Νίκος Λώρης

Νίκος Λώρης Facebook Twitter
Φωτό: Σπύρος Στάβερης
0

> Γεννήθηκα στην Καστανιά Ευρυτανίας. Δεν θυμάμαι και πολλά απ’ το χωριό μου γιατί έφυγα σε ηλικία τεσσάρων ετών. Η πιο έντονη ανάμνησή μου είναι το λιώσιμο του χιονιού κι η λάσπη που έμενε στο χώμα.

> Οι γονείς μου ήταν πιτσιρικάδες όταν με έκαναν, περίπου 20 χρόνων. Έκαναν αγροτικές εργασίες στο χωριό, αλλά αποφάσισαν ν’ αναζητήσουν κάπου καλύτερα την τύχη τους. Υπήρχαν τρεις δρόμοι. Η Αθήνα, η Γερμανία και η Αμερική. Διάλεξαν τον πρώτο κι έτσι εγκατασταθήκαμε σ’ ένα σπίτι κάπου ανάμεσα στη Φιλοθέη και στα Τουρκοβούνια, σύντομα όμως μετακομίσαμε στα Εξάρχεια. Πήγα δημοτικό στη Μεθώνης, γυμνάσιο στην Αραχώβης. Κάποια στιγμή ήμασταν 66 παιδιά σ’ ένα τμήμα. Εγώ καθόμουν στο ίδιο θρανίο με τον Ηλία Λιβάνη, τον μετέπειτα εκδότη.

> Αν και ήμουν μαθητής του τελευταίου θρανίου, πέρασα με υποτροφία στο Οικονομικό της Νομικής στη Θεσσαλονίκη. Εκεί ήρθα για πρώτη φορά σ’ επαφή με τις συναυλίες. Η πρώτη που θυμάμαι ήταν του Νίκου Παπάζογλου το 1980, στο μικρό αμφιθέατρο της Νομικής. Τότε υπήρχε μια κίνηση των πιο διανοούμενων φοιτητών, που την έψαχναν με τον πολιτισμό και διοργάνωναν κάθε εβδομάδα προβολές ταινιών και συναυλίες. Κάπου εκεί αποφάσισα ότι θα πάρω πτυχίο σαν δώρο προς τους γονείς μου κι ότι θ’ ασχοληθώ με τη μουσική και τις συναυλίες.

> Στη Θεσσαλονίκη άρχισα ν’ ασχολούμαι με βιβλία, δίσκους και κασέτες, ενώ πολλά βράδια έπαιζα μουσική στα μπαρ της πόλης. Στο Berlin ήταν που γνώρισα τότε και τον Αγγελάκα, πολύ πριν φτιάξει τις Τρύπες. Ήμασταν κι οι δυο ανήσυχοι κι άφραγκοι, αλλά και πολύ ζωηρά και σκληρά παιδιά.

> Πριν τελειώσω το πανεπιστήμιο, δούλευα ήδη σε διάφορες συναυλίες. Επίσης, είχα και μια άλλη δουλειά. Επειδή εκείνη την εποχή η εισαγωγή δίσκων κόστιζε πανάκριβα με τους φόρους στα τελωνεία, μας έστελνε το Happening, το δισκάδικο, στο Λονδίνο, αγοράζαμε δίσκους και τους φέρναμε εδώ. Πήγαινα αυθημερόν, χωρίς αποσκευές, και γυρνούσα με όσα μπορούσα να κουβαλήσω. Η αμοιβή μου ήταν 500 δραχμές.

> Τον Οκτώβρη του 1984 ίδρυσα τη Δικαίωμα Διάβασης, μετέπειτα Didi Μusic. Ήταν δισκογραφική εταιρεία και παράλληλα εταιρεία διοργάνωσης συναυλιών. Κάναμε συνεννοήσεις μέσω αλληλογραφίας τότε και κυκλοφορήσαμε τους δίσκους των Sonic Youth, των Butthole Surfers, του Jello Biafra και πολλών άλλων. Μερικοί από αυτούς τους δίσκους ήταν δικές μας, ελληνικές κυκλοφορίες. Είχαμε, ας πούμε, έναν συλλεκτικό δίσκο των Savage Republic, ο οποίος είχε δυο διασκευές σε κομμάτια του Θεοδωράκη. Τώρα τον ψάχνουν μανιωδώς οι συλλέκτες, αλλά ούτε εγώ δεν τον έχω. Κάποια στιγμή μεγάλωσε πολύ η Didi. Τα γραφεία μας πέρασαν από το Χαλάνδρι, την Πανόρμου, την Αλεξάνδρας, μέχρι που εγκατασταθήκαμε στην Ιεροσολύμων στην Κυψέλη, πάνω από ένα μπουρδέλο. Το 1998, όμως, αρχίσαμε να χάνουμε τη φρεσκάδα μας, υποχωρούσε και το βινύλιο λόγω της έλευσης του CD, κι ένα βράδυ αποφάσισα ότι θα σταματήσουμε το δισκογραφικό κομμάτι και θα κάνουμε μόνο συναυλίες. Μας είχε μείνει στις αποθήκες στοκ από μερικές εκατοντάδες δίσκους, τους οποίους δεν ήθελα να «σκοτώσω» στο Μοναστηράκι για 100 δραχμές, κι έτσι τους πέταξα με τα ίδια μου τα χέρια σ’ έναν κάδο σκουπιδιών κάτω από τα γραφεία της εταιρείας. Ήθελα να τελειώνει όλο αυτό. Να μη μείνει τίποτα πίσω.

> Πριν από το 1996, τα μεγάλα συγκροτήματα του εξωτερικού δεν είχαν την Ελλάδα ως προορισμό τους. Μας έλεγαν ότι θέλουν να υπάρχει ένα μεγάλο φεστιβάλ για να πουν το «ναι». Εγώ ήθελα να φέρω τους Metallica και δεν μπορούσα. Μόνο τον Nικ Κέιβ κατάφερνα, που είναι φίλος κι αγαπάει και την Ελλάδα. Έτσι προέκυψε το Rock of Gods στη Δραπετσώνα, με τρομερές γραφειοκρατικές και άλλες δυσκολίες. Οι λιμενικοί σταμάτησαν όλους τους καλλιτέχνες και τους έγδυσαν. Μόνο ο Ίγκι Ποπ, που είναι και επιδειξιομανής, το απόλαυσε.

> Στην Ελλάδα υπάρχει ένας ανταγωνισμός ανάμεσα στους προμότερ, που ανεβάζει τις τιμές των εισιτηρίων στα ύψη. Έχω χάσει το μέτρ μα σχετικά με το πόσοι προμότερ έχουν περάσει από την Ελλάδα και πόσοι από αυτούς ήταν κομήτες. Οι συναυλίες δεν είναι εύκολο μέσο πλουτισμού. Η δουλειά του προμότερ δεν έχει να κάνει με το πόσο κοστίζει ο καλλιτέχνης, αλλά με το να ενημερώνεσαι συνέχεια και να προβλέπεις. Πολλοί δεν είχαν σχέση με τη μουσική κι έδιναν σε κάθε ξεπεσμένο καλλιτέχνη γιγαντιαία ποσά. Κι εγώ έπεσα στην παγίδα και μπήκα στον πλειστηριασμό πολλές φορές. Φέτος, είδαμε και την αδυναμία του κοινού να παρακολουθήσει το σύνολο των events που γίνονται κι αποφασίσαμε ότι δεν θα μπούμε σε αυτήν τη διαδικασία. Οι νέοι δεν μπορούν να δίνουν 100 ή 50 ευρώ για μια συναυλία. Έχουν το δικαίωμα να παρακολουθήσουν ένα φεστιβάλ με λιγότερα. Η κρίση θα μας κάνει να επιστρέψουμε στον ουσιώδη σκοπό της δουλειάς μας, που είναι ο πολιτισμός.

> Μια από τις φορές που είχαν έρθει οι Sonic Youth, ένα βράδυ στις 4 το πρωί, μου ζήτησε η Kim Gordon να πάμε για φαγητό στο πιο σκληρό μέρος της πόλης. Την πήγαμε στην κρεαταγορά. Παρήγγειλε αρνί με πατάτες και σε κάποια φάση παρατήρησε έναν τύπο με κομμένο πόδι που ακουμπούσε τον μηρό του στο ξύλο που κόβουν τα κρέατα. Φρίκαρε τελείως. Μια ακόμα άγρια ιστορία που θυμάμαι είναι ότι ο Lemmy των Motorhead είχε πετάξει μια φαν απ’ το μπαλκόνι του ξενοδοχείου του στην Αθήνα. Ευτυχώς, το κορίτσι έπεσε πάνω στην τέντα του από κάτω περιπτέρου και δεν έπαθε τίποτα.

> Το μεγαλύτερο συναυλιακό μου απωθημένο είναι οι Red Hot Chili Peppers. Είναι δύσκολο, όμως, να τους φέρω, γιατί παίζουν γκαζωμένοι 55 λεπτά μόνο. Έτυχε δυο-τρεις φορές να φτάσω κοντά στο να τους κλείσω, αλλά σκέφτηκα ότι θα φάμε πολύ ξύλο και δεν το έκανα.

> Το χόμπι μου είναι η μελισσοκομία. Έχω μελίσσια στη Μαλακάσα, στη Μάνη και στο Καρπενήσι. Είναι η ψυχοθεραπεία μου. Βέβαια, και σε θεωρητικό επίπεδο, πιστεύω ότι η ανάπτυξη θα ξεκινήσει από τον πρωτογενή τομέα. Οι άνθρωποι σταμάτησαν να παράγουν. Αν και η δική μου δουλειά είναι η παροχή υπηρεσιών, με υπηρεσίες δεν μπορούμε να ζήσουμε.

> Δεν μ’ ενοχλεί που υπάρχει κρίση. Με ιντριγκάρει πιο πολύ ώστε να κάνω πράγματα που να είναι και σπουδαία. Και σ’ αυτό τον τομέα μάλλον δεν θα έχω και αντιπάλους. Μόνο τον κακό μου εαυτό.

> Νομίζω ότι για τα επόμενα πενήντα χρόνια θα συνεχίσω να κάνω συναυλίες.

Οι Αθηναίοι
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Κρίστη Στασινοπούλου: «Έχω φάει τη νύχτα με το κουτάλι, προτιμώ πια να κάθομαι σπίτι»

Οι Αθηναίοι / Κρίστη Στασινοπούλου: «Έχω φάει τη νύχτα με το κουτάλι, προτιμώ πια να κάθομαι σπίτι»

Όλοι τη ρωτούν για τον Παύλο Σιδηρόπουλο όμως έχει ζήσει περισσότερα δίπλα στην Αλίκη Βουγιουκλάκη. Έχει εκπροσωπήσει την Ελλάδα στην Eurovision, αισθάνεται περήφανη που μεγαλώνοντας κατέληξε να κάνει μόνο πράγματα που της αρέσουν. Έχει γυρίσει τον κόσμο με τον Στάθη Καλυβιώτη και τη μουσική τους, μόλις κυκλοφόρησε ένα βιβλίο για τα ταξίδια τους που μετράνε πια 25 χρόνια.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ριάνα Κούνου

Οι Αθηναίοι / Ριάννα Κούνου: «Τους βλέπεις όλους να φοράνε μαύρα γιατί φοβούνται να ξεχωρίσουν»

Η σχεδιάστρια πίσω από το πολυτελές και ανερχόμενο brand Rianna+Nina, που έμαθε κάποτε στην Αθήνα τι πάει να πει «designer vintage», έχει μια περιπετειώδη ζωή να αφηγηθεί. Και όσο της αρέσει να είναι ανώνυμη στο Βερολίνο όπου ζει, τόσο απολαμβάνει το να κάθεται στην Ηροδότου στο Κολωνάκι και να τους χαιρετάει όλους.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Σωκράτης Σωκράτους

Εικαστικά / Σωκράτης Σωκράτους: «Δεν έχω αίσθηση του φόβου, δεν καταλαβαίνω Χριστό άμα είναι να κάνω κάτι»

Μετακόμισε στην Αθήνα των '90s και δεν θέλησε να μείνει πουθενά αλλού, έβαλε τα κλάματα την πρώτη φορά που είδε από κοντά έργο του Τσαρούχη. Έχει σκηνογραφήσει πολύ για το ντόπιο θέατρο του οποίου δεν ήταν φαν κάποτε, έχει εκπροσωπήσει την Κύπρο στη Μπιενάλε της Βενετίας. Βρίσκεται στη μόνιμη συλλογή του Πομπιντού, συμφώνησε να συνεργαστεί με την Hermès για έναν χρόνο και το έκανε για δεκαπέντε. Κι είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
M. HULOT
Από το Μπανγκλαντές ως τη Μόρια και την Αθήνα: Η απίστευτη ιστορία της τρανς πρόσφυγα Oliveya Myrah

Οι Αθηναίοι / Μπανγκλαντές / Μόρια / Αθήνα: Η απίστευτη ιστορία της τρανς πρόσφυγα Ovileya Myrah

«Για πολύ καιρό ο κόσμος μόνο έπαιρνε από μένα. Τώρα προσπαθώ κι εγώ να κερδίσω πράγματα, να νιώσω ότι έχω μια θέση»: Η διερμηνέας και ακτιβίστρια ανθρωπίνων δικαιωμάτων στους Γιατρούς Χωρίς Σύνορα και σερβιτόρα στο Shamone είναι η Αθηναία της εβδομάδας. (Προσοχή: Το κείμενο περιλαμβάνει περιγραφές σεξουαλικής κακοποίησης και αυτοτραυματισμού.)
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Μανώλης Παπουτσάκης

Οι Αθηναίοι / Μανώλης Παπουτσάκης: «Νομίζεις ότι το χαίρεται ο εστιάτορας που αγοράζει και πουλάει ακριβά;»

Χαρούπι και Δέκα Τραπέζια στη Θεσσαλονίκη, Pharaoh στην Αθήνα. Ένας σεφ με μεγάλες επιτυχίες στο παλμαρέ του μιλά για το τώρα της γαστρονομίας, εξηγεί γιατί η ελληνική κουζίνα σήμερα δεν έχει σχέση με αυτό που ήταν κάποτε και ανοίγει το θέμα που συζητάνε οι foodies: Το sitting στα εστιατόρια.
M. HULOT
Κ.atou: «Kάποιοι χαλάνε λεφτά για να βγουν έξω ένα βράδυ, μην τους το χαλάς»

Οι Αθηναίοι / Κ.atou: «Kάποιοι ξοδεύουν λεφτά για να βγουν έξω ένα βράδυ, μην τους το χαλάς»

Η DJ που έχει δει στο Ντιτρόιτ να ακούνε το set της δυο κουνέλια έμαθε πρόσφατα τι πάει να πει «τέκνο με κ», ενώ η πόλη που πιστεύει ότι έχει την καλύτερη ηλεκτρονική σκηνή τώρα δεν είναι το Βερολίνο. Έχοντας ταξιδέψει σε τόσα μέρη, είναι χαρούμενη που ζει στην Αθήνα, αλλά δεν μπορεί να μείνει στο κέντρο της.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Cara Hoffman, συγγραφέας, δημοσιογράφος

Οι Αθηναίοι / Cara Hoffman: Από κράχτης σε ξενοδοχείο του Σταθμού Λαρίσης, συγγραφέας best-seller

Γεννήθηκε στη Νέα Υόρκη, ζει στα Εξάρχεια. Εγκατέλειψε το σχολείο για να γυρίσει τον κόσμο και στα δεκαεννέα έφτασε στον σιδηροδρομικό σταθμό της Αθήνας απένταρη, πιστεύοντας ότι θα πιάσει δουλειά σε ελαιώνες. Αυτή η πόλη την έκανε «καπάτσα», «της πιάτσας», της έμαθε πώς να γράψει ένα μυθιστόρημα, τους «Κράχτες» που κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Gutenberg.
M. HULOT
Πηνελόπη Γερασίμου

Οι Αθηναίοι / Πηνελόπη Γερασίμου: «Βαρεθήκαμε στα υπόγεια, η διασκέδαση πρέπει να στραφεί προς το φως»

Η μουσική είναι απόλυτα συνδεδεμένη με τη δουλειά της, τα τελευταία χρόνια καταγράφει με τον φακό της μερικά από τα πιο σημαντικά events της Aθήνας. Η φωτογράφος που γνωρίζει καλά πώς κινείται η νύχτα της πόλης ξέρει πως πια παίζουν και πάρτι στα οποία δεν «χωράει», γιατί εκείνοι που τα διοργανώνουν δεν θέλουν να τα μάθει.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Αντώνης Βαβαγιάννης: Ο κομίστας πίσω από τα «Κουραφέλκυθρα», που δεν είναι καν λέξη

Οι Αθηναίοι / Κουραφέλκυθρος: «Αν δεν σε μισήσουν οι φασίστες, τι κάνεις σε αυτήν τη ζωή;»

Ο Αντώνης Βαβαγιάννης, ο κομίστας πίσω από τα «Κουραφέλκυθρα», που κάποτε τα είχαν απορρίψει όλα τα έντυπα ενώ τώρα έγιναν ταινία στο Cinobo, λαμβάνει για τα πολιτικά του σκίτσα μηνύματα σύμφωνα με τα οποία κάθε εβδομάδα τα παίρνει από άλλο κόμμα.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ