Το Opera Studio είναι ένα διετές πρόγραμμα της Εθνικής Λυρικής Σκηνής που σκοπό έχει να συμβάλει στην επαγγελματική κατάρτιση νέων τραγουδιστών όπερας. Ένα εργαστήρι, μεταπτυχιακών, τρόπον τινά, σπουδών, με δασκάλους επαγγελματίες καλλιτέχνες στον τομέα του τραγουδιού, της μουσικής, του θεάτρου και του χορού, επιφορτισμένους να μεταδώσουν στη νέα γενιά τη γνώση και την πείρα τους, προκειμένου οι νέοι καλλιτέχνες να προετοιμαστούν και να θωρακιστούν για την απαιτητική ιδιότητα του λυρικού ηθοποιού.

Ο υπεύθυνος μουσικών σπουδών της Λυρικής, Νίκος Βασιλείου, που ηγείται του όλου εγχειρήματος, εξηγεί: «Δυστυχώς, στην Ελλάδα οι μουσικές σπουδές παραμένουν ταμπού, ιδίως όσον αφορά την επαγγελματική εξασφάλιση των σπουδαστών. Η πολιτεία αδιαφορεί ως προς την ιεράρχηση αυτών των σπουδών.

Το στούντιο γεφυρώνει το απίστευτο χάσμα που δημιουργείται από τη στιγμή που ένας μονωδός θα πάρει το δίπλωμά του μέχρι τη στιγμή που θα πει ότι μπορεί να βγει στη σκηνή να τραγουδήσει. Αυτό το χάσμα δεν μπορεί να το καλύψει ένα ωδείο».

Μέχρι πρόσφατα, η μοναδική επιλογή ενός λυρικού καλλιτέχνη στην Ελλάδα ήταν να ενταχθεί στη Λυρική. Η άλλη επιλογή ήταν να ξενιτευτεί, καθώς σε ολόκληρη την Ευρώπη υπάρχουν δεκάδες όπερες που μπορούν να προσφέρουν ευκαιρίες στους καλλιτέχνες του χώρου να δουλέψουν ως τραγουδιστές. Αυτό πια έχει αλλάξει και το studio ήρθε να προσφέρει μια εναλλακτική λύση σε όσους επιθυμούν να έχουν την εμπειρία μιας άμεσης και πρακτικής εκπαίδευσης, που θα τους εξασφαλίσει περισσότερες πιθανότητες να διεκδικήσουν ρόλους τόσο στη Λυρική όσο και αλλού. Ο Βασιλείου είναι ξεκάθαρος σε αυτό: «Δεν έχουμε σκοπό την ιδιοχρησία. Μας ενδιαφέρει αυτά τα παιδιά να βρουν τα εργαλεία ώστε να δουλέψουν είτε στη Λυρική είτε σε οποιοδήποτε θέατρο.

Ήδη έχει συμβεί με μια μας μαθήτρια πέρσι, που συμμετείχε σε παράσταση στο Λονδίνο». Η αλήθεια είναι ότι ήδη σε κάποιους έχουν ανατεθεί ρόλοι από την τρέχουσα παραγωγή. Ο Χρήστος Κεχρής, που παίζει τον χοροδιδάσκαλο στη Μανόν Λεσκώ, θεωρεί ότι αναμφισβήτητα το studio παίζει καθοριστικό ρόλο στην καριέρα του: «Μου δόθηκε η ευκαιρία να εξελίξω τη φωνή μου, το ρεπερτόριό μου, τις δυνατότητές μου. Το studio σε εισάγει κατευθείαν στην επαγγελματική πραγματικότητα. Γίνεται μια εμβάθυνση σε όλους τους τομείς που αφορούν την εκπαίδευση του λυρικού τραγουδιστή-ηθοποιού. Είναι ένα πολύ ολοκληρωμένο πρόγραμμα, με καθηγητές που δύσκολα βρίσκεις έξω, μια ομαλή μετάβαση από τον σπουδαστικό χώρο στον επαγγελματικό».

Ο κύκλος σπουδών κρατάει δύο χρόνια. Μόλις ολοκλήρωσαν την πρώτη χρονιά (προηγήθηκε και ένα μονοετές πρόγραμμα) οι πρώτοι οκτώ σπουδαστές, ενώ φέτος προστίθενται άλλοι έξι. Το ηλικιακό όριο είναι τα 32, καθώς, όπως λέει ο Νίκος Βασιλείου, οι βαρύτερες φωνές αργούν να εξελιχθούν. Από την άλλη, εφόσον στην Ελλάδα οι πιθανότητες εξέλιξης ενός ιδιαίτερα ταλαντούχου τραγουδιστή ή τραγουδίστριας είναι περιορισμένες, δεν είναι απαραίτητο να βγουν στο εξωτερικό; Ο Βασιλείου εξανίσταται: «Δεν είναι δυνατόν να παραδώσουμε τα όπλα. Ούτε θεωρώ ότι στην Ελλάδα έχουμε μείνει αυτοί που δεν μπορέσαμε να βγούμε έξω». Όπως λέει και η μαθήτρια-σοπράνο Κίρα Λαμπράκη, που αποφοίτησε από την Ακαδημία του Ανόβερο: «Το Opera Studio μπορεί άνετα να συγκριθεί με εκείνα της Ευρώπης και της Αμερικής. Για κάθε νέο καλλιτέχνη είναι η ιδανική ευκαιρία». Πέρσι, με το τέλος της χρονιάς, επτά σπουδαστές παρουσίασαν την κωμική όπερα του Γκαλούπι Ένας άντρας για όλες.

Αν σκεφτούμε ότι το να μπορείς να κάνεις το καλλιτεχνικό σου όραμα επάγγελμα βρίσκεται συχνά στο πεδίο του ανέφικτου, ιδίως στην Ελλάδα, το studio προσφέρει σε όλα αυτά τα νέα παιδιά την ευκαιρία να εξοικειωθούν με την τέχνη τους και να μην κυνηγάνε ανέφικτους στόχους. Η σπουδάστρια-μέτζο σοπράνο Αθηνά Καστρινάκη λέει: «Καθώς οι δάσκαλοί μας είναι επαγγελματίες που μας αντιμετωπίζουν ως επαγγελματίες, έχουμε τη δυνατότητα να δούμε αν θέλουμε και αν μπορούμε να συνεχίσουμε σε αυτό το επάγγελμα, με τα σχόλιά τους, τις παρατηρήσεις τους, ακόμα και με την πιθανή ψυχολογική πίεση που υφιστάμεθα, όχι για το αν είμαστε καλοί ή όχι, αλλά από αυτά που περιμένει το θέατρο από εμάς.

Γιατί μας έχουν εμπιστευτεί ήδη κάποιους μικρότερους ή και μεγαλύτερους ρόλους, ώστε να δουν αν θα μπορέσουμε να διαχειριστούμε την πίεση και αν θα τα καταφέρουμε. Και αυτό είναι κάτι που δεν θα μπορούσαμε να έχουμε εκτός studio». Και η σοπράνο κολορατούρα Στελίνα Αποστολοπούλου συμπληρώνει: «Οι ευκαιρίες που μας δίνει το studio είναι πρόκληση.

Προσωπικά, κάθε στιγμή καλούμαι να ξεπερνάω τον εαυτό μου. Έρχομαι αντιμέτωπη με τις δύσκολες και τις ευχάριστες στιγμές πάνω σε αυτό που αγαπώ, το τραγούδι. Πρόκειται για μια τεράστια ευκαιρία, που δεν μπορεί να δοθεί σε όλους».