Επέστρεψε και φέτος το Ιβηροαμερικανικό Φεστιβάλ Θεατρικών Αναλογίων στο θέατρο Γκλόρια

Έλληνες θεατρικοί συγγραφείς σκηνοθετούν ισπανόφωνους συναδέλφους τους σε ένα θεατρικό φεστιβάλ με ελεύθερη είσοδο

LIFOTEAM 13.2.2018 | 19:49

Το 2018, το Ιβηροαμερικανικό Φεστιβάλ Θεατρικών Αναλογίων συμπληρώνει επτά χρόνια και φέτος θα έχει μία ιδιομορφία: τη σκηνοθεσία των έργων, που θα παρουσιάζονται διαδοχικά κάθε Τρίτη του Φεβρουαρίου, στις 6 μ.μ., έχουν αναλάβει Έλληνες θεατρικοί συγγραφείς που επί πλέον υπογράφουν και τη σκηνοθεσία. Οι ηθοποιοί είναι, όπως πάντα, Έλληνες.


Φέτος παρουσιάζονται τέσσερα έργα: Βεντακεμάδα του Πάκο Μπεθέρα (σ.σ. παρουσιάστηκε στις 6/2), Fascination της Ελένα Τορνέρο, Κόντρα στην Ελευθερία του Εστέβα Σολέρ και Τα μάτια του Πάμπλο Μεσίες.

 

Μάλιστα, ο Ισπανός Εστέβα Σολέρ και ο Αργεντινός Πάμπλο Μεσίες θα παραστούν στα θεατρικά αναλόγια των έργων τους και στη συνέχεια θα συζητήσουν με το κοινό.

 

Πρόγραμμα

 

Επέστρεψε και φέτος το Ιβηροαμερικανικό Φεστιβάλ Θεατρικών Αναλογίων στο θέατρο Γκλόρια
Φωτο: David Ruano

 

Τρίτη, 13.02.2018, ώρα έναρξης: 18.00

 

Fascination της Ελένα Τορνέρο
Μετάφραση: Μαρία Χατζηεμμανουήλ
Σκηνοθεσία: Πένυ Φυλακτάκη
Διαβάζουν οι ηθοποιοί: Νίκος Παντελίδης, Δέσποινα Σαραφείδου, Εβελύν Ασουάντ, Ευθύμης Ξυπολητάς.
Μουσική επιμέλεια: Νατάσα Κυριακού.
Δουλεύουν όλη μέρα. Μια δουλειά αγχωτική, δεσμευτική, παραγνωρισμένη. Όμως τρία βράδια την εβδομάδα συναντιούνται εκεί και χορεύουν. Τσα τσα τσα. Ρούμπα. Βαλς. Μαθήματα χορού για όλους. Τα πληρώνει η εταιρεία. Πασοντόμπλε. Μπολερό. Σάλσα. Γιατί η εταιρεία τούς αγαπάει. Η εταιρεία είναι σαν μια μεγάλη οικογένεια. Και οι οικογένειες κάνουν τα πάντα για να παραμείνουν ενωμένες. Φόξτροτ. Τάνγκο. Τίποτα δεν μπορεί να διαταράξει την οικογενειακή αρμονία. Σουίνγκ. Τίποτα. Ένα, δύο, τρία. Μάμπο.

 

Λίγα λόγια για τον θεατρικό συγγραφέα


Η Ελένα Τορνέρο γεννήθηκε στο Φιγκέρας (Καταλονία) το 1973. Σπούδασε τουριστικά επαγγέλματα στο Πανεπιστήμιο της Τζιρόνα και σκηνοθεσία και δραματουργία στο Ινστιτούτο Θεάτρου της Βαρκελώνης. Στη θεατρική γραφή είχε δασκάλους μεταξύ άλλων τους Τόνι Καμπρέ, Κάρλες Μπάτλιε, Σέρτζι Μπελμπέλ, Έντζο Κόρμαν, Χοσέ Σαντσίς Σινιστέρα, Ραφαέλ Σπρέχελμπουρντ και Μαρκ Ρέιβενχιλ.


Έχει γράψει τα θεατρικά Το βαλς της καμηλοπάρδαλης (Βραβείο Joan Santamaria, 2002), Οι κυρίες  (2003), Βυθίζομαι στο νερό (Βραβείο Θεάτρου Νέων της Εταιρείας Ισπανών Θεατρικών Συγγραφέων, 2007) , Ικέτιδες  (Temporada Alta, 2008), Άντρες μετά μουσικής (2009) Απάτσι (Βραβείο 14ης Απριλίου, 2009), De-sideris (2010), You're pretty and I'm drunk (Teatre Lliure 2011), Mein Kapital (2012), Sota l'ombra d'un bell arbre (Πορτογαλία 2012), Ayer (Theatre Uncut, Λονδίνο 2012), Μη μιλάς με ξένους (Σπαράγματα μνήμης, 2013)  Búnker (Φεστιβάλ Grec 2013) και Love & fascism (Festival Θεάτρου Κωνσταντινούπολης 2014), Fascination  (Βραβείο Lope de Vega 2015) και Καλοκαίρι (2016).


Είναι επίσης μεταφράστρια και καθηγήτρια Θεωρίας του Θεάτρου, ενώ συμμετείχε ως ηθοποιός στο Kabarett-Protokoll και ως δραματουργός στο λιμπρέτο της όπερας DisPlace (Musiktheatertage, Βιέννη 2015).


Επέστρεψε και φέτος το Ιβηροαμερικανικό Φεστιβάλ Θεατρικών Αναλογίων στο θέατρο Γκλόρια

 

Τρίτη, 20.02.2018, ώρα έναρξης: 18.00

 

Κόντρα στην ελευθερία του Εστέβα Σολέρ
Μετάφραση: Μαρία Χατζηεμμανουήλ
Σκηνοθεσία: Ανδρέας Φλουράκης
Διαβάζουν οι ηθοποιοί: Βίλυ Σωτηροπούλου, Τάσος Κορκός, Γεωργία Αγγουριδάκη, Χαρά Κονταξάκη, Άρης Ντελίας, Ελένη Κουρνέτα, Μίνα Λαμπροπούλου, Μελαχρινός Βελέντζας, Μαρία Κυριάκογλου, Χριστόφορος Κώνστας, Ειρήνη Αναγνωστοπούλου, Νίκος Ιωσήπου, Σοφία Παπούλια.


Ο Εστέβα Σολέρ αρχίζει με το έργο αυτό τη νέα του τριλογία με τίτλο Τριλογία της επανάστασης, που επίσης περιλαμβάνει τα έργα Κόντρα στην Ισότητα, Κόντρα στην Αδελφότητα και Κόντρα στην Ελευθερία (τις τρεις εμβληματικές αρχές της γαλλικής επανάστασης του 1789).


Στο Κόντρα στην Ελευθερία ο Σολέρ συνθέτει, ως συνήθως, επτά έργα σε μία πράξη, για να αντιμετωπίσει με τον δικό του ανατρεπτικό τρόπο θέματα όπως η προσφυγική κρίση, η κρίση στον γάμο, η διαστροφή της ανάγνωσης, η παιδοφιλία, η κοινωνική κρίση την οποία προκάλεσε η πρόσφατη επιδείνωση της οικονομοκής κατάστασης, η «ζωή» στο Φέισμπουκ και η συνήθης διαμαρτυρία των γυναικών «δεν έχω τι να βάλω».


Θυμίζουμε ότι η πρώτη τριλογία των Κόντρα (στην Πρόοδο, στον Έρωτα, στη Δημοκρατία), που αποτελούν την Τριλογία της Αγανάκτησης έχει μεταφραστεί ήδη σε 16 γλώσσες και διαγράφει επιτυχημένη πορεία παγκοσμίως.

 

Λίγα λόγια για τον θεατρικό συγγραφέα


Ο Εστέβα Σολέρ γεννήθηκε στη Μανρέσα (Καταλονία) το 1976. Το 2010 το Institució de les Lletres Catalanes και το Ινστιτούτο Ramón Llull κατέταξαν τον Εστέβα Σολέρ ανάμεσα στους γνωστότερους διεθνώς Καταλανούς συγγραφείς. Τα έργα του έχουν μεταφραστεί σε 17 γλώσσες και έχουν εκδοθεί ή/και ανέβει σε χώρες όπως η Γερμανία, οι ΗΠΑ, η Αγγλία, η Ελβετία, η Ελλάδα, η Ρουμανία, η Βραζιλία ή το Μεξικό, μεταξύ πολλών άλλων. Η θεατρική του δημιουργία συνοψίζεται στην Τριλογία της Αγανάκτησης (2007-2010) -Κόντρα στην Πρόοδο, Κόντρα στον Έρωτα και Κόντρα στη Δημοκρατία- και την Τριλογία της Επανάστασης (2017) -Κόντρα στην Ελευθερία, Κόντρα στην Ισότητα και Κόντρα στην Αδελφοσύνη.


Σπούδασε σκηνικές τέχνες στο Institut del Teatre και το Πανεπιστήμιο της Βαρκελώνης, είναι καθηγητής δραματουργίας στο Πανεπιστήμιο της Lleida και στη Sala Beckett, κέντρο δημιουργίας με το οποίο συνεργάζεται εδώ και πάνω από μια δεκαετία. Έχει επίσης εργαστεί ως δραματουργός με θιάσους διεθνούς εμβέλειας όπως La Fura dels Baus, ο θίασος του Pere Faura ή ο θίασος Insectotròpics.


Ως κινηματογραφιστής, έχει λάβει μέρος με τα έργα του στα επίσημα διαγωνιστικά τμήματα διεθνών φεστιβάλ της εμβέλειας του Clermont-Ferrand, του BFI London, της Μάλαγα, του Sitges και του Rooftop Films της Νέας Υόρκης, μεταξύ πολλών άλλων.

 

Επέστρεψε και φέτος το Ιβηροαμερικανικό Φεστιβάλ Θεατρικών Αναλογίων στο θέατρο Γκλόρια
Φωτο: Vanessa Rabade

 

Τρίτη, 27.02.2018, ώρα έναρξης: 18.00

Τα μάτια του Πάμπλο Μεσίες


Μετάφραση: Μαρία Χατζηεμμανουήλ


Σκηνοθεσία: Ελένη Γκασούκα


Διαβάζουν οι ηθoποιοί: Βασίλης Μαυρογεωργίου, Δήμητρα Ματσούκα, Σοφία Παπαφωτίου, Αγνή Χιώτη


Η Μαριανέλα, ή Νέλα, είναι ένα κορίτσι ερωτευμένο. Ο αγαπημένος της, Πάμπλο, είναι εκ γενετής τυφλός και γνωρίζει τον κόσμο που τον περιβάλλει χάρη στην υφή, τη μυρωδιά και τη γεύση όσων πραγμάτων μπορεί να αγγίξει. Η σύγκρουση στη σχέση του έρχεται όταν μια οφθαλμίατρος, η Τσαμπούκα, διαβεβαιώνει τον Πάμπλο ότι μπορεί να τον κάνει να δει. Η Νέλα θα αντιτεθεί, γιατί φοβάται ότι ο αγαπημένος της θα πάψει να την αγαπάει όταν ανακαλύωει την εξωτερική της εμφάνιση.


Το έργο, εμπνευσμένο από το μυθιστόρημα Μαριανέλα του Μπενίτο Πέρεθ Γκαλντός, προσεγγίζει πολλά θέματα. Αποτελεί έναν στοχασμό γύρω από το βλέμμα, τους διαφορετικούς τρόπους με τους οποίους μπορούμε να δούμε τους ανθρώπους και τις διαφορετικές πραγματικότητες που δημιουργεί αυτό. Το έργο όμως δομείται και γύρω από την ιδέα της αναζήτησης ενός χώρου για τον καθένα μέσα στον κόσμο, την ιδέα των εύθραυστων προσωπικών σχέσεων.

 

Λίγα λόγια για τον θεατρικό συγγραφέα


O Πάμπλο Μεσίες γεννήθηκε στην Αργεντινή (Μπουένος Άιρες, 1974). Είναι ηθοποιός, θεατρικός συγγραφέας και σκηνοθέτης.


Άρχισε να σπουδάζει υποκριτική στα δώδεκα, και από το 1987 δραστηριοποιείται ως ηθοποιός στον χώρο του θεάτρου, ενώ το 2007 εμφανίστηκε για πρώτη φορά και ως δραματουργός και σκηνοθέτης με το έργο Πριν.  Έχει εργαστεί ως ηθοποιός με σπουδαίους σκηνοθέτες της Λατινικής Αμερικής όπως ο Rubén Szuchmacher, ο Daniel Veronese κ.ά.


Το 2008 εγκαταστάθηκε στη Μαδρίτη όπου ζει μέχρι σήμερα. Σκηνοθετεί πάντα ο ίδιος τα έργα του (Muda-2010, Τα μάτια-2011, Las plantas-2012, Las palabras-2013,  Ningún aire  de ningún  sitio -2016, Todo el tiempo del mundo -2016 κ.ά.) αλλά και έργα άλλων συγγραφέων (Η σκοτεινή πέτρα-Α.Κονεχέρο-2015, Ματωμένος γάμος-Φ. Γκ.Λόρκα-2017 κλπ). Παραστάσεις του έχουν λάβει μέρος σε μεγάλα διεθνή φεστιβάλ της Ισπανίας (Temporada Alta της Χιρόνα, Διεθνές Φεστιβάλ Κλασικού Θεάτρου του Αλμάγκρο κ.ά.), και έχουν βραβευθεί με σημαντικά βραβεία (π.χ. Η σκοτεινή πέτρα που σκηνοθέτησε κέρδισε τα Βραβεία ΜΑΧ καλύτερης σκηνοθεσίας και καλύτερης παράστασης το 2015).


Τον Οκτώβριο του 2017 σκηνοθέτησε στο Θέατρο Valle Inclán (Νέα Σκηνή του Εθνικού Θεάτρου) της Μαδρίτης τον Ματωμένο γάμο του Φ. Γκ. Λόρκα. Τα μάτια είναι το πρώτο έργο του που μεταφράζεται στα ελληνικά (και γενικότερα σε ξένη γλώσσα).

 

Το 7ο Ιβηροαμερικανικό Φεστιβάλ Θεατρικών Αναλογίων διοργανώνεται από το Ινστιτούτο Θερβάντες, σε συνεργασία με το Solo Teatro, τις πρεσβείες της Αργεντινής και της Ισπανίας στην Αθήνα και το θέατρο Γκλόρια Μικρό.

 

Όλα τα έργα παρουσιάζονται στα ελληνικά. Η είσοδος είναι ελεύθερη.

 

Θέατρο Γκλόρια Μικρό, Ιπποκράτους 7, Αθήνα.

Οδηγός Θεάτρου