Πότε προλάβαμε να μισήσουμε τόσο πολύ ο ένας τον άλλο;

Πότε προλάβαμε να μισήσουμε τόσο πολύ ο ένας τον άλλο; Facebook Twitter
15
Πότε προλάβαμε να μισήσουμε τόσο πολύ ο ένας τον άλλο; Facebook Twitter
Οδός Πανεπιστημίου, 1944. Από τη συλλογή του Νίκου Τόλη.

Στο τρένο για το Φάληρο μια γυναίκα κρατάει τον άντρα της με τον παλιό τον τρόπο / από το μπράτσο / θα κοντεύουν και οι δύο τα 70 / είναι αγαπημένοι: αυτός κρατάει σε έναν διαφανή, πλαστικό φάκελο καλά τακτοποιημένα χαρτιά για κάποια εφορία / αυτή κάθεται δίπλα του, ήρεμη και ανακουφισμένη / δεν μιλάνε, το βλέμμα τους χάνεται στις πολυκατοικίες του Ταύρου / θα γυρίσουν στο σπίτι τους και θα φάνε το φαγάκι τους /την ώρα που γκρεμίζεται το σύμπαν έχουν ο ένας τον άλλο / και αυτή είναι μια δύναμη που δεν είχαν υπολογίσει όταν συναντηθήκαν για πρώτη φορά σε μία Αθήνα που τώρα θυμούνται όταν από το παράθυρο του τρένου περνάνε σαν σινεμασκόπ κάποιες σκόρπιες μονοκατοικίες του Μοσχάτου, με τούφες από φρεσκοφυτρωμένο χορτάρι να χάσκει ανάμεσα στις πλάκες του πεζοδρομίου / πόση καλοχωνεμένη ζωή κοιμάται ήσυχα σε αυτά τα παλιά σπίτια / προσπαθώ να ρουφήξω όσο περισσότερο μπορώ την εικόνα των δύο συμφιλιωμένων συντρόφων του παλιού καιρού, γιατί ξέρω πολύ καλά τι με περιμένει μέσα και έξω από το τρένο / την ένταση την κόβεις με το μαχαίρι, τα νεύρα είναι τόσο τεντωμένα, που όλα πια μπορούν να συμβούν χωρίς καμία προειδοποίηση / τις περισσότερες ειδήσεις και τις ενημερωτικές εκπομπές στην τηλεόραση με «πάνελ», τσιρίδες κ.λπ. τις έχω κόψει από καιρό / κάποτε ξυπνούσα και άνοιγα την τηλεόραση με όρεξη / πάλι φώναζαν, πάλι ο ένας μιλούσε πάνω στον άλλο, αλλά τότε τα έβρισκα όλα αυτά κάπως διασκεδαστικά / και οπωσδήποτε ακίνδυνα / τώρα βλέπεις το μίσος χαραγμένο στα αγριεμένα πρόσωπα / αλλά, αν ξεμπερδεύεις με την τηλεόραση, δεν ξεμπερδεύεις τόσο εύκολα με όλα τα υπόλοιπα, και κυρίως το ίντερνετ / κάποιες φορές μένω άφωνος από το μέγεθος της επιθετικότητας και της αγένειας που εκπέμπεται, για παράδειγμα, στο facebook από status update σε σχόλιο και τούμπαλιν / όχι από τίποτα σαλεμένους ταλιμπάν της μισαλλοδοξίας αλλά από κανονικούς ανθρώπους που σε λίγο θα σκουντήσεις αμέριμνος στο λεωφορείο («παρακαλώ, να περάσω;») ή θα διαλέγετε παρεούλα πορτοκάλια και μήλα στο μανάβικο της γειτονιάς / και δεν ξέρω ποιο είναι το πιο εντυπωσιακό: η άγνοια της επιθετικότητας ή μια λίγο ατσούμπαλη νομιμοποίησή της, «επειδή ο κόσμος περνάει δύσκολα» / ξέρω (όπως οι περισσότεροι πια) ανθρώπους γύρω μου που έχασαν τις δουλειές τους, που μετράνε το τελευταίο ευρώ για να βγει ο μήνας, που γενικώς έχασαν τα αυγά και τα πασχάλια και προσπαθούν να αντεπεξέλθουν με αξιοπρέπεια και σκληρό αγώνα / και όχι με λεκτικούς τσαμπουκάδες ή μπουνιές / κοιτάνε πίσω και αναλογίζονται και το δικό τους μερίδιο ευθύνης σε έναν δρόμο που στράβωσε απότομα πριν τα φορτώσουν όλα στους άλλους (δηλαδή στους πολιτικούς) / κυρίως: με ό,τι μέσα διαθέτουν προσπαθούν να οργανώσουν το αύριο / η τερατώδης ανεπάρκεια κάποιων πολιτικών ή του πολιτικού συστήματος δεν έθρεψε μόνο τερατώδη ελλείμματα αλλά και βολικά εξαπατημένους πολίτες / η προσχώρηση στο στρατόπεδο του μίσους ή, ακόμα χειρότερα, στο στρατόπεδο της βίας είναι μια πολύ διαφορετική ιστορία, με περίπλοκες αφετηρίες / και για να μην παρασύρομαι απ' όσους κάνουν τη μεγαλύτερη φασαρία: δίπλα στους νεόκοπους ιεροκήρυκες του μίσους ανθίζει μια νέα ευγένεια ανάμεσά μας / την παρατηρώ στις μικρές κινήσεις της καθημερινότητας / ένας λεπτός ακόμα μίσχος, που όλο και θα μεγαλώνει, να μου το θυμηθείτε.

Αθήνα
15

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

σχόλια

7 σχόλια
Υπήρχε η υποψία ότι κάτι που διάβασες σε έκοβε αλλά δεν ήξερες πως να εκφράσεις την γνώμη/αντίθεσή σου στα σημεία.Αν δεν μας διάβασες τότε γιατί το παράπονο;Τέλος πάντων οι ευλογίες κακό δεν κάνουν ιδιαίτερα αυτές που έρχονται εξ αποστάσεως.Χαίρομαι για την πλάκα σου.Μαξιλαροθήκη γράφτηκε ... να είναι όσο το δυνατόν συγυρισμένα.
Αν κατάφερνες να συλλάβεις το (περιληπτικό) περιεχόμενο της λέξης "σχόλιο" μπορεί και να διάβαζα αυτό που θα έλεγες. Το πρόβλημα για μένα δεν είναι η άποψη - όσο διαφορετική κι αν είναι -αλλά η ακατάσχετη λογοδιάρροια. Γιατί δεν φτιάχνεις ένα μπλόγκ να μιλάς όσο θέλεις;Και εν πάσει περιπτώσει δεν γράφεις άρθρο εδώ αλλά προσπαθείς να πείς ευσύνοπτα και περιεκτικά μια άποψη, ένα επιχείρημα. Αυτά.
Αν υπάρχει κάτι περιττό συχώρα μας.Αμαρτήσαμε για χάρη της τέχνης (σινέ). Αν είχες ευθύνη για τα σχόλια στο Lifo θα έβαζες αριθμό στις λέξεις, μονοψήφιο ή ακόμη και δυαδικό, Ναι - Όχι, Ανοικτό - Κλειστό.Αντί για "Σχόλια γραμμένα, στόματα κλεισμένα" θα είχαμε "Σχόλια σβησμένα, μυαλά κλειστά". Υ.Γ."Για ταξίδια που δεν ήθελεςΤι σε πιάνει και πάλι κλαιςΈλα γράψε και αντίο μη λες"
Να κάνουμε κριτική αλλά πρώτα απ' όλα να γνωρίζουμε γιατί την κάνουμε, τι προσπαθούμε να διορθώσουμε, να προσφέρουμε λύσεις, να δουλεύουμε για την αλλαγή, αλλά σε κάθε ορόσημο να εξετάζουμε αν οι λύσεις προξενούν νέα προβλήματα ίσως χειρότερα από πριν ή δεν αλλάζουν προς το καλύτερο την ανθρώπινη ζωή.Δηλαδή να προτείνουμε θεραπείες αλλά όχι τόσο δραστικές που να προκαλούν άλλες αρρώστιες ή να εξοντώνουν τον ασθενή. Πολλές φορές το πρόβλημα βρίσκεται στο μέγεθος και ταχύτητα της αλλαγής και στο ότι μπορεί να αλλάξουν οι παράγοντες. Σε αυτή την περίπτωση πρέπει να αξιολογήσουμε ξανά την αλλαγή και αν μην αρνηθούμε καλόβουλη κριτική.Στην περίπτωση της Ελλάδας και της παράνομης και παράλογης μετανάστευσης οι αριθμοί ήταν τρομακτικοί σε σχέση με τον πληθυσμό της σε τόσο λίγο χρόνο. Επίσης οι συνθήκες της οικονομίας της χώρας έχουν δραστικά αλλάξει.Δεν υπάρχει ούτε μία χώρα στην Δύση σήμερα που να έχει υποστεί τόσα πολλά και μεγάλα μεταναστευτικά κύματα όπως η Ελλάδα.Αν προσθέσουμε ότι αυτή η μετανάστευση ήταν στην πλειοψηφία της παράνομη τότε θα πρέπει να ψάξουμε πίσω στους αιώνες για να βρούμε κάτι παρόμοιο.Ακόμα και στην Αμερική η μετανάστευση που ήταν νόμιμη αλλά χωρίς περιορισμούς τον 19ο και αρχές του 20ο αιώνα είχε καταστροφικά αποτελέσματα για τον γηγενή πληθυσμό.Η Μ. Βρετανία που για το συμφέρον της Αυτοκρατορίας της πρόσφερε και προσφέρει νόμιμη μετανάστευση σε πολίτες από την Κοινοπολιτεία έχει ένα τεράστιο πρόβλημα στο πως να κλείσει τα σύνορα της στην παράνομη μετανάστευση. Έχει φτάσει μέχρι το σημείο να νομοθετήσει για test DNA ώστε αυτοί που ισχυρίζονται ότι έρχονται για να ζητήσουν άσυλο και το δικαιούνται όπως οι Αφγανοί και οι Ιρακινοί δεν είναι στην πραγματικότητα οικονομικοί μετανάστες από την Β. Αφρική.Όσο και αστείο να φαίνεται αυτό μια και δεν χρειάζεται τεστ για να καταλάβουν οι αρχές από που έρχεται κάποιος νομικά είναι δύσκολο να αποδειχθεί όταν κάποιος παράνομος δεν έχει διαβατήριο ή λέγει ψέμματα για την χώρα προέλευσης.Αυτός είναι ο λόγος που οι Τούρκοι λαθρέμποροι παίρνουν και σχίζουν τα διαβατήρια των παρανόμων που ήρθαν με αεροπορική πτήση στην Τουρκία νόμιμα (δεν χρειάζεται βίζα από πολλές μουσουλμανικές χώρες) αλλά διέσχισαν τα Ελληνικά σύνορα παράνομα.Δεν συμφωνώ με την κριτική ότι η Ευρώπη χρειάζεται μετανάστες και ότι πρέπει να δεχτεί όλους που θέλουν να περάσουν τα σύνορα παράνομα, επειδή πριν από αιώνες ή Ευρώπη είχε εφαρμόσει αποικιακές πολιτικές της εποχής εκείνης σε άλλες ηπείρους.Η Ευρώπη χρειάζεται να ελέγχει τα σύνορα της και να δέχεται σαν νόμιμους μετανάστες αυτούς που οι νόμοι των χωρών της Ευρώπης επιτρέπουν.Αν η Ελλάδα είχε να μάθει κάτι από την Δανία και τις άλλες Βόρειο και Νότιο Ευρωπαϊκές χώρες, πρώτα απ όλα θα έπρεπε να ήταν η καλοσχεδιασμένη τους μεταναστευτική πολιτική που συνδυάζει αυστηρή φύλαξη των συνόρων, περιορισμό των παρανόμων σε στρατόπεδα για απέλαση, πληρωμή σε οικογένειες παράνομων για να επιστρέψουν πίσω στις χώρες τους, αποδοχή μιας λογικής σε αριθμούς νόμιμης μετανάστευσης σε ειδικότητες που χρειάζονται και φιλελεύθερη αποδοχή πραγματικών προσφύγων και όχι προσφύγων μαϊμού, σαν αυτούς που προσπάθησε να επιβάλλει ο Τσίπρας και ο ΣΥΡΙΖΑ στην περίπτωση της κατάληψης των πανεπιστημιακών κτηρίων. Τώρα ως προς τον κινηματογράφο και την τέχνη γενικά, δεν καταλαβαίνω γιατί μερικοί Έλληνες πραγματικοί φίλοι των τεχνών υπερασπίζονται ανίκανους εκφραστές της τέχνης επειδή και μόνο το θέμα που διάλεξαν ερεθίζει είτε τον πουριτανισμό τους, είτε την ημιμάθεια που έχουν για την Ελληνική Ιστορία, είτε γιατί είναι κακόγουστα αντίγραφα κάποιας παράλληλης αλλά επιτυχημένης προσπάθειας στο εξωτερικό.Αυτό δείχνει μια τρομερή ανωριμότητα από τους "καλλιτέχνες" να πετύχουν χρησιμοποιώντας όλα τα μέσα αντί να βασισθούν στην ομορφιά της τέχνης και μια ίση ή μεγαλύτερη ανωριμότητα στο κοινό που υποστηρίζει τέτοια πετσοκόμματα της τέχνης γιατί έχουν κάποια απωθημένα της παιδικής ή εφηβικής ηλικίας.Η τσόντα δεν είναι τέχνη αλλά μπάλωμα λόγω ανάγκης. Οι ταινίες του μεγάλου Δανού σκηνοθέτη χρειάζονται κάποια εμπειρία ζωής για να καταλάβει κάποιος ότι έχουν ένα υποβάλλοντα ρατσισμό στο σενάριο κάτω από την υπέροχη και πρωτοποριακή σκηνοθεσία. Αυτό είναι ένα μείγμα προσωπικών αισθημάτων του σκηνοθέτη που είτε τα πολεμάει μέσα του είτε τα πολεμάει στην κοινωνία που μεγάλωσε και ζει, είτε και τα δύο.Αυτό φαίνεται αρκετά καθαρά όχι μόνο από το τέλος της ταινίας αλλά και στις αλλαγές που συμβαίνουν στους χωρικούς κατά την διάρκεια. Αυτοί μπορεί να είναι αφροαμερικανοί στην ταινία αλλά μπορεί να ήταν Γερμανοί, Έλληνες, ή Ισραηλινοί.Η ταινία δεν έχει να κάνει τίποτα με αντιαμερικανισμό, αντίθετα πάντρεψε τους γκανγκστερς και τον Αμερικανικό Νότο για άλλους λόγους. Έχει να κάνει με το δέος αν όχι φόβο των Δανών και κατά επέκταση της ανθρωπότητας προς κάτι που είναι εντελώς διαφορετικό από αυτούς, κάτι που εξουσιάζει ή εξουσιάζεται. Μα δεν είναι μόνο αυτό, επεκτάθηκε σε ερωτήσεις για την συλλογική γνώμη, την "δημοκρατία", την αντίσταση του ατόμου, το πόσο μπορεί να αλλάξει ο άνθρωπος, πόσο γρήγορα, με ποιες προϋποθέσεις.Το γεγονός είναι ότι ο σκηνοθέτης επανατοποθέτησε μπροστά σε δημόσια θέα αρκετά ηθικά ερωτήματα της ανθρώπινης ψυχολογίας που δεν είναι τόσο προφανή όταν διαβάζουμε ή βλέπουμε τα νέα, αλλά που έχουν βάση σε γεγονότα του παρελθόντος.Τα σκίτσα του Μωάμεθ δεν ήταν παρεξήγηση μια και δεν υπήρξε συγγνώμη αλλά επανάληψη της προσβολής. Είναι αυτό που εμποδίζει μια χώρα να κάνει την κριτική της κοινωνίας της αλλά και να προχωρήσει σε μια σειρά από λύσεις για να διορθώσει τα κακώς κείμενα.Ναι σε έναν Δανό ή μια Ελληνίδα το να διασύρει κάποιος την θρησκεία εκατομμυρίων ανθρώπων δεν είναι προσβλητικό γι αυτούς, αλλά αυτό δεν χρειάζεται δεύτερη σκέψη; Μετά από μια τέτοια αντίδραση στον μουσουλμανικό κόσμο η στάση αδιαφορίας και αλαζονείας είναι τόσο προσβλητική, που φανερώνει στοιχεία ρατσισμού και έλλειψη σεβασμού στους συνανθρώπους μας, επειδή είναι φτωχοί ή αμόρφωτοι ή θρήσκοι ή διαφορετικοί από εμάς.Αυτή η στάση δείχνει ένα δογματισμό χειρότερο από αυτόν της Ιερής Εξέτασης γιατί αυτή κυριάρχησε πριν εκατοντάδες χρόνια ενώ ο καλυμμένος ρατσισμός των βορειοευρωπαίων και μη επικρατεί σήμερα.
Καλό!!! Ελέησον σε.1) Money is the root of all evil 2) Μία είναι η ουσία δεν υπάρχει αθανασία.Φτάνει το πρώτο σαν απάντηση στον τίτλο του άρθρου και το δεύτερο σαν επίλογο στο σχόλιο σου;Δεν σε έπιασε ο πισινός σου να κάθεσαι τόσες ώρες διαβάζοντας μας πίνοντας τον καφέ σου;
Στις περισσότερες υπανάπτυκτες κοινωνίες κυριαρχεί το μίσος.Η έλλειψη παιδείας και η απουσία κανόνων το ενισχύουν. Δεν πρόκειται για ελληνικό φαινόμενο.Αντί για αυτομαστίγωμα καλύτερα να προσπαθούμε να αλλάξουμε τα κακώς κείμενα.
Το σχολιο μου «κλεμμενο» απο μια φιλη,το μοιραστηκε με εμενα και εγω με εσας.Μοιραστειτετο και σεις με φιλους σας."θελω να γραφτει στον ταφο μου:Ενθαδε κειτε καποιος που προσπαθησε,να γ@μησει τους συνανθρωπους του,οσο το δυνατον το λιγοτερο"Καμιλο Χοσε Θελο.
Η αληθεια κατα τη γνωμη μου δεν ειναι οτι οι καλοι πολιτες εξαπατηθηκαν απο τους κακους πολιτικους με την "τερατώδη ανεπάρκεια". Το ακριβως αντιθετο: Τους επελεξαν γιατι ακριβως εκεινοι τους βολευαν!Ως προς το μισος του ενος για τον αλλον η ιστορια ειναι δυστυχως πολυ παλια και παντα επαναλαμβανεται. Ο Ελληνας εχει μαθει να νοιαζεται μονο για τον εαυτο το, αντε και την οικογενεια του. Εχει μαθει να μιλαει μονο με το εγω και ποτε με το εμεις. Επιλεγει παντα το ατομικο εναντια στο συλλογικο. Μολις τα πραγματα δυσκολεψαν λιγο, δεν αρχισε αυτο το παναρχαιο εθιμο να κανει αισθητη την παρουσια του. Ειναι γεγονος οτι ζουμε εναν περιπου νεον εμφυλιο. Η αγνοια, η αγραμματοσυνη και τα ατομικα μας συμφεροντα, μας οδηγουν σε αλλη μια αυτοκαταστροφη κατασταση.θα ηθελα να πιστευω και να ελπιζω οτι καποια στιγμη ολα αυτα θα αλλαξουν. Οτι καποτε θα αποκτησουμε υπευθυνοτητα και θα φερομαστε ως πολιτισμενοι ανθρωποι. Το ζητημα ειναι ποτε και με τι τιμημα? Δυσκολευομαι πολυ να απαντησω και στα 2 ερωτηματα διατηρωντας την ελπιδα μου...
Αμάν πια με αυτά τα selfhating στερεότυπα.Δεν υπάρχουν "καλοί" και "κακοί" λαοί.Οι άνθρωποι συμπεριφέρονται ανάλογα με τις συνθήκες που βιώνουνε.Σχετικά με τους πολιτικούς,μήπως και υπήρχανε πολλές επιλογέςώστε να διαλέξει ο κόσμος κάτι άλλο;Ποιούς;Και με ποιό σκεπτικό,αφού και στην Ευρώπη είχαμε μπει,και το βιοτικό επίπεδο ήταν 25ο στον κόσμο(ανάμεσα σε 217 χώρες αν δεν κάνω λάθος).Έβλεπε ο λαουτζίκος και τους πολιτικούς να χαριεντίζονται με τους Ευρωπαίους ομολόγους τους,και φαινόταν ότι κάτι γίνεται.Που να φανταστεί ο κυρ Μήτσος και η κυρα Μαριγώ τον όλεθρο που θα έρχονταν κάποια στιγμή απο τον υπερδανεισμό του κράτους;Όσο για τα στραβά και ανάποδα που συμβαίνανε,αυτά αποδίδονταν ακριβώς στον "ελλατωματικό Έλληνα".Ενώ στην πραγματικότητα τα προκαλούσαν η αδιαφορία και η ατιμωρησία αυτών που κυβερνούσαν.Δηλαδή αν έβγαινε το ΚΟΔΗΣΟ ΚΑΕ η το ΚΚΕ μλ θα γινόταν τίποτα;Όσο για το ατομικό και το συλλογικό,πουθενά στον κόσμο δεν υπάρχουν άνθρωποι που να βάζουν το συλλογικό συμφέρων πάνω απο το ατομικό.Στις προοδευμένες χώρες υπάρχουν νόμοι για να υπηρετούν το δίκαιο,και εφαρμόζονται αυστηρά στους πάντες χωρίς καμιά εξαίρεση.Τόσο απλά.
Αν εξαιρέσω το τρόπο που πάντα διαλέγετε να γράφετε και που με δυσκολεύει λιγουλάκι κάθε φορά που βιάζομαι να διαβάσω τα γραπτά σας, για άλλη μια φορά συμφωνώ και συγκινούμαι μαζί σας.Είπα βιάζομαι? Χμμμ..κι όμως την ίδια στιγμή θέλω και να σας διαβάζω αργά - να μη τελειώσει γρήγορα - να το πάρω με την ησυχία μου...
Δεν είναι ότι μισήσαμε ο ένας τον άλλο και γίναμε "κακοί". Αυτό που συμβαίνει είναι χαρακτηριστικό της συγχυσμένης αγέλης (κοπαδιού) που έλεγε και ο N.Chomsky, όταν το οδηγούν στο σφαγείο. Καταθέτωντας κάποια "βουκολικά" βιώματα θα σας πω τα εξής: Όταν τα ζώα θα έπρεπε να οδηγηθούν στο σφαγείο, οι κτηνοτρόφοι τα φορτώνουν στα αυτοκίνητα με τέτοιο τρόπο ώστε να μην έχουν μεγάλο περιθώριο κίνησης (στριμωγμένα),επίσης στριμωγμένα οδηγούνται ένα ένα στον χασάπη για σφαγή. Μέχρι όμως να έλθει η σειρά τους ο εκνευρισμός απο το στρίμωγμα τα οδηγεί στο να χτυπιούνται μεταξύ τους. Ούτε λόγος για να επιτεθούν στο σφάχτη...
Μήπως δεν αγαπήσαμε ποτέ ούτε τα άντερα μας; Οι θεσσαλονικείς μισούν τους Αθηναίους οι Βόρειοι τους Πελοποννήσιους οι αριστεροί τους δεξιούς και ολόκληρη η Ελλάδα (σχεδόν) υποστηρίζει ότι οι Κύπριοι είναι καθάρματα. Πότε είχαμε αλληλεγγύη οι Έλληνες μεταξύ μας; Επανάσταση για ανεξαρτησία από τον τούρκο κάναμε και εν τω μέσω της Επανάστασης άρχισε ο εμφύλιος. Διχόνοια πάντα το εθνικό σπορ. Στα εύκολα 80'ς και στα ανέμελα 90'ς όλοι καλοί και προπάντων δημοκρατικοί είμαστε. Στα δύσκολα πιάσαμε τα εξτριμ. Από την κούνια μας είμαστε δημοκρατικοί και από την κούνια μας θέλουμε να ηγηθούμε όλων.