Η Λούσι στον ουρανό με διαμάντια

Η Λούσι στον ουρανό με διαμάντια Facebook Twitter
0

Το διαιθυλαμίδιο του λυσεργικού οξέος, αυτό το απαγορευμένο μαγικό μόριο που πρόσφερε κάποτε στην αντεργκράουντ καλιφορνέζικη κουλτούρα δόσεις παραδεισένιας έκστασης και στη συντηρητική Αμερική τρόμο και φόβο, γεννήθηκε τυχαία μια ωραία πρωία του 1943 στη Βασιλεία, στα εργαστήρια της φαρμακευτικής εταιρείας Sandoz, από τον Ελβετό χημικό Άλμπερτ Χόφμαν. Αυτός, λοιπόν, θα ‘πρεπε να είναι ο γκουρού της παγκόσμιας ψυχεδελικής κοινότητας και όχι ο πασίγνωστος ριζοσπάστης ακαδημαϊκός του Χάρβαρντ Τίμοθι Λίρι (1920-1996), που περισσότερο χρόνο πέρασε στις φυλακές, παρά κάνοντας πειράματα με παραισθησιογόνα, φιλοδοξώντας, παράλληλα, να τα μοιράσει μαζικά στους στρατιώτες στο Βιετνάμ.

Ένα από αυτά τα ντοκιμαντέρ με το δυνατό θέμα που ξέρει κάθε χρόνο και τσιμπάει από τα ξένα φεστιβάλ ο Δημήτρης Εϊπίδης για το δικό του, της Θεσσαλονίκης, ασχολείται ακριβώς με το «σκοτεινό» πλην γοητευτικό παραμύθι του LSD και τον καθωσπρέπει επιστήμονα που το ανακάλυψε, και όχι μόνο. Ο Ελβετός σκηνοθέτης Μάρτιν Βιτζ στο The Substance - Albert Hofmann’s LSD προσπαθεί να καλύψει αντικειμενικά και ισορροπημένα όλες τις περίεργες και τόσο διαφορετικές μεταξύ τους ομάδες που χόρεψαν -και χορεύουν- έναν άγρια διεκδικητικό χορό γύρω από ένα τόσο δα χαπάκι. Ψυχιάτρους, ερευνητές, χίπις, επαναστάτες, ακόμα και μέλη μυστικών υπηρεσιών.
Ο Βιτζ ομολογεί ότι έχει κάνει κι αυτός τα «θαυμάσια τριπάκια» του. Όταν, όμως, τον κατηγορούν ότι η ταινία καταλήγει «στρατευμένη» σε μια τόσο αμφιλεγόμενη υπόθεση, αμέσως διαχωρίζει τη θέση του από τους οπαδούς της ψυχεδέλειας. Πιστεύει απλώς ότι είναι καιρός το LSD να ξαναβρεί ελεύθερα, νόμιμα αλλά κάτω από αυστηρούς ελέγχους τη θέση του στην ιατρική (στην ψυχολογική στήριξη καρκινοπαθών, ας πούμε) αλλά και στην ψυχιατρική. Είναι Ελβετός, μην το ξεχνάμε. Και δεν είναι τυχαίο ότι η συντηρητική πατρίδα του το 2007 άναψε πρώτη στον κόσμο το πράσινο φως για ένα επιστημονικό, έστω, come back στο «προβληματικό παιδί» του Άλμπερτ Χόφμαν.

Έτσι το αποκαλούσε ο περίεργος αυτός επιστήμονας. Ποτέ δεν απαρνήθηκε το LSD, ακόμα κι όταν αντιδρούσε στη μαζική χρήση και αποθέωσή του, κυρίως στην Αμερική του 1960. Η σύγκρουσή του με τον Τίμοθι Λίρι ήταν σκληρή. «Δεν μπορείς να δίνεις LSD σε πολύ νέους ανθρώπους, η χρήση του προϋποθέτει μια κάποια ωριμότητα», έλεγε. Το πνεύμα τού Άλμπερτ Χόφμαν διαπερνά την ταινία σαν ραχοκοκαλιά μέσα από μια σπάνια συνέντευξη που έδωσε λίγο πριν πεθάνει, το 2008, σε ηλικία 102 χρόνων. Αποτελούσε, αναντίρρητα, αξιοθαύμαστη περίπτωση ελεύθερου πνεύματος που, εκτός από την επιστήμη, ενδιαφερόταν εξίσου για τον άγνωστο, αχαρτογράφητο, «άλλο κόσμο». Μπορεί να υπήρξε μοιραία και η δική του εμπειρία με το LSD. Ήταν, βέβαια, ο πρώτος που το δοκίμασε και περιέγραψε με ακρίβεια αυτή την καταπληκτική διεύρυνση των ανθρώπινων αισθήσεων και της φαντασίας. «Είναι ένα φάρμακο για την ψυχή», λέει. «Ένα εργαλείο που μπορεί να μας κάνει αυτό που θα ‘πρεπε να είμαστε». Φανατικός υπέρμαχος και θαυμαστής των αποτελεσμάτων της χρήσης του στην ψυχανάλυση για δέκα ωραία, ελεύθερα χρόνια (δεκαετία ‘50), δεν έκρυψε την απογοήτευσή του όταν, τελικά, στις αρχές δεκαετίας του ’70 απαγορεύτηκε κάτω από την αμερικάνικη πίεση και υστερία. Το ντοκιμαντέρ κάνει ένα πολύ μεγάλο ταξίδι, χρονικό και γεωγραφικό, από την Ελβετία και την Πράγα μέχρι τις ΗΠΑ. Οι συνεντεύξεις και το αρχειακό υλικό εναλλάσσονται κι έχουν την ίδια δύναμη. Το θρυλικό, προπαγανδιστικό ψυχεδελικό ταξίδι που έκανε το 1964 ο συγγραφέας της Φωλιάς του κούκου Κεν Κέισι με την παρέα του (The Merry Pranksters), διασχίζοντας με λεωφορείο όλες τις πολιτείες της Αμερικής, δίνει τη θέση του σε σπάνια ντοκουμέντα από τα άδυτα της CIA. Γιατί, την ίδια ώρα που κάποιοι αναζητούσαν την ενόραση, την αλήθεια και τα όρια της πνευματικής τους υπόστασης, καταπίνοντας LSD, οι μυστικές υπηρεσίες και ο αμερικανικός στρατός είχαν στο μυαλό τους πώς να το εντάξουν στον Ψυχρό Πόλεμο και στην εξασθένιση των αντιπάλων, ακόμα και ως ορό αλήθειας. Σε ένα καταπληκτικό φιλμάκι αρχείου ένας Αμερικανός στρατιώτης γελάει ασταμάτητα, χωρίς έλεγχο, στα μούτρα των ανωτέρων του. Η ταινία, αντίθετα με την ουσία που εξετάζει, είναι υπόδειγμα σαφήνειας, αφηγηματικότητας, λογικής. Ακόμα κι αν οι θεατές βγουν από την αίθουσα διχασμένοι, σίγουρα θα έχουν κρατήσει μια άποψη. Ο διάσημος Τσέχος ψυχίατρος Στάνισλαβ Γκροβ, 80 χρόνων σήμερα, κοιτάει την κάμερα κι επιμένει ότι το LSD είναι «το ίδιο σημαντικό για την ψυχιατρική και την ψυχολογία, όσο το μικροσκόπιο για τη βιολογία και το τηλεσκόπιο για την αστρονομία».              

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Εμφύλιος πόλεμος

Οθόνες / «Εμφύλιος πόλεμος»: Μυθοπλαστική εικασία ή ρεαλιστικό σενάριο;

Με μια φιλμογραφία γεμάτη ζόμπι, κλώνους και αποκυήματα φαντασίας, αυτή είναι η λιγότερο αλληγορική ταινία του Άλεξ Γκάρλαντ που επιλέγει να μην εξηγήσει τις αιτίες του διχασμού, επιμένει σε μια πολιτική ασάφεια και δεν κατονομάζει τον Τραμπ.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Baby Reindeer: Ποτέ η φράση “sent from my iPhone” δεν έμοιαζε πιο τρομακτική

Daily / Baby Reindeer: Ποτέ η φράση «sent from my iPhone» δεν έμοιαζε πιο τρομακτική

Ισορροπώντας ανάμεσα στο θρίλερ, το κοινωνικό δράμα και τη μαύρη κωμωδία, η αυτοβιογραφική σειρά του Netflix αφηγείται με συνταρακτικό τρόπο μια αληθινή ιστορία κακοποίησης, μαζοχισμού και τραύματος.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Γέλιο-κονσέρβα: Ο θάνατος του πιο απόκοσμου και μισητού ήχου στην τηλεόραση

Οθόνες / Γέλιο-κονσέρβα: Ο θάνατος του πιο απόκοσμου και μισητού ήχου στην τηλεόραση

Το laugh track στις κωμικές σειρές αντιπροσώπευε την ψευδαίσθηση μιας κοινότητας, αλλά τώρα ακόμη κι αυτή η ψευδαίσθηση έχει χάσει τη λάμψη της. Καμία σειρά με γέλιο-κονσέρβα δεν έχει κερδίσει το βραβείο Emmy καλύτερης κωμωδίας εδώ και σχεδόν 20 χρόνια.
THE LIFO TEAM
Σάκης Καρπάς: «O κόσμος θα μας πει να συνεχίσουμε ή θα μας στείλει σπίτι μας»

Οθόνες / Unboxholics: «O κόσμος θα μας πει να συνεχίσουμε ή θα μας στείλει σπίτι μας»

Καθώς το «Μην ανοίγεις την πόρτα», το σκηνοθετικό ντεμπούτο των Unboxholics, ετοιμάζεται να βγει στις αίθουσες, ο Σάκης Καρπάς μας μιλά για το δάσος και άλλα πράγματα που τους τρομάζουν, για αγαπημένες ταινίες και games τρόμου, αλλά και για την άδικη δαιμονοποίηση των gamers.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Γιατί επιστρέφουμε συνεχώς στο σινεμά των 90s;

Pulp Fiction / Γιατί επιστρέφουμε συνεχώς στο σινεμά των '90s;

Είναι η δεκαετία του '90 η καλύτερη όλων στο σινεμά; Ο Θοδωρής Κουτσογιαννόπουλος συζητά με την κριτικό και αρθρογράφο της LiFO Ειρήνη Γιαννάκη για τη δεκαετία που ξεκίνησε με το «Pretty Woman», το «Goodfellas», το «Χορεύοντας με τους λύκους» και το «Μόνος στο σπίτι» και έκλεισε με τα «Μάτια ερμητικά κλειστά», την «Έκτη αίσθηση», το «Matrix» και το «Fight Club».
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Ghostwatch»: H ταινία τρόμου που προκάλεσε πανικό στο βρετανικό κοινό

Οθόνες / «Ghostwatch»: Γιατί αυτή η ταινία τρόμου προκάλεσε πανικό στο βρετανικό κοινό το 1992;

H κυκλοφορία του «Late Night with the Devil» στους κινηματογράφους ξαναφέρνει στην επικαιρότητα μια πρωτοποριακή και πέρα για πέρα ανατριχιαστική δημιουργία του BBC, που προκάλεσε πανικό και ακραίες αντιδράσεις στη Βρετανία το 1992, οδηγώντας έναν νεαρό τηλεθεατή στην αυτοκτονία.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Πάτρικ Τατόπουλος: Ο designer που σχεδίασε το Μπάτμομπιλ, τον Γκοτζίλα και έναν δονητή για το «Seven»

Οθόνες / Πάτρικ Τατόπουλος: Ο designer που σχεδίασε το Μπάτμομπιλ, τον Γκοτζίλα και έναν δονητή για το «Seven»

Ο διάσημος Ελληνογάλλος σκηνογράφος του Χόλιγουντ μιλά στη LiFO για την τέχνη του, για το «Independence Day», το «Dark City», το «Poor Things» και την «Barbie», και για τότε που ο Φίντσερ του ζήτησε να του σχεδιάσει έναν δονητή.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
«Back to Black»: Aξίζει η κινηματογραφική βιογραφία της Έιμι Γουάινχαουζ

The Review / «Back to Black»: Είναι η ταινία για την Έιμι Γουάινχαουζ αντάξια του μύθου της;

Ο Γιάννης Βασιλείου και ο Άκης Καπράνος είδαν την ταινία της Σαμ Τέιλορ-Τζόνσον μέχρι τέλους, επιβίωσαν και βρέθηκαν στο στούντιο της LiFO για να συζητήσουν για την εμπειρία τους και για τα στοιχεία που κάνουν καλή μια κινηματογραφική μουσική βιογραφία.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Kirsten Dunst: «Το σενάριο του Ευθύμη Φιλίππου για το “Kinds of Kindness” είναι ό,τι πιο weird έχω διαβάσει ποτέ!»

Οθόνες / Kirsten Dunst: «Το σενάριο του Ευθύμη Φιλίππου για το “Kinds of Kindness” είναι ό,τι πιο weird έχω διαβάσει ποτέ»

Με αφορμή τον πολυσυζητημένο «Εμφύλιο Πόλεμο» του Άλεξ Γκάρλαντ, η Αμερικανίδα ηθοποιός συζητά με τον Θοδωρή Κουτσογιαννόπουλο για τους ρόλους που την απελευθερώνουν, για την ανάγκη να υπάρχουν γυναίκες ηγέτιδες στην πολιτική, για τα πιο ιδιαίτερα σενάρια που έχουν πέσει στα χέρια της, όπως αυτό της τελευταίας ταινίας του Γιώργου Λάνθιμου.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Η Αστυγραφία πάει σινεμά

Οθόνες / Αστυγραφίες στην οθόνη: 24 ταινίες με πρωταγωνιστή την πόλη προβάλλονται στο αφιέρωμα της Ταινιοθήκης

Το πρόγραμμα που έχει καταρτιστεί σε συνεργασία με την Πινακοθήκη περιλαμβάνει 24 ταινίες, μεγάλου και μικρού μήκους, μυθοπλασίας αλλά και ντοκιμαντέρ, ελληνικές και ξένες, όπου πρωταγωνιστεί η πόλη αλλά και αναγνωρίσιμοι τύποι της ανθρωπογεωγραφίας και της κοινωνικής διαστρωμάτωσης.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Κύρος Παπαβασιλείου: «Η ζωή είναι το μόνο μας καταφύγιο»

Οθόνες / Κύρος Παπαβασιλείου: «Η ζωή είναι το μόνο μας καταφύγιο»

Ο σκηνοθέτης της ταινίας «Κάμπια Νύμφη Πεταλούδα» μίλησε στη LIFO για τον γραμμικό χρόνο, για την ανάγκη να δώσουμε φωνή στα ανείπωτα και για όσα κρύβονται πίσω από αυτόν τον ιδιαίτερο τίτλο.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Θα δούμε ποτέ στις αίθουσες το νέο, επικό αριστούργημα του Κόπολα;

Οθόνες / Θα δούμε ποτέ στις αίθουσες το νέο, επικό αριστούργημα του Κόπολα;

Ο κορυφαίος σκηνοθέτης χρηματοδότησε μόνος του την παραγωγή του φιλόδοξου “Megalopolis” που προβλήθηκε πριν μερικές μέρες σε κλειστό κύκλο επιφανών εκπροσώπων του Χόλιγουντ και τώρα βρίσκεται σε διαπραγματεύσεις για την διανομή της με τα μεγάλα στούντιο
THE LIFO TEAM