Οι κρυφοί λόγοι που τρώμε ψητό αρνί το Πάσχα;

Οι κρυφοί λόγοι που τρώμε ψητό αρνί το Πάσχα; Facebook Twitter
11

Τα γιδοπρόβατα γεννούν συνήθως τον Ιανουάριο. Αυτός είναι ο λόγος που αναφέρεται και ως «Γενάρης». Οι κτηνοτρόφοι, επειδή εκείνη την εποχή συχνά υπάρχουν χιόνια, δεν μπορούν να βγάλουν τα κοπάδια για βοσκή, οπότε τα ζώα πεινούν. Έτσι αναγκάζονται να τα σφάζουν, για να ελαττώσουν τον αριθμό τους. Δεν υπήρχαν τότε επιδοτούμενες κτηνοτροφές και βαμβακόπιτες.

Με την αναγκαστική μείωση του αριθμού των γιδοπροβάτων υπήρχε προσφορά κρέατος που έπρεπε να καταναλωθεί (δεν υπήρχαν και ψυγεία) και η παράδοσή μας συντονίστηκε. Του Αγίου Βλασίου (11 Φεβρουαρίου), που θεωρείται προστάτης του κοπαδιού κατά του λύκου, ετοίμαζαν στα χωριά φαγητά από κρέας γιδοπρόβατων.

Την ίδια περίπου εποχή ανοίγει το Τριώδιο, που διαρκεί τρεις εβδομάδες. Η δεύτερη, η Κρεατινή, είναι η μόνη εβδομάδα του χρόνου που δεν απαγορεύεται η κατανάλωση κρέατος την Τετάρτη και την Παρασκευή. Η Τσικνοπέμπτη πήρε το όνομά της από την τσίκνα που πρέπει να υπάρχει στο σπίτι με το ψήσιμο κρέατος. Η διαθεσιμότητα αυτή είναι σύντομη κι έτσι την τρίτη εβδομάδα, την Τυρινή, ο κόσμος αποκρεύει, δηλαδή σταματά να τρώει κρέας. Παράλληλα, τα χιόνια λιώνουν, η θερμοκρασία του περιβάλλοντος μεγαλώνει και τα φυτά αρχίζουν ν’ αυξάνονται. Όσο πλησιάζει η άνοιξη αρχίζει να υπάρχει στη φύση αφθονία φυτών για βόσκηση από τα κοπάδια των γιδοπροβάτων. Τότε, όμως, νηστεύουμε και η κατανάλωση κρέατος απαγορεύεται, γιατί φτάνει η Σαρακοστή.

Δηλαδή, η παράδοσή μας ακολουθεί απόλυτα, μια και θα ήταν μεγάλη απώλεια να σφάξουμε τα ζώα την εποχή κατά την οποία αυξάνουν σε βάρος. Κατά τη διάρκεια της Σαρακοστής η επάρκεια των φυτών αξιοποιείται και από τον άνθρωπο. Το πρώτο Σάββατο της Σαρακοστής (των Αγίων Θεοδώρων) το έθιμο συνιστά χορτόπιτες και το ίδιο ισχύει των Αγίων Σαράντα (9 Μαρτίου) με τις σαραντόπιτες.

Μετά το τέλος Μαΐου οι βροχές στις περισσότερες περιοχές της χώρας μειώνονται και τα ποώδη φυτά, αφού ανθίσουν και κάνουν σπόρους, ξεραίνονται. Επομένως, οι διαθέσιμες για βόσκηση τροφές αρχίζουν να εκλείπουν και γίνονται ελάχιστες κατά το μακρύ, θερμό και άνυδρο καλοκαίρι. Προτού, λοιπόν, ελαχιστοποιηθούν οι τροφές, πρέπει να λιγοστέψει σημαντικά και ο αριθμός των γιδοπροβάτων.

Η μείωση αυτή γίνεται κυρίως το Πάσχα, που το ψήσιμο του αρνιού είναι έθιμο ολόκληρης της Ελλάδας, και συνεχίζεται ως το τέλος Μαΐου. Έτσι, του Αγίου Γεωργίου (23 Απριλίου) σε πολλά χωριά πήγαιναν ένα αρνί στην εκκλησία, το διάβαζε ο παπάς κι έπειτα το έσφαζαν και το ετοίμαζαν αμέσως για τον φούρνο. Στη γιορτή του Αγίου Ιωάννη του Θεολόγου (8 Μαΐου) έσφαζαν αρνιά στην εκκλησία και το ίδιο έθιμο ίσχυε Κωνσταντίνου και Ελένης (21 Μαΐου).

11

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Τα πιο γαλανά νερά τα έχει μια παραλία στην Αλβανία - Πέντε ελληνικές στη δεκάδα

Περιβάλλον / Τα πιο γαλανά νερά τα έχει μια παραλία στην Αλβανία - Πέντε ελληνικές στη δεκάδα

Πλέον μπορεί κάποιος να δει πού βρίσκεται η παραλία με το πιο γαλάζιο νερό στον κόσμο, χάρη σε έναν νέο κατάλογο που συνέταξε η εταιρεία ενοικίασης πολυτελών κατοικιών CV Villas
NEWSROOM

σχόλια

4 σχόλια
Θεωρώ ότι τα περί βοσκής ήταν άστοχα. Η κτηνοτροφία παίζει μηδενικό ρόλο σε θρησκευτικά ζητήματα. Η ιστορία των χρόνων, μας έχει δείξει ότι οι θρησκείες κάθε άλλο παρά βασίζουν την δομή τους σε λόγους "αφελής" όπως το πότε γεννιούνται τα γιδοπρόβατα. Θα έλεγα ότι η ταύτιση των ονομασιών που έθεσαν οι Έλληνες στους μήνες, δεν έχουν καμία συσχέτιση με τους λόγους που θέλησαν να σχετίσουν τον κάθε μήνα οι Χριστιανοί. Ακόμη μια προσπάθεια εκγλωβισμού σε κουτιά, λατρείες, παραδόσεις που βλάπτουν άμεσα τον ανθρώπινου νου.
Είσαι εκτός θέματος. Το θέμα είναι περί παραδόσεων όχι περί θρησκειών. Αλλά, ακόμα κι αν επρόκειτο περί θρησκειών, τις θρησκείες τις φτιάχνουν οι άνθρωποι από την καθημερινότητά τους, δεν έρχονται ουρανοκατέβατες (εκτός αν στ' αλήθεια πιστεύεις ότι ο Μωυσής μιλούσε με το θεό του μέσω πέτρινων πλακών).
Μα συγγνώμη, αυτό το εξόφθαλμο λάθος σχετικά με το "Γεννάρης" δεν το έχει δεί κανείς; Αν μη τι άλλο είναι ενημερωτικό άρθρο, πράγμα που πρέπει να το καθιστά ΕΝΗΜΕΡΟ σχετικά με τις πληροφοριες που παραθέτει. Από πού και ως που το όνομα του μήνα προέρχεται από την γέννα των γιδοπροβάτων κύριε Μάργαρη;;;;;;Το "Γεννάρης" προέρχεται από το "Ιανουάριος" ( όπως ακριβώς και στο Ιωάννης ---> Γιάννης) και η καταγωγή του είναι λατινογενής. Έχουμε πάρει τις λατινικές ονομασίες των μηνών. Ο Ιανουάριος λοιπόν έχει πάρει το όνομα του από τον Ρωμαϊκό θεό Ιανό, ο οποίος ήταν ο θεός των ενάρξεων και των μεταβάσεων. ΚΑΙ ΟΧΙ, επειδή γεννάνε τα γιδοπρόβατα. Αν δεν έχετε κάποια εγκυκλοπαίδια, το τσέκαρα, υπάρχει και στο wiki. Για κάθε μήνα ξεχωριστά ολόκληρο κατεβατό. Σας παρακαλώ, να τα κοιτάτε αυτά, τα διαβάζει κόσμος και θα τα αναπαράγει σε κουβέντες.Διαβάζω καιρό lifo, και πολλές φορές βλέπω πράγματα τα οποία με προκαλούν να απαντήσω αλλά ποτέ δεν το πήρα απόφαση. Φαντάσου πόσο μου χτύπησε το μάτι που δεν άντεξα....Φιλικά, αλλά με μεγάλη απορία. Συγχωρέστε με, δεν κρατήθηκα.
> αυτό το εξόφθαλμο λάθος σχετικά με το "Γεννάρης" δεν το έχει δεί κανείς;> Το "Γεννάρης" προέρχεται από το "Ιανουάριος"Εννοεί ότι ο «Ιανουάριος έγινε «Γενάρης» με _παρ_ετυμολογική επίδραση του «γεννώ», επειδή τον Γενάρη γεννάνε τα γιδοπρόβατα.
Χίλια συγγνώμη αλλά όχι, δεν υπάρχει καμία παρ_ετυμολογική επίδραση του "γεννώ" στο συγκεκριμένο. Έχει να κάνει με την ακουστική μετάφραση του αρχαιοελληνικού J (Γιώτ) που το πήραν οι Λατινόφωνοι. Το "Ιωάννης", "Ιανουάριος" έχουν ως αρχικό γράμμα το J, εξού και τα λατινικά "John", "January", "Jehova" (Ιαχωβάς), και η μετάφραση τους με το ανάλογο αρχικό. Είναι ξεκάθαρο, το γράφουν όλα τα γλωσσολογικά κείμενα που ασχολούνται σχετικά. Είναι φωνητικό το θέμα.Αυτή η παρ_ετυμολογική μετάφραση που αναφέρεις ακούγεται , με το παρντόν, μπακαλίστικη. Το ότι τυχαίνει να μοιάζει το "γεννώ" με τον "Ιανό", δε πάει να πεί ότι μπορούμε να το αναφέρουμε και ως στοιχείο. Για τον ίδιο λόγο ,θα μπορούσε κάλλιστα κάποιος αδαής να υποθέσει, ότι ο Οκτώβρης έχει προέλθει από το χταπόδι και όχι από το "octo" δηλαδή το λατινικό οχτώ ( στο παλιο Ρωμαϊκό ημερολόγιο ήταν ο όγδοος μήνας).
@Overlord 4.5.2013 | 16:25> δεν υπάρχει καμία παρετυμολογική επίδραση του "γεννώ" στο συγκεκριμένο.> Είναι φωνητικό το θέμα.Ας το πω αλλιώς. Αν ερωτηθούν οι αγράμματοι χωρικοί, που φυσικά δεν γνωρίζουν Λατινικά, γιατί τον Γενάρη τον λέμε έτσι, θ’ απαντήσουν «Γιατί τότε γεννάνε τα γιδοπρόβατα».> θα μπορούσε κάλλιστα κάποιος αδαής να υποθέσει ότι ο Οκτώβρης έχει προέλθει από το χταπόδι και όχι από το "octo"Ας κάνουμε την υπόθεση ότι τον Οκτώβριο τα χταπόδια αφθονούν. Τότε οι ψαράδες, που —όπως κι οι χωρικοί— δε γνωρίζουν Λατινικά, μπορεί να πίστευαν ότι λέμε «Οκτώβρης» γι’ αυτόν ακριβώς το λόγο.
@Overlord 4.5.2013 | 16:25> δεν υπάρχει καμία παρετυμολογική επίδραση του "γεννώ" στο συγκεκριμένο.> Είναι φωνητικό το θέμα.Αν απλώς το αρχικό ι γινόταν γι, τότε θα λέγαμε «Γιανουάριος» ή «Γιανουάρης». Λέμε όμως «Γενάρης». Γιατί; Λόγω παρετυμολογικής επίδρασης του «γεννώ», λέει ο Μάργαρης, επειδή τα γιδοπρόβατα γεννάνε το Γενάρη.
κι εμένα με ξένισε η πρόταση στο άρθρο και τώρα που διάβασα το σχόλιό σου μπήκα κι εγώ στην wikipedia και σου έχω εκπληξούλα!λέει:"Στον Ιανουάριο ο λαός μας έχει δώσει διάφορες ονομασίες, όπως το Γενάρης επειδή τότε γεννούν τα γιδοπρόβατα"Τώρα τι να σου πω... Ό,τι και να λέει η wikipedia πάντως εξακολουθεί να μου μοιάζει ψιλομπαρούφα το πράγμα...