135' με τον Άγγελο Παπαδημητρίου

135' με τον Άγγελο Παπαδημητρίου Facebook Twitter
1
135' με τον Άγγελο Παπαδημητρίου Facebook Twitter
Φωτό: Πάνος Μιχαήλ

 

Η παράσταση της Γκόλφως είναι ένας θρίαμβος κι αυτό δεν είναι νέο. Τόσο καλλιτεχνικά όσο και εισπρακτικά. Το βράδυ της Κυριακής το ενθουσιασμένο κοινό είχε κατακλύσει για μια ακόμα φορά τα καμαρίνια του Ρεξ για να συγχαρεί τους ηθοποιούς και τον σκηνοθέτη Νίκο Καραθάνο. Ανάμεσά τους και γνωστοί καλλιτέχνες που έμοιαζαν να είναι ειλικρινείς στα ωραία λόγια και τα χαμόγελα που σκορπούσαν στους συντελεστές. Το ραντεβού μου με τον Άγγελο Παπαδημητρίου ήταν στο καμαρίνι που μοιράζεται με τον Καραθάνο και τους ηθοποιούς Γιάννη Βογιατζή και Γιώργο Μπινιάρη. Χρειάστηκε να περάσει αρκετή ώρα μέχρι να χαιρετήσει όλο εκείνο το πλήθος ανθρώπων, ανάμεσά τους και τον κινηματογραφιστή Πάνο Κούτρα της Στρέλλας, στου οποίου την καινούργια ταινία συμμετέχει και ο ίδιος. Απευθυνόταν σε όλους με χαμόγελα κι εγκάρδιο κουβεντολόι. Όσα χρόνια τον ξέρω δεν θυμάμαι να τον έχω ακούσει να λέει ούτε μια κακή κουβέντα για κανέναν. Πάντα καλοπροαίρετος, αισιόδοξος, θετικός υπέρ το δέον, απέναντι σε όλα και όλους. Του το λέω καθώς βγαίνουμε από την πίσω έξοδο του θεάτρου επί της οδού Φειδίου. «Είναι τρόποι καλής συμπεριφοράς» μου απαντάει. «Το να είσαι εύχαρις είναι θέμα καλών τρόπων. Όπως κάθε πρωί κάνω μπάνιο και ξυρίζομαι, έτσι νιώθω ότι πρέπει να είμαι και χαρούμενος. Ακόμα κι αν έχω κάποιο πρόβλημα. Αντιθέτως, το θεωρώ κακή συμπεριφορά να μαυρίσω την ψυχή του άλλου με τα προβλήματά μου. Είναι ματαιότητα. Άλλωστε, μέχρι τώρα δεν είχα την ανάγκη κανενός. Αν και δεν ξέρω αν θα την έχω στο μέλλον».

#quote#
Αποφασίζουμε να πάμε στο αγαπημένο του στέκι στην Ακαδημίας για φαγητό. Τον υποδέχτηκαν με αγάπη και φιλοφρονήσεις. Τον ρωτάω πώς βιώνει τη μεγάλη επιτυχία του Εθνικού, για την οποία, αν και είναι παράσταση συνόλου, ο ίδιος έχει λάβει ιδιαίτερα εγκωμιαστικά σχόλια. Παίζει τον αρχιτσέλιγκα που με τα λεφτά του εκμαυλίζει τον Τάσο, που τελικά αφήνει την Γκόλφω και να πάρει την κόρη του Σταυρούλα. Ο πολυτάλαντος ηθοποιός και εικαστικός μου λέει: «Δεν ήταν καθόλου έκπληξη για μένα η επιτυχία, γιατί το περίμενα. Ξέρω από την εικαστική μου δουλειά ότι όταν παρουσιάζεις αληθινά και βιωμένα συναισθήματα μεταπλασμένα σε τέχνη, αυτό πάντα βρίσκει ανταπόκριση στον κόσμο. Τώρα, όσον αφορά την Γκόλφω, νομίζω ότι πατάει επάνω στις ενοχές που έχει ο κόσμος γι' αυτό το κακοποιημένο έργο. Ένα έργο που είχε καταντήσει συνώνυμο της παρωδίας και της φτήνιας. Εγώ μόνο το έχω δει σε τόσες εκδοχές, από την αξέχαστη του Ελεύθερου Θεάτρου μέχρι και πορνό. Ενώ πρόκειται για ένα κείμενο υψηλού γούστου. Όπως λέει ο Καραθάνος, αν βγάλεις τα περιττά στολίδια και δεις το κείμενο γυμνό, είναι το ελληνικό Ρωμαίος και Ιουλιέτα». Του εκμυστηρεύομαι ότι ήταν ένα έργο που όλοι όσοι δεν το ξέραμε το θεωρούσαμε ένα ειδύλλιο φουστανέλας, όχι μεγάλης δραματουργικής αξίας. Συμφωνεί κι εξηγεί: «Χρειάζεται κάποιος σοβαρός άνθρωπος για να το αναδείξει σωστά. Όποτε το έβλεπα να παίζεται ως παρωδία, λυπόμουν σαν να έβλεπα μια γυναίκα που την έβαψαν και την περιέφεραν από χωριό σε χωριό για να την πομπεύσουν». Μα, κάπως έτσι δεν διαπόμπευαν για χρόνια την ελληνική παράδοση, ως κάτι φαιδρό που όφειλαν να το εξευτελίσουν; «Ακριβώς! Άκουγαν δημοτικό τραγούδι και άλλαζαν πεζοδρόμιο. Το εθνικό μας κόμπλεξ. Ο τρόμος μην τους πουν χωριάτες. Η παράστασή μας καταργεί αυτόν ακριβώς τον τρόμο και σε πάει κατευθείαν στην πηγή». Δέχτηκε αμέσως να παίξει έναν τόσο «κόντρα» ρόλο; «Το πρώτο που είπα στον Νίκο ήταν να πάρει άλλον. Βέβαια, ήξερα μέσα μου ότι θα τα κατάφερνα, παρ' όλα αυτά του είχα ζητήσει να με αλλάξει, αν μέσα σε δέκα μέρες δεν ήταν ικανοποιημένος. Είδα όλα αυτά τα νιάτα γύρω μου, τη φόρα του έργου, και φοβήθηκα. Είμαι και το αντίβαρο της καλοσύνης μέσα στο έργο. Το αντίστοιχο της κακής διαχείρισης στη σύγχρονη πολιτική σήμερα. Πάντως, ήταν θέμα εμπιστοσύνης από τη μεριά του σκηνοθέτη. Όπως πάντα συμβαίνει με μένα και τους σκηνοθέτες».

Ο Άγγελος Παπαδημητρίου, γνωστός για τα γλυπτά του που παραπέμπουν στην όπερα, στη λογοτεχνία και στο θέατρο, έργα μπαρόκ μπολιασμένα με στοιχεία κιτς, έκανε μεγάλη εντύπωση όταν τα πρωτοπαρουσίασε στην γκαλερί Νέες Μορφές το 1983 και, αργότερα, όταν εκπροσώπησε με αυτά την Ελλάδα στην Μπιενάλε της Βενετίας το 1993. «Γράφουν για μένα πως έκανα ό,τι και ο Κουνς στη διεθνή σκηνή, αλλά δέκα χρόνια νωρίτερα. Μέχρι τότε, ενώ όλοι λάτρευαν το κιτς, δεν τολμούσαν να το χρησιμοποιήσουν. Για μένα υπήρξε η καύσιμη ύλη. Θυμάμαι ότι είχε έρθει στην πρώτη μου εκείνη έκθεση ένας μεγαλύτερος από εμένα γλύπτης, από τους ωραιότερους άντρες, με έπιασε από τον λαιμό σπρώχνοντάς με στον τοίχο και μου είπε ν' αφήσω αυτές τις αηδίες και να κάνω μάρμαρο και χαλκό. Αν το πρόσωπό μου πρόδιδε τη μαχητικότητα που είχα μέσα μου στην προσπάθειά μου να αμυνθώ θα με είχε σκοτώσει». Του λέω ότι οι ρόλοι που έχει κάνει στο θέατρο είναι σαν προέκταση των γλυπτών του, χαρακτήρες με ακραία συμπεριφορά. Συμφωνεί: «Για μένα δεν υπάρχει καμία διαφορά, είτε κάνω τα εικαστικά μου, είτε παίζω, είτε τραγουδάω. Όλα είναι το ίδιο». Είχα πάντα την εντύπωση ότι έκανε θέατρο σαν για παιχνίδι, σαν να μην είχε επαγγελματική ανάγκη, απλώς ως μία έξτρα καλλιτεχνική έκφραση. Μου ομολογεί: «Είναι ένα κόλπο. Όταν έχεις ανάγκη, κανείς δεν σε παίρνει. Σαν να ξεπουλάς τα κοσμήματά σου λόγω πτώχευσης». Ήταν στη Θεσσαλονίκη όπου ο Χουρμουζιάδης της Πειραματικής Σκηνής της Τέχνης τον είδε να τραγουδάει δίπλα στη Μελίνα Τανάγρη και του πρότεινε να παίξει τον Μαλβόλιο στη Δωδεκάτη Νύχτα. Μετά ακολούθησε ο Βουτσινάς με τις Νεφέλες, που του έδωσε τον ρόλο του Σωκράτη, με τον οποίο κατέβηκε στην Επίδαυρο. «Ήξερα το θέατρο από μικρό παιδί. Είχα περάσει και λίγο από μια δραματική σχολή, αλλά είχα φτάσει τα 40 και δεν περίμενα να παίξω ποτέ. Χρειαζόντουσαν οι ειδικές συνθήκες και η εμπιστοσύνη κάποιου. Όταν ο Καραθάνος μου έδωσε τον ρόλο του κακού στον Συρανό ντε Μπερζεράκ, δεν με είχε δει να παίζω ποτέ. Κι έχω παίξει με όλους. Από τη Λυρική μέχρι το Μπάντμιντον, ως παρτενέρ της Ζωζώς Σαπουντζάκη». Και σε ένα τηλεπαιχνίδι του υπενθυμίζω. «Ήταν από τις ωραιότερες χαρές της ζωής μου. Το "Φορτ Μπουαγιάρ" ήταν σοβαρή υπόθεση και το διηύθυνε ένας πρώην χορευτής του Μπεζάρ. Εκείνος με επέλεξε να κάνω τον Σοφό. Ήταν η πρώτη φορά που ο Σοφός δεν ήταν γέρος με γενειάδα, αλλά πιο ανάλαφρος. Βρέθηκα σε ένα παζάρι και με φώναζαν τα γυφτάκια "Σοφέ, σοφέ, κάνε μάγια να βγάλουμε λεφτά!". Ξέρεις τι χαρά είναι αυτό;».

Ανηφορίζοντας τα Εξάρχεια, μπαίνουμε στον πεζόδρομο της Τσαμαδού. Μια παρέα αναρχικών έξω από ένα μπαρ τον σταματά να τον συγχαρεί για την ερμηνεία του. Τον είχαν δει λίγες ώρες πριν στο Ρεξ. Τον ρωτάω για την κρίση, περιμένοντας μια μη αναμενόμενη απάντηση. «Από μικρός, τη δεκαετία του '60, έβλεπα πού πήγαινε το πράγμα. Έβλεπα την ευρωπαϊκή Ελλάδα που ήθελε να προβάλει η Μελίνα και ντρεπόμουν. Είμαστε μια φτωχή χώρα, που αρνείται να παίξει στα κιλά της. Η πλαστή της εικόνα μου φαινόταν τόσο θνησιγενής, και εντέλει τόσο μειωτική! Δεν ήταν η πραγματική της αίγλη. Η αίγλη της είναι το αριστουργηματικό της τραγούδι, η ποίηση, ο λόγος». Ποιο εννοεί ως «αριστουργηματικό τραγούδι» τον ρωτάω. Τον Τσιτσάνη, την Τζένη Βάνου, τον Χατζιδάκι ή τη Μαρινέλλα; «Όλα αυτά τα εκτιμώ. Όταν είναι στη θέση τους. Το πρόβλημα στην Ελλάδα είναι ότι τίποτα δεν μένει στη θέση του, όλα μετακινούνται: οι υπηρέτριες έγιναν κυρίες, οι κυρίες ψυχασθενείς. Ο Χατζιδάκις είναι σπουδαίος και χωρίς να είναι Βέρντι, όπως ο Θεοδωράκης χωρίς να χρειάζεται να υποδυθεί τον Μπετόβεν. Κανείς δεν κάθεται στη θέση του ή ντρέπεται για ό,τι είναι. Εγώ είμαι περήφανος που είμαι Έλληνας, φτωχός, αυτοδίδακτος, ζωντανός, ερωτικός, γατόνι και καριόλης. Οι περισσότεροι ντρέπονται για την Ελλάδα. Κι όμως, είναι ένας σπουδαίος τόπος μεγάλης ομορφιάς και έκφρασης. Κοίτα μόνο τι φυσιογνωμίες έβγαλε. Πού είναι σήμερα ένας Ταχτσής;».

1

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Κύρα Κάπη: «O Κυριάκος Μητσοτάκης δεν έχει προσποιηθεί ποτέ κάτι που δεν είναι»

Συνέντευξη / Κύρα Κάπη: H γυναίκα πίσω από το TikTok του πρωθυπουργού

Με αφορμή τη βράβευση της στα «Ermis Awards», η διευθύντρια Επικοινωνίας του πρωθυπουργού μιλά δημόσια για πρώτη φορά και περιγράφει το πώς διαμορφώνει τη δημόσια εικόνα του Κυριάκου Μητσοτάκη ενώ απαντά για τα λάθη, την κριτική και τις δύσκολες στιγμές.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Δημήτρης Παπαϊωάννου

Συνέντευξη / Δημήτρης Παπαϊωάννου: «Αυτή θα είναι η τελευταία μου φορά στη σκηνή»

Λίγο πριν εμφανιστεί ξανά στη σκηνή του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών με το ΙΝΚ, ο Δημήτρης Παπαϊωάννου κάνει μια αναδρομή σε ολόκληρη την καριέρα του σε μια κουβέντα έξω απ’ τα δόντια με τον Δημήτρη Παπανικολάου, καθηγητή Νεοελληνικών και Πολιτισμικών Σπουδών στο Πανεπιστήμιο της Οξφόρδης, για το περιοδικό «Dust», την οποία αναδημοσιεύει σε αποκλειστικότητα η LiFO.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΑΠΑΝΙΚΟΛΑΟΥ
Χρήστος Μαρκογιαννάκης: «Στη Γαλλία είμαι δημιουργικά ελεύθερος, στην Ελλάδα όχι»

Βιβλίο / Χρήστος Μαρκογιαννάκης: «Στη Γαλλία είμαι δημιουργικά ελεύθερος, στην Ελλάδα όχι»

Τα νουάρ μυθιστορήματά του είναι από τα πιο αγαπημένα του γαλλικού αναγνωστικού κοινού: Ο βραβευμένος συγγραφέας και σύγχρονος μετρ του είδους σε μια συζήτηση για το «τέλειο έγκλημα» στη ζωή και στη λογοτεχνία.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Πέτρος Αϊβάζης: «Χρειάζεται αλληλεγγύη ανάμεσα στου ΛΟΑΤΚΙ+ που γερνούν, δεν βγαίνει αλλιώς»

LGBTQI+ / Πέτρος Αϊβάζης: «Χρειάζεται αλληλεγγύη ανάμεσα στους ΛΟΑΤΚΙ+ που γερνούν, δεν βγαίνει αλλιώς»

Από τη σεξεργασία και τα drag shows στην Αμερική ως την τηλεόραση, το σινεμά και τον ΛΟΑΤΚΙ+ εθελοντισμό στην Αθήνα, η «Ελληνίδα Divine» είναι ένας γλυκύτατος άνθρωπος με γεμάτη ζωή και νοιάξιμο για τους άλλους seniors της κοινότητας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Αργύρης Παυλίδης: Η φωνή των παιδικών μας χρόνων

Οθόνες / Αργύρης Παυλίδης: Η φωνή των παιδικών μας χρόνων

Ηθοποιός, σκηνοθέτης, παρουσιαστής παιδικών εκπομπών όπως οι θρυλικοί «Κόκκινοι Γίγαντες, Άσπροι Νάνοι», πρωτοπόρος της μεταγλώττισης και η φωνή αγαπημένων μας ηρώων σε σειρές και ταινίες κινουμένων σχεδίων. O Αργύρης Παυλίδης σε μια εκ βαθέων συνέντευξη στη LiFO.
ΜΑΝΟΣ ΝΟΜΙΚΟΣ
ΕΠΕΞ Η Daglara και το θρίλερ του «έθνους»: τρόμος, έρως και βουκολικό σικ

Συνεντεύξεις / Η Daglara στο Φεστιβάλ Αθηνών: Τρόμος, έρως και βουκολικό σικ

Performer, σχεδιάστρια ρούχων, πωλήτρια, φιλότεχνη, ντίβα, τέρας λαγνείας, η Daglara και η τέχνη της διαχέονται με λίκνισμα και γρύλισμα σε ένα σωρό πίστες της καθημερινότητας και της απόδρασης.
ΑΛΕΞΙΝΟΣ ΠΥΡΑΥΛΟΣ
Ανέκδοτη συνέντευξη της Αρλέτας: «Το μπαρ το ναυάγιο δεν ήταν μπαρ»

Μουσική / Μια ανέκδοτη συνέντευξη της Αρλέτας: «Το μπαρ το ναυάγιο δεν ήταν μπαρ»

Μια ανέκδοτη συνέντευξη της Αρλέτας στον δημοσιογράφο και ραδιοφωνικό παραγωγό Μιχάλη Γελασάκη το 2009, όπου μιλάει για τον τελευταίο της δίσκο, τα «αδικημένα» τραγούδια της, τους νέους, τους φραγκοφονιάδες της γενιάς της και αφηγείται την ιστορία του τραγουδιού το «Μπαρ το ναυάγιο», που δεν ήταν μπαρ! Δημοσιεύεται στo Lifo.gr για πρώτη φορά, έξι χρόνια μετά τον θάνατό της.
ΜΙΧΑΛΗΣ ΓΕΛΑΣΑΚΗΣ
Γιώργος Καστανάς: «Ε, ναι! Είμαι Έλληνας κι ας με πίκρανε ο νόμος»

Συνέντευξη / Γιώργος Καστανάς: «Ε, ναι! Είμαι Έλληνας κι ας με πίκρανε ο νόμος»

Ο νεαρός που έγινε viral στο TikTok όταν πήρε στα χέρια του την ελληνική ταυτότητα μετά από 5 χρόνια αναμονής, μιλά αποκλειστικά στη LIFO για όλη του τη ζωή στην Ελλάδα του ρατσισμού, αλλά και της άφατης καλοσύνης.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Διονύσης Τεμπονέρας: «Να μην δούμε ξανά το χάρτη όλο μπλε»

Βασιλική Σιούτη / Το πολιτικό άστρο του Διονύση Τεμπονέρα μόλις αναδύθηκε ― Μια συζήτηση

Ο Διονύσης Τεμπονέρας παρέμενε σχεδόν άγνωστος την εποχή της εξουσίας του ΣΥΡΙΖΑ και αναδείχθηκε μόλις πρόσφατα, στην πτώση, όταν κλήθηκε να βοηθήσει με κεντρικό ρόλο την τελευταία στιγμή. Κατά κοινή ομολογία τα πήγε καλά, αλλά το αποτέλεσμα είχε κριθεί προ πολλού. Δεν είναι ο αγαπημένος της ελίτ ούτε των κομματικών μηχανισμών, όμως πολλοί πιστεύουν ότι το πολιτικό του άστρο μόλις αναδύθηκε, κι ας αρνήθηκε να είναι υποψήφιος για την ηγεσία του κόμματος.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Αφροδίτη Παναγιωτάκου: «Στα Γιάννενα λειτουργήσαμε ριζωματικά, δεν πρέπει να προσγειώνεσαι πουθενά»

Εικαστικά / Αφροδίτη Παναγιωτάκου: «Στα Γιάννενα λειτουργήσαμε ριζωματικά, δεν πρέπει να προσγειώνεσαι πουθενά»

Η διευθύντρια Πολιτισμού του Ιδρύματος Ωνάση επιστρέφει στη γενέτειρά της με τη διπλή ιδιότητα της καλλιτεχνικής διευθύντριας της νέας μεγάλης έκθεσης ψηφιακής τέχνης «Plásmata II: Ioannina» και της συνδημιουργού ενός από τα πιο εντυπωσιακά έργα της.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Σεμίνα Διγενή: «Στα χρόνια της τηλεόρασης η ζωή περνούσε δίπλα μου κι εγώ την αγνοούσα»

Οι Αθηναίοι / Σεμίνα Διγενή: «Στα χρόνια της τηλεόρασης η ζωή περνούσε δίπλα μου κι εγώ την αγνοούσα»

Η δημοσιογράφος, συγγραφέας, και βουλευτής ΚΚΕ μιλάει για όλα τα μεγάλα κεφάλαια της ζωής της - από τα περιοδικά μέχρι την τηλεόραση, και από τα βιβλία μέχρι την πολιτική.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Δήμητρα Δασκαλάκη: «Δεν είναι δυνατόν να αποτελείς κύτταρο της κοινωνίας και να μη στηρίζεις τις γυναίκες και τη μητρότητα»

The Upfront Initiative / Δήμητρα Δασκαλάκη: «Δεν είναι δυνατόν να αποτελείς κύτταρο της κοινωνίας και να μη στηρίζεις τις γυναίκες και τη μητρότητα»

Η Γενική Διευθύντρια Οργανωσιακής Ανάπτυξης και Επικοινωνίας της METRO ΑΕΒΕ μιλά στη LIFO για την ισότητα στην πράξη και για τα μέτρα στήριξης και ενδυνάμωσης των γυναικών εργαζομένων στην εταιρεία, αλλά και στο ευρύτερο κοινωνικό σύνολο
ΧΡΙΣΤΙΝΑ ΓΑΛΑΝΟΠΟΥΛΟΥ

σχόλια

1 σχόλια