Η Αθηναία της Εβδομάδας: Χριστίνα Κουτσοσπύρου

Η Αθηναία της Εβδομάδας: Χριστίνα Κουτσοσπύρου Facebook Twitter
2
Η Αθηναία της Εβδομάδας: Χριστίνα Κουτσοσπύρου Facebook Twitter
Φωτό: Nicolas Gaillard
  • Στα οκτώ μου μετακομίσαμε από το κέντρο της Αθήνας στην Κάντζα. Θυμάμαι τη διαδρομή, με τον παπαγάλο του πατέρα μου στο πίσω κάθισμα και το μικρό μας καναρίνι που το έλεγαν Κόκο. Δεν υπήρχαν ασφαλτόδρομοι και στα γύρω λιβάδια έβλεπες ακόμα βοσκούς με τα κοπάδια τους. Παντού υπήρχαν πεύκα και κάμπιες. Η παρέα μου, τέσσερα κορίτσια και τέσσερα αγόρια, είχαμε οργανωθεί σε μια συμμορία, καβαλικεύαμε τα ποδήλατά μας και οργώναμε την περιοχή, κάνοντας διάφορες χαζομάρες. Η προγιαγιά της καλύτερής μου φίλης, μια πάρα πολύ αστεία γυναίκα, η Νανά, όπως τη φωνάζανε, ήταν κοντά στα εκατό και μας είχε πείσει ότι με τα γυαλιά ηλίου της μπορούσες να τους δεις όλους γυμνούς. Περνάγαμε ώρες ατελείωτες χώνοντας μικρά βατραχάκια σε τενεκεδάκια της Coca-Cola, πετώντας στον αέρα γάτες ή φτιάχνοντας κεφτεδάκια από λάσπη που τα δίναμε στις μητέρες μας να τα ψήσουν στον φούρνο. Δεν θα ξεχάσω τη φορά που πήγα στο σχολείο φορώντας το κάτω μέρος της πιτζάμας μου και όταν το συνειδητοποίησα έβαλα τα κλάματα στη μέση του μαθήματος, ζητώντας να γυρίσω σπίτι. Η Κάντζα αποτέλεσε ένα όνειρο. Ένα χωριό της αθηναϊκής περιφέρειας. Τώρα όλα έχουν αλλάξει.
  • Δεν έχω τίποτα να προσάψω στο περιβάλλον στο οποίο μεγάλωσα. Αυτό που αποτέλεσε σοβαρό πρόβλημα για μένα ήταν η παντελής έλλειψη της τέχνης στο σχολείο. Δεν υπήρχαν καθόλου καλλιτεχνικά κι έτσι άρχισα να πηγαίνω τα Σάββατα σε μαθήματα αρχιτεκτονικού και ελεύθερου σχεδίου, και φωτογραφίας. Ήξερα, βέβαια, ότι δεν ήθελα να μπω σε ελληνικό πανεπιστήμιο. Μου φαινόταν στεγνό και συμβατικό. Ο αδελφός μου πήγαινε σε μια ιδιωτική σχολή σχεδίου στην Αθήνα που, δυστυχώς, αποδείχτηκε μάλλον αποτυχία κι έτσι η θεία μου, μισή Αγγλίδα, που είχε σπουδάσει στη σχολή στην οποία τελικά πήγα, με παρότρυνε να φύγω, λέγοντάς μου ιστορίες δικές της από την Αγγλία του '80. Κι έτσι έφυγα.
  • Για λίγο δοκίμασα τον εαυτό μου, να δω αν θα άντεχα την περίφημη βροχερή Αγγλία ή αν θα επέστρεφα πίσω στην Ελλάδα τρέχοντας μέσα σε δύο εβδομάδες. Τελικά έμεινα, σπούδασα Γραφιστική, πέρασα ένα διάστημα και από τη Νέα Υόρκη, και κατέληξα να ζω στο Λονδίνο δουλεύοντας στην εικονογράφηση, τη μεταξοτυπία και την υφαντουργία. Κάποια στιγμή γνωρίστηκα με τον Αράν, τον σύντροφό μου και τον άνθρωπο με τον οποίο είδα τον περισσότερο κινηματογράφο που έχω δει στη ζωή μου. Η ιδέα να κάνουμε μια ταινία μαζί ήταν κάτι που το θεωρούσα ανέφικτο, καθώς δεν είχα ασχοληθεί ποτέ πριν με αυτό. Προέκυψε ένα καλοκαίρι, μετά από επίσκεψή μας στο χωριό του πατέρα μου, στην ορεινή Ναυπακτία. Ήταν μια περιοχή που ήξερα καλά και είχα επισκεφτεί πολλές φορές. Είχα μιλήσει στον Αράν για το πόσο περίεργοι είναι εκεί οι άνθρωποι και για την εκπληκτική ομορφιά του τοπίου. Στριμωγμένο ανάμεσα σε βουνά και με ένα ποτάμι να το διαπερνά, σαν ξεχασμένο από τον Θεό. Τους χειμώνες τα σύννεφα εγκλωβίζονται ανάμεσα στα βουνά, ξεσπάνε βαριές βροχές, ενώ η ομίχλη δημιουργεί μαγικές εικόνες. Πέρα από την απέραντη ομορφιά, υπάρχει και η σκληρή επιβίωση. Οι ελάχιστοι κάτοικοι που έχουν απομείνει τράβηξαν το ενδιαφέρον μας. Αστείες συζητήσεις στο καφενείο του χωριού, πολιτικές αντιπαραθέσεις, οι γνωστές γκρίνιες και τα παράπονα της ελληνικής καθημερινότητας με τον γνωστό κωμικό τόνο. Αποφασίσαμε με τον Αράν να κάνουμε ένα φιλμ με όλους αυτούς τους ανθρώπους. Βέβαια, αυτό που αρχικά είχαμε κατά νου στην πορεία άλλαξε. Καθώς η κρίση στην Ελλάδα πήρε δραματικές διαστάσεις, αναπόφευκτα πέρασε και στην ταινία μας. Δεν είναι δυνατόν να καταγράψεις αληθινούς ανθρώπους και να μη δείξεις τα προβλήματά τους, εφόσον η Ελλάδα αυτήν τη στιγμή είναι σε τέτοια δεινή θέση. Επιστρέψαμε τρεις φορές για να φιλμάρουμε μέσα σε διάστημα δύο ετών. Στην αρχή οι ντόπιοι είχαν τις αμφιβολίες τους, αλλά τελικά μας καλοδέχτηκαν. Τους φαινόταν πολύ παράξενο ότι δύο νέοι άνθρωποι ήθελαν να ασχοληθούν μαζί τους, αλλά για 'μας ήταν ακριβώς αυτή η αυθεντικότητά τους που τους ανήγαγε στην πιο αντιπροσωπευτική και ακατέργαστη εικόνα της Ελλάδας. Ήταν λίγο σαν να βυθιζόμαστε στο παρελθόν, αλλά συγχρόνως και σαν να βλέπουμε ένα κομμάτι απ' το μέλλον.
  • Ολοκληρώσαμε την ταινία με δικά μας έξοδα, κάτι που ήταν αρκετά δύσκολο, αλλά καθώς την προχωρούσαμε σε στάδια, κάπως τα καταφέραμε. Οι προθέσεις μας ήταν σαφείς. Είχαμε μεν κινηματογραφήσει αληθινά κομμάτια ζωής και αληθινούς ανθρώπους, αλλά δεν θέλαμε να θυμίζει ντοκιμαντέρ. Οπότε, έπρεπε να βρούμε τρόπους να εντάξουμε και λίγο το στοιχείο της μυθοπλασίας, ώστε να αποφύγουμε τα κλισέ μιας ταινίας τεκμηρίωσης. Αυτό το πετύχαμε κυρίως στη διαδικασία του μοντάζ. Θα έλεγα ότι σχεδόν «σκάψαμε» μέσα στο υλικό ώστε να αναπτύξουμε ένα σενάριο. Στην πορεία ήρθαμε αντιμέτωποι με πολλές δυσκολίες, αλλά τελικά τα καταφέραμε. Φυσικά και ήμασταν απολύτως συνειδητοποιημένοι κατά τη διάρκεια των γυρισμάτων ως προς τον στόχο μας, αλλά η πραγματικότητα είναι πάντοτε απρόβλεπτη και ήταν αρκετές οι φορές που τα πράγματα δεν πήγαιναν όπως τα σχεδιάζαμε, κάτι που μας παίδεψε πολύ. Επειδή αυτή είναι η πρώτη μου εμπειρία στον κινηματογράφο, νιώθω φοβερά ικανοποιημένη που διακρίνω ένα ξεκάθαρο, αναγνωρίσιμο στυλ και αδημονώ να το δοκιμάσω ξανά σε ένα νέο περιβάλλον, με διαφορετική κάμερα, ανθρώπους, περιεχόμενο.
  • Όσοι έχουν δει μέχρι τώρα την ταινία σοκάρονται με τις συνθήκες φτώχειας στις οποίες ζουν αυτοί οι άνθρωποι. Επίσης εκπλήσσονται που έχει γυριστεί από συνεργείο δύο ανθρώπων και από το γεγονός ότι οι χαρακτήρες δεν επηρεάζονται από την παρουσία της κάμερας. Απέχει κατά πολύ απ' ό,τι έχουμε συνηθίσει να εκπροσωπεί την Ελλάδα. Δεν υπάρχει ούτε ήλιος ούτε γαλάζιος ουρανός. Η Ελλάδα έχει πολλές πλευρές και οφείλουμε να τις κοιτάξουμε όλες.
  • Όσον αφορά το μέλλον, νιώθω αισιόδοξη. Ελπίζω να μπορέσει η ταινία να φτάσει σε ένα ευρύτερο κοινό και κυρίως να τη δουν στην Ελλάδα. Η Μπερλινάλε είναι ένα καλό ξεκίνημα και νομίζω ότι από εκεί θα πάει παντού. Θα ήταν εκπληκτικό να γυρίσω κάτι στην Αθήνα. Είναι υπέροχη πόλη, άσε που κυκλοφορούν διάφοροι ενδιαφέροντες τύποι στους δρόμους της. Μου αρέσει το γεγονός ότι οι  Έλληνες γελάνε με τον εαυτό τους. Αυτό δείχνει ωριμότητα και ελευθερία. Για την ώρα, νομίζω ότι θα έπρεπε να αλλάξουμε λίγο τον τρόπο που σκεφτόμαστε. Να συγκεντρωθούμε στη δουλειά και τη δημιουργία. Να πάψουμε να γκρινιάζουμε για το χθες και να ψάξουμε να βρούμε τρόπους να αλλάξουμε το μέλλον. Είμαστε πλούσιοι, χάρη σε πράγματα που δεν εξισώνονται με το χρήμα και αυτό είναι κάτι που δεν θα έπρεπε να ξεχνάμε.

 

Η ταινία Στο Λύκο είναι η πρώτη μεγάλου μήκους ταινία της Χριστίνας Κουτσοσπύρου, που τη γύρισε σε συνεργασία με τον Αράν Χιουζ. Θα προβληθεί στο Forum του 63ου Διεθνούς Φεστιβάλ Κινηματογράφου του Βερολίνου.
www.tothewolffilm.com

Οι Αθηναίοι
2

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Κρίστη Στασινοπούλου: «Έχω φάει τη νύχτα με το κουτάλι, προτιμώ πια να κάθομαι σπίτι»

Οι Αθηναίοι / Κρίστη Στασινοπούλου: «Έχω φάει τη νύχτα με το κουτάλι, προτιμώ πια να κάθομαι σπίτι»

Όλοι τη ρωτούν για τον Παύλο Σιδηρόπουλο όμως έχει ζήσει περισσότερα δίπλα στην Αλίκη Βουγιουκλάκη. Έχει εκπροσωπήσει την Ελλάδα στην Eurovision, αισθάνεται περήφανη που μεγαλώνοντας κατέληξε να κάνει μόνο πράγματα που της αρέσουν. Έχει γυρίσει τον κόσμο με τον Στάθη Καλυβιώτη και τη μουσική τους, μόλις κυκλοφόρησε ένα βιβλίο για τα ταξίδια τους που μετράνε πια 25 χρόνια.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ριάνα Κούνου

Οι Αθηναίοι / Ριάννα Κούνου: «Τους βλέπεις όλους να φοράνε μαύρα γιατί φοβούνται να ξεχωρίσουν»

Η σχεδιάστρια πίσω από το πολυτελές και ανερχόμενο brand Rianna+Nina, που έμαθε κάποτε στην Αθήνα τι πάει να πει «designer vintage», έχει μια περιπετειώδη ζωή να αφηγηθεί. Και όσο της αρέσει να είναι ανώνυμη στο Βερολίνο όπου ζει, τόσο απολαμβάνει το να κάθεται στην Ηροδότου στο Κολωνάκι και να τους χαιρετάει όλους.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Σωκράτης Σωκράτους

Εικαστικά / Σωκράτης Σωκράτους: «Δεν έχω αίσθηση του φόβου, δεν καταλαβαίνω Χριστό άμα είναι να κάνω κάτι»

Μετακόμισε στην Αθήνα των '90s και δεν θέλησε να μείνει πουθενά αλλού, έβαλε τα κλάματα την πρώτη φορά που είδε από κοντά έργο του Τσαρούχη. Έχει σκηνογραφήσει πολύ για το ντόπιο θέατρο του οποίου δεν ήταν φαν κάποτε, έχει εκπροσωπήσει την Κύπρο στη Μπιενάλε της Βενετίας. Βρίσκεται στη μόνιμη συλλογή του Πομπιντού, συμφώνησε να συνεργαστεί με την Hermès για έναν χρόνο και το έκανε για δεκαπέντε. Κι είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
M. HULOT
Από το Μπανγκλαντές ως τη Μόρια και την Αθήνα: Η απίστευτη ιστορία της τρανς πρόσφυγα Oliveya Myrah

Οι Αθηναίοι / Μπανγκλαντές / Μόρια / Αθήνα: Η απίστευτη ιστορία της τρανς πρόσφυγα Ovileya Myrah

«Για πολύ καιρό ο κόσμος μόνο έπαιρνε από μένα. Τώρα προσπαθώ κι εγώ να κερδίσω πράγματα, να νιώσω ότι έχω μια θέση»: Η διερμηνέας και ακτιβίστρια ανθρωπίνων δικαιωμάτων στους Γιατρούς Χωρίς Σύνορα και σερβιτόρα στο Shamone είναι η Αθηναία της εβδομάδας. (Προσοχή: Το κείμενο περιλαμβάνει περιγραφές σεξουαλικής κακοποίησης και αυτοτραυματισμού.)
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Μανώλης Παπουτσάκης

Οι Αθηναίοι / Μανώλης Παπουτσάκης: «Νομίζεις ότι το χαίρεται ο εστιάτορας που αγοράζει και πουλάει ακριβά;»

Χαρούπι και Δέκα Τραπέζια στη Θεσσαλονίκη, Pharaoh στην Αθήνα. Ένας σεφ με μεγάλες επιτυχίες στο παλμαρέ του μιλά για το τώρα της γαστρονομίας, εξηγεί γιατί η ελληνική κουζίνα σήμερα δεν έχει σχέση με αυτό που ήταν κάποτε και ανοίγει το θέμα που συζητάνε οι foodies: Το sitting στα εστιατόρια.
M. HULOT
Κ.atou: «Kάποιοι χαλάνε λεφτά για να βγουν έξω ένα βράδυ, μην τους το χαλάς»

Οι Αθηναίοι / Κ.atou: «Kάποιοι ξοδεύουν λεφτά για να βγουν έξω ένα βράδυ, μην τους το χαλάς»

Η DJ που έχει δει στο Ντιτρόιτ να ακούνε το set της δυο κουνέλια έμαθε πρόσφατα τι πάει να πει «τέκνο με κ», ενώ η πόλη που πιστεύει ότι έχει την καλύτερη ηλεκτρονική σκηνή τώρα δεν είναι το Βερολίνο. Έχοντας ταξιδέψει σε τόσα μέρη, είναι χαρούμενη που ζει στην Αθήνα, αλλά δεν μπορεί να μείνει στο κέντρο της.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Cara Hoffman, συγγραφέας, δημοσιογράφος

Οι Αθηναίοι / Cara Hoffman: Από κράχτης σε ξενοδοχείο του Σταθμού Λαρίσης, συγγραφέας best-seller

Γεννήθηκε στη Νέα Υόρκη, ζει στα Εξάρχεια. Εγκατέλειψε το σχολείο για να γυρίσει τον κόσμο και στα δεκαεννέα έφτασε στον σιδηροδρομικό σταθμό της Αθήνας απένταρη, πιστεύοντας ότι θα πιάσει δουλειά σε ελαιώνες. Αυτή η πόλη την έκανε «καπάτσα», «της πιάτσας», της έμαθε πώς να γράψει ένα μυθιστόρημα, τους «Κράχτες» που κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Gutenberg.
M. HULOT
Πηνελόπη Γερασίμου

Οι Αθηναίοι / Πηνελόπη Γερασίμου: «Βαρεθήκαμε στα υπόγεια, η διασκέδαση πρέπει να στραφεί προς το φως»

Η μουσική είναι απόλυτα συνδεδεμένη με τη δουλειά της, τα τελευταία χρόνια καταγράφει με τον φακό της μερικά από τα πιο σημαντικά events της Aθήνας. Η φωτογράφος που γνωρίζει καλά πώς κινείται η νύχτα της πόλης ξέρει πως πια παίζουν και πάρτι στα οποία δεν «χωράει», γιατί εκείνοι που τα διοργανώνουν δεν θέλουν να τα μάθει.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Αντώνης Βαβαγιάννης: Ο κομίστας πίσω από τα «Κουραφέλκυθρα», που δεν είναι καν λέξη

Οι Αθηναίοι / Κουραφέλκυθρος: «Αν δεν σε μισήσουν οι φασίστες, τι κάνεις σε αυτήν τη ζωή;»

Ο Αντώνης Βαβαγιάννης, ο κομίστας πίσω από τα «Κουραφέλκυθρα», που κάποτε τα είχαν απορρίψει όλα τα έντυπα ενώ τώρα έγιναν ταινία στο Cinobo, λαμβάνει για τα πολιτικά του σκίτσα μηνύματα σύμφωνα με τα οποία κάθε εβδομάδα τα παίρνει από άλλο κόμμα.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ

σχόλια

2 σχόλια
<< Είμαστε πλούσιοι, χάρη σε πράγματα που δεν εξισώνονται με το χρήμα και αυτό είναι κάτι που δεν θα έπρεπε να ξεχνάμε.>Πόσο αληθινό είναι αυτό, και πόσο πολύ το ξεχνάμε