Για τα «20 χρόνια Φοίβος»

Για τα «20 χρόνια Φοίβος» Facebook Twitter
11

Περίμενες εσύ ποτέ ότι οι καλλιτέχνες της πίστας θα γέμιζαν στάδια;

Όταν δεν πάει το βουνό στον Μωάμεθ, πάει ο Μωάμεθ και πετάει γαρίφαλα. Σήμερα, που η πίστα φαντάζει μακρινή για τα ήθη του μέσου απολυμένουή άνεργου, το «ευέλικτο πρώην ακριβό δυναμικό» που ακούει στο όνομα «καλλιτέχνες της πίστας» σκαρφαλώνει στις κερκίδες και νοηματοδοτεί εκ νέου τη ρήση «άρτος και θεάματα», χωρίς άρτο και με φτηνό εισιτήριο. Πάντως, στάδια γέμιζαν και στο πιο πλουσιοπάροχο παρελθόν, αν και όχι αμιγώς από καλλιτέχνες πίστας, όπως το 1983 από τον Νταλάρα και τον Σαββόπουλο, αλλά και το 2002 (το ΣΕΦ) από τον Μπιθικώτση. Βεβαίως, οι περιπτώσεις ήταν διαφορετικές από αυτή του Φοίβου. Ήταν συναυλίες ειδικού περιεχομένου. Όμως και τότε συμμετείχαν αστέρες της πίστας.

 

Αποτελεί αυτό μια ένδειξη ότι πεθαίνουν ο ιπίστες και ψάχνουν άλλες διεξόδους;

Το πλαστικό κάθισμα ή η όρθια συναυλιακή στάση δεν μπορούν να υποκαταστήσουν τη συφοριασμένη μεταμεσονύχτια συμπεριφορά της λυμένης γραβάτας και του ηρωικού ζεϊμπέκικου εν μέσω καπνού και αλκοόλ. Η συναυλία του Φοίβου μου θυμίζει περισσότερο το κύκνειο μουσικό άσμα ενός βαλκανικού ντεμέκ εκσυγχρονισμού και μιας αποτυχημένης περεστρόικας.

 

Οι 4.000.000 πωλήσεις έχουν να μας πουν κάτι για την ποιότητα του συνθέτη;

Ό,τι κάνει επιτυχία δεν είναι τυχαίο. Επίσης, ανάμεσα στα εκατοντάδες τραγούδια του βρίσκουμε μερικά ωραία λαϊκά, όπως το χασάπικο «Χαμένα» της Γαρμπή.

 

Κατά τη γνώμη σου, πού έγκειται το ταλέντο του Φοίβου; Θα τον έλεγες λαϊκό συνθέτη;

Έπιασε τον ρυθμό της εξατομικευμένης συμπεριφοράς, του ηττημένου (ερωτικά) άνδρα και της γκόμενας αιγαιοπελαγίτικης αισθητικής. Λαϊκός είναι με την έννοια του ότι διείσδυσε σε ευρύ κοινό, όχι με την έννοια των μέσων που χρησιμοποίησε.

 

Γιατί, ενώ είχε τόσο μεγάλη επιτυχία, δεν κατάφερε ποτέ να δημιουργήσει συναισθήματα λατρείας; Ήταν περισσότερο κάτι σαν εταιρεία;

Ενίσχυσε και ο ίδιος το μοντέλο που θέλει τον τραγουδιστή -και όχι τον δημιουργό- στο κεντρικό κάδρο. Είδατε μαρκίζα ποτέ με το όνομά του ή τον ίδιο να παίζει σε πίστα;

Συνεντεύξεις
11

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Κύρα Κάπη: «O Κυριάκος Μητσοτάκης δεν έχει προσποιηθεί ποτέ κάτι που δεν είναι»

Συνέντευξη / Κύρα Κάπη: H γυναίκα πίσω από το TikTok του πρωθυπουργού

Με αφορμή τη βράβευση της στα «Ermis Awards», η διευθύντρια Επικοινωνίας του πρωθυπουργού μιλά δημόσια για πρώτη φορά και περιγράφει το πώς διαμορφώνει τη δημόσια εικόνα του Κυριάκου Μητσοτάκη ενώ απαντά για τα λάθη, την κριτική και τις δύσκολες στιγμές.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Δημήτρης Παπαϊωάννου

Συνέντευξη / Δημήτρης Παπαϊωάννου: «Αυτή θα είναι η τελευταία μου φορά στη σκηνή»

Λίγο πριν εμφανιστεί ξανά στη σκηνή του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών με το ΙΝΚ, ο Δημήτρης Παπαϊωάννου κάνει μια αναδρομή σε ολόκληρη την καριέρα του σε μια κουβέντα έξω απ’ τα δόντια με τον Δημήτρη Παπανικολάου, καθηγητή Νεοελληνικών και Πολιτισμικών Σπουδών στο Πανεπιστήμιο της Οξφόρδης, για το περιοδικό «Dust», την οποία αναδημοσιεύει σε αποκλειστικότητα η LiFO.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΑΠΑΝΙΚΟΛΑΟΥ
Χρήστος Μαρκογιαννάκης: «Στη Γαλλία είμαι δημιουργικά ελεύθερος, στην Ελλάδα όχι»

Βιβλίο / Χρήστος Μαρκογιαννάκης: «Στη Γαλλία είμαι δημιουργικά ελεύθερος, στην Ελλάδα όχι»

Τα νουάρ μυθιστορήματά του είναι από τα πιο αγαπημένα του γαλλικού αναγνωστικού κοινού: Ο βραβευμένος συγγραφέας και σύγχρονος μετρ του είδους σε μια συζήτηση για το «τέλειο έγκλημα» στη ζωή και στη λογοτεχνία.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Πέτρος Αϊβάζης: «Χρειάζεται αλληλεγγύη ανάμεσα στου ΛΟΑΤΚΙ+ που γερνούν, δεν βγαίνει αλλιώς»

LGBTQI+ / Πέτρος Αϊβάζης: «Χρειάζεται αλληλεγγύη ανάμεσα στους ΛΟΑΤΚΙ+ που γερνούν, δεν βγαίνει αλλιώς»

Από τη σεξεργασία και τα drag shows στην Αμερική ως την τηλεόραση, το σινεμά και τον ΛΟΑΤΚΙ+ εθελοντισμό στην Αθήνα, η «Ελληνίδα Divine» είναι ένας γλυκύτατος άνθρωπος με γεμάτη ζωή και νοιάξιμο για τους άλλους seniors της κοινότητας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Αργύρης Παυλίδης: Η φωνή των παιδικών μας χρόνων

Οθόνες / Αργύρης Παυλίδης: Η φωνή των παιδικών μας χρόνων

Ηθοποιός, σκηνοθέτης, παρουσιαστής παιδικών εκπομπών όπως οι θρυλικοί «Κόκκινοι Γίγαντες, Άσπροι Νάνοι», πρωτοπόρος της μεταγλώττισης και η φωνή αγαπημένων μας ηρώων σε σειρές και ταινίες κινουμένων σχεδίων. O Αργύρης Παυλίδης σε μια εκ βαθέων συνέντευξη στη LiFO.
ΜΑΝΟΣ ΝΟΜΙΚΟΣ
ΕΠΕΞ Η Daglara και το θρίλερ του «έθνους»: τρόμος, έρως και βουκολικό σικ

Συνεντεύξεις / Η Daglara στο Φεστιβάλ Αθηνών: Τρόμος, έρως και βουκολικό σικ

Performer, σχεδιάστρια ρούχων, πωλήτρια, φιλότεχνη, ντίβα, τέρας λαγνείας, η Daglara και η τέχνη της διαχέονται με λίκνισμα και γρύλισμα σε ένα σωρό πίστες της καθημερινότητας και της απόδρασης.
ΑΛΕΞΙΝΟΣ ΠΥΡΑΥΛΟΣ
Ανέκδοτη συνέντευξη της Αρλέτας: «Το μπαρ το ναυάγιο δεν ήταν μπαρ»

Μουσική / Μια ανέκδοτη συνέντευξη της Αρλέτας: «Το μπαρ το ναυάγιο δεν ήταν μπαρ»

Μια ανέκδοτη συνέντευξη της Αρλέτας στον δημοσιογράφο και ραδιοφωνικό παραγωγό Μιχάλη Γελασάκη το 2009, όπου μιλάει για τον τελευταίο της δίσκο, τα «αδικημένα» τραγούδια της, τους νέους, τους φραγκοφονιάδες της γενιάς της και αφηγείται την ιστορία του τραγουδιού το «Μπαρ το ναυάγιο», που δεν ήταν μπαρ! Δημοσιεύεται στo Lifo.gr για πρώτη φορά, έξι χρόνια μετά τον θάνατό της.
ΜΙΧΑΛΗΣ ΓΕΛΑΣΑΚΗΣ
Γιώργος Καστανάς: «Ε, ναι! Είμαι Έλληνας κι ας με πίκρανε ο νόμος»

Συνέντευξη / Γιώργος Καστανάς: «Ε, ναι! Είμαι Έλληνας κι ας με πίκρανε ο νόμος»

Ο νεαρός που έγινε viral στο TikTok όταν πήρε στα χέρια του την ελληνική ταυτότητα μετά από 5 χρόνια αναμονής, μιλά αποκλειστικά στη LIFO για όλη του τη ζωή στην Ελλάδα του ρατσισμού, αλλά και της άφατης καλοσύνης.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Διονύσης Τεμπονέρας: «Να μην δούμε ξανά το χάρτη όλο μπλε»

Βασιλική Σιούτη / Το πολιτικό άστρο του Διονύση Τεμπονέρα μόλις αναδύθηκε ― Μια συζήτηση

Ο Διονύσης Τεμπονέρας παρέμενε σχεδόν άγνωστος την εποχή της εξουσίας του ΣΥΡΙΖΑ και αναδείχθηκε μόλις πρόσφατα, στην πτώση, όταν κλήθηκε να βοηθήσει με κεντρικό ρόλο την τελευταία στιγμή. Κατά κοινή ομολογία τα πήγε καλά, αλλά το αποτέλεσμα είχε κριθεί προ πολλού. Δεν είναι ο αγαπημένος της ελίτ ούτε των κομματικών μηχανισμών, όμως πολλοί πιστεύουν ότι το πολιτικό του άστρο μόλις αναδύθηκε, κι ας αρνήθηκε να είναι υποψήφιος για την ηγεσία του κόμματος.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Αφροδίτη Παναγιωτάκου: «Στα Γιάννενα λειτουργήσαμε ριζωματικά, δεν πρέπει να προσγειώνεσαι πουθενά»

Εικαστικά / Αφροδίτη Παναγιωτάκου: «Στα Γιάννενα λειτουργήσαμε ριζωματικά, δεν πρέπει να προσγειώνεσαι πουθενά»

Η διευθύντρια Πολιτισμού του Ιδρύματος Ωνάση επιστρέφει στη γενέτειρά της με τη διπλή ιδιότητα της καλλιτεχνικής διευθύντριας της νέας μεγάλης έκθεσης ψηφιακής τέχνης «Plásmata II: Ioannina» και της συνδημιουργού ενός από τα πιο εντυπωσιακά έργα της.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Σεμίνα Διγενή: «Στα χρόνια της τηλεόρασης η ζωή περνούσε δίπλα μου κι εγώ την αγνοούσα»

Οι Αθηναίοι / Σεμίνα Διγενή: «Στα χρόνια της τηλεόρασης η ζωή περνούσε δίπλα μου κι εγώ την αγνοούσα»

Η δημοσιογράφος, συγγραφέας, και βουλευτής ΚΚΕ μιλάει για όλα τα μεγάλα κεφάλαια της ζωής της - από τα περιοδικά μέχρι την τηλεόραση, και από τα βιβλία μέχρι την πολιτική.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Δήμητρα Δασκαλάκη: «Δεν είναι δυνατόν να αποτελείς κύτταρο της κοινωνίας και να μη στηρίζεις τις γυναίκες και τη μητρότητα»

The Upfront Initiative / Δήμητρα Δασκαλάκη: «Δεν είναι δυνατόν να αποτελείς κύτταρο της κοινωνίας και να μη στηρίζεις τις γυναίκες και τη μητρότητα»

Η Γενική Διευθύντρια Οργανωσιακής Ανάπτυξης και Επικοινωνίας της METRO ΑΕΒΕ μιλά στη LIFO για την ισότητα στην πράξη και για τα μέτρα στήριξης και ενδυνάμωσης των γυναικών εργαζομένων στην εταιρεία, αλλά και στο ευρύτερο κοινωνικό σύνολο
ΧΡΙΣΤΙΝΑ ΓΑΛΑΝΟΠΟΥΛΟΥ

σχόλια

9 σχόλια
Ο Φοίβος είναι ότι καλύτερο έβγαλε η ελληνική μουσική από τη Μεταπολίτευση και μετά. Καλό παιδί που τον εξομολογούσε τακτικά ο Γέροντας Παστίτσιος, αλλά τα χάλασαν όταν τον συμβούλευσε να μοιράσει στους φτωχούς την περιουσία του. Κι έτσι έκανε δίσκους με τη Δέσποινα Βανδή, το Δεσποινιώ, συγκινώντας μέχρι και τη Γαλάνη που είπε σε β΄εκτέλεση το ''Νυχτολούλουδο'' και συνειδητοποίησε πως αλλού τα κακαρίσματα κι αλλού γεννάν' οι κότες! Κάτω τα χέρια απ' τον σύντροφο αγωνιστή Φοίβο!!! Ψευτοκουλτουριαραίοι όλοι σας...
μεγαλο ταλεντο ο φοιβος . γιαυτο μεταμόρφωσε την ελληνικη εμπορικη μουσικη απο απλα βαρετη σε μουσικη για αμορφωτους τενεκεδες ..ΓΙατι ηθελε ταλεντο να πεισεις εναν απλα κακογουστο χωριατη οτι το απαπα (το θυμόσατε δεν ειναι απλα η υπερπροσπαθεια στιχουργικης καποιου που καταφερε να τελειωσει το δημοτικο αλλα ολοκληρωμενη μουσικη αποψη .και αναφερουμε διπλα στα νουμερα αυτα τις λεξεις μουσικη καλλιτεχνης ,κλπ πολλα πραγματα θα ηταν καλυτερα αν ο καθενα μας του εριχνε απο ενα κλουβιο αυγο...
Να'ναι καλά το αγόρι αυτό και να χαίρεται τα λεφτά του (με εταιρία ή όχι) που έβγαλε με το ταλέντο του - γιατί έχει και πολύ μάλιστα, βγάζει μάτι ακόμα κι αν δε σ'αρέσει η δουλειά του- και σχεδόν δεν ξέρουμε τη φάτσα του ενώ δουλέυει σαν σκυλί, χωρίς να το παίζει φάσιον άικον, κουλτουριάρης, τρέντυ δημιουργός, εκκεντρικός ή "πνευματικός άνθρωπος".
@EgoMesa ξέρεις μωρέ είναι η τύπισσα που πάει καβάλα το γαιδουράκι στην Σαντορίνη, μετα τα πίνει στο λαικό μπητσόμπαρο και στο τέλος καταλήγει με δυο Ιταλούς τουρίστες στην παραλία σε αιγαιοπελαγίτικο doggystyle.Santoriniiiiii 20122222 yeaaaah!
Είναι η δεύτερη φορά που το site ασχολείται με την επετειακή φιέστα του Φοίβου και τουλάχιστον σε αυτό το άρθρο το ύφος είναι ισορροπημένο προς το πρόσωπό του δημιουργού που για είκοσι χρόνια ‘καταδυναστεύει’ τα ελληνικά charts. Ομοίως, στα υπόλοιπα sites του διαδικτύου όπου αναφέρουν την προγραμματισμένη εκδήλωση, το ύφος των αρθρογράφων όπως και ο σχολιασμός της συντριπτικής πλειοψηφίας των χρηστών καταλήγει σε ειρωνείες και αφορισμούς. Είναι τόσα πολλά τα αρνητικά σχόλια που διαβάζω και τόσες οι απορριπτικές γνώμες των περισσότερων συνομιλητών μου όσον αφορά τις δημιουργίες του πολυτάλαντου συνθέτη, που ώρες-ώρες απορώ: Αν όλος αυτός ο κόσμος αφορίζει την συναυλία και συνολικά το έργο του Φοίβου , τότε ποια είναι εκείνα τα άτομα που συντέλεσαν 20 χρόνια τώρα σε μια μουσική ‘μονοφωνία’ όπου όλο το μέλλον της μοντέρνας ελληνικής μουσικής βασιζόταν σε έναν σύγχρονο Μίδα όπου όποιο δίσκο ακουμπούσε γινόταν χρυσός; Ποιοι συνέβαλαν στις εντυπωσιακές 4.000.000 πωλήσεις, ποιοι είναι αυτοί οι άνθρωποι, από που έρχονται;;Δεν είμαι κατάλληλος να υπερασπιστώ τον Φοίβο, καθώς παρόλο που γνωρίζω τις περισσότερες επιτυχίες του, δεν έχω αποφασίσει ποτέ να αγοράσω κάποια από τις δουλειές του. Ξέρω όμως ότι εμπλούτισε με μοντέρνους pop ήχους και εξέλιξε το μοντέρνο ελαφρό-λαϊκό τραγούδι καταλυτικά, ότι ήταν ο πρώτος που εισήγαγε το ‘διπλό ρεφραίν’ σε λαϊκά κομμάτια, ενώ είτε συνεργαζόταν με γνωστά ονόματα είτε με άσημους(και ενίοτε άφωνους) τραγουδιστές, η αποδοχή των τραγουδιών ήταν πρωτοφανής, αποδεικνύοντας επανειλημμένως ότι οι πρωτίστως συνθέσεις του ήταν αυτές που έκαναν ‘γκελ’ στα αυτιά των ακροατών και όχι απαραίτητα οι φωνές των ερμηνευτών.Επίσης μνημονεύεται από ανθρώπους του χώρου για την εργασιομανία του και τον επαγγελματισμό του και παρόλο που θα μπορούσε να έχει όλα τα φώτα της δημοσιότητας πάνω του, είναι μάλλον αρνητικός προς την δημοσιοποίηση της ιδιωτικής του ζωής - προσωπικά μόλις τα τελευταία χρόνια ανακάλυψα σε φωτογραφίες πως ήταν το πρόσωπο του, ενώ ήξερα μόνο το όνομα του.Σε οποιαδήποτε χώρα του κόσμου, ένας αντίστοιχος επιτυχημένος συνθέτης, σίγουρα ταλαντούχος, σεμνός, με εντυπωσιακά εμπορικά νούμερα και κυρίως δημιουργική αντοχή στο χρόνο, θα αντιμετωπιζόταν σαν φαινόμενο. Στην χώρα αυτή στα χρόνια της κρίσης, ξαφνικά, αντιμετωπίζεται και αυτός σχεδόν με αντιπάθεια, ενώ αρκετοί ‘φιλόμουσοι’ συνδυάζουν το όνομά του με την παραγωγή ‘αφελών και βραχύβιων επιτυχιών’ - o ορισμός δηλαδή της pop, την φόρμα και τους κανόνες της οποίας ο συνθέτης ακολουθεί τόσα χρόνια και υπηρετεί με τον καλύτερο δυνατό τρόπο χτίζοντας μελωδικές ‘ηχητικές τσιχλόφουσκες' που είναι αδύνατο να μην κατακλύσουν έστω και για λίγο το μυαλό μας. Ο Φοίβος, αυτό που είναι ταγμένος να κάνει το κάνει πολύ καλά, αλλιώς θα είναι σαν να κατηγορούμε π.χ. ότι μια σοκολάτα ότι είναι νόστιμη και γλυκιά - Αυτός είναι ο σκοπός της. Δεν ξέρω εάν η κριτική στο πρόσωπο του πετυχημένου συνθέτη είναι απλά άλλο ένα σημάδι της ισοπεδωτικής λογικής που μας έχει κυριεύσει και βρίσκουμε ευκαιρία να 'σκοτώνουμε’ τόσο άνετα έργα και καριέρες άλλοτε ‘αγαπημένων' καλλιτεχνών (Βλέπε περιστατικά Νταλάρα, Μικρούτσικος, Βοσκόπουλος, Βίσση, Γαλάνη, Αλέξιου κτλ). Ίσως κάποιοι από αυτούς αξίζουν την κριτική μας και κάποιοι άλλοι αδικούνται. Εκείνο που είναι σίγουρο, είναι ότι με τη φόρα που έχουμε πάρει, όταν κάποτε φτάσουμε να μην έχουμε κανέναν άλλον να διαβάλουμε και να επιτεθούμε, τότε αναπόφευκτα θα στραφούμε στον εαυτό μας και θα κριτικάρουμε τις συμπεριφορές, τις ανοχές και τις συνήθειες που είχαμε αναπτύξει πριν φτάσουμε εδώ. Κι ίσως τότε για πρώτη φόρα θα έχουν νόημα οι επικλήσεις για αυτοκριτική και αλλαγή.
Λογικό. Προσωπικά δεν μου αρέσει καθόλου, ωστόσο σίγουρα είναι πολυτάλαντος, επαγγελματίας και η επιτυχία του καθόλου τυχαία, πλην όμως, θεωρώ ότι χαράμισε ένα τεράστιο ταλέντο για τα λεφτά.Δικό του ήταν το ταλέντο κι ό,τι ήθελε το έκανε, όπως πχ η Βίσσυ και άλλοι.Όμως ακριβώς όπως και άλλοι θα μπορούσε και λεφτά να βγάλει (σίγουρα λιγότερα από ό,τι τώρα) αλλά και να προσφέρει κάτι ουσιαστικότερο.Είναι βέβαιο πάντως ότι σημάδεψε το σύγχρονο ελληνικό τραγούδι ό,τι και αν πει ο καθένας.Ωστόσο θεωρώ ότι ανήκει σε μία ευρύτερη από τον μουσικό χώρο γενιά καταραμένη (συγγνώμη για το άθλιο κλισέ..), από την οποία όσοι ταλαντούχοι άνθρωποι δεν προσαρμόστηκαν με την καθεστηκυία τάξη πραγμάτων (λέγε lifestyle), "τρώνε βρώμικο ψωμί".