Αριστουργήματα της αρχαιότητας που καταστράφηκαν από το ISIS «ζωντανεύουν» ξανά χάρη στο 3D printing

Αριστουργήματα της αρχαιότητας που καταστράφηκαν από το ISIS «ζωντανεύουν» ξανά χάρη στο 3D printing Facebook Twitter
1

Τρεις αρχαιολογικοί θησαυροί από τη Συρία και το Ιρακ που υπέστησαν σοβαρές ζημιές ή καταστράφηκαν ολοσχερώς από τους μαχητές του Ισλαμικού Κράτους, αναδημιουργήθηκαν για τις ανάγκες μίας έκθεσης στο Κολοσσαίο της Ρώμης.

Η έκθεση που εγκαινιάστηκε την περασμένη Πέμπτη, φιλοξενεί ρέπλικες ίδιου μεγέθους από τρία μοναδικά αριστουργήματα.

Συγκεκριμένα, πρόκειται για ένα μέρος της οροφής του Ναού του Μπελ στην Αρχαία Παλμύρα, ένα γιγαντιαίο ανθρωπόμορφο άγαλμα φτερωτού ταύρου που προέρχεται από την Νιμρούντ, την αρχαία πρωτεύουσα των Ασσυρίων που καταστράφηκε από τις μπουλντόζες του ΙΚ και τα βασιλικά αρχεία της αρχαίας Έμπλας.

Η χρήση της σύγχρονης τεχνολογίας για τις ανάγκες της έκθεσης που χρηματοδοτήθηκε από την UNESCO,  επιχειρεί να φέρει στο προσκήνιο τη συζήτηση σχετικά με τις πιθανότητες αποκατάστασης, ανάπλασης ή αναδημιουργίας έργων που καταστράφηκαν σε πολεμικές συγκρούσεις.

Οι τζιχαντιστές του Ισλαμικού κράτος κατέστρεψαν τα ερείπια του Ναού του Μπελ στην Παλμύρα τον Αύγουστο του 2015 και διέλυσαν με μπουλντόζες το αρχαιολογικό χώρο της Νιμρούντ στο Ιράκ μερικούς μήνες αργότερα.

Όσο για τα βασιλικά αρχεία της αρχαίας Έμπλας, στα οποία περιλαμβάνονται περίπου 16.000 ενεπίγραφες πινακίδες, υπέστησαν σοβαρές ζημιές κατά τη διάρκεια των συγκρούσεων στη Συρία.

«Η Νιμρούντ ήταν η πρώτη που καταστράφηκε» λέει στους New York Times ο Frances Pinnock, συν-επικεφαλής ανασκαφών στον αρχαιολογικό χώρο της Έμπλα. «Ήταν γνωστή ως οι Βερσαλλίες της αρχαίας Εγγύς Ανατολής και επιλέχθηκε για αυτή ακριβώς τη συμβολική της σημασία».

Την ώρα που η βία στη Μέση Ανατολή συνεχίζεται, αρχαιολόγοι και αξιωματούχοι από διάφορες διεθνείς οργανώσεις εξερευνούν διάφορες λύσεις για την αναδημιουργία των αρχαιολογικών χώρων της Συρίας και του Ιράκ μόλις και όταν ο πόλεμος τελειώσει.

Αριστουργήματα της αρχαιότητας που καταστράφηκαν από το ISIS «ζωντανεύουν» ξανά χάρη στο 3D printing Facebook Twitter

«Γίνεται πολύ συζήτηση για το πως θα αποκατασταθούν όσα χάθηκαν» λέει ο Stefano De Caro, γενικός διευθυντής του Διεθνούς Κέντρου Μελετών για την Διατήρηση και την Αποκατάσταση της Πολιτιστικής Κληρονομιάς, με έδρα τη Ρώμη, και προσθέτει: «Η μία πρόταση είναι να συνδυάσουμε τη μοντέρνα τεχνολογία και τις χειρωνακτικές μεθόδους».

Στη συγκεκριμένη περίπτωση, τρεις ιταλικές εταιρείες, με τη βοήθεια αρχαιολόγων και ιστορικών Τέχνης, χρησιμοποίησαν την τεχνολογία του 3D printing και υλικά που μιμούνται τις ιδιότητες του μαρμάρου και του ψαμμίτη για να ανακατασκευάσουν τα πολύτιμα κειμήλια της αρχαιότητας.

Ο Pinnock σημείωσε ότι η επιστημονική ομάδα που ολοκλήρωσε την αναδημιουργία του αγάλματος της Νιμρούντ πρόσθεσε μερικές μικρές ρωγμές για να «δώσουν την αίσθηση της φθοράς του χρόνου».

Η λεπτομερής δουλειά που έγινε για την ανάπλαση των αρχαίων κειμηλίων οφείλεται στις υψηλής ανάλυσης φωτογραφίες που παραχωρήθηκαν από τις υπηρεσίες του αμερικανικού στρατού και οι οποίες αργότερα αποθηκεύτηκαν στη Μοσούλη.

Όσο για την επιλογή του Κολοσσαίου για τις ανάγκες της συγκεκριμένης έκθεσης, o υπεύθυνος του χώρου Francesco Prosperetti τονίζει σε δήλωσή του: «Το Κολοσσαίο είναι ο αρχαιολογικός χώρος με τους περισσότερους επισκέπτες. Επιλέχτηκε για να διαδοθεί παντού το μήνυμα της σημασίας της πολιτιστικής κληρονομιάς και της αξίας που έχει για την εθνική ταυτότητα μίας χώρας, αλλά και για την ανάγκη να την προστατεύσουμε, να τη διατηρήσουμε και σε κάποιες περιπτώσεις να τη δημιουργήσουμε ξανά από την αρχή». 


Με στοιχεία από AP και New York Times

1

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Μυστήριο 188 ΤΟ ΦΩΣ»: Μια έκθεση για τον «Μορφωτικό και Εκπολιτιστικό Σύλλογο Ελευσίνος»

LiFO X 2023 ΕΛΕVΣΙΣ / «Μυστήριο 188 ΤΟ ΦΩΣ»: Μια έκθεση για τον «Μορφωτικό και Εκπολιτιστικό Σύλλογο Ελευσίνος»

Ο Χρήστος Παρίδης συνομιλεί με έναν εκ των ιδρυτικών μελών της, τον Θανάση Λεβέντη, μια ξεχωριστή και πολύπλευρη προσωπικότητα, άρρηκτα συνδεδεμένη με την πόλη.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Γιατί παραιτήθηκε ο διευθυντής του Βρετανικού Μουσείου

Culture / Γιατί παραιτήθηκε ο διευθυντής του Βρετανικού Μουσείου;

Μια συνταρακτική υπόθεση συστηματικής κλοπής αρχαιοτήτων βρίσκεται μονάχα στην αρχή των αποκαλύψεων. Πώς έφτασαν να λείπουν μέχρι και 1,500 αντικείμενα από την συλλογή του Βρετανικού Μουσείου, πώς μερικά από αυτά κατέληξαν στο eBay, και το παρασκήνιο μιας παραίτησης που κρύβει πολλά.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΚΟΣ ΕΥΣΤΑΘΙΟΥ
Ζαμέ Κορωπί: Λίγες αλήθειες για το μοχθηρό language barrier που κάποτε μας έχει τρολάρει όλους

Οπτική Γωνία / Ζαμέ Κορωπί: Λίγες αλήθειες για το μοχθηρό language barrier που κάποτε μας έχει τρολάρει όλους

Το πάθημα του συνηγόρου της Εύας Καϊλή, Μιχάλη Δημητρακόπουλου, ακριβώς, όπως παλαιότερα «τα αγγλικά του Τσίπρα», πέρα από τα ανέκδοτα και τα, δικαίως, μοχθηρά πειράγματα, έχουν πολλά να πουν για το γλωσσικό εμπόδιο και την υπερβολική αυτοπεποίθησή μας, όταν καλούμαστε να εκφραστούμε σε μία ξένη γλώσσα...
ΧΡΙΣΤΙΝΑ ΓΑΛΑΝΟΠΟΥΛΟΥ
Αννα Ροκόφυλλου: «Στον ΟΠΑΝΔΑ θέλουμε να αναδείξουμε την ιστορικότητα της Αθήνας»

Culture / Αννα Ροκόφυλλου: «Στον ΟΠΑΝΔΑ θέλουμε να αναδείξουμε την ιστορικότητα της Αθήνας»

Η Άννα Ροκοφύλλου, πρόεδρος του Οργανισμού Πολιτισμού, Αθλητισμού και Νεολαίας του Δήμου Αθηναίων, κάνει έναν απολογισμό των δύο πρώτων ετών της θητείας της και δεν κρύβει τον ενθουσιασμό της για το Φεστιβάλ Κολωνού (6-28/9) με το οποίο ο πολιτισμός γίνεται διαθέσιμος σε κάθε δημότη.
ΕΛΕΝΗ ΤΖΑΝΝΑΤΟΥ
Το συγκινητικό βίντεο με τον Μικ Τζάγκερ για την επιστροφή του κοινού στο Άλμπερτ Χολ

Lifo Picks / Το συγκινητικό βίντεο με τον Μικ Τζάγκερ για την επιστροφή του κοινού στο Άλμπερτ Χολ

Your Room Will Be Ready: «Ανυπομονούμε να αρχίσουμε να δημιουργούμε αναμνήσεις μαζί σας με καλλιτέχνες παγκόσμιας κλάσης για άλλη μια φορά. Έχουμε περισσότερη ιστορία να γράψουμε».
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Κοντσέρτα του Μότσαρτ σε όργανα εποχής από τους μουσικούς της Καμεράτας

Culture / Κοντσέρτα του Μότσαρτ σε όργανα εποχής από τους μουσικούς της Καμεράτας

Η συναυλία του βραβευμένου αθηναϊκού συνόλου, το οποίο φημίζεται για τις ιστορικές πρακτικές ερμηνείας του σε όργανα εποχής, αποτελεί συμπαραγωγή του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών και των Μουσικών της Καμεράτας.