Ο Μπετόβεν μέσα από τα μάτια των ρομαντικών για δύο πιάνα: ο Σαιν-Σανς παραλλάσσει και ο Λιστ μεταγράφει. Μια ιδιαίτερη βραδιά με έργα που σπάνια ακούγονται.

 

Οι Παραλλαγές έργο 35 του Σαιν-Σανς βασίζονται σε ένα θέμα του Μπετόβεν, από το ένθετο τρίο του Μενουέτου (3ο μέρος) της Σονάτας αρ. 18 σε μι ύφεση μείζονα, έργο 31, αρ. 3 (1802), με μια αναφορά, στην αρχή, στη σονάτα «Η Καταιγίδα» από το ίδιο έργο (αρ. 17 σε ρε ελάσσονα, έργο 31, αρ. 2) (1801-2). Οι δέκα παραλλαγές του γάλλου συνθέτη γράφτηκαν το 1874, εβδομήντα δύο χρόνια μετά από τις σονάτες του Μπετόβεν.

 

Σύμπτωση: και το έργο 35 του Μπετόβεν ήταν μια σειρά παραλλαγές για πιάνο, βασισμένες σε ένα θέμα που χρησιμοποίησε αργότερα και για τις παραλλαγές στο φινάλε της Ηρωικής συμφωνίας του. Και η σειρά του Λιστ, για τη μεταγραφή της μεγαλειώδους Ενάτης συμφωνίας του πατριάρχη της συμφωνικής μουσικής: το 1850, είκοσι έξι χρόνια αφότου ο Μπετόβεν ολοκλήρωσε το αριστούργημά του, ο Λιστ, που ήδη μετέγραφε όλες τις συμφωνίες του Μπετόβεν για σόλο πιάνο, μετέγραψε την Ενάτη, για δύο πιάνα.