Αυτοβοήθεια και Αυτολύπηση

Αυτοβοήθεια και Αυτολύπηση Facebook Twitter
0

Κάθε τόσο επανέρχεται η συζήτηση περί της self help παραφιλολογίας και της τεράστιας δημοτικότητας έντυπων και ηλεκτρονικών οδηγών ευζωίας και ψυχικής υγείας από διάφορους ειδικούς και γκουρού, χωρίς έγκυρους ακαδημαϊκούς τίτλους, αλλά με έντονη θητεία στο Πανεπιστήμιο της (καλής) Ζωής. Κι εγώ κάποτε, σε πραγματικά ευάλωτη φάση (σκέφτηκα «ας μη σνομπάρω, πού ξέρεις καμιά φορά» - κακός οδηγός συμπεριφοράς αυτός, συνήθως) είχα αγοράσει το βιβλίο ενός Αμερικανού -δεν θυμάμαι ούτε τον συγγραφέα, ούτε τον τίτλο- το οποίο περιέγραφε πραγματικές περιπτώσεις ανθρώπων που έκαναν στροφή 180 μοιρών στην καριέρα και τη ζωή τους και βρήκαν την ευτυχία, συνήθως σε κάποιο αγρόκτημα, κάνοντας μερεμέτια απ' το πρωί ως το βράδυ. Αν και κατανοώ απολύτως πια την ανάγκη απόδρασης προς το «ύπαιθρο», δεν μ' έψησε: Από μεγαλοδικηγόρος αγρότης; Δεν ξέρω... Το αντίθετο θα ήταν όντως ενδιαφέρον και ενδεχομένως πηγή έμπνευσης.

Αλλά αυτό είναι μόνο ένα (αθώο) δείγμα του είδους. Το «σύστημα αυτοβοήθειας» έχει πολλές μορφές, και εμφανίζεται συχνά με τον μανδύα της μυθοπλασίας, είτε πρόκειται για τη λεγόμενη «γυναικεία λογοτεχνία» (υποτιμητικός και σεξιστικός ίσως ο όρος, αλλά η αλήθεια είναι ότι οι άντρες εμφανίζουν πιο πολλές αντιστάσεις σε «αλλαγές» και makeover - κακό του κεφαλιού τους συχνά, αλλά αυτό είναι άλλο κεφάλαιο), είτε για διεθνή μπεστ σέλερ όπως ο Αλχημιστής του Κοέλο, βιβλίο που στα 20 χρόνια κυκλοφορίας του έχει μεταφραστεί σε 67 χώρες, ενώ έχει πουλήσει παγκοσμίως πάνω από 65 εκατομμύρια αντίτυπα (οι αναγνώστες του θα μπορούσαν να αποτελούν τον πληθυσμό μιας μεγάλης χώρας). Ένας από τους αναγνώστες -τους οπαδούς μάλλον- του βιβλίου είναι και ο ηθοποιός Γουίλ Σμιθ, ο οποίος είχε δηλώσει σχετικά ότι πρόκειται μεν για «μεταφυσική ανοησία, αλλά είμαι φανατικός της θεωρίας ότι είμαστε αυτοί που επιλέγουμε να είμαστε». Ο Γουίλ Σμιθ, πάντως, δεν έχει μπει στο κόλπο του celebrity lifestyle guru, όπως η Γκουίνεθ Πάλτροου, η οποία έχει στήσει εδώ και καιρό ένα site «σωστής ζωής» με τίτλο «Goop», εξοπλισμένο με newsletter, πάνελ ειδικών που θυμίζει «μεσημεριανάδικο», τις υποκατηγορίες Κάνε - Πήγαινε - Πάρε - Φτιάξε -  Γίνε - Δες, πάντα στην προστακτική, και μανιφέστα όπως το παρακάτω: «Η ζωή μου είναι καλή, επειδή δεν είμαι παθητικό άτομο. Θέλω να θρέψω αυτό που είναι αληθινό μέσα μου χωρίς να χάνω χρόνο... Κάνε τη ζωή σου καλή. Επένδυσε στο αληθινό. Μαγείρεψε γι αυτόν που αγαπάς. Καθάρισε τον χώρο σου. Σταμάτα, πριν αντιδράσεις. Διάβασε κάτι όμορφο. Μάθε κάτι καινούργιο. Μην τεμπελιάζεις. Ξεκίνα γυμναστική και μην τα παρατάς...».

Όπως ήταν αναμενόμενο, εξαπολύθηκαν τόνοι σαρκασμού από τα έγκυρα media («γιατί το ονόμασε "Goop" και όχι "Μάθε από μένα, αχάριστε χωριάτη;" είχαν γράψει οι "Times", ενώ το πιο διασκεδαστικό κείμενο υπάρχει στο τελευταίο τεύχος του αμερικανικού "Esquire"), αλλά η Γκουίνεθ μοιάζει με εύκολο στόχο. Το ερώτημα είναι τι οδηγεί μια A-List σταρ να παριστάνει τη χαζοχαρούμενη μουρλοκακομοίρα;

Πολύς κόσμος, βέβαια, δεν το βλέπει έτσι. Πρόκειται για μια περίεργη ανάγκη των ανθρώπων να εμπιστεύονται το απολύτως προφανές μόνο από τα χείλη κάποιου «ειδικού» (άνευ χαρτοφυλακίου ή πτυχίου έστω), κατά προτίμηση κάποιου celebrity γιατί αυτοί έχουν τον χρόνο, το χρήμα, τις άκρες, την ευαισθησία και ξέρουν να ζουν οι άνθρωποι, σε συνδυασμό με την επιμονή ενός κομφορμιστικού χιπισμού, άψητου μοιρολατρικού πνευματισμού, και new age μεταφυσικών προλήψεων («φρικολωνακιωτισμού» θα μπορούσαμε να πούμε στα καθ' ημάς) στην εποχή, υποτίθεται, της τεχνολογίας.

Ένας από τους πιο διάσημους διώκτες του self help φαινομένου είναι ο Frank Furedi, καθηγητής κοινωνιολογίας στο Πανεπιστήμιο του Κεντ (οι τίτλοι των βιβλίων του είναι ενδεικτικοί: Πολιτική του φόβου - Πού πήγαν όλοι οι διανοούμενοι; - Γονείς σε παράνοια), ο οποίος είχε γράψει πριν δύο χρόνια σ' ένα άρθρο του στο περιοδικό «Spectator» για τους «επαγγελματίες παρένθετους γονείς ενηλίκων» που μας μεταμορφώνουν σε κλαψιάρικα κι ανήμπορα βρέφη, αλλά και για το πώς ο προσδιορισμός «εναλλακτικό» -εναλλακτική ιατρική, εναλλακτική διατροφή κ.λπ.- έχει γίνει συνώνυμο του «φύκια για μεταξωτές κορδέλες»:

«... Τουλάχιστον το μήνυμα των γκουρού αυτοβοήθειας στις δεκαετίες του '80 και του '90 προέτασσε το σλόγκαν "να είσαι ο εαυτός σου". Έστω και επιφανειακά, αυτοί τουλάχιστον προωθούσαν την ατζέντα τους μέσω ενός αντιεξουσιαστικού (light) λεξιλογίου. Αντίθετα, η σύγχρονη αντίληψη της makeover κουλτούρας σού υπαγορεύει πάνω απ' όλα να μην είσαι με τίποτα ο εαυτός σου...».

Έτσι εξηγείται ίσως γιατί ακούω κατά καιρούς τόσους γνωστούς να αυτο-οικτίρονται που δεν είναι «κανονικοί άνθρωποι». Τι σημαίνει «κανονικός άνθρωπος» άλλωστε; Να αναζητάς βοήθεια και συμβουλές από τον κάθε ακουσμένο τρόμπα που σου υπόσχεται ζωή χαρισάμενη και καθημερινότητα άκρας υγείας; Δυστυχώς, πάντα υπάρχουν τρόποι εκμετάλλευσης της έμφυτης ανασφάλειάς μας, ειδικά στο κατώφλι της μέσης ηλικίας. Όλοι θέλουμε όχι μόνο να είμαστε αλλά (κυρίως) να φαινόμαστε καλά. Και πού και πού πέφτουμε πάνω σε κάποιο γνωστό που μας πλησιάζει εξεταστικά και αναφωνεί είτε «Καλά είσαι; Καλά φαίνεσαι!» (κι εσύ σκέφτεσαι «Αλήθεια; Αισθάνομαι χάλια»), είτε «Δεν φαίνεσαι καλά! Τι συμβαίνει;» (κι εσύ σκέφτεσαι «Αλήθεια; Έναν καθρέφτη ρε παιδιά... Πρησμένος φαίνομαι; Καλά λένε ότι γερνά κανείς απότομα»). Τι από τα δύο είναι χειρότερο δεν ξέρω. Τα φαινόμενα απατούν -ειδικά από μια ηλικία και μετά- αυτό είναι το μόνο σίγουρο.

Shortcut
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Αναζητώντας το μυστικό του Γιάννη Πετρίδη

Δ. Πολιτάκης / Αναζητώντας το μυστικό του Γιάννη Πετρίδη

Στις 29 Μαρτίου συμπληρώθηκαν σαράντα έξι χρόνια από την πρώτη εκπομπή του ανθρώπου που μας έμαθε να ακούμε μουσική, όμως, παρά την οικειότητα, το κύρος και τη γνώση που εκπέμπει ακόμα η φωνή του από τα ερτζιανά, ο ίδιος παραμένει σε μεγάλο βαθμό ένα μυστήριο.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
200 χρόνια «κρυφό σχολειό»

Δ. Πολιτάκης / 200 χρόνια «κρυφό σχολειό»

Πέρα από τις εθιμοτυπικές τελετουργίες της αρμόδιας επιτροπής, ο εορτασμός των 200 χρόνων από το ’21 θα μπορούσε να γίνει αφορμή για μια βαθύτερη αντίληψη των συναρπαστικών γεγονότων εκείνης της εποχής από αυτή που μας χάρισε το σχολείο.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Αποχαιρετισμός στην κυρία Μιράντα

Δημήτρης Πολιτάκης / Αποχαιρετισμός στην κυρία Μιράντα

Πηγαίνοντας μετά από καιρό σε σπίτι φίλων, είδα στην εξώπορτα το αγγελτήριο θανάτου της ηθοποιού Μιράντας Κουνελάκη που έμενε στην ίδια πολυκατοικία και για χρόνια «επέβλεπε» στοργικά και διακριτικά τις νεανικές μας τρέλες.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
H περίπτωση του Άκη Πάνου, που ακόμα μας στοιχειώνει

Δημήτρης Πολιτάκης / H περίπτωση του Άκη Πάνου, που ακόμα μας στοιχειώνει

Ούτε το έργο ενός δημιουργού μπορεί εύκολα να διαγραφεί ούτε όμως και η σύνδεσή του με τις όποιες αποτρόπαιες πράξεις. Μένει εκεί, σαν ανεξίτηλη κηλίδα που διαβρώνει και συρρικνώνει το σέβας, το δέος, την εκτίμηση, την απόλαυση. Αυτό είναι το τίμημα.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Βρίσκοντας καταφύγιο στη μοιρολατρία και στα εποχικά μαγαζιά

Δημήτρης Πολιτάκης / Βρίσκοντας καταφύγιο στη μοιρολατρία και στα εποχικά μαγαζιά

Έχει ανάγκη ο κόσμος να περιβληθεί στην απομόνωσή του από ένα γιορτινό σκηνικό, από μια λαμπερή ψευδαίσθηση, ξορκίζοντας μια χρονιά που έγινε η προσωποποίηση όλων των δεινών που έχουν πέσει στο κεφάλι μας, όχι μόνο της πανδημίας.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Η πανδημία και η λαχτάρα μας να «σώσουμε τα Χριστούγεννα»

Δημήτρης Πολιτάκης / Η πανδημία και η λαχτάρα μας να «σώσουμε τα Χριστούγεννα»

Ας είμαστε προετοιμασμένοι για σεμνές, ταπεινές, υπερβατικές γιορτές, όπως θα έπρεπε δηλαδή πάντα να είναι, αν πιστέψουμε όλες αυτές τις χριστουγεννιάτικες ταινίες που βλέπουμε μια ζωή.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Απόδραση από την Αθήνα

Δημήτρης Πολιτάκης / Απόδραση από την Αθήνα

Παίζει ξανά δυνατά ως σενάριο ή ως όραμα μέσα στην πανδημία η οριστική φυγή από τη μητρόπολη και η μετεγκατάσταση σε κάποια ιδανική γωνιά της επαρχίας με άμεση πρόσβαση σε φύση, βουνά, ακρογιαλιές, δειλινά.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ