Ο curator του StartUp Safary Athens Ηλίας Παντελόπουλος... Εικονογράφηση: Ατελιέ/ LIFO
Ο curator του StartUp Safary Athens Ηλίας Παντελόπουλος... Εικονογράφηση: Ατελιέ/ LIFO

 

Τι ακριβώς είναι το StartUp Safary Athens;

To StartUp Safary είναι μια εκδήλωση που διοργανώθηκε με επιτυχία το 2013 και το 2014 στο Βερολίνο, με τη συμμετοχή πολύ μεγάλων ονομάτων, όπως αυτά των Delivery Hero, Hitfox Group, Etsy, Stripe, κι έρχεται για πρώτη φορά στην Αθήνα το Σάββατο 22 και την Κυριακή 23 Νοεμβρίου από τον Βασίλη Μπαρτζώκα, σε συνεργασία με τις εταιρείες SGT και YARD. Mια μεγάλη γιορτή για την επιχειρηματικότητα. Μια περιήγηση στον startup χάρτη της πόλης! Εταιρείες, θερμοκοιτίδες επιχειρηματικότητας και συνεργατικοί χώροι ανοίγουν τις πόρτες τους και διοργανώνουν δωρεάν σεμινάρια, εργαστήρια, διαλέξεις και συναντήσεις.

 

Παρά το γεγονός πως οι προσπάθειες που γίνονται και οι ιδέες που αναπτύσσονται είναι αξιόλογες, η ελάχιστη έως ανύπαρκτη χρηματοδότηση και η έλλειψη επιχειρηματικής κουλτούρας εμποδίζουν την Ελλάδα να μπει δυναμικά στον χάρτη των startups.


Τι περιλαμβάνει το πρόγραμμα, σε ποιους χώρους θα πραγματοποιηθεί και πώς μπορεί κάποιος να δηλώσει συμμετοχή;

Στο StartUp Safary Athens συμμετέχουν οι σημαντικότερες πρωτοβουλίες προώθησης και στήριξης της startup επιχειρηματικότητας, όπως οι AceIn, Aephoria, AHEAD, Bios Romantso, CoLab, Corallia, EGG, IforU, Impact Hub, Innovathens, IQbility, Orange Grove, Found.ation, Repower Greece, ενώ έχει τη στήριξη σημαντικών, κρατικών και μη, οργανισμών. Το πρόγραμμα περιλαμβάνει ομιλίες, σεμινάρια και διαλέξεις από σημαντικούς ανθρώπους του χώρου, όπως ο Peter Economides (γνωστός για τη συνεργασία του με τον Steve Jobs και την Apple), αλλά και workshops, διαλέξεις, networking, ακόμα και tasting events ελληνικών προϊόντων. Στις εκδηλώσεις μπορούν να δηλώσουν συμμετοχή όλοι. Μικροί και μεγάλοι. Επιχειρηματίες, φοιτητές, startupers, άνθρωποι που θέλουν να δραστηριοποιηθούν επιχειρηματικά ή αναζητούν ευκαιρίες καριέρας, αλλά και όσοι θέλουν να ενημερωθούν, να εκπαιδευτούν και να διευρύνουν τους ορίζοντές τους μέσα από ένα πολύ πλούσιο εκπαιδευτικό πρόγραμμα κ.λπ. Οι εκδηλώσεις θα πραγματοποιηθούν σε διαφορετικά σημεία της πόλης, εκεί όπου χτυπά ο παλμός της startup κοινότητας της Αθήνας, και θα ενωθούν σε μια διαδρομή, δημιουργώντας τον πρώτο χάρτη επιχειρηματικότητας της πόλης. Όσοι ενδιαφέρονται μπορούν να εγγραφούν στο κεντρικό event στο link  http://athens.startupsafary.com/#attend, ενώ το αναλυτικό πρόγραμμα θα ανέβει τις επόμενες ημέρες στο www.athens.startupsafary.com. Μέσα από τη σελίδα μας στο facebook (facebook.com/StartupSafaryAthens) και το twitter (@SUSAthens) μπορούν, όσοι το επιθυμούν, να ενημερωθούν για το πρόγραμμα και τα νέα μας.


Ποιοι είναι οι στόχοι και ποιες οι προσδοκίες του StartUp Safary Athens;

H Αθήνα είναι η πρώτη πόλη στην οποία επεκτείνεται το StartUp Safary. Σκοπός της εκδήλωσης είναι η παρουσίαση του οικοσυστήματος της νεανικής επιχειρηματικότητας στο ευρύ κοινό, η αναζήτηση συνεργασιών, η ενημέρωση σχετικά με επαγγελματικές ευκαιρίες, η ανταλλαγή εμπειριών και γνώσεων. Το οικοσύστημα πρέπει να ενώσει τις δυνάμεις του και να δώσει ώθηση στην εικόνα της Ελλάδας προς το εξωτερικό. Κυρίως, όμως, απαιτείται ο συντονισμός μιας συλλογικής προσπάθειας, γιατί σε αυτήν τη φάση ελλοχεύει, κατά τη γνώμη μου, ο κίνδυνος κορεσμού και απογοήτευσης.


Σε ποια κατάσταση βρίσκεται σήμερα ο χώρος των startups στην Ελλάδα; Είναι σε ύφεση αυτό το περίφημο booming των τελευταίων ετών ή συμβαίνει το ακριβώς αντίθετο;

Η Ελλάδα είναι σε πρώιμο στάδιο στον χώρο των startups. Δεν έχουμε φτάσει σε στάδιο ουσιαστικής ανάπτυξης ακόμα. Παρά το γεγονός πως οι προσπάθειες που γίνονται και οι ιδέες που αναπτύσσονται είναι αξιόλογες, η ελάχιστη έως ανύπαρκτη χρηματοδότηση και η έλλειψη επιχειρηματικής κουλτούρας εμποδίζουν την Ελλάδα να μπει δυναμικά στον χάρτη των startups. Αυτό που πρέπει να αποφευχθεί είναι να γίνει μόδα και να περάσει. Υπάρχουν κάποιες επιτυχημένες ιστορίες και περιπτώσεις που έχουν κερδίσει διακρίσεις, αλλά έχει έρθει η ώρα πια να επικεντρωθούμε στην εξωστρέφεια, να μάθουμε από τα λάθη των άλλων. Οι αποτυχίες δεν πρέπει να μας απογοητεύουν. Μέσα από αυτές θα έρθουν η γνώση και οι επιτυχίες.


Ποια είναι τα βασικότερα προβλήματα που αντιμετωπίζει σήμερα ο τομέας της νεανικής επιχειρηματικότητας στην Ελλάδα και με ποιους τρόπους μπορούν αυτά να επιλυθούν;

Δεν είμαι αυτός που θα βρει τις λύσεις στα προβλήματα που υπάρχουν. Όμως μπορώ να διακρίνω αυτό που συμβαίνει στο εξωτερικό και να αντιληφθώ τα συστατικά μια σταθερής και αισιόδοξης πλευράς. Ο ενθουσιασμός είναι απαραίτητος, αλλά τα πόδια πρέπει να παραμένουν στο έδαφος. Μάλλον έχει δοθεί λανθασμένα η εντύπωση ότι μετατρέποντας μια ιδέα που έχεις σε startup, θα πλουτίσεις. Αυτό δεν γίνεται ούτε στις ώριμες αγορές. Η επιχειρηματικότητα είναι ένα ταξίδι δύσκολο και αρχικός στόχος πρέπει να παραμένει η μάθηση, ο ενθουσιασμός και η πίστη ότι μπορείς να τα καταφέρεις μέσα από την ομαδική εργασία.Οι ιδέες που παράγονται πρέπει να δίνουν λύσεις σε πραγματικά προβλήματα, οι startup εταιρείες είναι καλό να έχουν εξωστρέφεια όχι μόνο ως προς τη στόχευση των αγορών τους αλλά και ως προς τη σύσταση των ομάδων τους. Δεν υπάρχουν ρόλοι, υπάρχει ομάδα, στόχος και πολλή δουλειά. Δεν υπάρχουν ήρωες και μοναχικοί καβαλάρηδες σε αυτό το ταξίδι. Στην Ελλάδα υπάρχει σαφώς έλλειψη παιδείας και κουλτούρας στο θέμα της νεανικής επιχειρηματικότητας. Η γραφειοκρατία και η φορολογία, επίσης, εξακολουθούν δυστυχώς και αποθαρρύνουν πολλούς. Η πολιτεία πρέπει να ενθαρρύνει τους νέους επιχειρηματίες, παρέχοντας κίνητρα και εργαλεία.


H οικονομική κρίση των τελευταίων ετών στην Ελλάδα επιτρέπει την παροχή κινήτρων αλλά και την απαραίτητη εκείνη δημιουργική ελευθερία που χρειάζονται οι νέες επιχειρηματικές ιδέες ή έχει αλλάξει κάπως ο τρόπος που υλοποιούνται;

Οι νέοι έχουν τα μάτια τους ανοιχτά και αναζητούν τρόπους να εκφράσουν τις ανησυχίες τους, όχι μόνο τις επιχειρηματικές. Περνάμε από την εποχή των οικογενειακών επιχειρήσεων που όλοι γνωρίσαμε στην Ελλάδα σε μια νέα γενιά αυτοδημιούργητων νέων επιχειρηματιών, όπου ο τόπος διαμονής δεν παίζει ρόλο. Η κινητήρια δύναμη σε αυτή την περίπτωση είναι η αυτο-παρακίνηση, η θέληση για δημιουργία, αυτονομία και αποδέσμευση από την ανεργία και την απαισιοδοξία. Έχουμε ανάγκη από αισιόδοξα μηνύματα, λοιπόν, και δυναμικές προσπάθειες, αρκεί να μη γίνονται «για τα μάτια του κόσμου».


athens.startupsafary.com, facebook.com/StartupSafaryAthens, twitter: @SUSAthens