Ο κ. Tάκις να έρθει να πάρει τα έργα του

Ο κ. Tάκις να έρθει να πάρει τα έργα του Facebook Twitter
TAKIS NO MORE Ο καινούργιος δήμαρχος είπε: «Δεν είμαστε υποχρεωμένοι να κρατήσουμε το πρόγραμμα της προηγούμενης δημάρχου και έτσι ο κύριος Τάκις πρέπει να έρθει να τα πάρει τα έργα».
0

Μήπως τελικά η αποκαθήλωση των Σινιάλωνήταν μια παρεξήγηση; 

Στους Ολυμπιακούς της Αθήνας μου ζήτησε η Ντόρα Μπακογιάννη να εκθέσω έργα μου στο κέντρο της Αθήνας. Μετά το τέλος με παρακάλεσε να παραμείνει κάποιο έργο μου στο δήμο, δηλαδή να τo αγοράσει. Της λέω, θα σου δώσω δύο έργα, αλλά το τρίτο θα πρέπει να πληρωθεί το μίνιμουμ ώστε να καλυφθούν τα έξοδα του ιδρύματός μου (ΚΕΤΕ). Ο καινούργιος δήμαρχος, όμως, είπε πως «εμείς δεν είμαστε υποχρεωμένοι να κρατήσουμε το πρόγραμμα της προηγούμενης δημάρχου και έτσι ο κύριος Τάκις πρέπει να έρθει να τα πάρει τα έργα».

Για σας το θέμα είναι περισσότερο ηθικό ή οικονομικό; 

Ηθικό κυρίως. Το έργο στοιχίζει 250.000 ευρώ και ζήτησα 85.000 για να καλύψω τα έξοδα του ιδρύματός μου (ΚΕΤΕ). 

Μα νιώθετε ότι «σας μισούν στον τόπο σας» όπως δηλώσατε στην «Ελευθεροτυπία»; 

Τους τα έχω πει σταράτα: Αφού βάζετε υπουργούς που δεν έχουν ιδέα... Ο πρώην ήταν γιατρός (Τατούλης) και ο σημερινός δεν έχει καμιά σχέση με τα γράμματα και τις τέχνες. Η προηγούμενη κυβέρνηση είχε βάλει κατ' αρχάς τη Μερκούρη, η μόνη που με στήριξε για το ίδρυμά μου, που ήτανε μέσα στη δουλειά, ηθοποιός. Ο Βενιζέλος πάλι, πολύ μορφωμένος άνθρωπος. Δεν έβαλαν γιατρουδάκια και καθηγητές και δεν ξέρω τι. Η κυρία Ντόρα Μπακογιάννη, σημερινή υπουργός Εξωτερικών, είχε σύμβουλο τον Κώστα Βαρώτσο στα καλλιτεχνικά, που γνώριζε το αντικείμενο. Σήμερα ο δήμος έχει την κ. Δασκαλάκη, η οποία είναι ανίδεη όσον αφορά στην τέχνη. Πού τη βρήκαν αυτήν που το μόνο που έχει κάνει είναι να γεμίσει την Αθήνα με καρδούλες μαξιλαράκια σαν αυτά που βάζουν τις βελόνες οι ράφτρες; Το πιο σκανδαλώδες βέβαια δεν είναι αυτό... 

Υπάρχουν και άλλα; 

Βέβαια! Μέσα σε όλα αυτά, μου έδωσαν και παράσημο από το υπουργείο Τουρισμού, πλακέτα το 2007. Έγραφε πάνω «Τιμής Ένεκεν, στον Τάκι, για την ανεκτίμητη προσφορά του στον ελληνικό τουρισμό». Από τη μία σε διώχνουν και από την άλλη σε βραβεύουν. Αν και είμαι φαλακρός, είναι να μη σου σηκώνονται οι τρίχες; 

Δηλαδή για έναν Έλληνα καλλιτέχνη θα ήταν καλύτερα να διαπρέψει στο εξωτερικό παρά στην Ελλάδα; 

Κοίταξε, η χώρα δεν επιτρέπει να κάνουμε μεγάλα πράγματα. Βέβαια, διεθνώς έχουμε αναδείξει σπουδαίους καλλιτέχνες: τον Σαμαρά, τη Χρύσα, τον Κουνέλη. Μπορείς όμως να αναπτυχθείς μόνο αν είσαι σε ένα μεγάλο καλλιτεχνικό κέντρο. Δεν τα βάζουμε με την Ελλάδα, όμως, επειδή δεν έγινε καλλιτεχνικό κέντρο. Στο Παρίσι πάνε και οι Αμερικάνοι ας πούμε, επειδή η Γαλλία είναι κέντρο. Δεν μπορούμε να αλλάξουμε τα κέντρα. Ούτε και αυτούς που έχουμε να τους διώχνουμε. Η Πινακοθήκη, πενήντα χρόνια τώρα, γιατί δεν μου έκανε μια έκθεση; Επειδή δεν είμαι σε καμία μαφία, ούτε ελληνική ούτε ξένη. 

Υπάρχει δηλαδή μια μαφία που προωθεί κάποιους καλλιτέχνες; 

Είναι μια μαφία που, αν δεν την γλείψεις, δεν σε δέχεται. Σιγά τώρα εγώ μη γλείψω την κυρία Λαμπράκη τη στιγμή που με παρακαλάνε τα μεγαλύτερα μουσεία του κόσμου. 

Η τέχνη υπηρετεί την επιστήμη ή η επιστήμη την τέχνη στο έργο σας; 

Πολλοί λένε πως ο Τάκις παντρεύει την τέχνη με την επιστήμη και άλλα τέτοια. Αλλά δεν το έχω κάνει πρώτος εγώ, προηγείται ο Λεονάρντο ντα Βίντσι. Απλά τότε στο Παρίσι, που πέρναγαν όλα τα κινήματα, ήμουνα ο μόνος που έβαλε τον ηλεκτρομαγνητισμό. Προσέθεσα το αόρατο μαγνητικό στοιχείο, την ψυχή του σιδήρου.

Προσπαθήσατε δηλαδή να δώσετε έτσι περισσότερη ενέργεια στο έργο; 

Πιστεύω ότι ένα έργο πρέπει να εκπέμπει ενέργεια. Αυτό δεν σημαίνει ότι πρέπει πάντα να υπάρχει ηλεκτρισμός ή μαγνητισμός. Τα έργα του Βαν Γκογκ είναι ηλεκτρικά. Όλα τα μεγάλα έργα εκπέμπουν μια ενέργεια. Αν δεν το κάνουν δεν είναι ζωντανά. Εγώ αντί να το κάνω ζωγραφικά, το κάνω με το μαγνήτη. Και αυτή η ενέργεια είναι αόρατη. Εμένα το δικό μου το ταλέντο είναι επιστημονικό, αλλά το εκφράζω μέσω της τέχνης. Εξάλλου και στο ΜΙΤ δημιουργήθηκε ένα τμήμα για τις τέχνες και τις επιστήμες. Αυτό προσπαθούμε να κάνουμε και εδώ στο ΚΕΤΕ.  

Νιώθετε ακόμα πρωτοπόρος; 

Νομίζω ότι είμαι γιατί δεν σταματάω πουθενά. Το σεξ και ο εγκέφαλος είναι τα τελευταία που πεθαίνουν στον άντρα. 

Κάνετε κάτι καινούργιο τώρα; 

Το statement είναι η μαγνητική ενέργεια πάντα. Αλλά προσπαθώ να το αποδώσω πιο προσιτά για το κοινό. Στο τελευταίο μου έργο έβαλα μια κοπέλα να δέχεται μαγνητικά κύματα, να ακούει μια μαγνητική μουσική και να αντιδρά ανάλογα. Το ευχαριστήθηκε το κοινό και το έδειξε και η τηλεόραση. Κάπου κρύψανε το μουνάκι και τα βυζιά. Γιατί το κάνανε; Το πιο ωραίο πράγμα στη γυναίκα δεν είναι το μουνί και το βυζί;

Η Αθήνα σαν πόλη μπορεί να χωρέσει μέσα της την τέχνη;  

Όχι, αλλά δεν φταίει αυτή. Γιατί έχεις ένα πάμπλουτο υπουργείο Πολιτισμού το οποίο δεν κάνει τίποτα. Ενώ έχουμε στελέχη, δεν τα χρησιμοποιούμε. Δεν έχουμε ένα σοβαρό υπουργό. Από τη μια ξοδεύουν άπειρα χρήματα που δεν ξέρουμε πού πάνε και από την άλλη οι ιδιώτες κάνουν πασαλείμματα. Όταν βάζουν χρήματα, τις περισσότερες φορές είναι για να ακουστεί το όνομά τους. Δυστυχώς! Είμαστε πολύ πίσω όσον αφορά την τέχνη. Η αγάπη για την τέχνη έχει φύγει από τον Έλληνα. Σκέφτεται άλλα πράγματα.  

Και γιατί μας επισκέπτονται τόσοι τουρίστες;  

Θεωρώ πως η πόλη δεν έχει αναπτυχθεί να είναι φιλόξενη. Δεν έχει μια κοσμοπολίτικη ατμόσφαιρα. Δεν έχει ένα bistrοt της προκοπής. Στους ξένους βέβαια, μάλλον, θ' αρέσει αυτή η εμπειρία. Τους εξιτάρει, φαίνεται, η ακαταστασία που έχουμε ως πόλη. 

Εσείς περνάτε καλά στο Γεροβουνό;  

Έχω φυτέψει 600 κυπαρίσσια με τα χέρια μου και άλλα περίπου 900 δέντρα εδώ, στον κήπο μου. Όσοι έρχονται εδώ πέρα θα κάνουν το ίδιο. Δεν τους δίνω τσάμπα το οξυγόνο. Θα τους βάλω να σκάψουν για να δουν τη γλύκα. Θα βγάλουν λίγες φουσκάλες, αλλά θα τους περάσει. 

0

ΑΦΙΕΡΩΜΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Κύρα Κάπη: «O Κυριάκος Μητσοτάκης δεν έχει προσποιηθεί ποτέ κάτι που δεν είναι»

Συνέντευξη / Κύρα Κάπη: H γυναίκα πίσω από το TikTok του πρωθυπουργού

Με αφορμή τη βράβευση της στα «Ermis Awards», η διευθύντρια Επικοινωνίας του πρωθυπουργού μιλά δημόσια για πρώτη φορά και περιγράφει το πώς διαμορφώνει τη δημόσια εικόνα του Κυριάκου Μητσοτάκη ενώ απαντά για τα λάθη, την κριτική και τις δύσκολες στιγμές.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Δημήτρης Παπαϊωάννου

Συνέντευξη / Δημήτρης Παπαϊωάννου: «Αυτή θα είναι η τελευταία μου φορά στη σκηνή»

Λίγο πριν εμφανιστεί ξανά στη σκηνή του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών με το ΙΝΚ, ο Δημήτρης Παπαϊωάννου κάνει μια αναδρομή σε ολόκληρη την καριέρα του σε μια κουβέντα έξω απ’ τα δόντια με τον Δημήτρη Παπανικολάου, καθηγητή Νεοελληνικών και Πολιτισμικών Σπουδών στο Πανεπιστήμιο της Οξφόρδης, για το περιοδικό «Dust», την οποία αναδημοσιεύει σε αποκλειστικότητα η LiFO.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΑΠΑΝΙΚΟΛΑΟΥ
Χρήστος Μαρκογιαννάκης: «Στη Γαλλία είμαι δημιουργικά ελεύθερος, στην Ελλάδα όχι»

Βιβλίο / Χρήστος Μαρκογιαννάκης: «Στη Γαλλία είμαι δημιουργικά ελεύθερος, στην Ελλάδα όχι»

Τα νουάρ μυθιστορήματά του είναι από τα πιο αγαπημένα του γαλλικού αναγνωστικού κοινού: Ο βραβευμένος συγγραφέας και σύγχρονος μετρ του είδους σε μια συζήτηση για το «τέλειο έγκλημα» στη ζωή και στη λογοτεχνία.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Πέτρος Αϊβάζης: «Χρειάζεται αλληλεγγύη ανάμεσα στου ΛΟΑΤΚΙ+ που γερνούν, δεν βγαίνει αλλιώς»

LGBTQI+ / Πέτρος Αϊβάζης: «Χρειάζεται αλληλεγγύη ανάμεσα στους ΛΟΑΤΚΙ+ που γερνούν, δεν βγαίνει αλλιώς»

Από τη σεξεργασία και τα drag shows στην Αμερική ως την τηλεόραση, το σινεμά και τον ΛΟΑΤΚΙ+ εθελοντισμό στην Αθήνα, η «Ελληνίδα Divine» είναι ένας γλυκύτατος άνθρωπος με γεμάτη ζωή και νοιάξιμο για τους άλλους seniors της κοινότητας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Αργύρης Παυλίδης: Η φωνή των παιδικών μας χρόνων

Οθόνες / Αργύρης Παυλίδης: Η φωνή των παιδικών μας χρόνων

Ηθοποιός, σκηνοθέτης, παρουσιαστής παιδικών εκπομπών όπως οι θρυλικοί «Κόκκινοι Γίγαντες, Άσπροι Νάνοι», πρωτοπόρος της μεταγλώττισης και η φωνή αγαπημένων μας ηρώων σε σειρές και ταινίες κινουμένων σχεδίων. O Αργύρης Παυλίδης σε μια εκ βαθέων συνέντευξη στη LiFO.
ΜΑΝΟΣ ΝΟΜΙΚΟΣ
ΕΠΕΞ Η Daglara και το θρίλερ του «έθνους»: τρόμος, έρως και βουκολικό σικ

Συνεντεύξεις / Η Daglara στο Φεστιβάλ Αθηνών: Τρόμος, έρως και βουκολικό σικ

Performer, σχεδιάστρια ρούχων, πωλήτρια, φιλότεχνη, ντίβα, τέρας λαγνείας, η Daglara και η τέχνη της διαχέονται με λίκνισμα και γρύλισμα σε ένα σωρό πίστες της καθημερινότητας και της απόδρασης.
ΑΛΕΞΙΝΟΣ ΠΥΡΑΥΛΟΣ
Ανέκδοτη συνέντευξη της Αρλέτας: «Το μπαρ το ναυάγιο δεν ήταν μπαρ»

Μουσική / Μια ανέκδοτη συνέντευξη της Αρλέτας: «Το μπαρ το ναυάγιο δεν ήταν μπαρ»

Μια ανέκδοτη συνέντευξη της Αρλέτας στον δημοσιογράφο και ραδιοφωνικό παραγωγό Μιχάλη Γελασάκη το 2009, όπου μιλάει για τον τελευταίο της δίσκο, τα «αδικημένα» τραγούδια της, τους νέους, τους φραγκοφονιάδες της γενιάς της και αφηγείται την ιστορία του τραγουδιού το «Μπαρ το ναυάγιο», που δεν ήταν μπαρ! Δημοσιεύεται στo Lifo.gr για πρώτη φορά, έξι χρόνια μετά τον θάνατό της.
ΜΙΧΑΛΗΣ ΓΕΛΑΣΑΚΗΣ
Γιώργος Καστανάς: «Ε, ναι! Είμαι Έλληνας κι ας με πίκρανε ο νόμος»

Συνέντευξη / Γιώργος Καστανάς: «Ε, ναι! Είμαι Έλληνας κι ας με πίκρανε ο νόμος»

Ο νεαρός που έγινε viral στο TikTok όταν πήρε στα χέρια του την ελληνική ταυτότητα μετά από 5 χρόνια αναμονής, μιλά αποκλειστικά στη LIFO για όλη του τη ζωή στην Ελλάδα του ρατσισμού, αλλά και της άφατης καλοσύνης.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Διονύσης Τεμπονέρας: «Να μην δούμε ξανά το χάρτη όλο μπλε»

Βασιλική Σιούτη / Το πολιτικό άστρο του Διονύση Τεμπονέρα μόλις αναδύθηκε ― Μια συζήτηση

Ο Διονύσης Τεμπονέρας παρέμενε σχεδόν άγνωστος την εποχή της εξουσίας του ΣΥΡΙΖΑ και αναδείχθηκε μόλις πρόσφατα, στην πτώση, όταν κλήθηκε να βοηθήσει με κεντρικό ρόλο την τελευταία στιγμή. Κατά κοινή ομολογία τα πήγε καλά, αλλά το αποτέλεσμα είχε κριθεί προ πολλού. Δεν είναι ο αγαπημένος της ελίτ ούτε των κομματικών μηχανισμών, όμως πολλοί πιστεύουν ότι το πολιτικό του άστρο μόλις αναδύθηκε, κι ας αρνήθηκε να είναι υποψήφιος για την ηγεσία του κόμματος.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Αφροδίτη Παναγιωτάκου: «Στα Γιάννενα λειτουργήσαμε ριζωματικά, δεν πρέπει να προσγειώνεσαι πουθενά»

Εικαστικά / Αφροδίτη Παναγιωτάκου: «Στα Γιάννενα λειτουργήσαμε ριζωματικά, δεν πρέπει να προσγειώνεσαι πουθενά»

Η διευθύντρια Πολιτισμού του Ιδρύματος Ωνάση επιστρέφει στη γενέτειρά της με τη διπλή ιδιότητα της καλλιτεχνικής διευθύντριας της νέας μεγάλης έκθεσης ψηφιακής τέχνης «Plásmata II: Ioannina» και της συνδημιουργού ενός από τα πιο εντυπωσιακά έργα της.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Σεμίνα Διγενή: «Στα χρόνια της τηλεόρασης η ζωή περνούσε δίπλα μου κι εγώ την αγνοούσα»

Οι Αθηναίοι / Σεμίνα Διγενή: «Στα χρόνια της τηλεόρασης η ζωή περνούσε δίπλα μου κι εγώ την αγνοούσα»

Η δημοσιογράφος, συγγραφέας, και βουλευτής ΚΚΕ μιλάει για όλα τα μεγάλα κεφάλαια της ζωής της - από τα περιοδικά μέχρι την τηλεόραση, και από τα βιβλία μέχρι την πολιτική.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Δήμητρα Δασκαλάκη: «Δεν είναι δυνατόν να αποτελείς κύτταρο της κοινωνίας και να μη στηρίζεις τις γυναίκες και τη μητρότητα»

The Upfront Initiative / Δήμητρα Δασκαλάκη: «Δεν είναι δυνατόν να αποτελείς κύτταρο της κοινωνίας και να μη στηρίζεις τις γυναίκες και τη μητρότητα»

Η Γενική Διευθύντρια Οργανωσιακής Ανάπτυξης και Επικοινωνίας της METRO ΑΕΒΕ μιλά στη LIFO για την ισότητα στην πράξη και για τα μέτρα στήριξης και ενδυνάμωσης των γυναικών εργαζομένων στην εταιρεία, αλλά και στο ευρύτερο κοινωνικό σύνολο
ΧΡΙΣΤΙΝΑ ΓΑΛΑΝΟΠΟΥΛΟΥ