Green Athens

Green Athens Facebook Twitter
0
Ανάπλαση του Κηφισού τώρα!

Ο πολύπαθος Κηφισός έχει αντιμετωπίσει άπειρα προβλήματα τα τελευταία χρόνια. Από τη μερική μπαζοποίησή του, την κάλυψή του με αυτοκινητόδρομο (όπως πολύ σωστά αναρωτήθηκαν χρόνια μετά οι αρχιτέκτονες, «είναι δυνατόν να καλύπτεται το μοναδικό ποτάμι της πόλης;») μέχρι τη μόλυνσή του από τις κοντινές βιομηχανίες, ο Κηφισός έμοιαζε χαμένη υπόθεση. Όσο για το τι έχει γίνει μέχρι τώρα; Tο 2009 εκπονήθηκε η πρώτη μελέτη που τόλμησε να προτείνει να πάρει η Αθήνα το ποτάμι της πίσω. Η μελέτη έχει δύο χρόνια δουλειάς από πίσω. Ο Βασίλης Ζώτος, αρχιτέκτονας-πολεοδόμος που είχε δουλέψει στην ανάπλαση του Τάμεση τη δεκαετία του ’70, ξεκίνησε με την ομάδα του εθελοντικά μια μελέτη για να γίνει ο Κηφισός μητροπολιτικό και φυσικό πάρκο. Δύο χρόνια μετά (και πέντε απ’ όταν πρωτοξεκίνησε η μελέτη) έχουν γίνει τα πρώτα βήματα για ν’ αναπνεύσει ξανά η περιοχή. Η πιο άμεση εξέλιξη αφορά την ανάπλαση στο Δέλτα Φαλήρου, στις εκβολές του Κηφισού, εκεί που συναντά τον Σαρωνικό. Ως γνωστόν, το Ίδρυμα Νιάρχου έχει αναλάβει την ανάπλαση με φυτεύσεις, γήπεδα - όλα αυτά ως κομμάτι της δωρεάς του ιδρύματος για την ανάπλαση 280 στρεμμάτων του παλιού Ιππόδρομου (που θα στεγάσει τη Λυρική Σκηνή και την Εθνική Βιβλιοθήκη). Μαζί με όλα αυτά και προκειμένου να υπάρχει και ομοιομορφία, το ίδρυμα θα εκπονήσει τη μελέτη για το παράκτιο οικολογικό πάρκο των 220 στρεμμάτων έως τις εκβολές του Κηφισού. Η δεύτερη και σημαντικότερη εξέλιξη δείχνει ότι το θέμα θ’ αντιμετωπιστεί επιτέλους πιο σοβαρά. Μία από τις προτεραιότητες του Ρυθμιστικού Σχεδίου Αττικής, που θα εξαγγελθεί στο τέλος Ιουνίου και φιλοδοξεί να κρατήσει τους Αθηναίους στο κέντρο της πόλης και να εμποδίσει την περαιτέρω επέκταση της Αθήνας, θα είναι και η ανάπλαση του Κηφισού με δενδροφυτεύσεις στην κοίτη του ποταμού, στοιχείο ιδιαίτερα σημαντικό για το αθηναϊκό κλίμα, ενώ εξετάζεται και η πιθανότητα να σταματήσει ο Κηφισός να καλύπτεται με αυτοκινητόδρομο. Περισσότερες πληροφορίες θα έχουμε στο τέλος Ιουνίου κι ας ελπίσουμε ότι από πηγή μόλυνσης, που έχει καταντήσει, θα πάρει επιτέλους τη θέση που του αξίζει στην αθηναϊκή ζωή.

Ποδηλατόδρομοι = λιγότερο καυσαέριο

Ασχέτως της κριτικής, η αύξηση του αριθμού των Αθηναίων που θέλουν να κινούνται με ποδήλατο στην πόλη είναι κάτι που όλοι θέλουμε να ενθαρρύνουμε. Βασικός λόγος η μείωση καυσαερίων στο κέντρο από τη μειωμένη χρήση αυτοκινήτων αλλά κι η ελάφρυνση του κυκλοφοριακού προβλήματος. Η μελέτη του Μετσόβιου Πολυτεχνείου αφορά τη δημιουργία ενός γιγάντιου δικτύου ποδηλατοδρόμων και διαδρομών, που θα καλύπτει μια έκταση από τη Γλυφάδα μέχρι την Κηφισιά και είναι το κατάλληλο κίνητρο για να χρησιμοποιηθεί ακόμα περισσότερο το ποδήλατο στην Αθήνα. Με 36 διαδρομές μήκους πάνω από 226 χιλιόμετρα, ο μητροπολιτικός λαβύρινθος θα εξυπηρετεί φοιτητές και νέους, παρέχοντας άμεση πρόσβαση σε πανεπιστήμια, χώρους διασκέδασης και πολιτισμού αλλά και σε δημόσιες υπηρεσίες, από υπουργεία μέχρι νοσοκομεία.

Ανάπλαση-πεζοδρόμηση της λεωφόρου Βασιλίσσης Όλγας

Το υπουργείο δηλώνει πως βρίσκεται κοντά στην ολοκλήρωση της μελέτης ανάπλασης για τη μετατροπή της λεωφόρου Βασιλίσσης Όλγας σε πεζόδρομο, που συμπληρώνει τη μεγάλη διαδρομή σύνδεσης των αρχαιολογικών χώρων. Ο πεζόδρομος θα ενοποιεί Ζάππειο κι Εθνικό Κήπο με τον αρχαιολογικό χώρο του Ολυμπιείου, ενώ από εκεί θα περνούν μόνο μέσα μαζικής μεταφοράς. Η αισθητική και λειτουργική αναβάθμιση της περιοχής θα γίνει με τη χρήση βιοκλιματικών υλικών.

Οι νέοι δασικοί χάρτες της Αττικής

Αναρτήθηκαν στην ιστοσελίδα του υπουργείου οι νέοι δασικοί χάρτες της Αθήνας. Παρά τις αντιρρήσεις που έχουν ήδη ξεκινήσει, η οριοθέτηση των δασικών εκτάσεων, ειδικά μετά τις πυρκαγιές των τελευταίων χρόνων, είναι ένα σημαντικό βήμα για την προστασία των δασών της Αττικής και της Ελλάδας γενικότερα.

Η Πανεπιστημίου γίνεται πεζόδρομος

Ένα μεγάλο στοίχημα που διχάζει τους Αθηναίους, καθώς, όπως φαίνεται, πολλοί διαφωνούν. Η Πανεπιστημίου θα ενταχθεί σε έναν πολεοδομικό και αρχιτεκτονικό δακτύλιο που θα συνδέσει τον περίπατο των αρχαιολογικών χώρων με τα δύο μεγάλα αρχαιολογικά μουσεία της πόλης και τα ισχυρά πεδία της σύγχρονης πολιτιστικής και εμπορικής δραστηριότητας. Η διαμόρφωση μιας ευρείας ζώνης δραστηριοτήτων μεταξύ των οδών Σταδίου και Ακαδημίας θα διευκολύνει τους πεζούς και θα συνδέσει το εμπορικό κέντρο με τα Εξάρχεια και το Κολωνάκι. Για την επίτευξη αυτού του έργου, θα δοθεί έμφαση στα μέσα μαζικής μεταφοράς. Ο σχεδιασμός ευελπιστεί να ζωντανέψει την περιοχή, μετατρέποντας την Πανεπιστημίου σε σημείο συνάντησης των Αθηναίων.

Πλατεία Θεάτρου: Το μεγάλο στοίχημα του ιστορικού κέντρου

Η ανάπλαση της πλατείας Θεάτρου είναι ένα από τα μεγαλύτερα στοιχήματα της Αθήνας. Η ΕΑΧΑ Α.Ε. (Ενοποίηση Αρχαιολογικών Χώρων και Αναπλάσεις Α.Ε.) έχει ήδη ολοκληρώσει τον διαγωνισμό κι είναι έτοιμη να αναθέσει τη μελέτη. Θα αξιοποιηθούν χώροι που είναι δρόμοι και πάρκινγκ αυτοκινήτων και τα έργα αναμένεται να κοστίσουν 1,4 εκατ. ευρώ. Παράλληλα, σε μια προσπάθεια αναβάθμισης του κέντρου, το υπουργείο Περιβάλλοντος, σε συνεργασία με το υπουργείο Οικονομικών, έχει θεσμοθετήσει για την περιοχή φορολογικά και οικονομικά κίνητρα μεγάλου ύψους, που στοχεύουν στην αποκατάσταση κτιρίων και στην υποστήριξη των ιδιοκτησιών όσων επιθυμούν να παραμείνουν ή να εγκατασταθούν στις περιοχές αυτές.

Διπλή ανάπλαση σε λεωφόρο Αλεξάνδρας και Βοτανικό

Αποτελεί τη μεγάλη πρόκληση της Αθήνας: εάν προχωρήσουν όλα όπως πρέπει, η Αττική θα κερδίσει 100.000 τ.μ. σε κοινόχρηστους χώρους πρασίνου σε λεωφόρο Αλεξάνδρας και Βοτανικό μέσα στο 2012. Με τη διπλή ανάπλαση, η δόμηση στον Βοτανικό μειώνεται κατά 60% και το πράσινο αυξάνεται κατά 30.000 τ.μ., ενώ το εμπορικό κέντρο συρρικνώνεται κατά περίπου 17.000 τ.μ. Να υπενθυμίσουμε, φυσικά, ότι για να γίνουν όλα αυτά, όπως έχουν τα πράγματα, θα πρέπει να γκρεμιστεί το γήπεδο της λεωφόρου Αλεξάνδρας.

Το πάρκο του Ελληνικού

Εδώ τα πράγματα έχουν κολλήσει. Το Συμβούλιο της Επικρατείας θεωρεί ότι στο Ελληνικό μπορεί να γίνει μόνο πάρκο και εγκαταστάσεις αεροδρομίου. Πρόεδρος της Ελληνικό Α.Ε. μόλις ανέλαβε ο καθηγητής του Χάρβαρντ Σπύρος Πολλάλης, ο οποίος έχει στο παρελθόν αμφισβητήσει την αναγκαιότητα ενός τεράστιου πάρκου, αλλά είναι ένθερμος υποστηρικτής της δημιουργίας ενός πάρκου στη μισή έκταση και ενός ταμείου για να γίνουν πάρκα σε πυκνοδομημένες γειτονιές της πόλης. Ίδωμεν...

Διάφορα
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Όχι άλλο κάρβουνο: Αφήστε το αναρχικό άστρο να λάμπει στην πλατεία Εξαρχείων και καλές γιορτές

Δ. Πολιτάκης / Όχι άλλο κάρβουνο: Αφήστε το αναρχικό άστρο να λάμπει στην πλατεία Εξαρχείων και καλές γιορτές

Μπορεί να έχει άμεση ανάγκη κάποιου είδους ανάπλασης η Πλατεία Εξαρχείων, το τελευταίο που χρειάζεται όμως είναι ένα μίζερο χριστουγεννιάτικο δέντρο με το ζόρι.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Δεκαετία του 2010: Δέκα χρόνια που στην Ελλάδα ισοδυναμούν με αιώνες

Β. Βαμβακάς / Δεκαετία του 2010: Δέκα χρόνια που στην Ελλάδα ισοδυναμούν με αιώνες

Οποιοσδήποτε απολογισμός της είναι καταδικασμένος στη μερικότητα, αφού έχουν συμβεί άπειρα γεγονότα που στιγμάτισαν τις ζωές όλων μας ‒ δύσκολο να μπουν σε μια αντικειμενική σειρά.
ΤΟΥ ΒΑΣΙΛΗ ΒΑΜΒΑΚΑ
Τα χρόνια των μετακινήσεων και η κουβέντα για το brain drain που δεν μου αρέσει καθόλου

Β. Στεργίου / Τα χρόνια των μετακινήσεων και η κουβέντα για το brain drain που δεν μου αρέσει καθόλου

Αντί να βλέπουμε τη χώρα σαν άδεια πισίνα όπου πρέπει να γυρίσουν τα ξενιτεμένα της μυαλά για να γεμίσει, ας αλλάξουμε τα κολλημένα μυαλά σ' αυτόν εδώ και σε άλλους τόπους.
ΤΗΣ ΒΙΒΙΑΝ ΣΤΕΡΓΙΟΥ