Πόπη Διαμαντάκου

Πόπη Διαμαντάκου Facebook Twitter
0

Η Αθήνα είναι κούκλα όταν λείπουν οι κάτοικοί της. Όχι όλοι. Τότε είναι πένθιμη.

Το Παγκράτι είναι η καλύτερη γειτονιά της.Είσαι στο κέντρο χωρίς να είσαι μέσα στο βρασμό και τη φωτιά. Μπορείς να πας με τα πόδια στο Σύνταγμα, στο Κολωνάκι, στη δουλειά... Το μαγικό σε μια μεγαλούπολη είναι να μπορείς να πηγαίνεις στη δουλειά με τα πόδια.

Τα περισσότερα ελληνικά σίριαλ είναι απροσδιόριστα σε σχέση με την πόλη.Καταλάβαινες ότι ήταν γυρισμένο στην Αθήνα, αλλά δεν την ένιωθες πουθενά. Mε αφορμή το «Sex And The City» άρχισαν και τα ελληνικά σίριαλ να κάνουν το ίδιο. Παρουσιάζοντας την Αθήνα αρκετά ωραιοποιημένη. Μας δείχνουν τη συνοικία μας σχεδόν σαν το Παρίσι. Όμορφα σπίτια, ωραίες γειτονιές και ατμοσφαιρικά λοφτ, που δεν είναι όμως η Αθήνα. Καθόλου καθημερινότητα. Τους σοκάρει και αγνοούν πως και το άσχημο μέσα από το φακό παίρνει άλλη διάσταση.

Μου άρεσε πάντα το θέαμα. Θα έλεγα ότι ήταν πρώτη μου προτίμηση η τηλεόραση γιατί μ' ελκύει η παρακολούθηση του θεάματος μαζί με άλλους. Η αίσθηση του κοινού που δεν θα γνωρίσεις. Αυτό ίσως προσπαθώ να ανακαλύψω με τη δουλειά που κάνω: Το κοινό που δεν υπάρχει δίπλα μου όταν βλέπω τηλεόραση. Αλλά το θέαμα πρέπει να σ' αρέσει κιόλας. Έχεις μια ματιά για τον κόσμο και μέσα σου το όνειρό σου είναι να τον φτιάξεις. Γι' αυτό και η κριτική έχει μια μεγάλη δόση αυταρχισμού. Δεν μπορεί να γίνει διαφορετικά.

Κριτική στο μέσο γίνεται όταν γνωρίζεις πολύ καλά τη λειτουργία του, τη γραμματική, το συντακτικό του και την αγορά. Ένας ρόλος της, λοιπόν, είναι να προσφέρει στον τηλεθεατή το επιχείρημα όταν κάτι δεν μας αρέσει.

Ο κινηματογράφος το θέατρο, η ζωγραφική, ο χορός προϋποθέτουν ότι ο «αγοραστής» του προϊόντος θα σηκωθεί από τον καναπέ του, θα ντυθεί και θα εκτεθεί δημόσια, πληρώνοντας ένα σχετικά ακριβό αντίτιμο. Όταν, πολύ πιο συχνά, βρίσκεται με τις πιτζάμες στον καναπέ του και χωρίς να εκτεθεί δημόσια για την επιλογή του μπορεί να δει όλα αυτά τα πράγματα που αλλιώς δεν θα επέλεγε. Έχουμε ένα τοπίο που είναι τηλεοπτικό, ατακτοποίητο, ο ανταγωνισμός είναι σκληρός και το trash είναι φθηνό και προσφέρεται αφειδώς. Το κουτσομπολιό επίσης είναι φθηνό, εύκολο, λαϊκό και απευθύνεται στην ανθρώπινη φύση, στην περιέργεια. Δεν είμαι καθόλου σίγουρη αν ο Λαζόπουλος θα έκανε την ίδια επιτυχία με το «Al Tsantiri News» στο θέατρο.

Υπάρχουν συνάδελφοί μου που έχουν κάνει τηλεόραση ενώ κάνουν και κριτική τηλεόρασης. Δεν πιστεύω, παρ' όλο που έχω εμπιστοσύνη στις δυνατότητές τους, ότι αυτό κρατάει τη ματιά τους εντελώς καθαρή απέναντι στο αντικείμενό τους. Διαφωνώ κάθετα με τη διαπλοκή των ρόλων. Στους περισσότερους απ' αυτούς έχω πει τη γνώμη μου, γιατί μου τη ζητήσανε. Όταν κάνεις δημόσιες σχέσεις σε έναν τομέα στον οποίο ασκείς τη δημοσιογραφία σου (άρα τον ελέγχεις), θα πρέπει να είσαι υπεράνθρωπος για να είναι η ματιά σου καθαρή.

Οι δημοσιογράφοι που τελειώνουν τις ελληνικές πανεπιστημιακές σχολές είναι λίγο μακριά από αυτό που πραγματικά συμβαίνει στην αγορά όταν πάνε να δουλέψουν. Η δημοσιογραφία σαν βάση για τη δουλειά της έχει τη δεοντολογία της. Δηλαδή η δεοντολογία της δημοσιογραφίας είναι η θεωρία της. Ο τρόπος να ασκείς αυτήν τη δουλειά. Για μένα λοιπόν ένας δημοσιογράφος με πανεπιστημιακή μόρφωση αυτό που φέρνει στην αγορά, το ήθος δηλαδή που πρέπει να φέρνει στην αγορά από τη στιγμή που ιδρύθηκαν πανεπιστημιακές σχολές, είναι το ήθος της δεοντολογίας. Εδώ πάσχουμε και το ξέρουμε.

Πολύς κόσμος πιστεύει πως πρέπει να πάρει τηλέφωνο στην τηλεόραση για να κλείσει ραντεβού με το ΙΚΑ ή να βγει ο υπουργός και να του λύσει το πρόβλημά του. Αυτό νομίζει ότι είναι δημοσιογραφική δουλειά ή να πάνε στο δημοσιογράφο και να καταγγέλλουν το γείτονα ή τον υπουργό ή δεν ξέρω ποιον. Αυτό πρέπει να προσφέρουν οι δημοσιογραφικές πανεπιστημιακές σπουδές. Έτσι κι αλλιώς τη δημοσιογραφία τη μαθαίνεις όταν πια βγεις στην αγορά. Όμως, χωρίς εφόδια και γνώσεις είναι πολύ επικίνδυνο, και για το δημοσιογράφο που θα καταλήξει να γίνει εργαλείο στα χέρια της εξουσίας, αλλά και για τη δημοκρατία.

Η ελληνική τηλεόραση ζει από εκπομπές που αλληλοτροφοδοτούνται. Θα μπορούσαμε να το πούμε και κανιβαλισμό. Αυτό όμως είναι σημάδι της φτώχειας της ελληνικής τηλεόρασης, και κυριολεκτώ. Είναι πολύ μικρή η αγορά για ένα τόσο ακριβό μέσο.

Τα πρόσωπα της tv σου είναι τόσο οικεία όσο οι συγγενείς σου. Εξού και το πολύ κοντινό πλάνο. Στην Ελλάδα αυτό το φτάσαμε στην υπερβολή του. Είναι άλλο μια σαπουνόπερα και άλλο να παρακολουθείς επί 10 χρόνια τις ιστορίες τεσσάρων πέντε οικογενειών που τους ανέδειξε η κουτσομπολίστικη τηλεόραση. Αυτά τα 4-5 πρόσωπα παντρεύονται, χωρίζουν και με αυτό τον τρόπο τροφοδοτούν μια κοινωνία. Αυτό είναι αυτισμός. Είναι ο απόλυτος επαρχιωτισμός και παλαιού τύπου μάλιστα. Αναπαράγει φοβίες, όπως ο συντηρητισμός και ο πουριτανισμός, που επικρατούν στις κλειστές κοινωνίες. Ποια είναι η κυρίαρχη κουλτούρα στον τόπο που καλλιέργησαν οι κάθε τύπου εξουσίες; Το αυθαίρετο, αυθαίρετα είναι όλα τα κανάλια, το κουτσομπολιό, το κιτς, το «Πατρίς, Θρησκεία, Οικογένεια». Αυτές οι αρχές εξέθρεψαν τη γενιά που είναι τώρα στα πράγματα.

Η τηλεόραση είναι παραμορφωτικός καθρέφτης της κοινωνίας. Δεν λέει ψέματα η τηλεόραση, απλώς δείχνει ένα μέρος της αλήθειας, που στο τέλος μοιάζει σαν ψέμα αφού σου αποκρύπτει ολόκληρη την αλήθεια.

Δεν τη θεωρώ παγίδα για τη σκέψη την τηλεόραση.Θεωρώ παγίδα την ακινησία.

Είναι πολύ μεγάλος αγώνας, όταν βλέπεις ότι κάτι δεν αλλάζει, στο τέλος να μείνεις έξω από αυτό. Η πρώτη αντίδραση είναι να σου φαίνεται φυσιολογικό. Χάνεις το μέτρο. Μπερδεύομαι πολύ με το φτηνό κομμάτι. Σαν η ζωή να μου φεύγει μέσα από τα χέρια. Είναι, όμως, η δουλειά μου και έχω μάθει να κρατάω ισορροπίες.

Ζηλεύω πολύ τους συναδέλφους που ζουν σε μικρές πόλεις. Ο δημοσιογράφος της Αθήνας εγκλωβίζεται συνέχεια ανάμεσα στις πηγές του. Ξαφνικά ο κόσμος του μικραίνει πάρα πολύ. Ένα κέντρο μέσα στο κέντρο. Ζουν στους δικούς τους γυάλινους κόσμους. Στην εποχή μας πια ο δημοσιογράφος που θα κάνει τη διαφορά είναι αυτός που θα πάρει αντίστροφα τη ροή του δρόμου.

Απολαμβάνω τη γραφή. Όχι κάθε μέρα. Πολλές φορές μέσα στο χρόνο απολαμβάνω να γράφω για μένα. Δεν περιμένω ότι θα δω κάποια αλλαγή. Εγώ συμμάχους ψάχνω. Η τηλεόραση είναι επενδύσεις χρημάτων και είναι αμελητέα η τηλεκριτική. Σημασία έχει ο διαφημιστής. Μερικές φορές, όμως, ακούω στον κόσμο, και αυτή είναι η χαρά μου, ότι θυμούνται κάτι που έχω γράψει. Ότι συμφωνούν σε κάποια πράγματα μαζί μου. Το κέρδος είναι όταν πεις μια ιδέα να βρεις συμμάχους. Οι αλλαγές έρχονται από τις συμμαχίες. Τα υπόγεια ρεύματα που δημιουργούνται αρκετές φορές είναι αυτά που είναι τα σημαντικότερα. Οι υπόγειες συμμαχίες είναι οι σημαντικές στις εποχές και στις πόλεις που ζούμε. Να αισθάνεσαι οικειότητα μέσα στην παραξενιά σου.

Οι Αθηναίοι
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Από το Μπανγκλαντές ως τη Μόρια και την Αθήνα: Η απίστευτη ιστορία της τρανς πρόσφυγα Oliveya Myrah

Οι Αθηναίοι / Μπανγκλαντές / Μόρια / Αθήνα: Η απίστευτη ιστορία της τρανς πρόσφυγα Ovileya Myrah

«Για πολύ καιρό ο κόσμος μόνο έπαιρνε από μένα. Τώρα προσπαθώ κι εγώ να κερδίσω πράγματα, να νιώσω ότι έχω μια θέση»: Η διερμηνέας και ακτιβίστρια ανθρωπίνων δικαιωμάτων στους Γιατρούς Χωρίς Σύνορα και σερβιτόρα στο Shamone είναι η Αθηναία της εβδομάδας. (Προσοχή: Το κείμενο περιλαμβάνει περιγραφές σεξουαλικής κακοποίησης και αυτοτραυματισμού.)
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Μανώλης Παπουτσάκης

Οι Αθηναίοι / Μανώλης Παπουτσάκης: «Νομίζεις ότι το χαίρεται ο εστιάτορας που αγοράζει και πουλάει ακριβά;»

Χαρούπι και Δέκα Τραπέζια στη Θεσσαλονίκη, Pharaoh στην Αθήνα. Ένας σεφ με μεγάλες επιτυχίες στο παλμαρέ του μιλά για το τώρα της γαστρονομίας, εξηγεί γιατί η ελληνική κουζίνα σήμερα δεν έχει σχέση με αυτό που ήταν κάποτε και ανοίγει το θέμα που συζητάνε οι foodies: Το sitting στα εστιατόρια.
M. HULOT
Κ.atou: «Kάποιοι χαλάνε λεφτά για να βγουν έξω ένα βράδυ, μην τους το χαλάς»

Οι Αθηναίοι / Κ.atou: «Kάποιοι ξοδεύουν λεφτά για να βγουν έξω ένα βράδυ, μην τους το χαλάς»

Η DJ που έχει δει στο Ντιτρόιτ να ακούνε το set της δυο κουνέλια έμαθε πρόσφατα τι πάει να πει «τέκνο με κ», ενώ η πόλη που πιστεύει ότι έχει την καλύτερη ηλεκτρονική σκηνή τώρα δεν είναι το Βερολίνο. Έχοντας ταξιδέψει σε τόσα μέρη, είναι χαρούμενη που ζει στην Αθήνα, αλλά δεν μπορεί να μείνει στο κέντρο της.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Cara Hoffman, συγγραφέας, δημοσιογράφος

Οι Αθηναίοι / Cara Hoffman: Από κράχτης σε ξενοδοχείο του Σταθμού Λαρίσης, συγγραφέας best-seller

Γεννήθηκε στη Νέα Υόρκη, ζει στα Εξάρχεια. Εγκατέλειψε το σχολείο για να γυρίσει τον κόσμο και στα δεκαεννέα έφτασε στον σιδηροδρομικό σταθμό της Αθήνας απένταρη, πιστεύοντας ότι θα πιάσει δουλειά σε ελαιώνες. Αυτή η πόλη την έκανε «καπάτσα», «της πιάτσας», της έμαθε πώς να γράψει ένα μυθιστόρημα, τους «Κράχτες» που θα κυκλοφορήσουν από τις εκδόσεις Gutenberg.
M. HULOT
Πηνελόπη Γερασίμου

Οι Αθηναίοι / Πηνελόπη Γερασίμου: «Βαρεθήκαμε στα υπόγεια, η διασκέδαση πρέπει να στραφεί προς το φως»

Η μουσική είναι απόλυτα συνδεδεμένη με τη δουλειά της, τα τελευταία χρόνια καταγράφει με τον φακό της μερικά από τα πιο σημαντικά events της Aθήνας. Η φωτογράφος που γνωρίζει καλά πώς κινείται η νύχτα της πόλης ξέρει πως πια παίζουν και πάρτι στα οποία δεν «χωράει», γιατί εκείνοι που τα διοργανώνουν δεν θέλουν να τα μάθει.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Αντώνης Βαβαγιάννης: Ο κομίστας πίσω από τα «Κουραφέλκυθρα», που δεν είναι καν λέξη

Οι Αθηναίοι / Κουραφέλκυθρος: «Αν δεν σε μισήσουν οι φασίστες, τι κάνεις σε αυτήν τη ζωή;»

Ο Αντώνης Βαβαγιάννης, ο κομίστας πίσω από τα «Κουραφέλκυθρα», που κάποτε τα είχαν απορρίψει όλα τα έντυπα ενώ τώρα έγιναν ταινία στο Cinobo, λαμβάνει για τα πολιτικά του σκίτσα μηνύματα σύμφωνα με τα οποία κάθε εβδομάδα τα παίρνει από άλλο κόμμα.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
ΕΠΕΞ Δημήτρης Παπαχρήστος

Οι Αθηναίοι / Δημήτρης Παπαχρήστος: «Το μόνο που θέλαμε ήταν να αλλάξουμε τα πράγματα με όπλο τη νεανική μας τρέλα»

Γεννήθηκε στην Εύβοια, ζει στα Εξάρχεια. Δημοσιογράφος, συγγραφέας και ραδιοφωνικός παραγωγός, υπήρξε εκφωνητής του ραδιοφωνικού σταθμού του Πολυτεχνείου κατά την εξέγερση του Νοέμβρη του 1973 και δεν σταμάτησε ποτέ να αγωνίζεται.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Τέλης Σαμαντάς

Οι Αθηναίοι / Τέλης Σαμαντάς: «Έχουμε μπουχτίσει από τις αμέτρητες γνώμες»

Από τον «Σύγχρονο Κινηματογράφο» και την «Αυγή» ως τον «Ταχυδρόμο» και το «Αθηνόραμα», ο δημοσιογράφος Τέλης Σαμαντάς υπήρξε αριστερός όταν η λέξη είχε ακόμη κόστος και νόημα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Νάντια Αργυροπούλου

Εικαστικά / Νάντια Αργυροπούλου: «Κάντε τους σοφούς να αισθανθούν άβολα, ταρακουνήστε τους!»

Εικαστική επιμελήτρια. Γεννήθηκε στη Λαμία, ζει σε ένα μικρό σπίτι-ζούγκλα στο Χαλάνδρι. Κάποτε έκανε τραμπολίνο σε διαγωνιστικό επίπεδο. Οι φίλοι την φωνάζουν Ενάντια.
ΙΩΝΑΣ ΚΑΛΛΙΜΑΝΗΣ