37' με τον Αιμίλιο Χειλάκη

37' με τον Αιμίλιο Χειλάκη Facebook Twitter
Φωτό: Σπύρος Στάβερης
0

Μόλις τρία χρόνια μετά την πρώτη του επαφή με τον σημαντικό αυτό ρόλο του κλασικού ρεπερτορίου, ο Αιμίλιος Χειλάκης καταπιάνεται για δεύτερη φορά με τον Άμλετ, σε μια δική του διασκευή σε συνεργασία με τον θεατρολόγο Μανώλη Δούνια, με τον οποίο συνυπογράφουν τη σκηνοθεσία, και με μία ολότελα νέα προσέγγιση. Ο γνωστός και δημοφιλής από την τηλεόραση πρωταγωνιστής δεν είναι ο Άμλετ, και για να είμαι ακριβής δεν είναι μόνο ο Άμλετ, αλλά παίζει όλους τους βασικούς ρόλους του σαιξπηρικού δράματος, ενός από τα κορυφαία του παγκόσμιου δραματολογίου, και, όπως με διαβεβαιώνει κι ο ίδιος, «μαζί με τον Οιδίποδα Τύραννο αποτελούν τους δύο πιο διάσημους τίτλους παγκοσμίως». Πρόκειται για ρόλο που έπαιξε σε περιοδεία το καλοκαίρι του 2012 με «συμπαίκτη» του τον Κωνσταντίνο Μαρκουλάκη σε σκηνοθεσία του Τσέζαρες Γκραουζίνις. «Δεν είναι η απόσταση του ενός μεγάλου ρόλου από τον άλλο πολύ κοντινή;» ρωτάω τον ηθοποιό που έτσι κι αλλιώς, χάρη στη δημοτικότητά του, κάνει αυτό που συνηθίζουμε να αποκαλούμε «δύσκολες επιλογές». Απαντάει: «Προέκυψε. Γιατί τα μεγάλα πράγματα έρχονται και σε βρίσκουν. Και αν θέλεις να ασχοληθείς με το ποιητικό θέατρο, οφείλεις να είσαι ασκημένος, να είσαι έτοιμος ανά πάσα στιγμή». Η παράσταση, βέβαια, που τώρα παρουσιάζει στο υπέροχο Δημοτικό Θέατρο Πειραιά, είναι κάπως ιδιαίτερη και ίσως λίγο εξεζητημένη για το πλατύ κοινό που δεν έχει συνηθίσει να βλέπει έναν άνθρωπο να παίζει όλους τους ρόλους ενός πολυπληθούς και βαρυσήμαντου έργου όπως είναι ο Άμλετ. Σχολιάζει περί αυτού: «Στα πρώτα δέκα λεπτά το κοινό έχει ξεχάσει ότι βλέπει έναν ηθοποιό και παρακολουθεί την ιστορία. Ο στόχος μας δεν είναι το one man show αλλά το one man story. Το γεγονός ότι διαλέξαμε να ερμηνευτεί από έναν ηθοποιό δεν σημαίνει ότι ξεχάσαμε την ιστορία. Αντιθέτως, το κάναμε για να εντείνουμε τη μοναξιά και τη σύνθλιψη των ρόλων από την εξουσία».

37' με τον Αιμίλιο Χειλάκη Facebook Twitter
Φωτό: Σπύρος Στάβερης

 

Ο Άμλετ, το σύμβολο της αμφισβήτησης και της εξέγερσης, αν και πριγκιπόπουλο, αντιμέτωπος με τους μηχανισμούς της εξουσίας συνθλίβεται και η παράσταση στον Πειραιά δίνει έμφαση ακριβώς σε αυτό. Σαν ένας μακρινός συγγενής του Ορέστη, επιλέγει να εκδικηθεί τον θάνατο του πατέρα του. Συνεχίζει ο πρωταγωνιστής της παράστασης:« Ο Άμλετ είναι ο άνθρωπος που ξέρει από την αρχή ότι δεν έχει τη δυνατότητα να πραγματοποιήσει όλα αυτά τα μεγάλα πράγματα. Προκαλεί και οικτίρει τον εαυτό του, που δεν μπορεί να το κάνει. Ποιος είναι ο πιο διάσημος στίχος του έργου; "Να ζεις, να μη ζεις», που αναρωτιέται ο Άμλετ. Μια υπαρξιακή ερώτηση που έχει να κάνει με τα όρια του θανάτου και της ζωής. Όταν το ανεβάσαμε πρώτη φορά το 2011 η χώρα βρισκόταν σε μία λίγο καλύτερη κατάσταση απ' ό,τι σήμερα. Το 2014 θέτουμε το ερώτημα εκ νέου, με την έννοια "να ζεις άπραγος ή να πεθάνεις πράττοντας;". Ο Άμλετ είναι η τραγωδία της μη-πράξης. Οπότε, το υπαρξιακό ερώτημα το μετατρέψαμε στο "πώς θα ζήσεις". Και επειδή ακριβώς δεν παίζω έναν ρόλο, όλοι οι χαρακτήρες, ακόμα και εκείνοι που αντιπαλεύουν τον Άμλετ, έχουν ερωτήματα συγγενή με αυτά που θέτει εκείνος». «Επομένως, η αιώνια αγωνία του ανθρώπου γίνεται μία πολιτική θέση: να αντιδράς ή να μην αντιδράς απέναντι στο θέσφατο της εξουσίας» σχολιάζω για να πάρω μία εννοιολογικής φύσεως απάντηση: «Πολιτική είναι η υπηρεσία του κράτους απέναντι στον πολίτη. Η θέση του καλλιτέχνη είναι πολιτειακή. Έχει να κάνει με τη σχέση μας με το σύνολο της κοινωνίας. Η πολιτειακή θέση του ηθοποιού ορίζεται από τις πράξεις του και τη δράση του. Και δεν εννοώ ένα θέατρο διδακτικό σαν του Μπρεχτ που δίνει απαντήσεις αλλά ένα θέατρο που γεννάει ακόμα μεγαλύτερα ερωτήματα. Ως καλλιτέχνες οι οποίοι αντιλαμβανόμαστε και μεταφέρουμε στο κοινό αυτά τα τεράστια κείμενα, έχουμε την πολιτειακή θέση να πολλαπλασιάζουμε τη γνώση γιατί αυτή είναι και η αποστολή της τέχνης: να μεταδώσει και να πολλαπλασιάσει τη γνώση – ούτως ή άλλως στο συλλογικό μας υποσυνείδητο είμαστε παιδιά της σκέψης δισεκατομμυρίων που έχουν περάσει πριν από εμάς από τη Γη. Εμείς πρέπει να διατηρήσουμε τον μύθο και τους τρόπους».

37' με τον Αιμίλιο Χειλάκη Facebook Twitter
Φωτό: Σπύρος Στάβερης

Στην παράσταση Μόνος με τον Άμλετ, όπου ένας ηθοποιός αναμετριέται μόνος επί σκηνής με μία ολόκληρη τραγωδία, χρησιμοποιούνται όλα τα κόλπα της θεατρικής μυσταγωγίας, ώστε οι θεατές μέσα στο σύντομο διάστημα των 75 λεπτών να αποκωδικοποιούν τα όρια και τους κώδικες κάθε ρόλου. Σκηνικό, φώτα, αντικείμενα, μια κούνια, ένας θρόνος, τα διαφορετικά προφίλ του ηθοποιού, μισό με ξυρισμένο κεφάλι, μισό με μακριά μαλλιά, όλα στην υπηρεσία της σύμβασης του λόγου και του συναισθήματος, ώστε να μπορέσει και ο πλέον απαίδευτος θεατής να παρακολουθήσει την τραγική ιστορία του πρίγκιπα της Δανιμαρκίας. Ένα έργο τόσο δημοφιλές, που παίζεται ακατάπαυστα διεθνώς, ενώ έχει μεταφερθεί ουκ ολίγες φορές και στον κινηματογράφο. Τι έρχεται να προσθέσει η διασκευή αυτή; «Τολμήσαμε αυτήν τη διασκευή επάνω στην ποιητική μετάφραση του Γιώργου Χειμωνά. Έτσι, είναι σαν να έχεις ήδη δύο ποιήματα, ένα του Σαίξπηρ και ένα του Χειμωνά. Είμαστε της άποψης ότι το κείμενο είναι που χρησιμοποιεί τον υποκριτή και όχι το αντίστροφο. Αυτό μας όρισε κάποιες μεταθέσεις μονολόγων και τι θα κοβόταν. Άλλωστε, τι θα πει "διασκευή"; Όπως λέει και η λέξη, έχει να κάνει με το σκεύος, με το τι χρησιμοποιείς για να κάνεις τη μαγειρική σου. Εμείς πήραμε ένα υπέροχο σκεύος και το φέραμε στα δικά μας, σχεδόν υβριστικά, μικρά μέτρα για να μπορέσει να χωρέσει στην παράστασή μας. Παραμερίσαμε τα πολλά κωμικά στοιχεία και απλώς επικεντρωθήκαμε στην εκδίκηση». Αναλογίζομαι ότι η εκδίκηση, και μάλιστα ως αντίδραση στην αδικία, απαιτεί ηρωισμό, οπότε δεν μπορεί ο Άμλετ να εκπροσωπεί τον κάθε άνθρωπο. Απαντάει: «Ο Άμλετ δεν μπορεί να είναι ο κάθε άνθρωπος. Το εξηγεί πολύ ωραία ο Χειμωνάς στην εισαγωγή του». Ανοίγει την περίφημη έκδοση του 1988 και μου διαβάζει: «Τα όντα αυτά... είναι περιπλανώμενα και ιπτάμενα που το δράμα τα έλκει. Το δράμα είναι ο αποκλειστικός τoυς τρόπος να ενσωματωθούν στον κόσμο των ανθρώπων. Τα όντα αυτά είναι πράγματι καταστροφικά, επειδή είναι προπάντων αυτοκαταστροφικά – μια και, έτσι κι αλλιώς, δεν αντέχουν στο καθεστώς των ανθρώπινων πραγμάτων».

Η παράσταση, πριν έρθει στον Πειραιά, παρουσιάστηκε στην Πάτρα. Αναρωτιέμαι τι «περνάει» σε ένα λιγότερο εξοικειωμένο κοινό, που μέρος του ακολουθεί τον Αιμίλιο Χελάκη για εντελώς άλλους λόγους από τον να τον δουν στον Άμλετ. Απαντάει: «Η ιστορία του είναι πολύ απλή. Τώρα, το να παρακολουθήσεις τον δαίδαλο της σκέψης του Σαίξπηρ ίσως θέλει να είσαι εκπαιδευμένος θεατής. Αλλά θα σου πω αυτό που είχαμε σκεφτεί όταν αποφασίζαμε τον Οιδίποδα: αν δεν θέλεις να κάνεις μια εικονογράφηση ενός κλασικού έργου, τότε χρειάζεται σύμπνοια, ελευθερία, δοκιμές, κοντολογίς να είσαι παρών. Στην περίπτωση της παράστασής μας, οι εικόνες που συμπληρώνουν τον ποιητικό λόγο δίνουν μια ανάταση στο κοινό και νομίζω ότι αυτό οδηγεί σε μια ειλικρινή συγκίνηση».

Συνεντεύξεις
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Κύρα Κάπη: «O Κυριάκος Μητσοτάκης δεν έχει προσποιηθεί ποτέ κάτι που δεν είναι»

Συνέντευξη / Κύρα Κάπη: H γυναίκα πίσω από το TikTok του πρωθυπουργού

Με αφορμή τη βράβευση της στα «Ermis Awards», η διευθύντρια Επικοινωνίας του πρωθυπουργού μιλά δημόσια για πρώτη φορά και περιγράφει το πώς διαμορφώνει τη δημόσια εικόνα του Κυριάκου Μητσοτάκη ενώ απαντά για τα λάθη, την κριτική και τις δύσκολες στιγμές.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Δημήτρης Παπαϊωάννου

Συνέντευξη / Δημήτρης Παπαϊωάννου: «Αυτή θα είναι η τελευταία μου φορά στη σκηνή»

Λίγο πριν εμφανιστεί ξανά στη σκηνή του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών με το ΙΝΚ, ο Δημήτρης Παπαϊωάννου κάνει μια αναδρομή σε ολόκληρη την καριέρα του σε μια κουβέντα έξω απ’ τα δόντια με τον Δημήτρη Παπανικολάου, καθηγητή Νεοελληνικών και Πολιτισμικών Σπουδών στο Πανεπιστήμιο της Οξφόρδης, για το περιοδικό «Dust», την οποία αναδημοσιεύει σε αποκλειστικότητα η LiFO.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΑΠΑΝΙΚΟΛΑΟΥ
Χρήστος Μαρκογιαννάκης: «Στη Γαλλία είμαι δημιουργικά ελεύθερος, στην Ελλάδα όχι»

Βιβλίο / Χρήστος Μαρκογιαννάκης: «Στη Γαλλία είμαι δημιουργικά ελεύθερος, στην Ελλάδα όχι»

Τα νουάρ μυθιστορήματά του είναι από τα πιο αγαπημένα του γαλλικού αναγνωστικού κοινού: Ο βραβευμένος συγγραφέας και σύγχρονος μετρ του είδους σε μια συζήτηση για το «τέλειο έγκλημα» στη ζωή και στη λογοτεχνία.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Πέτρος Αϊβάζης: «Χρειάζεται αλληλεγγύη ανάμεσα στου ΛΟΑΤΚΙ+ που γερνούν, δεν βγαίνει αλλιώς»

LGBTQI+ / Πέτρος Αϊβάζης: «Χρειάζεται αλληλεγγύη ανάμεσα στους ΛΟΑΤΚΙ+ που γερνούν, δεν βγαίνει αλλιώς»

Από τη σεξεργασία και τα drag shows στην Αμερική ως την τηλεόραση, το σινεμά και τον ΛΟΑΤΚΙ+ εθελοντισμό στην Αθήνα, η «Ελληνίδα Divine» είναι ένας γλυκύτατος άνθρωπος με γεμάτη ζωή και νοιάξιμο για τους άλλους seniors της κοινότητας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Αργύρης Παυλίδης: Η φωνή των παιδικών μας χρόνων

Οθόνες / Αργύρης Παυλίδης: Η φωνή των παιδικών μας χρόνων

Ηθοποιός, σκηνοθέτης, παρουσιαστής παιδικών εκπομπών όπως οι θρυλικοί «Κόκκινοι Γίγαντες, Άσπροι Νάνοι», πρωτοπόρος της μεταγλώττισης και η φωνή αγαπημένων μας ηρώων σε σειρές και ταινίες κινουμένων σχεδίων. O Αργύρης Παυλίδης σε μια εκ βαθέων συνέντευξη στη LiFO.
ΜΑΝΟΣ ΝΟΜΙΚΟΣ
ΕΠΕΞ Η Daglara και το θρίλερ του «έθνους»: τρόμος, έρως και βουκολικό σικ

Συνεντεύξεις / Η Daglara στο Φεστιβάλ Αθηνών: Τρόμος, έρως και βουκολικό σικ

Performer, σχεδιάστρια ρούχων, πωλήτρια, φιλότεχνη, ντίβα, τέρας λαγνείας, η Daglara και η τέχνη της διαχέονται με λίκνισμα και γρύλισμα σε ένα σωρό πίστες της καθημερινότητας και της απόδρασης.
ΑΛΕΞΙΝΟΣ ΠΥΡΑΥΛΟΣ
Ανέκδοτη συνέντευξη της Αρλέτας: «Το μπαρ το ναυάγιο δεν ήταν μπαρ»

Μουσική / Μια ανέκδοτη συνέντευξη της Αρλέτας: «Το μπαρ το ναυάγιο δεν ήταν μπαρ»

Μια ανέκδοτη συνέντευξη της Αρλέτας στον δημοσιογράφο και ραδιοφωνικό παραγωγό Μιχάλη Γελασάκη το 2009, όπου μιλάει για τον τελευταίο της δίσκο, τα «αδικημένα» τραγούδια της, τους νέους, τους φραγκοφονιάδες της γενιάς της και αφηγείται την ιστορία του τραγουδιού το «Μπαρ το ναυάγιο», που δεν ήταν μπαρ! Δημοσιεύεται στo Lifo.gr για πρώτη φορά, έξι χρόνια μετά τον θάνατό της.
ΜΙΧΑΛΗΣ ΓΕΛΑΣΑΚΗΣ
Γιώργος Καστανάς: «Ε, ναι! Είμαι Έλληνας κι ας με πίκρανε ο νόμος»

Συνέντευξη / Γιώργος Καστανάς: «Ε, ναι! Είμαι Έλληνας κι ας με πίκρανε ο νόμος»

Ο νεαρός που έγινε viral στο TikTok όταν πήρε στα χέρια του την ελληνική ταυτότητα μετά από 5 χρόνια αναμονής, μιλά αποκλειστικά στη LIFO για όλη του τη ζωή στην Ελλάδα του ρατσισμού, αλλά και της άφατης καλοσύνης.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Διονύσης Τεμπονέρας: «Να μην δούμε ξανά το χάρτη όλο μπλε»

Βασιλική Σιούτη / Το πολιτικό άστρο του Διονύση Τεμπονέρα μόλις αναδύθηκε ― Μια συζήτηση

Ο Διονύσης Τεμπονέρας παρέμενε σχεδόν άγνωστος την εποχή της εξουσίας του ΣΥΡΙΖΑ και αναδείχθηκε μόλις πρόσφατα, στην πτώση, όταν κλήθηκε να βοηθήσει με κεντρικό ρόλο την τελευταία στιγμή. Κατά κοινή ομολογία τα πήγε καλά, αλλά το αποτέλεσμα είχε κριθεί προ πολλού. Δεν είναι ο αγαπημένος της ελίτ ούτε των κομματικών μηχανισμών, όμως πολλοί πιστεύουν ότι το πολιτικό του άστρο μόλις αναδύθηκε, κι ας αρνήθηκε να είναι υποψήφιος για την ηγεσία του κόμματος.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Αφροδίτη Παναγιωτάκου: «Στα Γιάννενα λειτουργήσαμε ριζωματικά, δεν πρέπει να προσγειώνεσαι πουθενά»

Εικαστικά / Αφροδίτη Παναγιωτάκου: «Στα Γιάννενα λειτουργήσαμε ριζωματικά, δεν πρέπει να προσγειώνεσαι πουθενά»

Η διευθύντρια Πολιτισμού του Ιδρύματος Ωνάση επιστρέφει στη γενέτειρά της με τη διπλή ιδιότητα της καλλιτεχνικής διευθύντριας της νέας μεγάλης έκθεσης ψηφιακής τέχνης «Plásmata II: Ioannina» και της συνδημιουργού ενός από τα πιο εντυπωσιακά έργα της.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Σεμίνα Διγενή: «Στα χρόνια της τηλεόρασης η ζωή περνούσε δίπλα μου κι εγώ την αγνοούσα»

Οι Αθηναίοι / Σεμίνα Διγενή: «Στα χρόνια της τηλεόρασης η ζωή περνούσε δίπλα μου κι εγώ την αγνοούσα»

Η δημοσιογράφος, συγγραφέας, και βουλευτής ΚΚΕ μιλάει για όλα τα μεγάλα κεφάλαια της ζωής της - από τα περιοδικά μέχρι την τηλεόραση, και από τα βιβλία μέχρι την πολιτική.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Δήμητρα Δασκαλάκη: «Δεν είναι δυνατόν να αποτελείς κύτταρο της κοινωνίας και να μη στηρίζεις τις γυναίκες και τη μητρότητα»

The Upfront Initiative / Δήμητρα Δασκαλάκη: «Δεν είναι δυνατόν να αποτελείς κύτταρο της κοινωνίας και να μη στηρίζεις τις γυναίκες και τη μητρότητα»

Η Γενική Διευθύντρια Οργανωσιακής Ανάπτυξης και Επικοινωνίας της METRO ΑΕΒΕ μιλά στη LIFO για την ισότητα στην πράξη και για τα μέτρα στήριξης και ενδυνάμωσης των γυναικών εργαζομένων στην εταιρεία, αλλά και στο ευρύτερο κοινωνικό σύνολο
ΧΡΙΣΤΙΝΑ ΓΑΛΑΝΟΠΟΥΛΟΥ