Ο ακτιβισμός των φλώρων του ίντερνετ

Ο ακτιβισμός των φλώρων του ίντερνετ Facebook Twitter
10

Ακτιβισμός σημαίνει δρω για κάτι. Αφήνω τα λόγια και πιάνω πρακτική δουλειά. Και δεν χρειάζεται να τεκμηριώσω θεωρητικά τη δράση μου, εφόσον έχει καλά αποτελέσματα. Αυτό λένε τα λεξικά.

Το υπενθυμίζω, διότι οι εκατοντάδες σελίδες με υπογραφές στο Facebook για το ένα ή το άλλο δεν είναι ακτιβισμός. Είναι ευχές και μίρλα. Όχι λιγότερο αδιέξοδες και άχρηστες από τις υπο- γραφές που μαζεύουν στον δρόμο για διάφορα θέματα - από τη διαμαρτυρία για τον φυλακισμένο σύντροφο τάδε, μέχρι τα 3.000.000 υπογραφές γραϊδίων για τις ταυτότητες (best seller).

Ακόμα και τώρα που μιλάμε, υπάρχει στα Προπύλαια ένα καλύβι από χαρτόνι και κάποιος μαζεύει υπογραφές. Χιλιάδες υπογραφές. Που κάπου θα αποσταλούν - κατευθείαν στον κάλαθο.

Δεν λέω ότι τα λόγια είναι άχρηστα (μερικά είναι πιο χρήσιμα από τον ακτιβισμό, διότι ο καρπός τους, μακροχρόνια, είναι πιο σπουδαίος και πιο διαρκής). Λέω ότι δεν είναι ακτιβισμός. Και υπενθυμίζω ότι οι υπογραφές και τα κλικ στις σελίδες διαμαρτυρίας του Facebook δεν είναι καν λόγια - είναι μια κίνηση πολιτικού αυνανισμού που καθησυχάζει τους φλώρους ότι έκαναν το καθήκον τους και δεν αλλάζει ποτέ τίποτα.

Ακόμα και το δοξολογημένο αγαθό της διαδήλωσης ΔΕΝ είναι ακτιβισμός - είναι διαμαρτυρία. Που, δυστυχώς, κατέληξε να είναι μια διαμαρτυρία άκαρπη. Απ' όσο θυμάμαι, τις τελευταίες δεκαετίες ΚΑΝΕΝΑ αίτημα διαδήλωσης δεν ικανοποιήθηκε. Το στυγνό κράτος αφήνει τα αρνάκια του να εκτονωθούν (χάνοντας μεροκάματα) και τελικά κάνει αυτό που από την αρχή ήθελε. Φωνή λαού, καλέστε αργότερα.

Συνεπώς, εκτιμώ όσους είναι όντως ακτιβιστές. Στα μικρά ή στα μεγάλα. Καθαρίζουν ρέματα, δρόμους, φυτεύουν δέντρα, μοιράζουν ρούχα, κάνουν ένα γκαράζ πάρκο. Αυτούς που, όπως λέει το λεξικό, «θεωρούν την αλήθεια ζήτημα ζωής και δράσης παρά ζήτημα νόησης» και δεν πολυδίνουν σημασία στη θεωρητική θεμελίωση κάθε δραστηριότητας, γιατί τους ενδιαφέρει το αποτέλεσμα, όχι οι ερμηνείες του αποτελέσματος. Και τους ενδιαφέρει η τροποποίηση της θλιβερής καθημερινότητας - όχι η ιδεαλιστική επίκληση μιας «σαρωτικής επανάστασης» με τσιτάτα πιο νεκρά κι από τη μούμια του Λένιν.

Και, βεβαίως, περιφρονώ όσους, αραχτοί στα γαλάζια παχνιά τους, με τον κώλο να από την πολλή καθιστή κριτική ή τους περιπάτους διαμαρτυρίας, τους κατακρίνουν. Ας λερώσουν κι αυτοί λίγο τα κρινοδάχτυλά τους, τα φλογερά από το πολύ κρούσιμο των πλήκτρων. Είμαστε το σύνολο των πράξεών μας - όχι το σύνολο των διαμαρτυριών μας.

Άξιος να κρίνει τους atenistas είναι όποιος έχει πράξει κάτι ελάχιστα χρησιμότερο από αυτούς. Τα εκατομμύρια από καθιστούς διαμαρτυρόμενους του ίντερνετ δεν πιάνουν δυάρα τσακιστή μπροστά στα παιδιά που παίζουν στο Πάρκο Ναυαρίνου.

10

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

σχόλια

8 σχόλια
Θα ήθελα να πω και εγώ, μέσα απο την καρδιά μου, ένα μεγάλο συγνώμη στους ateνύστας γιατί τους έχω λοιδωρήσει ουκ ολίγες φορές... και ως φλώρος... και ως χρήστης του ιντερνετ
καταλαβαίνω τη λογική του άρθρου, αλλά διαφωνώ κάθετα. πρώτα βάζουμε το μυαλό μας να δουλέψει και μετά τα χέρια μας. να μην επαναλάβω τα όσα πολύ σωστά γράφει ο/η DreamTroll παραπάνω. σημασία δεν έχει μόνο η πράξη, αλλά και το κίνητρο αυτής - το "ο σκοπός αγιάζει τα μέσα" είναι ο πλέον εγκληματικός τρόπος σκέψης, απ'την καλή και (στη συγκεκριμένη περίπτωση)απ'την ανάποδη. χρειαζόμαστε ξεκάθαρα κίνητρα, ξεκάθαρη ιδεολογία, ή έστω, ας αποφύγουμε την απαγορευμένη στην κυνική πραγματικότητα αυτή λεξούλα, οι πράξεις μας χρειάζονται ξεκάθαρο θεωρητικό πλαίσιο. διαφορετικά καταλήγουμε σε δράσεις τύπου "ας ψηφίσουν οι ίδιοι οι γονείς αν θέλουν ή όχι Ρομά/αλλοδαπούς/κ.λπ. στο σχολείο των παιδιών τους", που θα μας οδηγούν όμως 9 φορές στις 10 στα λάθος αποτελέσματα (ρίξτε μια ματιά στο πρόσφατο παρελθόν, το παράδειγμα δεν είναι ούτε φανταστικό, ούτε τυχαίο).
Δεν διαφωνώ με αυτά που λες, αλλά κατά τη γνώμη μου, το κύριο "ελάττωμα" των ανθρώπων αυτή την πολύ τελευταία περίοδο ειδικά, είναι ότι σκέφτονται, σκέφτονται, γράφουν, ξανασκέφτοναι, ξαναγράφουν, ξανασκέφτονται και ελάχιστοι είναι αυτοί που τελικά προβαίνουν σε δράση. Κι εμείς ανάμεσά τους.
Έχω πάψει να υποστηρίζω οποιοδήποτε petition. Η μαζικότητά τους τα κάνει πλέον αδύναμα, σαν κάτι συνηθισμένο, τετριμμένο και τόσο μη κοστοβόρο ή επίπονο για αυτόν που υπογράφει που δεν σημαίνει ΤΙΠΟΤΑ απολύτως γι αυτόν στον οποίο καταλήγουν οι υπογραφές. Συμφωνώ απόλυτα με την πρόθεση του άρθρου, πως πρέπει επιτέλους Ο ΚΑΘΕΝΑΣ μας να προσπαθήσει ΚΑΤΙ ΝΑ ΠΡΟΣΦΕΡΕΙ, ΚΑΤΙ ΝΑ ΚΑΝΕΙ αντί απλά να το κουβεντιάζουμε πάνω απ' το πληκτρολόγιο. Η κοινωνία μας είναι πρωτίστως στον πραγματικό χώρο κι όχι στον κυβερνοχώρο, οι συνάνθρωποί μας που υποφέρουν υποφέρουν εκεί κι όχι εδώ, η πόλη στην οποία ζούμε είναι εκεί έξω.
κ. Τσαγακρουσιάνο, ωραία όλα αυτά που γράφετε.... αλλά καλό θα ήταν πριν γράψετε κάτι, να είστε γνώστης του θέματος. Το Πάρκο Ναυαρίνου στα Εξάρχεια δεν έχει καμιά σχέση με τους Atenistas. Ποτε δεν ηταν δράση των Atenistas αλλά πρωτοβουλία των κατοίκων των Εξαρχείων. Οι Atenistas έχουν κάνει τόσα άλλα πάρκα και δημόσιους χώρους ( με τελευταίο αυτο της Στενημαχου, προχθές) .... Κατα τ'αλλα συμφωνώ απόλυτα με το "Και, βεβαίως, περιφρονώ όσους, αραχτοί στα γαλάζια παχνιά τους, με τον κώλο να από την πολλή καθιστή κριτική ή τους περιπάτους διαμαρτυρίας, τους κατακρίνουν. Ας λερώσουν κι αυτοί λίγο τα κρινοδάχτυλά τους, τα φλογερά από το πολύ κρούσιμο των πλήκτρων. Είμαστε το σύνολο των πράξεών μας - όχι το σύνολο των διαμαρτυριών μας." ... καλημερα![Απάντηση: Φυσικά και δεν το έκαναν οι Atenistas - μη μπερδεύεστε.]
Προσωπικά υπογραφές σε online petitions βάζω συχνά (μόνο μεγάλων διεθνών οργανώσεων). Δεν μου στοιχίζει τίποτε και σε κάποιες περιπτώσεις τα αιτήματα έχουν ικανοποιηθεί.Δεν βαυκαλίζομαι ότι είναι πανάκεια, ένα απλό εργαλείο είναι και συνήθως από τα λιγότερα σημαντικά, αλλά από την άλλη δεν βρίσκω το λόγο να αντιπαραθέσω αυτό το εργαλείο με άλλα, που επίσης βρίσκονται στην ίδια εργαλειοθήκη.
Νομίζω ότι είναι σημαντικό να βλέπουμε και τη μεγάλη εικόνα,δηλαδή δέντρα φυτεύει και ο ΣΚΑΙ την ίδια ώρα που υποστηρίζει την περιβαλλοντική καταστροφή της Χαλκιδικής, φιλανθρωπία μπορεί να μοιράζουν όλες οι μεγάλες εταιρίες την ίδια στιγμή που απολύουν και εκμεταλλεύονται τους εργαζομένους τους ή που καταστρέφουν το περιβάλλον.Επιπλέον για μένα είναι σημαντική η ιδέα της σαρωτικής επανάστασης όχι σαν ένα στιγμιαίο γεγονός που θα τα αλλάξει όλα. Αλλά σαν την ουτοπία, σαν την αποτύπωση του πως θέλω να είναι ο κόσμος στον οποίο θα ζω, καθορίζοντας έτσι τη δική μου συμπεριφορά και στάση με βάση αυτήν και όχι με βάση την κάθε φορά επικαιρότητα ή μόδα.Να συμφωνήσω ότι για να αλλάξει κάτι όλα ξεκινάνε από τη δράση όσο μικρή κι αν είναι αυτή, αλλά δράση αλληλεγγύης και ουσίας όχι φιλανθρωπίας. Σε όλες τις γειτονιές της Αθήνας υπάρχουν πρωτοβουλίες κατοίκων, συνελεύσεις, δίκτυα αλληλεγγύης που προσπαθούν να κάνουν φοβερά πράγματα, οι πόρτες τους είναι ορθάνοιχτες για όσους θέλουν να δράσουν...Τέλος όλα αυτά έχουν για μένα σαφέστατη πολιτική διάσταση, όπως δεν μπορεί κάποιος που στηρίζει τη ΧΑ να έχει μετά αντιρατσιστική δράση, δεν μπορεί κάποιος που στηρίζει την τρόϊκα εσωτερικού να μιλάει για ακτιβισμό και για κοινωνικά προβλήματα...
Διαφωνω.Μεγαλυτερη σημασια για εμενα εχει η προθεση.Γιατι το κανει ο αλλος;Τι εχει στο μυαλο του.Δηλαδη ο ακτιβισμος της Χρ. Αυγης με ενοχλει γιατι εχει ρατσιστικα κινητρα κτλ...
Σχετικά με το θέμα των ναζιστών της Χρυσής Αυγής,τι προτείνει ο αγαπητός κατά τ'άλλα κος Τσαγκαρουσιάνος?Να βγούμε κι εμείς στους δρόμους παγανιά και όποιον πάρει ο χάρος?Να περιμένουμε να παρέμβει η Πολιτεία,να βγει ο Σύριζα,να κάνουμε Επανάσταση?Ή τι?Δώστε μας λύσεις και όχι μονο νουθεσίες παρακαλώ.Είναι ιδιαίτερα σοβαρό το πρόβλημα!