Τάσος Παπαϊωάννου

Τάσος Παπαϊωάννου Facebook Twitter
Illustration: One Man Show
0

Θα πρέπει να ήμουν γύρω στα τρία, όταν η γιαγιά μου με είχε πάει να δω τον Πινόκιο της Nτίσνεϊ σε ένα θερινό σινεμά της Λούτσας. Ακόμα σκάνε εικόνες στο κεφάλι μου με τον Πινόκιο στο εσωτερικό της φάλαινας που τον είχε καταπιεί. Δεν έχω ξαναδεί την ταινία από τότε.

Στο σχολείο δεν ήμουν ποτέ δημοφιλής αλλά ούτε και μοναχικός. Ίσως ήμουν λίγο ντροπαλός, ιδίως απέναντι στα κορίτσια. Μου πήρε καιρό να συνειδητοποιήσω ότι ο έρωτας είναι μια λειτουργία αμφίδρομη. Με άλλα λόγια, είχα φάει πολλές χυλόπιτες.

Διαβάζω κόμικς από πολύ μικρός, μικρόβιο που «κόλλησα» από τον ξάδερφό μου. Κάθε εβδομάδα έκανα επίσκεψη στο περίπτερο της γειτονιάς και αγόραζα όσα κόμικ μου επέτρεπε το χαρτζιλίκι μου.

Όσο μεγάλωνα, τόσο άλλαζε και το γούστο μου στα κόμικ. Άρχισα να διαβάζω Μίκι Μάους, Ποπάι και Τιραμόλα, μετά Βαβούρα και κόμικ με σούπερ ήρωες. Λίγο αργότερα έμαθα και τις αυθεντικές, αμερικανικές εκδόσεις. Έπαιρνα το λεωφορείο και πήγαινα στην Αγία Παρασκευή, τον Χολαργό ή τους Αμπελόκηπους μόνο και μόνο για να πάω σε περίπτερα που είχαν τέτοιες εκδόσεις της Marvel. Κάπου στα τέλη του Λυκείου σιχάθηκα τους σούπερ ήρωες. Γύρω στα 23, μέσω φίλων, ήρθα σε επαφή με τον κόσμο των ανεξάρτητων αμερικανικών εκδόσεων που άλλαξαν τον κόσμο μου.

Η εκδοτική μου εταιρεία Giganto Books σχηματίστηκε πριν 6 χρόνια και εκδίδει κόμικ από Έλληνες, κυρίως, δημιουργούς. Έχω εκδώσει κάτι λιγότερο από 30 τίτλους όλα αυτά τα χρόνια. Αποτελεί κάτι ως side project - όσο έχω χρήματα επενδύω σε αυτήν. Οι πωλήσεις έχουν πέσει πολύ τον τελευταίο χρόνο και η εταιρεία θ' αναπτύξει μια νέα στρατηγική από τον επόμενο χρόνο. Θα περιοριστεί το τιράζ των αντιτύπων και θα γίνει προσπάθεια ώστε να πωλούνται οι νέοι τίτλοι μόνο ηλεκτρονικά. Θα δούμε πώς θα κυλίσει το πράγμα με τη νέα στρατηγική.

Η αισθητική μου σε ό,τι κάνω έχει διαμορφωθεί από την παρατήρηση των έργων πολλών δημιουργικών ανθρώπων που εκτιμώ βαθύτατα. Φιλτράρω συναισθήματα και προσπαθώ να τα μεταφέρω κι εγώ μέσα από τα έργα μου.

Από τη φύση μου είμαι άνθρωπος που βαριέται εύκολα, κάτι που παρατήρησα από μικρός. Θέλω να ασχολούμαι συνεχώς με νέα πράγματα και να είμαι όσο πιο ανοιχτόμυαλος μπορώ σε νέα ερεθίσματα. Το 2008 θέλησα να δώσω ένα όνομα σε όλα αυτά που κάνω -εικονογραφήσεις, κόμικ, γραφιστική, εκδόσεις, φωτογραφία- και έτσι ονόμασα το προσωπικό μου στούντιο One Man Show.

Με την εταιρεία Plisskenlab έχουμε συνεργασία τα τελευταία 2 χρόνια. Τους άρεσαν οι αφίσες για την Sonic Playground και για τα Disco Pogo parties που είχα σχεδιάσει και ήρθαν σε επαφή μαζί μου. Έχω σχεδιάσει για την εταιρεία αφίσες για τους Silversun Pickups, Ρούφους Ουέινραϊτ και Βιμ Μέρτενς και αυτήν τη στιγμή σχεδιάζω όλο το promo υλικό για το επερχόμενο Plissken Festival 2010 που θα γίνει στις 4 Δεκεμβρίου στο κτίριο «Ελληνικού Κόσμου» και στο οποίο παίζουν μερικά από τα καλύτερα νέα συγκροτήματα και καλλιτέχνες (These New Puritans, The Handsome Furs, Chew Lips, Danger κ.ά.).

Όπως και πολλά που έχουν συμβεί στη ζωή μου, έτσι και το να γίνω μουσικός παραγωγός στον poplie.eu έγινε κατά τύχη. Η αλήθεια είναι πως κυνηγάω κι εγώ την τύχη μου. Είδα ένα blog post που έλεγε ότι ένα νέο ψηφιακό ραδιόφωνο ψάχνει νέους παραγωγούς, οπότε έστειλα email στους υπεύθυνους. Παίζω μουσική για τον σταθμό εδώ και 1 χρόνο και το διασκεδάζω πολύ. Έχω τρέλα με τη μουσική.

Πάντα έχω μέσα στην καρδιά μου το βιβλίο Φράνι και Ζούι του Σάλιντζερ. Λατρεύω τα πάντα γύρω από αυτό το βιβλίο: τη θεατρικότητά του, τους δυσλειτουργικούς του ήρωες, την έννοια του Θεού που προσδίδει στο τέλος του, την ίδια τη γραφή του Σάλιντζερ.

Παρόλο που δεν έχω μείνει ποτέ μου στο κέντρο της Αθήνας, το έχω φάει με το κουτάλι. Το κέντρο μ' αρέσει όταν το επισκέπτομαι για βόλτα και όχι καθημερινά για δουλειά. Σε λίγες μέρες ξεκινάνε οι δωρεάν, κυριακάτικες ξεναγήσεις του Δήμου Αθηναίων και ανυπομονώ γι' αυτές. Είναι όμορφο να ανακαλύπτεις πράγματα για την Αθήνα, κάνοντας αυτές τις διαδρομές.

Από δημιουργούς κόμικ θαυμάζω περισσότερο από όλους τον Chris Ware, γιατί κάνει το δικό του και παραμένει ακόμα πιστός στο όραμά του και το προσωπικό του στυλ.

Το «Mellon collie & the infinite sadness» των Smashing Pumpkins είναι ο δίσκος που μου άλλαξε τη ζωή. Ακόμα και τώρα μου είναι πολύ δύσκολο να τον ακούσω ολόκληρο, από την αρχή μέχρι το τέλος του. Φοβάμαι πως αν το κάνω αυτό θα με επαναπροσδιορίσει ξανά.

Το ίντερνετ έχει αλλάξει εντελώς τον τρόπο με τον οποίο λειτουργεί η ζωή μας σε σχέση με 10 χρόνια πριν, για παράδειγμα. Για μένα αποτελεί και το καλύτερο μέσο προώθησης της δουλειάς μου. Περνάω αρκετές ώρες on-line. Τώρα τελευταία προσπαθώ να τις περιορίσω σε 1-2 ώρες στο σύνολό τους, καθημερινά.

Η χειρότερη στιγμή της ζωής μου ήταν οι τελευταίες μέρες του πατέρα μου πριν τον θανατό του. Τις θυμάμαι ως πανικό συναισθηματικής φόρτισης.

Δεν θα ξεχάσω ποτέ μου τη στιγμή που μου ανακοινώθηκε ότι δουλειά μου ως εικονογράφου δημοσιεύτηκε σε βιβλίο της Taschen (Ιllustration now! Vol.2). Αυτό συνέβη πριν τρία χρόνια, ενώ πριν λίγες μέρες μού ανακοινώθηκε ότι δουλειά μου ως γραφίστα δημοσιεύτηκε σε άλλο ένα βιβλίο της Taschen (Stationery design now!). Δεν υπάρχει καλύτερο συναίσθημα απ' όταν αναγνωρίζεται η δουλειά σου και αποδίδουν οι κόποι τόσων χρόνων από μία τόσο μεγάλη, παγκόσμια εταιρεία. Πετάω από χαρά κάθε φορά που συμβαίνει αυτό.

Το 2007, στο Mουσείο Σύγχρονης Τέχνης της Κοπεγχάγης είχα παρακολουθήσει μια έκθεση με το σύνολο του έργου του Lucian Freud. Θυμάμαι να δακρύζω μπροστά σε κάθε πίνακά του, σχεδόν.

Το μότο μου τα τελευταία χρόνια είναι ένα στίχος από τους Franz Ferdinand: «I 'll never be anything I hate». Δεν το ξεχνάω ποτέ αυτό και μέχρι στιγμής το έχω ακολουθήσει ρητά.

Τα τελευταία δέκα χρόνια μένω στα Σπάτα. Μένω στο ρετιρέ μιας τριώροφης πολυκατοικίας και από το μπαλκόνι μου βλέπω ολόκληρο το αεροδρόμιο. Γενικά, είναι μια ήσυχη γειτονιά και είναι όμορφα που ενώ δεν είναι μακριά από το κέντρο της Αθήνας, παραμένει εξοχή.

Οι Αθηναίοι
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Γιώργος Αρβανίτης: «Έλεγα "είμαι καλύτερος" και δεν με πήρε η φτώχεια από κάτω»

Οι Αθηναίοι / Γιώργος Αρβανίτης: «Πείσμωνα για να γίνω ο καλύτερος και δεν με πήρε η φτώχεια από κάτω»

Από μια νιότη γεμάτη αντιξοότητες, ο τροχός για εκείνον γύρισε, η ζωή του στράφηκε στο φως και έγινε βιβλίο. Η Ευρώπη τον ανακάλυψε από τις ταινίες του Αγγελόπουλου, στις ιστορίες του πρωταγωνιστούν ο Φίνος, ο Μαστρογιάνι και ο Κουροσάβα. Ο πολυβραβευμένος διευθυντής φωτογραφίας που ήταν «πάντα την κατάλληλη στιγμή στο κατάλληλο μέρος» είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Κρίστη Στασινοπούλου: «Έχω φάει τη νύχτα με το κουτάλι, προτιμώ πια να κάθομαι σπίτι»

Οι Αθηναίοι / Κρίστη Στασινοπούλου: «Έχω φάει τη νύχτα με το κουτάλι, προτιμώ πια να κάθομαι σπίτι»

Όλοι τη ρωτούν για τον Παύλο Σιδηρόπουλο όμως έχει ζήσει περισσότερα δίπλα στην Αλίκη Βουγιουκλάκη. Έχει εκπροσωπήσει την Ελλάδα στην Eurovision, αισθάνεται περήφανη που μεγαλώνοντας κατέληξε να κάνει μόνο πράγματα που της αρέσουν. Έχει γυρίσει τον κόσμο με τον Στάθη Καλυβιώτη και τη μουσική τους, μόλις κυκλοφόρησε ένα βιβλίο για τα ταξίδια τους που μετράνε πια 25 χρόνια.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ριάνα Κούνου

Οι Αθηναίοι / Ριάννα Κούνου: «Τους βλέπεις όλους να φοράνε μαύρα γιατί φοβούνται να ξεχωρίσουν»

Η σχεδιάστρια πίσω από το πολυτελές και ανερχόμενο brand Rianna+Nina, που έμαθε κάποτε στην Αθήνα τι πάει να πει «designer vintage», έχει μια περιπετειώδη ζωή να αφηγηθεί. Και όσο της αρέσει να είναι ανώνυμη στο Βερολίνο όπου ζει, τόσο απολαμβάνει το να κάθεται στην Ηροδότου στο Κολωνάκι και να τους χαιρετάει όλους.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Σωκράτης Σωκράτους

Εικαστικά / Σωκράτης Σωκράτους: «Δεν έχω αίσθηση του φόβου, δεν καταλαβαίνω Χριστό άμα είναι να κάνω κάτι»

Μετακόμισε στην Αθήνα των '90s και δεν θέλησε να μείνει πουθενά αλλού, έβαλε τα κλάματα την πρώτη φορά που είδε από κοντά έργο του Τσαρούχη. Έχει σκηνογραφήσει πολύ για το ντόπιο θέατρο του οποίου δεν ήταν φαν κάποτε, έχει εκπροσωπήσει την Κύπρο στη Μπιενάλε της Βενετίας. Βρίσκεται στη μόνιμη συλλογή του Πομπιντού, συμφώνησε να συνεργαστεί με την Hermès για έναν χρόνο και το έκανε για δεκαπέντε. Κι είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
M. HULOT
Από το Μπανγκλαντές ως τη Μόρια και την Αθήνα: Η απίστευτη ιστορία της τρανς πρόσφυγα Oliveya Myrah

Οι Αθηναίοι / Μπανγκλαντές / Μόρια / Αθήνα: Η απίστευτη ιστορία της τρανς πρόσφυγα Ovileya Myrah

«Για πολύ καιρό ο κόσμος μόνο έπαιρνε από μένα. Τώρα προσπαθώ κι εγώ να κερδίσω πράγματα, να νιώσω ότι έχω μια θέση»: Η διερμηνέας και ακτιβίστρια ανθρωπίνων δικαιωμάτων στους Γιατρούς Χωρίς Σύνορα και σερβιτόρα στο Shamone είναι η Αθηναία της εβδομάδας. (Προσοχή: Το κείμενο περιλαμβάνει περιγραφές σεξουαλικής κακοποίησης και αυτοτραυματισμού.)
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Μανώλης Παπουτσάκης

Οι Αθηναίοι / Μανώλης Παπουτσάκης: «Νομίζεις ότι το χαίρεται ο εστιάτορας που αγοράζει και πουλάει ακριβά;»

Χαρούπι και Δέκα Τραπέζια στη Θεσσαλονίκη, Pharaoh στην Αθήνα. Ένας σεφ με μεγάλες επιτυχίες στο παλμαρέ του μιλά για το τώρα της γαστρονομίας, εξηγεί γιατί η ελληνική κουζίνα σήμερα δεν έχει σχέση με αυτό που ήταν κάποτε και ανοίγει το θέμα που συζητάνε οι foodies: Το sitting στα εστιατόρια.
M. HULOT
Κ.atou: «Kάποιοι χαλάνε λεφτά για να βγουν έξω ένα βράδυ, μην τους το χαλάς»

Οι Αθηναίοι / Κ.atou: «Kάποιοι ξοδεύουν λεφτά για να βγουν έξω ένα βράδυ, μην τους το χαλάς»

Η DJ που έχει δει στο Ντιτρόιτ να ακούνε το set της δυο κουνέλια έμαθε πρόσφατα τι πάει να πει «τέκνο με κ», ενώ η πόλη που πιστεύει ότι έχει την καλύτερη ηλεκτρονική σκηνή τώρα δεν είναι το Βερολίνο. Έχοντας ταξιδέψει σε τόσα μέρη, είναι χαρούμενη που ζει στην Αθήνα, αλλά δεν μπορεί να μείνει στο κέντρο της.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Cara Hoffman, συγγραφέας, δημοσιογράφος

Οι Αθηναίοι / Cara Hoffman: Από κράχτης σε ξενοδοχείο του Σταθμού Λαρίσης, συγγραφέας best-seller

Γεννήθηκε στη Νέα Υόρκη, ζει στα Εξάρχεια. Εγκατέλειψε το σχολείο για να γυρίσει τον κόσμο και στα δεκαεννέα έφτασε στον σιδηροδρομικό σταθμό της Αθήνας απένταρη, πιστεύοντας ότι θα πιάσει δουλειά σε ελαιώνες. Αυτή η πόλη την έκανε «καπάτσα», «της πιάτσας», της έμαθε πώς να γράψει ένα μυθιστόρημα, τους «Κράχτες» που κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Gutenberg.
M. HULOT
Πηνελόπη Γερασίμου

Οι Αθηναίοι / Πηνελόπη Γερασίμου: «Βαρεθήκαμε στα υπόγεια, η διασκέδαση πρέπει να στραφεί προς το φως»

Η μουσική είναι απόλυτα συνδεδεμένη με τη δουλειά της, τα τελευταία χρόνια καταγράφει με τον φακό της μερικά από τα πιο σημαντικά events της Aθήνας. Η φωτογράφος που γνωρίζει καλά πώς κινείται η νύχτα της πόλης ξέρει πως πια παίζουν και πάρτι στα οποία δεν «χωράει», γιατί εκείνοι που τα διοργανώνουν δεν θέλουν να τα μάθει.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Αντώνης Βαβαγιάννης: Ο κομίστας πίσω από τα «Κουραφέλκυθρα», που δεν είναι καν λέξη

Οι Αθηναίοι / Κουραφέλκυθρος: «Αν δεν σε μισήσουν οι φασίστες, τι κάνεις σε αυτήν τη ζωή;»

Ο Αντώνης Βαβαγιάννης, ο κομίστας πίσω από τα «Κουραφέλκυθρα», που κάποτε τα είχαν απορρίψει όλα τα έντυπα ενώ τώρα έγιναν ταινία στο Cinobo, λαμβάνει για τα πολιτικά του σκίτσα μηνύματα σύμφωνα με τα οποία κάθε εβδομάδα τα παίρνει από άλλο κόμμα.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ