Biennale: 2, PRAXIS: Τέχνη σε αβέβαιους καιρούς

Biennale: 2, PRAXIS: Τέχνη σε αβέβαιους καιρούς Facebook Twitter
Sonia Boyce. Shaggy Bear, 2007. Colour Photograph
0

Η LifO περιηγήθηκε στην Μπιενάλε της Θεσσαλονίκης, που κατορθώνει να είναι φρέσκια και ταυτόχρονα ουσιαστική, και έφτιαξε ένα καλειδοσκόπιο έργων που απηχούν τα μηνύματα που θέλησαν να δώσουν οι δημιουργοί και οι επιμελητές Gabriela Salgado, Bisi Silva, Συραγώ Τσιάρα. Ταυτόχρονα αναφερόμαστε στη σημαντική και διεθνούς απήχησης έκθεση «Rodchenko & Popova: Oρίζοντας τον Κονστρουκτιβισμό» στο Κρατικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης με έργα από τη Συλλογή Κωστάκη του Μουσείου. Πρόκειται για μία συμπαραγωγή του Κρατικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης και της TATE Modern, η οποία, μετά την επιτυχημένη της πορεία στην TATE Modern του Λονδίνου, παρουσιάζεται στη Μονή Λαζαριστών από τις 24 Ιουνίου έως τις 20 Σεπτεμβρίου, πριν τελειώσει το ταξίδι της στο Μουσείο «Reina Sofia» της Μαδρίτης.

Ακολουθώντας τη διαδρομή της Praxis στους χώρους και τα σημεία-σύμβολα της Θεσσαλονίκης, ανακαλύπτεις έργα σημαντικά που επελέγησαν για την 2η Μπιενάλε Θεσσαλονίκης. Πρόκειται για τις δημιουργίες 57 ομάδων και καλλιτεχνών που συμμετέχουν στο κύριο πρόγραμμα. Αξίζει να σημειωθεί πως αρκετά από αυτά τα έργα δημιουργήθηκαν ειδικά για την μπιενάλε. Τι συναντάμε, μεταξύ άλλων, σε αυτή την εικαστική περιήγηση; Λαστιχένια γλυπτά που αναπαριστούν ανθρώπινες φιγούρες που φουσκώνουν και ξεφουσκώνουν σαν να αναπνέουν παρουσιάζει ο Cesar Martinez στο Μπεζεστένι. Ένα ιπτάμενο χαλί που οδηγούν «Αεροπλάνα και άγγελοι» φέρνει από τη Ρουμανία ο Mircea Cantor και βρίσκει τη θέση του στην οροφή της εισόδου της Αποθήκης Γ’. Γυναικεία αρώματα παρασκευασμένα από ένα Γάλλο αρωματοποιό και με βάση το άρωμα από τα μαλλιά γυναικών που δεν έχουν υποστεί καμία χημική επεξεργασία ποτίζουν τα πανιά του Macia Oswaldo στο Μπαζάρ Χαμάμ (Λουλουδάδικα), ερμηνεύοντας «10 νότες για μια ανθρώπινη συμφωνία», όπως είναι ο τίτλος του έργου. Περισσότερα από 500 αλουμινένια κουτάκια του Kader Attia, τοποθετημένα στην Αποθήκη Γ' σε ομόκεντρους κύκλους και σε κίνηση αντιστρόφως ανάλογη αυτής των δεικτών του ρολογιού, παραπέμπουν στον τρόπο των προσκυνημάτων. Το «Celestial Radio», ένα ραδιόφωνο που θα εκπέμπει εν πλω στον Θερμαϊκό και μάλιστα από ένα σκάφος-έργο τέχνης, που το κέλυφός του είναι καλυμμένο με χιλιάδες μικροσκοπικά κομματάκια καθρέφτη. Κελιά πάχυνσης πουλερικών που παραπέμπουν σε Κοινοβούλιο ή σε ατομικά θέατρα της ζωής μας παρουσιάζει η Μαίρη Ζυγούρη στα Λουτρά Παράδεισος. Μια ημιδιάφανη εγκατάσταση-πλέγμα κατασκευασμένη από περισσότερα από 200 καλσόν της Maria Ezcurra υποδέχεται τους επισκέπτες λίγο πριν την είσοδο του Αρχαιολογικού Μουσείου Θεσσαλονίκης, σύμβολο θηλυκότητας που έρχεται σε διάλογο με το «φυτεμένο Πριόνι» στον υπαίθριο χώρου του μουσείου.

H 2η Μπιενάλε αναπτύσσεται ως μία πρόταση διαδρομής στο κέντρο της Θεσσαλονίκης με αφετηρία το λιμάνι και κατεύθυνση προς το ιστορικό και εμπορικό κέντρο της πόλης, εντάσσοντας στο πλαίσιό της οθωμανικά μνημεία, πλατείες, θεσμικούς και εναλλακτικούς χώρους. Στην ουσία σχεδιάστηκε ως μία πρόσκληση να ξαναδούμε τις σύνθετες δομές της σύγχρονης πόλης και τα πολιτισμικά της στρώματα με διαφορετικό βλέμμα. Πρόκειται για ένα φιλόδοξο εγχείρημα που δεν επιδιώκει να αναπαράξει στερεοτυπικές δομές μεγάλων διεθνών διοργανώσεων. Ένα πολυδιάστατο πρόγραμμα που οργανώσαμε προκρίνοντας τη συλλογικότητα ως μέθοδο επιμελητικής δράσης. Καλλιτέχνες διαφορετικών γενεών και βαθμού αναγνωρισιμότητας συνυπάρχουν μέσω του έργου τους σ’ ένα δημιουργικό διάλογο, σε μία ανοιχτή πλατφόρμα επικοινωνίας. Τα ίδια τα έργα, η ποιότητα, η ωριμότητα και η ειλικρίνεια των προθέσεών τους όρισαν τα κριτήρια επιλογής μας, χωρίς προειλημμένες αποφάσεις. Μέσα από το βλέμμα των καλλιτεχνών επιχειρούμε να βρούμε εναλλακτικούς τρόπους σήμανσης της σύνθετης εποχής μας, να αμφισβητήσουμε το αδιέξοδο της κρισιμότητας των καιρών και να επαναπροσδιορίσουμε το νόημα της καλλιτεχνικής πράξης».

Οι επιμελήτριες της Μπιενάλε Θεσσαλονίκης Gabriela Salgado, Bisi Silva και Συραγώ Τσιάρα.

Με τον τίτλο “Πράξις: Τέχνη σε Αβέβαιους Καιρούς”, εμπνευσμένο και δανεισμένο από το βιβλίο του Tέρι Ίγκλετον Μετά τη Θεωρία, η 2η Μπιενάλε Σύγχρονης Τέχνης Θεσσαλονίκης καταγράφει κάποιες δύσκολες και συχνά ριψοκίνδυνες χειρονομίες των καλλιτεχνών: τους καλεί να μιλήσουν για την αποτυχία της πολιτικής να προσφέρει τη διεκδικούμενη γαλήνη, δικαιοσύνη και ευημερία στους πολίτες, για την απαξίωση της ιδεολογίας που αδυνατεί μέσα στην πληθώρα των διφορούμενων και αντιφατικών απόψεων να υψώσει φωνή, για την οικονομική και κοινωνική κρίση που αδικεί κυρίως αυτούς που δεν την προκάλεσαν... Κανείς δεν είναι αφελής για να υποστηρίξει πως ο ρόλος που αναλαμβάνει να διαδραματίσει ο καλλιτέχνης μπορεί να δώσει τις λύσεις στα παραπάνω αδιέξοδα […] Η Τέχνη απαντά καλώντας τους θεωρητικούς να κάνουν ένα διάλειμμα για να απολαύσουν αυτό που συμβαίνει στο θαυματουργικό κενό μεταξύ δύο εποχών, στη δίνη της αμφισβήτησης, ανάμεσα στη θεωρία και την αναθεώρησή της».

Η διευθύντρια του ΚΜΣΤ και της 2ης Μπιενάλε Σύγχρονης Τέχνης Θεσσαλονίκης Μαρία Τσαντσάνογλου.

Στο βιβλίο του με τον προκλητικό τίτλο Μετά τη θεωρία, από το οποίο είναι εμπνευσμένο το θέμα της φετινής 2ης Μπιενάλε Σύγχρονης Τέχνης Θεσσαλονίκης «ΠΡΑΞΙΣ: Τέχνη σε αβέβαιους καιρούς», ο Άγγλος θεωρητικός Τέρι Ίγκλετον επιχειρηματολογεί όχι για το θάνατο της θεωρίας αλλά για τον επαναπροσδιορισμό των στόχων και των πεδίων έρευνάς της. Θα μπορούσε ενδεχομένως αυτή η εποχή της αβεβαιότητας να αποτελέσει την κατάλληλη στιγμή για την αναθεώρηση της εγγενούς αξίας της καλλιτεχνικής πρακτικής; Την κατάλληλη στιγμή για τη διερεύνηση της τέχνης ως προνομιακού πεδίου ελεύθερης σχετικά έκφρασης ιδεών και σκέψεων και εναλλακτικής θεώρησης του κόσμου και του κοινωνικού περιβάλλοντος; Μιας τέχνης που επανέρχεται στη ζωή, στην Πράξη, στη δημιουργική δραστηριότητα που συμβάλλει στη διαμόρφωση πολιτικής άποψης και στο νέο τρόπο σκέψης και ύπαρξης. Σύμφωνα με την αρχαία κινεζική φιλοσοφία, επανάσταση είναι η επανευθυγράμμιση με την τάξη του κόσμου. Μήπως ήρθε η ώρα για μια αληθινή επανάσταση; Μπορεί η τέχνη να προσφέρει μια διέξοδο στους αβέβαιους αυτούς καιρούς;

ΚΕΝΤΡΙΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ

ΛΙΜΑΝΙ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ

Α' Προβλήτα
Αντλιοστάσιο
Αποθήκη Γ'
Υπαίθριοι χώροι και πλωτοί χώροι

Β' Προβλήτα
Αποθήκη 13
Κτίριο παλαιών ψυγείων

Προβλήτα A' & B', Λιμάνι
T +30 2310 593270
∆ευτ.-Κυρ.: 11:00-20:00

ΑΛΛΟΙ ΧΩΡΟΙ

Βιβλιοπωλείο Μορφωτικού Ιδρύματος Εθνικής Τραπέζης (Τσιμισκή 11)
Τ +30 2310 288036
E [email protected]
www.miet.gr
∆ευτ.-Τετ.-Σάβ. 09:00-15:00
Τρ.-Πέμπ.-Παρ. 09:00-21:00
Κυρ. κλειστά

Μπεζεστένι (Βενιζέλου & Εγνατία)
T +30 2310 589141-143
∆ευτ.-Τετ.-Σάβ. 09:00-15:00
Τρ.-Πέμπ.-Παρ. 09:00-14:00 & 17:00-21:00
Κυρ. κλειστά

Λουτρά «Παράδεισος» (Εγνατία & πλατεία Αριστοτέλους)
T +30 2310 589141-143
∆ευτ.-Κυρ. 11:00-20:00

Μπαζάρ Χαμάμ (περιοχή Λουλουδάδικα)
T +30 2310 589141-143
∆ευτ.-Κυρ. 11:00-20:00

Αγιορείτικη Εστία (Μέγαρο Νεδέλκου/Εγνατία 109)
Εγνατία 109
Τ +30 2310 263308
Ε [email protected]
www.agioritikiestia.gr
∆ευτ.-Κυρ. 11:00-20:00

Αίθριο Αρχαιολογικού Μουσείου Θεσσαλονίκης
Μανώλη Ανδρόνικου 6
T +30 2310 830538
E [email protected]
www.amth.gr
∆ευτ. 13:30-20:00
Τρ.-Κυρ. 08:00-20:00

Αίθριο Μουσείου Βυζαντινού Πολιτισμού
Λεωφόρος Στρατού 2
T +30 2310 868570
E [email protected]
www.mbp.gr
∆ευτ. 13:30-20:00
Τρ.-Κυρ. 08:00-20:00

Τελλόγλειο Ίδρυμα Τεχνών
Αγίου ∆ηµητρίου 159α
T +30 2310 247111
E [email protected]
www.tf.auth.gr/teloglion/
∆ευτ.-Τρ.-Πεμπ.-Παρ. 09:00-14:00
Τετ. 09:00-14:00 & 17:00-21:00
Σάβ.-Κυρ. 10:00-18:00

ΠΑΡΑΛΛΗΛΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ

ΛΙΜΑΝΙ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ

Αποθήκη Β1
Αποθήκη Α
Μουσείο Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης
Υπαίθριοι χώροι
Αποθήκη Α, Προβλήτα Α, Λιµάνι

T +30 2310 566716
E [email protected]
www.thmphoto.gr
Τρ.-Παρ. 11:00-19:00
Σάβ-Κυρ. 11:00-20:00
∆ευτ. κλειστά

ΑΛΛΟΙ ΧΩΡΟΙ

Μακεδονικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης
Εγνατία 154
T +30 2310 240002 / 2310 251928
E [email protected]
www.mmca.org.gr
∆ευτ. κλειστά
Τρ.-Πέμπ.-Σάβ. 10:00-18:00, Τετ. 10:00-22:00
Παρ. 10:00-19:00, Κυρ. 11:00-15:00

Αίθουσα περιοδικών εκθέσεων Μουσείου Βυζαντινού Πολιτισμού
Λεωφόρος Στρατού 2
T +30 2310 868570
E [email protected]
www.mbp.gr
∆ευτ. 13:30-20:00
Τρ.-Κυρ. 08:00-20:00

Γαλλικό Ινστιτούτο Θεσσαλονίκης
Λεωφόρος Στρατού 2α
T +30 2310 821231
E [email protected]
www.ift.gr
∆ευτ.-Κυρ. 11:00-20:00

Γερμανικό Ινστιτούτο Θεσσαλονίκης
Κέντρο Πολιτισμού Δήμου Θεσσαλονίκης (περιοχή Άνω Τούμπα)
Γρ.Λαµπράκη & Κλεάνθους
Τ +30 2310 909414 / 425531
∆ευτ.-Κυρ. 11:00-20:00

Tsatsis projects - artforum (Βίλκα)
Aνδρέου Γεωργίου 21
Τ +30 2310 257552
Ε [email protected]
www.artforum.gr
∆ευτ.-Παρ. 11:00-21:00
Σάβ. 11:00-15:00
Kυρ. κλειστά

Δράσεις του κεντρικού και του παράλληλου προγράμματος παρουσιάζονται επίσης στους παρακάτω χώρους:

.ES (Bar-Restaurant)
Φράγκων 2-4
T +30 2310 532503
E [email protected]
∆ευτ.-Κυρ. 20:00-01:00

TO SPITI MOU (Bar)
PARTIZAN (Bar)

Διάφορα
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Όχι άλλο κάρβουνο: Αφήστε το αναρχικό άστρο να λάμπει στην πλατεία Εξαρχείων και καλές γιορτές

Δ. Πολιτάκης / Όχι άλλο κάρβουνο: Αφήστε το αναρχικό άστρο να λάμπει στην πλατεία Εξαρχείων και καλές γιορτές

Μπορεί να έχει άμεση ανάγκη κάποιου είδους ανάπλασης η Πλατεία Εξαρχείων, το τελευταίο που χρειάζεται όμως είναι ένα μίζερο χριστουγεννιάτικο δέντρο με το ζόρι.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Δεκαετία του 2010: Δέκα χρόνια που στην Ελλάδα ισοδυναμούν με αιώνες

Β. Βαμβακάς / Δεκαετία του 2010: Δέκα χρόνια που στην Ελλάδα ισοδυναμούν με αιώνες

Οποιοσδήποτε απολογισμός της είναι καταδικασμένος στη μερικότητα, αφού έχουν συμβεί άπειρα γεγονότα που στιγμάτισαν τις ζωές όλων μας ‒ δύσκολο να μπουν σε μια αντικειμενική σειρά.
ΤΟΥ ΒΑΣΙΛΗ ΒΑΜΒΑΚΑ
Τα χρόνια των μετακινήσεων και η κουβέντα για το brain drain που δεν μου αρέσει καθόλου

Β. Στεργίου / Τα χρόνια των μετακινήσεων και η κουβέντα για το brain drain που δεν μου αρέσει καθόλου

Αντί να βλέπουμε τη χώρα σαν άδεια πισίνα όπου πρέπει να γυρίσουν τα ξενιτεμένα της μυαλά για να γεμίσει, ας αλλάξουμε τα κολλημένα μυαλά σ' αυτόν εδώ και σε άλλους τόπους.
ΤΗΣ ΒΙΒΙΑΝ ΣΤΕΡΓΙΟΥ