Απεργία της ΓΣΕΕ

97' με τον Αλφρέντο Μπρίλεμπουργκ

97' με τον Αλφρέντο Μπρίλεμπουργκ Facebook Twitter
2
97' με τον Αλφρέντο Μπρίλεμπουργκ Facebook Twitter

«Φαντάσου ένα τραπέζι με ένα τεράστιο τάλι, αυτό το πολύχρωμο ινδικό φαγητό στο οποίο ο καθένας συνεισφέρει τη δική του γεύση. Κάπως έτσι φανταζόμαστε τον διάλογο για το Reactivate Athens. Ένα τάλι στο οποίο ο καθένας, από αρχιτέκτονες μέχρι ερευνητές, κυβερνητικούς φορείς και πολίτες, καλείται να προσθέσει το δικό του μερίδιο, έχοντας ως πρώτη ύλη τις δημιουργικές ιδέες. Αυτό είναι ακριβώς που χρειαζόμαστε σήμερα για την Αθήνα» μου λέει ενθουσιασμένος ο αρχιτέκτονας Αλφρέντο Μπρίλεμπουργκ σχεδιάζοντας το δικό του τάλι στον τεράστιο μαυροπίνακα που έχει αναρτηθεί στα γραφεία του Reactivate Athens (Επανενεργοποιήστε την Αθήνα – 101 ιδέες), δηλαδή του νέου σχεδίου έρευνας και αρχιτεκτονικού σχεδιασμού που εκπονείται σε συνεργασία με το Ίδρυμα Ωνάση. Δεν τον νοιάζει να δώσει άλλη μια συνέντευξη, αλλά να πείσει τον εκάστοτε συνομιλητή του ότι συνιστά κομμάτι της πόλης όπου ζει, αναπνέει, και ονειρεύεται την πόλη όπως συνέβαινε κάποτε με όσους στοχάζονταν την Αθήνα ως την απόλυτη φαντασίωση.

#quote#

«Η Αθήνα είναι ο γενέθλιος τόπος της δημοκρατίας και της δυτικής κουλτούρας και ανέκαθεν έπαιζε σημαντικό ρόλο στις φαντασιώσεις του κάθε πολίτη σε κάθε γωνιά του κόσμου» επιμένει ο Μπρίλεμπουργκ. «Στην περίπτωση του Καράκας, απ' όπου κατάγομαι, η Αθήνα διαδραμάτισε κυρίαρχο ρόλο ως σύμβολο δημοκρατίας κατά την περίοδο των μεγάλων κατακτήσεων – ας μην ξεχνάμε ότι η πόλη μου ήταν κάποτε κοιλάδα, όπως η Αθήνα. Επίσης, έχει υποστεί μοιραίες καταστροφές, ενώ πρόσφατες ήταν οι εξεγέρσεις –μόλις λίγα χρόνια πριν– λόγω της οικονομικής κρίσης, όπως και στην Αθήνα. Ανάμεσα σε τέτοιου είδους περιπέτειες άνθισε, λοιπόν, η αρχιτεκτονική μου καριέρα, όταν αναλογίστηκα τον σπουδαίο ρόλο που καλείται να διαδραματίσει ο αρχιτέκτονας εν μέσω τέτοιων συγκρούσεων και μεταβολών στο αστικό τοπίο. Είναι, άλλωστε, κι αυτός μέρος των όσων πραγματοποιούνται στην πόλη και στον γενικότερο κοινωνικοπολιτικό καμβά. Οι πόλεις δεν υπήρξαν ποτέ τίποτε άλλο από πεδίο ευρύτερων και διαρκών αλλαγών και η Αθήνα δεν θα μπορούσε να αποτελεί εξαίρεση. Ακόμα, όμως, κι αν ανατρέξουμε στο παρελθόν της και φτάσουμε έως τον Πλάτωνα, θα δούμε ότι η πόλη ήταν ταξικά διαρθρωμένη, με τους τότε μετανάστες (επήλυδες) αλλά και με γενικότερη πληθυσμιακή ποικιλία. Υπήρξε, δηλαδή, τότε, όπως και τώρα, μια πόλη που είχε ανάγκη την πολύχρωμη συνύπαρξη όλων των τάσεων και τάξεων με καθολική απεύθυνση. Σε αυτό το σημείο είναι, λοιπόν, που παρεμβαίνει ο αρχιτέκτονας ως ο ιδανικός μεσάζων – ο «συνεκτικός κρίκος» που θα ενώσει τον ρεαλισμό του μηχανικού με τα ιδανικά της κουλτούρας και θα τα μεταφέρει στην καρδιά της πόλης. Το παράδειγμα της Αθήνας είναι ενδεικτικό για το πώς μια πόλη μπορεί να ξαναγίνει το φαντασιακό πρόταγμα, όπως συνέβη στην αρχαιότητα και τον 19ο αιώνα. Η Αθήνα μπορεί να καταστεί η παραδειγματική πόλη του 21ου αιώνα και να διαδραματίσει και πάλι έναν ηγεμονικό ρόλο, πέρα από ουτοπικές φαντασιώσεις, αλλά με την πλέον σύγχρονη εικόνα της και έκφανση» εξομολογείται, πεπεισμένος ότι αν αξιοποιήσει τις κρυμμένες δυνάμεις, η Αθήνα μπορεί να γίνει η γεμάτη «ποικιλία και διαφοροποίηση» πόλη του σήμερα.

Και η αλήθεια είναι ότι ο Αλφρέντο Μπρίλεμπουργκ το έχει δει ήδη να συμβαίνει με άλλες «χαλασμένες πόλεις» στις οποίες έχει παρέμβει δυναμικά με την επιστημονική του ομάδα, την Urban-Think Tank, αποσπώντας τον Χρυσό Λέοντα στην Μπιενάλε Αρχιτεκτονικής της Βενετίας το 2012 για τις λύσεις που πρότειναν στο Καράκας, ενώ καινοτόμες λύσεις έχουν εφαρμόσει στο Σάο Πάολο και σε άλλες πόλεις. Στην περίπτωση της Αθήνας, έχουν ήδη σχηματίσει έναν χάρτη με τις προβληματικές περιοχές, από την πλατεία Βάθη έως την Ομόνοια και τα πέριξ της Πανεπιστημίου, ανοίγοντας ταυτόχρονο διάλογο με όλους τους φορείς. Δείχνοντάς μου τον χάρτη, μου εξηγεί ότι «ο σχεδιασμός μοιάζει με ένα υβρίδιο ανοιχτό, με ενέργεια και δυναμική – θα τολμούσαμε να τον πούμε έκκεντρο. Εδώ εντάσσονται όχι μία αλλά πέντε πόλεις ταυτόχρονα, στοχεύοντας σε ένα συνεκτικό σύνολο, και αυτές πρέπει να τονωθούν ώστε να αποκτήσει η πόλη πνοή. Δεν θέλουμε να επιστρέψει η Αθήνα στην πρότερη κατάσταση, με ένα εξωραϊσμένο κέντρο, αλλά να δει τις ετερόκλητες δυναμικές της και να τις τονώσει, να τις "ξανασκεφτεί", όπως είναι το τωρινό μας σύνθημα».

Το μεγάλο ερώτημα, ωστόσο, παραμένει κατά πόσο η σημερινή κατάσταση στο κέντρο είναι όχι μόνο λειτουργική αλλά και ελπιδοφόρα. Υπάρχει ελπίδα ή η κατάσταση είναι μη αναστρέψιμη; «Μπορεί η κατάσταση να φαντάζει "επείγουσα", αλλά μπορεί να ανατραπεί, αν δεις το πρόβλημα. Η αρχιτεκτονική της Αθήνας είναι πρόκληση για τη μοντέρνα αρχιτεκτονική, ακριβώς γιατί μπορείς να παρέμβεις σε αυτήν – γιατί τι παρέμβαση μπορεί να κάνει ένας αρχιτέκτονας στο Μανχάταν; Γι' αυτό πρέπει ο καθένας που ζει, κατοικεί και έχει ιδιοκτησία στο κέντρο να έρθει να καταθέσει τις απόψεις του στο σχέδιο που εκπονούμε». Και ποια είναι η στρατηγική αυτή που θα ανατρέψει την κατάσταση εκτός από τον αρχιτεκτονικό σχεδιασμό; «Οι ίδιοι οι άνθρωποι. Όλα ξεκινάνε από τον καθημερινό κόσμο, όχι από ένα ουτοπικό κέντρο που φανταζόμαστε να κατοικείται από ιδανικούς πολίτες. Δες έξω τους πωλητές που έχουν απλώσει τη φτηνή πραμάτεια τους στη μέση της Αθηνάς» μου λέει, δείχνοντας έξω από την τζαμαρία στην Αθηνάς. «Αυτοί είναι που δημιουργούν ένα modus vivendi που δίνει πνοή στην πόλη. Αυτό το δούναι και λαβείν ανάμεσα σε αυτόν που πουλάει την πραμάτεια του και αυτόν που την αγοράζει είναι που κάνει την πόλη να φαντάζει σχεδόν φυσιολογική, κι αυτό επειδή διαπνέεται από κάποιους κανόνες. Αυτό, όμως, δεν είναι απόλυτα λειτουργικό, παρά μόνο αποσπασματικά, καθώς κατά βάση πρόκειται για μια γεωγραφία κατακερματισμένη. Εδώ ακριβώς έγκειται το πρόβλημα. Κατ' ουσίαν, πρόκειται για μια "παγωμένη" πολιτική και μια "ρημαγμένη" πόλη εξαιτίας μιας γενικότερης αδιαφορίας που την έφτασε σε αυτό το σημείο. Αυτή την πόλη καλούνται τώρα να επανοριοθετήσουν οι πολίτες. Πώς ακριβώς; Αναδιαμορφώνοντας τις παραγωγικές σχέσεις στο κέντρο της Αθήνας. Ας μην ξεχνάμε ότι η αγορά και οι πολιτικές της είναι που καθορίζουν τις παραγωγικές της δυνάμεις και όχι το αντίθετο. Αυτή είναι που ορίζει την εικόνα της έλλειψης και του πλούτου. Αντίστοιχα, λοιπόν, μετατοπίζοντας το παράδειγμα στο κέντρο της πόλης, καταλαβαίνουμε ότι πρέπει να τονωθεί η αγορά, γιατί αυτή θα ξαναδημιουργήσει τους χώρους επικοινωνίας, κοινωνικής δράσης και επαφής, με τον ίδιο τρόπο που η αρχαία αγορά καθόριζε το μορφολογικό πλαίσιο της αρχαίας Αθήνας. Η αγορά πρέπει, επομένως, να γίνει ο τόπος παραγωγής και όχι ένα απλό σημείο απ' όπου θα περνάμε για να απολαύσουμε τον καπουτσίνο μας. Γι' αυτό και στο επίκεντρο της έρευνάς μας βρίσκονται οι πλατείες και οι δημόσιοι χώροι εν γένει, οι οποίοι πρέπει και να αναμορφωθούν.  Το πρόβλημα είναι δηλαδή κατ' αρχάς μεθοδολογικό κι εδώ επικεντρώνεται η δική μας έρευνα, στο να βρει την "εργαλειοθήκη" από την οποία μπορούν να αντληθούν οι νέες ιδέες».

97' με τον Αλφρέντο Μπρίλεμπουργκ Facebook Twitter

Γι' αυτό και το εργαστήριο του Reactivate Athens στην Αθηνάς και Λυκούργου είναι ανοιχτό όλες τις ώρες ως το κέντρο συναντήσεων, εκδηλώσεων και συζητήσεων, αλλά και ως ο τόπος όπου μπορεί κανείς να συναντήσει τον ίδιο τον Αλφρέντο Μπρίλεμπουργκ και τους συνεργάτες του. «Η πόλη σού μιλάει από μόνη της, αρκεί να θες να ακούσεις την ιστορία της» συμφωνούν όλοι από κοινού. «Είναι ένα πολυεπίπεδο παράδειγμα, όπου το κάθε κομμάτι διαδραματίζει τον δικό του ρόλο: στο κέντρο μπορεί να δεσπόζει η Ακρόπολη ως το πανέμορφο, επιβλητικό και πανταχού παρόν μνημείο, αλλά γύρω του υπάρχουν τόσοι δρόμοι που σχεδόν μαρτυρούν το αντίθετο. Η Πειραιώς είναι μια άλλη αφήγηση, κάθετη, ίσως και αντιθετική προς την "ωραιοποίηση" του Ιερού Βράχου. Αυτό το περίπλοκο κοινωνικό, ενίοτε και αντιφατικό, παιχνίδι που στήνεται σαν ιστός γύρω από μια πόλη είναι που μας ενδιαφέρει και αυτό το συνδυαστικό στοιχείο είναι που καλούμαστε να αναδείξουμε ως αιτούμενο. Η ομορφιά επιβάλλεται στην καθημερινότητα του πολίτη, αλλά οι βαθιές του ανάγκες είναι άλλες, κι αυτές θέλουμε να συζητήσουμε, να δούμε και να εξετάσουμε. Το παν είναι να μην είμαστε μόνοι στην προσπάθεια αυτή. Και να πιστέψουμε ότι η Αθήνα είναι οι ίδιοι οι πολίτες της».

97' με τον Αλφρέντο Μπρίλεμπουργκ Facebook Twitter
 

2

Απεργία της ΓΣΕΕ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Κύρα Κάπη: «O Κυριάκος Μητσοτάκης δεν έχει προσποιηθεί ποτέ κάτι που δεν είναι»

Συνέντευξη / Κύρα Κάπη: H γυναίκα πίσω από το TikTok του πρωθυπουργού

Με αφορμή τη βράβευση της στα «Ermis Awards», η διευθύντρια Επικοινωνίας του πρωθυπουργού μιλά δημόσια για πρώτη φορά και περιγράφει το πώς διαμορφώνει τη δημόσια εικόνα του Κυριάκου Μητσοτάκη ενώ απαντά για τα λάθη, την κριτική και τις δύσκολες στιγμές.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Δημήτρης Παπαϊωάννου

Συνέντευξη / Δημήτρης Παπαϊωάννου: «Αυτή θα είναι η τελευταία μου φορά στη σκηνή»

Λίγο πριν εμφανιστεί ξανά στη σκηνή του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών με το ΙΝΚ, ο Δημήτρης Παπαϊωάννου κάνει μια αναδρομή σε ολόκληρη την καριέρα του σε μια κουβέντα έξω απ’ τα δόντια με τον Δημήτρη Παπανικολάου, καθηγητή Νεοελληνικών και Πολιτισμικών Σπουδών στο Πανεπιστήμιο της Οξφόρδης, για το περιοδικό «Dust», την οποία αναδημοσιεύει σε αποκλειστικότητα η LiFO.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΑΠΑΝΙΚΟΛΑΟΥ
Χρήστος Μαρκογιαννάκης: «Στη Γαλλία είμαι δημιουργικά ελεύθερος, στην Ελλάδα όχι»

Βιβλίο / Χρήστος Μαρκογιαννάκης: «Στη Γαλλία είμαι δημιουργικά ελεύθερος, στην Ελλάδα όχι»

Τα νουάρ μυθιστορήματά του είναι από τα πιο αγαπημένα του γαλλικού αναγνωστικού κοινού: Ο βραβευμένος συγγραφέας και σύγχρονος μετρ του είδους σε μια συζήτηση για το «τέλειο έγκλημα» στη ζωή και στη λογοτεχνία.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Πέτρος Αϊβάζης: «Χρειάζεται αλληλεγγύη ανάμεσα στου ΛΟΑΤΚΙ+ που γερνούν, δεν βγαίνει αλλιώς»

LGBTQI+ / Πέτρος Αϊβάζης: «Χρειάζεται αλληλεγγύη ανάμεσα στους ΛΟΑΤΚΙ+ που γερνούν, δεν βγαίνει αλλιώς»

Από τη σεξεργασία και τα drag shows στην Αμερική ως την τηλεόραση, το σινεμά και τον ΛΟΑΤΚΙ+ εθελοντισμό στην Αθήνα, η «Ελληνίδα Divine» είναι ένας γλυκύτατος άνθρωπος με γεμάτη ζωή και νοιάξιμο για τους άλλους seniors της κοινότητας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Αργύρης Παυλίδης: Η φωνή των παιδικών μας χρόνων

Οθόνες / Αργύρης Παυλίδης: Η φωνή των παιδικών μας χρόνων

Ηθοποιός, σκηνοθέτης, παρουσιαστής παιδικών εκπομπών όπως οι θρυλικοί «Κόκκινοι Γίγαντες, Άσπροι Νάνοι», πρωτοπόρος της μεταγλώττισης και η φωνή αγαπημένων μας ηρώων σε σειρές και ταινίες κινουμένων σχεδίων. O Αργύρης Παυλίδης σε μια εκ βαθέων συνέντευξη στη LiFO.
ΜΑΝΟΣ ΝΟΜΙΚΟΣ
ΕΠΕΞ Η Daglara και το θρίλερ του «έθνους»: τρόμος, έρως και βουκολικό σικ

Συνεντεύξεις / Η Daglara στο Φεστιβάλ Αθηνών: Τρόμος, έρως και βουκολικό σικ

Performer, σχεδιάστρια ρούχων, πωλήτρια, φιλότεχνη, ντίβα, τέρας λαγνείας, η Daglara και η τέχνη της διαχέονται με λίκνισμα και γρύλισμα σε ένα σωρό πίστες της καθημερινότητας και της απόδρασης.
ΑΛΕΞΙΝΟΣ ΠΥΡΑΥΛΟΣ
Ανέκδοτη συνέντευξη της Αρλέτας: «Το μπαρ το ναυάγιο δεν ήταν μπαρ»

Μουσική / Μια ανέκδοτη συνέντευξη της Αρλέτας: «Το μπαρ το ναυάγιο δεν ήταν μπαρ»

Μια ανέκδοτη συνέντευξη της Αρλέτας στον δημοσιογράφο και ραδιοφωνικό παραγωγό Μιχάλη Γελασάκη το 2009, όπου μιλάει για τον τελευταίο της δίσκο, τα «αδικημένα» τραγούδια της, τους νέους, τους φραγκοφονιάδες της γενιάς της και αφηγείται την ιστορία του τραγουδιού το «Μπαρ το ναυάγιο», που δεν ήταν μπαρ! Δημοσιεύεται στo Lifo.gr για πρώτη φορά, έξι χρόνια μετά τον θάνατό της.
ΜΙΧΑΛΗΣ ΓΕΛΑΣΑΚΗΣ
Γιώργος Καστανάς: «Ε, ναι! Είμαι Έλληνας κι ας με πίκρανε ο νόμος»

Συνέντευξη / Γιώργος Καστανάς: «Ε, ναι! Είμαι Έλληνας κι ας με πίκρανε ο νόμος»

Ο νεαρός που έγινε viral στο TikTok όταν πήρε στα χέρια του την ελληνική ταυτότητα μετά από 5 χρόνια αναμονής, μιλά αποκλειστικά στη LIFO για όλη του τη ζωή στην Ελλάδα του ρατσισμού, αλλά και της άφατης καλοσύνης.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Διονύσης Τεμπονέρας: «Να μην δούμε ξανά το χάρτη όλο μπλε»

Βασιλική Σιούτη / Το πολιτικό άστρο του Διονύση Τεμπονέρα μόλις αναδύθηκε ― Μια συζήτηση

Ο Διονύσης Τεμπονέρας παρέμενε σχεδόν άγνωστος την εποχή της εξουσίας του ΣΥΡΙΖΑ και αναδείχθηκε μόλις πρόσφατα, στην πτώση, όταν κλήθηκε να βοηθήσει με κεντρικό ρόλο την τελευταία στιγμή. Κατά κοινή ομολογία τα πήγε καλά, αλλά το αποτέλεσμα είχε κριθεί προ πολλού. Δεν είναι ο αγαπημένος της ελίτ ούτε των κομματικών μηχανισμών, όμως πολλοί πιστεύουν ότι το πολιτικό του άστρο μόλις αναδύθηκε, κι ας αρνήθηκε να είναι υποψήφιος για την ηγεσία του κόμματος.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Αφροδίτη Παναγιωτάκου: «Στα Γιάννενα λειτουργήσαμε ριζωματικά, δεν πρέπει να προσγειώνεσαι πουθενά»

Εικαστικά / Αφροδίτη Παναγιωτάκου: «Στα Γιάννενα λειτουργήσαμε ριζωματικά, δεν πρέπει να προσγειώνεσαι πουθενά»

Η διευθύντρια Πολιτισμού του Ιδρύματος Ωνάση επιστρέφει στη γενέτειρά της με τη διπλή ιδιότητα της καλλιτεχνικής διευθύντριας της νέας μεγάλης έκθεσης ψηφιακής τέχνης «Plásmata II: Ioannina» και της συνδημιουργού ενός από τα πιο εντυπωσιακά έργα της.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Σεμίνα Διγενή: «Στα χρόνια της τηλεόρασης η ζωή περνούσε δίπλα μου κι εγώ την αγνοούσα»

Οι Αθηναίοι / Σεμίνα Διγενή: «Στα χρόνια της τηλεόρασης η ζωή περνούσε δίπλα μου κι εγώ την αγνοούσα»

Η δημοσιογράφος, συγγραφέας, και βουλευτής ΚΚΕ μιλάει για όλα τα μεγάλα κεφάλαια της ζωής της - από τα περιοδικά μέχρι την τηλεόραση, και από τα βιβλία μέχρι την πολιτική.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Δήμητρα Δασκαλάκη: «Δεν είναι δυνατόν να αποτελείς κύτταρο της κοινωνίας και να μη στηρίζεις τις γυναίκες και τη μητρότητα»

The Upfront Initiative / Δήμητρα Δασκαλάκη: «Δεν είναι δυνατόν να αποτελείς κύτταρο της κοινωνίας και να μη στηρίζεις τις γυναίκες και τη μητρότητα»

Η Γενική Διευθύντρια Οργανωσιακής Ανάπτυξης και Επικοινωνίας της METRO ΑΕΒΕ μιλά στη LIFO για την ισότητα στην πράξη και για τα μέτρα στήριξης και ενδυνάμωσης των γυναικών εργαζομένων στην εταιρεία, αλλά και στο ευρύτερο κοινωνικό σύνολο
ΧΡΙΣΤΙΝΑ ΓΑΛΑΝΟΠΟΥΛΟΥ

σχόλια

2 σχόλια
Το μεγάλο πρόβλημα, που δεν έχουν αναγνωρίσει τόσα χρόνια, είναι πως αυτή η πόλη δεν έχει δικό της ύφος. Αν βγάλεις τα αρχαία μνημεα και κάποια πανέμορφα κτήρια από το 19ο αιώνα όλο το υπόλοιπο είναι ένα συνονθύλευμα κάθε ξενόφερτης και αταίριαστης μόδας που εμφανίστηκε στον πλανήτη.Το χάος της πόλης ξεκινά από την αρχιτεκτονική. Δεν βλέπω λοιπόν πως άλλη μια τέτοια κίνηση, 'ποικιλομορφίας' και ανάμειξης, θα βοηθήσει. Θέλουμε κάτι πιο σταθερό, ένα δικό μας ύφος, και αντοχή ακόμα και για μακροπρόθεσμο σχεδιασμό, δεχόμενοι πως μπορεί και να μη δούμε τα αποτελέσματά του όσο ζούμε.
δεν μπορώ να μην κράξω αυτούς που ταυτίζουν την αρχαία αγορά με τη σημερινή αγορά! Η πόλη δεν είναι μόνο το εμπόριο! αναγκαίο, αναπόσπαστο και επιθυμητό κομμάτι, αλλά όχι μόνο αυτό!