εκατ. δολάρια, από συλλέκτη που διαθέτει το βαλάντιο.Αξίζει να αναφερθεί ότι ο "Σωτήρας του Κόσμου" κατευθύνεται -ήδη- προς το νεοσύστατο μουσείο Λούβρο του Αμπού Ντάμπι (βλ. https://www.louvreabudhabi.ae/) χωρίς να είναι γνωστό αν θα αποτελέσει περιοδικό ή μόνιμο έκθεμα. [Τώρα τα ευρύτερα ζητήματα της διαφθοράς, στους πριγκιπικούς κύκλους της Σ.Α και της καθαρότητας ή μη αυτών των υπέρογκων χρηματικών ποσών ή το τι γκάμα σκοπών θα εξυπηρετήσει το άνωθεν μουσείο τελικώς, πέραν του προφανούς, είναι άλλο θέμα].
Aχα! Ενδιαφέρον. Κάτι είχα διαβάσει γι' αυτόν πρόσφατα, αναφορικά με την πρόθεση ενσωμάτωσης περισσότερων γυναικών στο εργατικό δυναμικό της χώρας και το "χτίσιμο" εναλλακτικών, πέραν του πετρέλαιου στην Σ.Α., ήδη τελείται μία στροφή υποτίθεται (τα αποθέματα άλλωστε δεν είναι ανεξάντλητα).Τώρα αναφορικά με τα proxy wars Σαουδαράβων- Ιρανών, κρατάει χρόνια αυτή η κολόνια, ποιοι τα πληρώνουν περισσότερο βέβαια είναι ένα άλλο θέμα. Ιts a foul bussiness.καλό απόγευμα :-)