Ειρήνη Πουρνάρα

Ειρήνη Πουρνάρα Facebook Twitter
0

1Άυν Ραντ: Κοντά στον ουρανό, μτφρ. Έρη Κανδρή, εκδόσεις Ωκεανίδα, 2007

Γι' αυτό το βιβλίο, ο υπεύθυνος εκδόσεων είπε στους εκδότες του, όταν τους το πρότεινε:

«Αν αυτό δεν είναι ένα βιβλίο για τον εκδοτικό σας οίκο, τότε εγώ δεν είμαι ο κατάλληλος άνθρωπος για τον εκδοτικό σας οίκο». Το βιβλίο περιγράφει τη ζωή ενός νέου αρχιτέκτονα, ενός μεγάλου ιδεαλιστή, που αρνείται να συμβιβάσει την τέχνη και την αισθητική του, όσα εμπόδια κι αν κληθεί να αντιμετωπίσει. Κυρίως, όμως, είναι ένα υπέροχο κείμενο που σε παρασύρει και σε προβληματίζει - ένα βιβλίο που λυπάμαι που δεν το διάβασα νωρίτερα στη ζωή μου.

2Πασκάλ Μπρυκνέρ: Η αέναη ευφορία, Δοκίμιο για το καθήκον της ευτυχίας, μτφρ. Λόισκα Αβαγιανού, εκδόσεις Αστάρτη, 2001

Η σύγχρονη ιδεολογία της ευτυχίας είναι ότι η ευτυχία δεν είναι δικαίωμα. Η ευτυχία είναι καθήκον και η δυστυχία είναι προσωπική αποτυχία. Και για να είμαστε ευτυχισμένοι πρέπει να καταναλώνουμε διαρκώς, προκειμένου να μη νιώθουμε στέρηση. Σήμερα, στις δύσκολες εποχές που ζούμε, το δοκίμιο του Μπρυκνέρ είναι πιο επίκαιρο από ποτέ και μας καλεί να σκεφτούμε την ευτυχία πέρα από την κατανάλωση, βρίσκοντας έτσι το πραγματικό της νόημα.

3Λοράν Γκοντέ: Η πύλη της κόλασης, μτφρ. Κλαιρ Νεβέ, Εύη Σιούγγαρη, εκδόσεις Μεταίχμιο, 2009

Φέτος, ξαναβρήκα με ευχαρίστηση τον Γάλλο συγγραφέα του Κάτω από τον ήλιο του νότου και του Ελντοράντο σε ένα πολύ ατμοσφαιρικό μυθιστόρημα, που περιγράφει την κάθοδο ενός πατέρα στον Άδη για να πάρει εκδίκηση για τον θάνατο του γιου του και να τον ξαναφέρει στη ζωή. Κυρίως, όμως, μιλάει για το πένθος και τον πόνο αυτών που μένουν πίσω. Και κατά πόσο η εκδίκηση μπορεί να σε λυτρώσει από τον πόνο αυτό.

4Πάμπλο Νερούδα: Ερωτικά Ποιήματα, μτφρ. Αγαθή Δημητρούκα, εκδόσεις Πατάκης, 2009

Δεκαεννέα ερωτικά ποιήματα του «μεγαλύτερου ποιητή του 20ού αιώνα», όπως τον χαρακτήρισε ο Μάρκες, γραμμένα ως επί το πλείστον στο Κάπρι, στην αγκαλιά της αγαπημένης του Ματίλδε Ουρρούτια. Μια ιδιαιτέρως όμορφη δίγλωσση έκδοση, καλαίσθητη και έξοχα μεταφρασμένη. Είναι στο σύνολό της ένα μικρό διαμαντάκι, που με χαρά έχω προσθέσει φέτος στη βιβλιοθήκη μου.

5Εδουάρδο Γκαλεάνο: Καθρέφτες, μτφρ. Ισμήνη Κανσή, εκδόσεις Πάπυρος, 2009

Εξακόσια αφηγήματα για την ομορφιά, τη ρύπανση, την εργασία, την πρώτη ταβέρνα, την μπίρα, τον πόλεμο, το μετάξι, τις Μεξικάνες, τις Αιγύπτιες, τις Εβραίες, τις Ινδές, τις Κινέζες, τις Ελληνίδες, τις αμαζόνες, τη μουσική, τη βροχή, τον ρατσισμό, τον Όμηρο, την Κλεοπάτρα, τον Άγιο Βασίλη, τον Μωάμεθ, τον Μάρκο Πόλο, τη ζάχαρη, το κουκλοθέατρο, το τανγκό, το πρώτο πιρούνι, τον Μαραντόνα, την Μπάρμπι, τον Ρόμποκοπ... Από τη δημιουργία του σύμπαντος ως τις μέρες μας, αυτή είναι μία ιστορία του κόσμου διαφορετική από όλες τις άλλες.

Βιβλίο
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ο Μανώλης Πιμπλής και η Σταυρούλα Παπασπύρου μιλούν για την αγαπημένη εκπομπή των booklovers

Οθόνες / «Βιβλιοβούλιο»: Μια διόλου σοβαροφανής τηλεοπτική εκπομπή για το βιβλίο

Ο Μανώλης Πιμπλής και η Σταυρούλα Παπασπύρου ήταν κάποτε «ανταγωνιστές». Και πια κάνουν μαζί την αγαπημένη εκπομπή των βιβλιόφιλων, τη μοναδική που υπάρχει για το βιβλίο στην ελληνική τηλεόραση, που επικεντρώνεται στη σύγχρονη εκδοτική παραγωγή και έχει καταφέρει να είναι ευχάριστη και ενημερωτική.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Θανάσης Καστανιώτης: «Αν έκανα ένα δείπνο για συγγραφείς, δίπλα στον Χέμινγουεϊ θα έβαζα τη Ζυράννα Ζατέλη»

The Book Lovers / Θανάσης Καστανιώτης: «Αν έκανα ένα δείπνο για συγγραφείς, δίπλα στον Χέμινγουεϊ θα έβαζα τη Ζυράννα Ζατέλη»

Ο Νίκος Μπακουνάκης συζητάει με τον εκδότη Θανάση Καστανιώτη για την μεγάλη διαδρομή των εκδόσεών του και τη δική του, προσωπική και ιδιοσυγκρασιακή σχέση με τα βιβλία και την ανάγνωση.
ΝΙΚΟΣ ΜΠΑΚΟΥΝΑΚΗΣ
Τελικά, είναι ο Τομ Ρίπλεϊ γκέι; 

Βιβλίο / Τελικά, είναι γκέι ο Τομ Ρίπλεϊ;

Το ερώτημα έχει τη σημασία του. Η δολοφονία του Ντίκι Γκρίνλιφ από τον Ρίπλεϊ, η πιο συγκλονιστική από τις πολλές δολοφονίες που διαπράττει σε βάθος χρόνου ο χαρακτήρας, είναι και η πιο περίπλοκη επειδή είναι συνυφασμένη με τη σεξουαλικότητά του.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Ο Δον Κιχώτης» του Θερβάντες: Ο θρίαμβος της λογοτεχνίας και της ανιδιοτελούς φιλίας

Σαν Σήμερα / «Ο Δον Κιχώτης» του Θερβάντες: Ο θρίαμβος της λογοτεχνίας και της ανιδιοτελούς φιλίας

Η ιστορία ενός αλλοπαρμένου αγρότη που υπερασπίζεται υψηλά ιδανικά είναι το πιο γνωστό έργο του σπουδαιότερου Ισπανού συγγραφέα, που πέθανε σαν σήμερα το 1616.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ο Γουσταύος Κλάους στη χώρα του κρασιού: Μια γοητευτική βιογραφία του Βαυαρού εμπόρου

Βιβλίο / Γουσταύος Κλάους: Το γοητευτικό στόρι του ανθρώπου που έβαλε την Ελλάδα στον παγκόσμιο οινικό χάρτη

Το βιβλίο «Γκούτλαντ, ο Γουσταύος Κλάους και η χώρα του κρασιού» του Νίκου Μπακουνάκη είναι μια θαυμάσια μυθιστορηματική αφήγηση της ιστορίας του Βαυαρού εμπόρου που ήρθε στην Πάτρα στα μέσα του 19ου αιώνα και δημιούργησε την Οινοποιία Αχαΐα.
M. HULOT
Η (μεγάλη) επιστροφή στην Ιαπωνική λογοτεχνία

Βιβλίο / Η (μεγάλη) επιστροφή στην ιαπωνική λογοτεχνία

Πληθαίνουν οι κυκλοφορίες των ιαπωνικών έργων στα ελληνικά, με μεγάλο μέρος της πρόσφατης σχετικής βιβλιοπαραγωγής, π.χ. των εκδόσεων Άγρα, να καλύπτεται από ξεχωριστούς τίτλους μιας γραφής που διακρίνεται για την απλότητα, τη φαντασία και την εμμονική πίστη στην ομορφιά.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Κλαούδια Πινιέιρο: «Είμαι γυναίκα, συγγραφέας, μητέρα, ειλικρινής, κουρελιασμένη»

Βιβλίο / Κλαούδια Πινιέιρο: «Είμαι γυναίκα, συγγραφέας, μητέρα, ειλικρινής, κουρελιασμένη»

Παρόλο που οι κριτικοί και οι βιβλιοπώλες κατατάσσουν τα βιβλία της στην αστυνομική λογοτεχνία, η συγγραφέας που τα τελευταία χρόνια έχουν λατρέψει οι Έλληνες αναγνώστες, μια σπουδαία φωνή της λατινοαμερικανικής λογοτεχνίας και του φεμινισμού, μοιάζει να ασφυκτιά σε τέτοια στενά πλαίσια.
ΓΙΩΡΓΟΣ ΔΟΥΛΟΣ
Κωστής Γκιμοσούλης: «Δυο μήνες στην αποθήκη»

Το πίσω ράφι / «Δυο μήνες στην αποθήκη»: Οι ατέλειωτες νύχτες στο νοσοκομείο που άλλαξαν έναν συγγραφέα

Ο Κωστής Γκιμοσούλης έφυγε πρόωρα από τη ζωή. Με τους όρους της ιατρικής, ο εκπρόσωπος της «γενιάς του '80» είχε χτυπηθεί από μηνιγγίτιδα. Με τους δικούς του όρους, όμως, εκείνο που τον καθήλωσε και πήγε να τον τρελάνει ήταν ο διχασμός του ανάμεσα σε δύο αγάπες.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Έτσι μας πέταξαν μέσα στην Ιστορία

Βιβλίο / Το φιλόδοξο λογοτεχνικό ντεμπούτο του Κώστα Καλτσά είναι μια οικογενειακή σάγκα με απρόβλεπτες διαδρομές

«Νικήτρια Σκόνη»: Μια αξιοδιάβαστη αφήγηση της μεγάλης Ιστορίας του 20ού και του 21ου αιώνα στην Ελλάδα, από τα Δεκεμβριανά του 1944 έως το 2015.
ΝΙΚΟΣ ΜΠΑΚΟΥΝΑΚΗΣ
Γκρέγκορ φον Ρετσόρι: Αποχαιρετώντας μια Ευρώπη που χάνεται

Βιβλίο / Γκρέγκορ φον Ρετσόρι: Αποχαιρετώντας μια Ευρώπη που χάνεται

Ένας από τους τελευταίους κοσμοπολίτες καλλιτέχνες και συγγραφείς αυτοβιογραφείται στο αριστουργηματικό, σύμφωνα με κριτικούς και συγγραφείς όπως ο Τζον Μπάνβιλ, βιβλίο του «Τα περσινά χιόνια», θέτοντας ερωτήματα για τον παλιό, σχεδόν μυθικό κόσμο της Ευρώπης που έχει χαθεί για πάντα.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
CARRIE

Βιβλίο / H Carrie στα 50: Το φοβερό λογοτεχνικό ντεμπούτο του Στίβεν Κινγκ που παραλίγο να καταλήξει στα σκουπίδια

Πάνω από 60 μυθιστορήματα που έχουν πουλήσει περισσότερα από 350 εκατομμύρια αντίτυπα μετράει σήμερα ο «βασιλιάς του τρόμου», όλα όμως ξεκίνησαν πριν από μισό αιώνα με την πρώτη περίοδο μιας ντροπαλής και περιθωριοποιημένης μαθήτριας γυμνασίου.
THE LIFO TEAM
Οι «Αρχάριοι» του Ρέιμοντ Κάρβερ, ήρωες τσακισμένοι από το κυνήγι του αμερικανικού ονείρου

Το πίσω ράφι / Οι «Αρχάριοι» του Ρέιμοντ Κάρβερ, ήρωες τσακισμένοι από το κυνήγι του αμερικανικού ονείρου

Γεννημένος στο Όρεγκον τα χρόνια που ακολούθησαν την οικονομική κρίση του '29, γιος μιας σερβιτόρας κι ενός εργάτη σε εργοστάσιο ξυλείας, ο κορυφαίος εκπρόσωπος του «βρόμικου ρεαλισμού» βίωσε στο πετσί του την αθλιότητα, τις δυσκολίες και την αποξένωση που αποτύπωσε στο έργο του.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Μιχάλης Μακρόπουλος: «Ζούμε σε μια εποχή βαθιάς μοναξιάς, μέσα σε μια θάλασσα διαδικτυακών “φίλων”».

Βιβλίο / Μιχάλης Μακρόπουλος: «Ζούμε στη βαθιά μοναξιά των διαδικτυακών μας “φίλων”»

Ο συγγραφέας και μεταφραστής μιλά για τη δύναμη της λογοτεχνίας, για τα βιβλία που διαβάζει και απέχουν απ’ όσα σήμερα «συζητιούνται», για τη ζωή στην επαρχία αλλά και για το πόσο τον ενοχλεί η «αυτοπροσωπολατρία στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης».
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ