Εντάξει, μας έχει συνηθίσει στις μεγάλες αλλαγές, αλλά αυτή τη φορά ο Άρης Μπινιάρης μοιάζει να μας κάνει πλάκα. Μετά τον θρίαμβο των τελευταίων ετών με τους πειραγμένους κι ηλεκτρισμένους Πέρσες και τις Βάκχες του, επανέρχεται με ένα έργο που οι περισσότεροι γνωρίζουν από τη σπαρταριστή κινηματογραφική παραγωγή της Φίνος Φιλμ.

 

Αποδεχόμενος την πρόταση του καλλιτεχνικού διευθυντή του Εθνικού Θεάτρου, Στάθη Λιβαθινού, ο Μπινιάρης σκηνοθετεί το «Ξύπνα Βασίλη» του Δημήτρη Ψαθά και μεταφέρει στη σκηνή τη νεύρωση στη γλυκόπικρη ιστορία του έντιμου, δειλού και συντηρητικούλη Βασίλη που εργάζεται σε εκδοτικό οίκο αλλά αγοράζει λαχεία μπας και δραπετεύσει από το μικροαστικό σύμπαν του.


Κείμενο γεμάτο στερεότυπα (περί δεξιών κι αριστερών) και συμπεράσματα για τους κοινωνικούς μετασχηματισμούς της δεκαετίας του '60 στην Ελλάδα, το «Ξύπνα Βασίλη» σε διασκευή Θεοδώρας Καπράλου κάνει πρεμιέρα στη Σκηνή Νίκος Κούρκουλος στις 18 Οκτωβρίου, με πρωταγωνιστές τον ίδιο και τους Γιώργο Γάλλο, Ηρώ Μπέζου, Ελενα Τοπαλίδου, Ελισσάβετ Κωνσταντινίδου, Κωνσταντίνο Σεβδαλή, Δώρα Ξαγοράρη και τρεις μουσικούς επί σκηνής (Φώτης Σιώτας, Μιχάλης Καπηλίδης, Παντελής Κώστας). Τα σκηνικά-κοστούμια επιμελήθηκε ο Πάρις Μέξης, τη μουσική ο Φώτης Σιώτας, τους φωτισμούς η Στέλλα Κάλτσου.

 

Ηθοποιός, σκηνοθέτης, συγγραφέας, ο τολμηρός Αρης Μπινιάρης ξέρει από άλματα καθώς ξεκίνησε τη θεατρική του δραστηριότητα κάνοντας θέατρο δρόμου.

 

Ηθοποιός, σκηνοθέτης, συγγραφέας, ο τολμηρός Αρης Μπινιάρης ξέρει από άλματα καθώς ξεκίνησε τη θεατρική του δραστηριότητα κάνοντας θέατρο δρόμου. Έπειτα παρουσίασε την δική του «Αντιγόνη» στη σκηνή του Bios, υπέγραψε το «Θείο Τραγί» και το «'21», πειραματίστηκε με δύο αρχαία κείμενα («Βάκχες» του Ευριπίδη και «Πέρσες» του Αισχύλου) δημιουργώντας ατελείωτες αντιπαραθέσεις και τώρα στρέφεται σε μια κωμωδία του Ψαθά.

 

«Ο πιο μεγάλος κίνδυνος είναι να χαρακτηριστεί η κωμωδία τούτη πολιτική, γραμμένη με ορισμένο στόχο για να εξυπηρετήσει ας πούμε, ή να επικρίνει κάποια ιδεολογία. Δεν έχει κανένα τέτοιο σκοπό η κωμωδία. Ο συγγραφέας θέλησε να πάει πέρα απ' τις ιδεολογίες, να ψάξει πίσω απ' αυτές, τους ίδιους τους ανθρώπους, να γράψει μια κωμωδία της ζωής, ανθρώπινη, με όλο το δραματικό υπόστρωμά της», έγραφε ο Δημήτρης Ψαθάς στο πρόγραμμα της πρώτης θεατρικής πρεμιέρας του έργου (πρωτοπαρουσιάστηκε στο θέατρο «Γκλόρια» το 1965 από τον θίασο του Ντίνου Ηλιόπουλου), τέσσερα χρόνια πριν από την κινηματογραφική του μεταφορά σε σκηνοθεσία Γιάννη Δαλιανίδη, με τον Γιώργο Κωνσταντίνου στον ομώνυμο ρόλο.

 

Η δημοφιλής κωμωδία, πάντως, δεν θα είναι η μόνη φετινή δουλειά του Άρη Μπινιάρη καθώς το Φεβρουάριο (18/2) τον περιμένουμε στο θέατρο Πορεία με ένα ακόμα κείμενο-έκπληξη. Το «Ύψωμα 731» (τη σύνθεση κειμένου επιμελήθηκε ο ίδιος μαζί με τη Θεοδώρα Καπράλου) θα είναι μια μουσικοθεατρική παράσταση για την αξία της ελευθερίας με αναφορές σε αληθινά γεγονότα.

 

Το 1941, στο Ύψωμα 731, ο ολιγάριθμος ελληνικός στρατός κατορθώνει μια συντριπτική νίκη επί του πολυάριθμου ιταλικού στρατού του Μουσολίνι, στην προσπάθεια του τελευταίου να καταλάβει την Ελλάδα.

 

Στην παράσταση, με όχημα την αφήγηση των γεγονότων (οι λίγοι Έλληνες οπλίτες αντιμετώπισαν μία ιταλική επίθεση μυθικών διαστάσεων), η μάχη ανάγεται στο υπαρξιακό και ψυχικό πεδίο των ανθρώπων, εκεί όπου νικάει ο παράδοξος τρόπος σκέψης. Αντλώντας υλικό και πληροφορίες από εφημερίδες και μαρτυρίες της εποχής, συνεντεύξεις και απομνημονεύματα ανθρώπων που συμμετείχαν στη μάχη, ο Μπινιάρης τα «μετουσιώνει» όλα σε μουσική, κίνηση και λόγο.

 

 

Οδηγός Θεάτρου