Oι Τσίμμερμαν & Ντε Περρό μιλούν στη LifO

Oι Τσίμμερμαν & Ντε Περρό μιλούν στη LifO Facebook Twitter
0

Δεν λένε οι Τσίμμερμαν & Ντε Περρό ότι η ιδιόρρυθμη και απόλυτα αναγνωρίσιμη τέχνη τους, αυτό το ξεκαρδιστικό μείγμα μιμικής, τσίρκου και χορού, βασίζεται στην «περιέργεια και παρατήρηση του μικρού, του καθημερινού, της λεπτομέρειας»; Ότι αγαπάνε «τις απλές κινήσεις, πώς περπατάμε, πώς καθόμαστε, πώς χαλαρώνουμε, πώς κοιτάμε τον άλλο»; Ε, λοιπόν, δεν είχαμε προλάβει καλά-καλά να καθίσουμε απέναντί τους σε ξενοδοχείο της Κωνσταντινούπολης και η μικρή ελληνική δημοσιογραφική παρέα είχε ήδη μπει κάτω από το μικροσκόπιο του Μάρτιν (Τσίμμερμαν) και του Ντιμίτρι (Ντε Περρό). «Εσύ θες να μάθεις τα πάντα», «εσύ τραβάς συνέχεια φωτογραφίες»… Κι όταν πήγαμε να τους βάλουμε σε ευρύτερο πλαίσιο, να τους ρωτήσουμε αν η οικονομική κρίση επηρεάζει τα θέματά τους, μας έβαλαν ευγενικά πάγο. «Τα μεγάλα πράγματα πολλές φορές είναι λίγο βαρετά. Περισσότερη δύναμη έχει για εμάς η ανθρώπινη ιστορία που ο καθένας από εσάς θα μπορούσε να μας διηγηθεί για την κατάσταση στην Ελλάδα. Δεν κάνουμε δηλώσεις με το έργο μας. Σε αυτό είμαστε απόλυτα Ελβετοί. Αν χρειάζεστε οπωσδήποτε ένα πολιτικό μήνυμα από τη δουλειά μας, αυτό είναι το να ζήσουμε με πίστη και ορμή, γιατί ο δρόμος είναι μακρύς». Αυτοί είχαν και πίστη και πείσμα.

Oι Τσίμμερμαν & Ντε Περρό μιλούν στη LifO Facebook Twitter
Οι Τσίμμερμαν και Ντε Περρό με τον Γιώργο Λούκo.
Συναντήθηκαν και αμέσως κόλλησαν πριν από 20 χρόνια σε ένα μπαρ της Ζυρίχης, όπου ο Ντιμίτρι ήταν DJ. Ο Μάρτιν είχε κάνει σπουδές διακοσμητικής και ήταν διπλωματούχος κλόουν, απόφοιτος του περίφημου Εθνικού Κέντρου Τεχνών του Τσίρκου της Γαλλίας. Ο αυτοδίδακτος μουσικός και συνθέτης Ντιμίτρι, που σήμερα θεωρείται μάγος και ταχυδακτυλουργός των DJ sets, είχε καταλάβει ότι κάθε βράδυ στα κλαμπ έπαιρνε στην ουσία μέρος σ’ ένα θέαμα, καθοδηγούσε και σκηνοθετούσε ένα πλήθος που χόρευε. Η συνεργασία τους ξεκίνησε το 1999 σε ένα βιομηχανικό στούντιο της Ζυρίχης και από τότε κάνουν τα πάντα μαζί: σύλληψη, σκηνοθεσία, σκηνικό. Ο Ντιμίτρι παίζει ζωντανά τη μουσική του πάνω στη σκηνή («τίποτα δεν είναι προηχογραφημένο», λέει, «ούτε κομπιούτερ, ούτε τίποτα») και είναι από μόνος του ένα συναρπαστικό κομμάτι του θεάματος. Ο Μάρτιν υπογράφει τη χορογραφία, και, φυσικά, χορεύει. Η αναγνώριση των Τσίμμερμαν και Ντε Περρό δεν άργησε να έρθει, με βραβεία και εμφανίσεις στα μεγαλύτερα θέατρα της Ευρώπης. Στην Αμερική τους προσκάλεσε ο μέγας Μπαρίσνικοφ, εντυπωσιασμένος από την τόσο ιδιαίτερη και πρωτότυπη δουλειά τους που ξεχωρίζει μέσα στο ευρωπαϊκό καλλιτεχνικό κίνημα του τσίρκου. Εμείς τους πρωτογνωρίσαμε στο Φεστιβάλ Αθηνών το 2010 με το Οper Opis, μια από τις μεγάλες επιτυχίες εκείνης της διοργάνωσης. Τώρα μας φέρνουν τη νέα τους δουλειά Hans was Heiri, ένα θέαμα με θέμα… Εδώ αρχίζουν τα δύσκολα. Γιατί οι δύο Ελβετοί δεν τα πάνε καλά με τις λέξεις.

«Πιστεύουμε ότι μεγαλύτερο ενδιαφέρον έχει τι βλέπει ο θεατής, τι διαλέγει να δει, τι αρνείται να δει. Αν του δώσουμε πολλές λέξεις για να βασιστεί επάνω τους, ίσως του αφαιρέσουμε αυτό το δικαίωμα», λένε. Eν πάση περιπτώσει, η αρχή του Hans was Heiri ήταν «εμείς οι ίδιοι», αποκαλύπτουν. «Σκεφτήκαμε ότι μοιάζουμε, ότι λέμε και πιστεύουμε τα ίδια πράγματα. Αυτό αφορά τους πάντες, όλη την ανθρωπότητα. Αποφασίσαμε να κάνουμε μια παράσταση πάνω στα μικρά και μεγάλα πράγματα που μας ενώνουν, επιθυμίες, συναισθήματα, συνήθειες. Να ψάξουμε την πολυπλοκότητα και τη δύσκολη συνύπαρξη των ανθρώπων αλλά και το κόστος της ατομικότητας μέσα από μια μίνι κοινωνία εντελώς διαφορετικών χαρακτήρων που συγκεντρώνουμε πάνω στη σκηνή».

Στην παράσταση υπάρχει κι ένας έκτος και απολύτως πρωταγωνιστικός χαρακτήρας. Το ίδιο το σκηνικό, μέσα στο οποίο τα πρόσωπα «πρέπει να βρουν τον δρόμο τους και να ενταχθούν σε μια ομάδα, όσο μόνα κι αν νιώθουν». Σε κάθε παράστασή τους το σκηνικό είναι η καθοριστική σύλληψη. «Είναι μια living situation», λένε. Και πραγματικά, παραείναι ζωντανό. Έχει πάντα μια εξωφρενική κίνηση. Στο Hans was Heiri είναι ένα σπίτι με τέσσερα διαφορετικά δωμάτια που γυρίζει σαν σβούρα, κάνοντας φοβερά δύσκολη τη ζωή του θιάσου, όλοι καλλιτέχνες του τσίρκου και χορευτές με απίστευτες δυνατότητες, χιούμορ και ταλέντο. Μαζί τους, φυσικά, και ο Μάρτιν Τσίμμερμαν.

Το γέλιο είναι ένα ακόμα στοιχείο της καλλιτεχνικής τους ταυτότητας. Το βράδυ που είδαμε την παράσταση, το πολύ νεανικό και μοντέρνο κοινό του Φεστιβάλ Θεάτρου της Κωνσταντινούπολης διασκέδαζε με την καρδιά του. «Το γέλιο είναι η μόνη πολιτική πλευρά της δουλειάς μας», εξηγούν οι δύο Ελβετοί. «Όσο κι αν παίρνουμε τη ζωή στα σοβαρά, προσπαθούμε πάντα να γελάμε με τον ίδιο μας τον εαυτό, να παίρνουμε αποστάσεις από αυτό που είμαστε. Το γέλιο είναι ελευθερία, ελπίδα, ανοίγει δρόμο για την ανεκτικότητα, κάνει πιο εύκολες τις ανθρώπινες σχέσεις».

Χαίρονται πολύ που ξανάρχονται στην Αθήνα. «Είναι δυνατόν να μας καλέσουν;», σκέφτονταν. «Θα σωθεί το Φεστιβάλ με αυτή την κρίση; Η ζωή συνεχίζεται κανονικά; Θα ‘ρθει κανείς να μας δει;». Έχουν πολλές ερωτήσεις να μας κάνουν. Παραδέχονται, όμως, ότι «είναι δύσκολο να έχουν άποψη για την Ελλάδα, βλέποντας τα πράγματα απέξω και μη γνωρίζοντας ακριβώς τους λόγους της κρίσης». Πιστεύουν, πάντως, ότι «όταν μια χώρα με τεράστια ιστορία, σαν τη δική σας, αιμορραγεί, πρέπει να κάνουμε τα πράγματα πιο απλά και να τη βοηθήσουμε. Τόσα λεφτά υπάρχουν στον κόσμο και πηγαίνουν χαμένα». Εκεί, όμως, που φαίνονται σίγουροι και πραγματικά θυμωμένοι είναι στο θέμα της Χρυσής Αυγής. «Όταν βλέπουμε αυτό το κόμμα με το σχεδόν ναζιστικό έμβλημα, τρελαινόμαστε. Θεέ μου, είναι τόσο τρομοκρατημένοι και απελπισμένοι οι Έλληνες, που στρέφονται σε μια παλιά, φρικτή ιδεολογία; Είναι οι άνθρωποι ικανοί να φτάσουν πάλι στον φασισμό;».

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Κύρα Κάπη: «O Κυριάκος Μητσοτάκης δεν έχει προσποιηθεί ποτέ κάτι που δεν είναι»

Συνέντευξη / Κύρα Κάπη: H γυναίκα πίσω από το TikTok του πρωθυπουργού

Με αφορμή τη βράβευση της στα «Ermis Awards», η διευθύντρια Επικοινωνίας του πρωθυπουργού μιλά δημόσια για πρώτη φορά και περιγράφει το πώς διαμορφώνει τη δημόσια εικόνα του Κυριάκου Μητσοτάκη ενώ απαντά για τα λάθη, την κριτική και τις δύσκολες στιγμές.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Δημήτρης Παπαϊωάννου

Συνέντευξη / Δημήτρης Παπαϊωάννου: «Αυτή θα είναι η τελευταία μου φορά στη σκηνή»

Λίγο πριν εμφανιστεί ξανά στη σκηνή του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών με το ΙΝΚ, ο Δημήτρης Παπαϊωάννου κάνει μια αναδρομή σε ολόκληρη την καριέρα του σε μια κουβέντα έξω απ’ τα δόντια με τον Δημήτρη Παπανικολάου, καθηγητή Νεοελληνικών και Πολιτισμικών Σπουδών στο Πανεπιστήμιο της Οξφόρδης, για το περιοδικό «Dust», την οποία αναδημοσιεύει σε αποκλειστικότητα η LiFO.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΑΠΑΝΙΚΟΛΑΟΥ
Χρήστος Μαρκογιαννάκης: «Στη Γαλλία είμαι δημιουργικά ελεύθερος, στην Ελλάδα όχι»

Βιβλίο / Χρήστος Μαρκογιαννάκης: «Στη Γαλλία είμαι δημιουργικά ελεύθερος, στην Ελλάδα όχι»

Τα νουάρ μυθιστορήματά του είναι από τα πιο αγαπημένα του γαλλικού αναγνωστικού κοινού: Ο βραβευμένος συγγραφέας και σύγχρονος μετρ του είδους σε μια συζήτηση για το «τέλειο έγκλημα» στη ζωή και στη λογοτεχνία.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Πέτρος Αϊβάζης: «Χρειάζεται αλληλεγγύη ανάμεσα στου ΛΟΑΤΚΙ+ που γερνούν, δεν βγαίνει αλλιώς»

LGBTQI+ / Πέτρος Αϊβάζης: «Χρειάζεται αλληλεγγύη ανάμεσα στους ΛΟΑΤΚΙ+ που γερνούν, δεν βγαίνει αλλιώς»

Από τη σεξεργασία και τα drag shows στην Αμερική ως την τηλεόραση, το σινεμά και τον ΛΟΑΤΚΙ+ εθελοντισμό στην Αθήνα, η «Ελληνίδα Divine» είναι ένας γλυκύτατος άνθρωπος με γεμάτη ζωή και νοιάξιμο για τους άλλους seniors της κοινότητας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Αργύρης Παυλίδης: Η φωνή των παιδικών μας χρόνων

Οθόνες / Αργύρης Παυλίδης: Η φωνή των παιδικών μας χρόνων

Ηθοποιός, σκηνοθέτης, παρουσιαστής παιδικών εκπομπών όπως οι θρυλικοί «Κόκκινοι Γίγαντες, Άσπροι Νάνοι», πρωτοπόρος της μεταγλώττισης και η φωνή αγαπημένων μας ηρώων σε σειρές και ταινίες κινουμένων σχεδίων. O Αργύρης Παυλίδης σε μια εκ βαθέων συνέντευξη στη LiFO.
ΜΑΝΟΣ ΝΟΜΙΚΟΣ
ΕΠΕΞ Η Daglara και το θρίλερ του «έθνους»: τρόμος, έρως και βουκολικό σικ

Συνεντεύξεις / Η Daglara στο Φεστιβάλ Αθηνών: Τρόμος, έρως και βουκολικό σικ

Performer, σχεδιάστρια ρούχων, πωλήτρια, φιλότεχνη, ντίβα, τέρας λαγνείας, η Daglara και η τέχνη της διαχέονται με λίκνισμα και γρύλισμα σε ένα σωρό πίστες της καθημερινότητας και της απόδρασης.
ΑΛΕΞΙΝΟΣ ΠΥΡΑΥΛΟΣ
Ανέκδοτη συνέντευξη της Αρλέτας: «Το μπαρ το ναυάγιο δεν ήταν μπαρ»

Μουσική / Μια ανέκδοτη συνέντευξη της Αρλέτας: «Το μπαρ το ναυάγιο δεν ήταν μπαρ»

Μια ανέκδοτη συνέντευξη της Αρλέτας στον δημοσιογράφο και ραδιοφωνικό παραγωγό Μιχάλη Γελασάκη το 2009, όπου μιλάει για τον τελευταίο της δίσκο, τα «αδικημένα» τραγούδια της, τους νέους, τους φραγκοφονιάδες της γενιάς της και αφηγείται την ιστορία του τραγουδιού το «Μπαρ το ναυάγιο», που δεν ήταν μπαρ! Δημοσιεύεται στo Lifo.gr για πρώτη φορά, έξι χρόνια μετά τον θάνατό της.
ΜΙΧΑΛΗΣ ΓΕΛΑΣΑΚΗΣ
Γιώργος Καστανάς: «Ε, ναι! Είμαι Έλληνας κι ας με πίκρανε ο νόμος»

Συνέντευξη / Γιώργος Καστανάς: «Ε, ναι! Είμαι Έλληνας κι ας με πίκρανε ο νόμος»

Ο νεαρός που έγινε viral στο TikTok όταν πήρε στα χέρια του την ελληνική ταυτότητα μετά από 5 χρόνια αναμονής, μιλά αποκλειστικά στη LIFO για όλη του τη ζωή στην Ελλάδα του ρατσισμού, αλλά και της άφατης καλοσύνης.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Διονύσης Τεμπονέρας: «Να μην δούμε ξανά το χάρτη όλο μπλε»

Βασιλική Σιούτη / Το πολιτικό άστρο του Διονύση Τεμπονέρα μόλις αναδύθηκε ― Μια συζήτηση

Ο Διονύσης Τεμπονέρας παρέμενε σχεδόν άγνωστος την εποχή της εξουσίας του ΣΥΡΙΖΑ και αναδείχθηκε μόλις πρόσφατα, στην πτώση, όταν κλήθηκε να βοηθήσει με κεντρικό ρόλο την τελευταία στιγμή. Κατά κοινή ομολογία τα πήγε καλά, αλλά το αποτέλεσμα είχε κριθεί προ πολλού. Δεν είναι ο αγαπημένος της ελίτ ούτε των κομματικών μηχανισμών, όμως πολλοί πιστεύουν ότι το πολιτικό του άστρο μόλις αναδύθηκε, κι ας αρνήθηκε να είναι υποψήφιος για την ηγεσία του κόμματος.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Αφροδίτη Παναγιωτάκου: «Στα Γιάννενα λειτουργήσαμε ριζωματικά, δεν πρέπει να προσγειώνεσαι πουθενά»

Εικαστικά / Αφροδίτη Παναγιωτάκου: «Στα Γιάννενα λειτουργήσαμε ριζωματικά, δεν πρέπει να προσγειώνεσαι πουθενά»

Η διευθύντρια Πολιτισμού του Ιδρύματος Ωνάση επιστρέφει στη γενέτειρά της με τη διπλή ιδιότητα της καλλιτεχνικής διευθύντριας της νέας μεγάλης έκθεσης ψηφιακής τέχνης «Plásmata II: Ioannina» και της συνδημιουργού ενός από τα πιο εντυπωσιακά έργα της.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Σεμίνα Διγενή: «Στα χρόνια της τηλεόρασης η ζωή περνούσε δίπλα μου κι εγώ την αγνοούσα»

Οι Αθηναίοι / Σεμίνα Διγενή: «Στα χρόνια της τηλεόρασης η ζωή περνούσε δίπλα μου κι εγώ την αγνοούσα»

Η δημοσιογράφος, συγγραφέας, και βουλευτής ΚΚΕ μιλάει για όλα τα μεγάλα κεφάλαια της ζωής της - από τα περιοδικά μέχρι την τηλεόραση, και από τα βιβλία μέχρι την πολιτική.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Δήμητρα Δασκαλάκη: «Δεν είναι δυνατόν να αποτελείς κύτταρο της κοινωνίας και να μη στηρίζεις τις γυναίκες και τη μητρότητα»

The Upfront Initiative / Δήμητρα Δασκαλάκη: «Δεν είναι δυνατόν να αποτελείς κύτταρο της κοινωνίας και να μη στηρίζεις τις γυναίκες και τη μητρότητα»

Η Γενική Διευθύντρια Οργανωσιακής Ανάπτυξης και Επικοινωνίας της METRO ΑΕΒΕ μιλά στη LIFO για την ισότητα στην πράξη και για τα μέτρα στήριξης και ενδυνάμωσης των γυναικών εργαζομένων στην εταιρεία, αλλά και στο ευρύτερο κοινωνικό σύνολο
ΧΡΙΣΤΙΝΑ ΓΑΛΑΝΟΠΟΥΛΟΥ