Ο Νικόλας Μπενόπουλος τυπώνει δραχμές

Ο Νικόλας Μπενόπουλος τυπώνει δραχμές Facebook Twitter
0
Ο Νικόλας Μπενόπουλος τυπώνει δραχμές Facebook Twitter

Τι θέλετε να δείξετε με την έκθεσή σας;

Είναι μία ξεχωριστή αποτύπωση της εικαστικής εξέλιξης της δραχμής. Τσαλακωμένες, μεγεθυμένες (σε διαστάσεις από 50x70 έως 120x70) σε μοναδικά σχήματα, έχουν τρισδιάστατη... «χρήση». Καλύπτουν καρέκλες, γίνονται μπουκέτα για λουλούδια ή περιτύλιγμα σε συσκευασίες. Η δραχμή, έχοντας κλείσει τον ιστορικό της κύκλο, ξαναζωντανεύει και μας αφηγείται μια ιστορία 169 ετών, ξεκινώντας από μία σπάνια χάρτινη δραχμή του 1885.

Ο Νικόλας Μπενόπουλος τυπώνει δραχμές Facebook Twitter
Ο Νικόλας Μπενόπουλος τυπώνει δραχμές Facebook Twitter

Πώς μεταμορφώνονται οι δραχμές στην έκθεσή σας;

Η δραχμή ήταν κτήμα του συνόλου. Σε κάθε της έκδοση χρησιμοποιούνταν από πολλούς ως συναλλακτικό μέσο. Κλείνοντας τον κύκλο της, μέσα από αυτή την εικαστική προσέγγιση γίνεται μια μονοσήμαντη αντιστοιχία. Ένα μοναδικό έργο με έναν μοναδικό αποδέκτη. Η σχέση αυτή, όμως, λειτουργεί σε πολλά επίπεδα: αισθητικό, αξιακό, εικαστικό και, βέβαια, σε επίπεδο αναμνήσεων, ιδίως για τους μεγαλύτερους.

Με ποιον τρόπο διαφοροποιούνταν ο σχεδιασμός της δραχμής, σύμφωνα με την εκάστοτε κυρίαρχη ιδεολογία της εποχής;

Ιστορικά η δραχμή υπήρξε το επίσημο νόμισμα στην αρχαία και σύγχρονη Ελλάδα. Μετά τους ρωμαϊκούς χρόνους, όταν και ξεκινά η φθίνουσα πορεία της, η δραχμή καθιερώνεται ξανά το 1833 ως επίσημη νομισματική μονάδα του νεοσύστατου ελληνικού κράτους σε μια προσπάθεια της πολιτείας να συνδέσει το κράτος με τον αρχαίο ελληνικό πολιτισμό. Έκτοτε οι δραχμές που τυπώνονταν για τις καθημερινές συναλλαγές των Ελλήνων πολιτών μέχρι και τα τέλη του εικοστού αιώνα συνδύαζαν την αισθητική με την κυρίαρχη ιδεολογία της εποχής σε μια προσπάθεια ανάδειξης οικουμενικών μηνυμάτων ελληνικής ταυτότητας. Στις δύο πλευρές των χαρτονομισμάτων οι εκδότες έβρισκαν μια εξαιρετική ευκαιρία να τιμήσουν προγόνους, να προπαγανδίσουν καθεστώτα, να προβάλουν οράματα, να ομογενοποιήσουν εικαστικές αντιλήψεις αλλά και να ασκήσουν προπαγανδιστική πολιτική.

Εσείς τι προτιμάτε αισθητικά; Δραχμές ή ευρώ;

Τα τοπικά χαρτονομίσματα είχαν την πολυτέλεια να επικοινωνούν με παραστάσεις οι οποίες είχαν συναισθηματική φόρτιση σε εθνικό επίπεδο (π.χ. Κολοκοτρώνης, Παπανικολάου). Το ευρώ, εκ των πραγμάτων, ως κοινή συνισταμένη διαφορετικών κοινωνιών και οικονομιών, είναι ουδέτερο, κρατάει ισορροπίες και ως εκ τούτου είναι πιο «άνευρο» αισθητικά. Όμως η δραχμή βρίσκεται στο παρελθόν και το ευρώ το μέλλον. Πρέπει να κοιτάμε μπροστά και να προσαρμοζόμαστε, χωρίς φυσικά να ξεχνάμε την ιστορία, την ταυτότητα και την αφετηρία μας

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Milano Design Film Festival Greece: Οι προφεστιβαλικές δράσεις ξεκινούν στην Αθήνα

Design / Milano Design Film Festival Greece: Οι προφεστιβαλικές δράσεις ξεκινούν στην Αθήνα

Η Άννη Μαρκιτάνη, καλλιτεχνική διευθύντρια του πρώτου Milano Design Film Festival Greece της Αθήνας, το οποίο λόγω της πανδημίας μετατέθηκε για το 2021, μιλά για τις ενδιαφέρουσες προφεστιβαλικές δράσεις που ξεκινούν τώρα στην πόλη.
ΓΕΩΡΓΙΑ ΠΑΠΑΣΤΑΜΟΥ
Διονύσης Ατζαράκης: «Θυμάστε που διαβάζαμε κάποτε ότι καιγόταν ολόκληρη η Αυστραλία; Ήταν φέτος!»

Small Talk / Διονύσης Ατζαράκης: «Θυμάστε που διαβάζαμε κάποτε ότι καιγόταν ολόκληρη η Αυστραλία; Ήταν φέτος!»

Ο stand-up κωμικός που έγινε viral με το βίντεό του για τον κορωνοϊό και τις θεωρίες συνωμοσίας μιλά για το 2020, τα drive-in, τους φόβους του και τα νέα του πλάνα.
ΓΕΩΡΓΙΑ ΠΑΠΑΣΤΑΜΟΥ
Η ονειρική φαντασίωση μιας αλλαγής απασχολεί τον νεαρό εικαστικό Μανώλη Δασκαλάκη-Λεμό στα έργα του

Εικαστικά / Η ονειρική φαντασίωση μιας αλλαγής απασχολεί τον νεαρό εικαστικό Μανώλη Δασκαλάκη-Λεμό στα έργα του

Θραύσματα από μάρμαρο, κομμάτια μια ιδιότυπης συλλογής από τις μεγάλες πορείες της Αθήνας, αιωρούνται σαν αστρική σκόνη σε νυχτερινό ουρανό στη συμμετοχή του νεαρού εικαστικού στην έκθεση «The state of emergency has become the rule» της γκαλερί Can.
ΓΕΩΡΓΙΑ ΠΑΠΑΣΤΑΜΟΥ