ΑΥΤΟΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ: «Ένας οργανισμός διαχείρισης πνευματικών δικαιωμάτων μουσικών έργων, τώρα, η απάντηση στη μεγάλη κρίση»

Η ΑΥΤΟΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ υποστηρίζει πως η μόνη βιώσιμη λύση είναι η λειτουργία ενός και μόνον Οργανισμού Συλλογικής Διαχείρισης, μη κερδοσκοπικού, ανεξάρτητου, χωρίς την εμπλοκή του κράτους, στην Ελλάδα.

LIFOTEAM 23.4.2020 | 14:42

ADVERTORIAL

Πολλά έχουν γίνει τα τελευταία 3-4 χρόνια στο χώρο των πνευματικών δικαιωμάτων μουσικών έργων στην Ελλάδα. Καταγγελίες για σκάνδαλα εκατομμυρίων ευρώ, αντεγκλήσεις μεταξύ γνωστών μουσικών, απόψεις που συγκρούονται στα social media, βαριές κουβέντες μεταξύ γνωστών, φίλων και παλαιών συνεργατών, προσπάθειες έντονης πολιτικοποίησης του θέματος και από τα κυβερνητικά κόμματα και από γνωστούς δημιουργούς, συνθέτουν ένα τοπίο άγνωστο και ακατανόητο για όλους όσοι δεν είναι γνώστες του θέματος και προσπαθούν να καταλάβουν τι συμβαίνει.

 

Για πάνω από 40 χρόνια στον χώρο κυριαρχούσε σχεδόν μονοπωλιακά η παντοδύναμη ΑΕΠΙ. Όσοι γνωρίζουν μιλούν για μία διαχρονική, σκανδαλώδη υπόθεση, μοναδική στο είδος της σε παγκόσμιο επίπεδο. Αυτά έως τον Μάιο του 2018 όταν και η ΑΕΠΙ κατέρρευσε υπό το βάρος σκανδάλων και εισαγγελικών διώξεων.

 

Μοναδική φωνή οργανωμένης αντίστασης στη μονοκρατορία και την αυθαιρεσία της ιδιωτικής ΑΕΠΙ, ήταν η ΑΥΤΟΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ, από το 2003 που ιδρύθηκε. Η ΑΥΤΟΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ αποτέλεσε από την ίδρυσή της τον πρώτο, μη κερδοσκοπικό οργανισμό Οργανισμό Συλλογικής Διαχείρισης (ΟΣΔ) πνευματικών δικαιωμάτων μουσικών έργων. Εκπροσωπεί σημαντικό μέρος Ελλήνων δημιουργών (περί τα 570 Μέλη), καθώς και την πλειοψηφία του διεθνούς μουσικού ρεπερτορίου (περί τους 70 ΟΣΔ σε ολόκληρο τον κόσμο), του οποίου γίνεται ευρύτατη χρήση στην Ελλάδα.

 

Μετά την οριστική ανάκληση της άδειας λειτουργίας της ΑΕΠΙ, η τότε κυβέρνηση επέλεξε να δημιουργήσει μία κρατική προσωρινή υπηρεσία έκτακτης διαχείρισης δικαιωμάτων (ΕΥΕΔ). Η ΕΥΕΔ συστήθηκε ως τμήμα μέσα στον Οργανισμό Πνευματικής Ιδιοκτησίας (ΟΠΙ), για να διαχειριστεί τα δικαιώματα των πρώην μελών της ΑΕΠΙ (περί τα 14.500 σύμφωνα με δηλώσεις της ΕΥΕΔ). Ο ΟΠΙ αποτελεί το φορέα που εποπτεύει όλους τους Οργανισμούς Συλλογικής Διαχείρισης και υπάγεται στο ΥΠΠΟΑ. Με τον τρόπο αυτόν, και έως τον Μάιο του 2020, ο ΟΠΙ είναι και εποπτεύων και επόπτης, ελέγχων και ελεγχόμενος και αυτό συνεχίζεται και με τη σημερινή κυβέρνηση, η οποία δείχνει να μην καταλαβαίνει το δύσκολο πεδίο των πνευματικών δικαιωμάτων και να αγνοεί τις διεθνείς πρακτικές.


Η Παγκόσμια Συνομοσπονδία Οργανισμών Συλλογικής Διαχείρισης Δημιουργών και Συνθετών (CISAC) αντιτάχθηκε σε αυτήν την αμφιλεγόμενη κυβερνητική επιλογή και αποφάσισε να υποστηρίξει την ΑΥΤΟΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ, ήδη υφιστάμενο μέλος της CISAC. Εν όψει της λήξης της λειτουργίας της ΕΥΕΔ τον Ιούνιο 2020, η Υπουργός Πολιτισμού έδωσε την άδεια λειτουργίας ΟΣΔ και σε έναν άλλο αστικό συνεταιρισμό, μη κερδοσκοπικό, την ΕΔΕΜ (ο οποίος σύμφωνα με ανακοινώσεις της Υπουργού έχει 269 μέλη -έναντι χιλιάδων μελών της ΕΥΕΔ- και 9.500€ συνεταιριστικό κεφάλαιο). Επιπλέον, εκκίνησε την δραστηριοποίησή της στην αγορά της συλλογικής διαχείρισης μουσικών πνευματικών δικαιωμάτων, μία ανώνυμη εταιρεία, ως Ανεξάρτητη Οντότητα Διαχείρισης (ΑΟΔ), με την επωνυμία IP HUB A.E.


Η ΑΥΤΟΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ έχει προσφύγει ενώπιον του ΣτΕ και για τις δύο, σε μία προσπάθεια να προστατεύσει τον πολύπαθο χώρο των πνευματικών δικαιωμάτων μουσικών έργων και τους δημιουργούς τους. Να προσθέσουμε ότι η ΑΥΤΟΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ είναι ο μοναδικός ΟΣΔ στην Ελλάδα που είναι μέλος των κορυφαίων παγκόσμιων και ευρωπαϊκών ενώσεων (CISAC, BIEM, GESAC), όπως και ο μοναδικός ΟΣΔ στην Ελλάδα που έχει πρόσβαση στα διεθνή εργαλεία τεκμηρίωσης και διανομής, στις βάσεις δεδομένων μουσικών έργων και στα μηχανογραφικά συστήματα της Παγκόσμιας Συνομοσπονδίας Οργανισμών Δημιουργών και Συνθετών (CISAC).

 

Όλοι εμείς, οι χρήστες, που ακούμε μουσική από ραδιόφωνα, τηλεοράσεις, σε μαγαζιά, σε ξενοδοχεία, σε μπαρ κτλ. τι πρέπει να γνωρίζουμε; Όλοι αυτοί οι δεκάδες χιλιάδες επαγγελματίες, επιχειρηματίες, οι ενώσεις τους, τι πρέπει να κάνουν; Σε ποιον πρέπει να πληρώσουν, από ποιον να πάρουν άδεια; Πού πρέπει να απευθυνθούν; Ποιος τους ενημερώνει επίσημα;

 

Η ΑΥΤΟΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ έχει άποψη και την υποστηρίζει τώρα και προσπαθεί εδώ και 17 ολόκληρα χρόνια να την κάνει πράξη. Σύμφωνα με αυτήν, η μόνη βιώσιμη λύση είναι η λειτουργία ενός και μόνον Οργανισμού Συλλογικής Διαχείρισης, μη κερδοσκοπικού, ανεξάρτητου, χωρίς την εμπλοκή του κράτους, στην Ελλάδα. Γι' αυτό, έχει ήδη απευθύνει πρόσκληση σε όλους τους εμπλεκόμενους φορείς (σωματεία, δημιουργούς, ΥΠΠΟ) προκειμένου να βρεθεί από κοινού λύση.

 

Η ΑΥΤΟΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ υποστηρίζει πως η δημιουργία πολλαπλών Οργανισμών Συλλογικής Διαχείρισης (ΟΣΔ) έχει καταστροφικές συνέπειες, γιατί:

  • ενισχύει τον κατακερματισμό της αγοράς
  • συρρικνώνει τα έσοδα των δημιουργών
  • δυσχεραίνει την υπογραφή συμβάσεων
  • προκαλεί σύγχυση
  • επιβάλει υπέρογκα ποσά αμοιβών στους χρήστες μουσικής, και τελικά
  • εκθέτει τη χώρα μας διεθνώς

Τώρα, που η Ελλάδα, με μια μικρή ανάσα σχεδόν δύο ετών χωρίς μνημόνια, ξαναμπαίνει σε ένα τούνελ οικονομικής ανασφάλειας και συρρίκνωσης, λόγω της πανδημίας του Covid-19 και των πολλαπλών επιπτώσεων των έκτακτων μέτρων για την καταπολέμησή του, είναι η ώρα για γενναίες πρωτοβουλίες και δίκαιες ρυθμίσεις από την πλευρά της πολιτείας. Οι καλλιτέχνες δημιουργοί απειλούνται με ανεργία και φτώχεια, οι επαγγελματίες και οι επιχειρήσεις με λουκέτο και αφανισμό, ο τουρισμός καταρρέει.


Τώρα είναι η ώρα για γενναίες αποφάσεις από όλους: σωματεία, δημιουργούς, οργανισμούς, φορείς, πολιτεία.

 

Η ΑΥΤΟΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ ζητά τα αυτονόητα, αφενός, να τηρηθούν ανοικτές και διαφανείς διαδικασίες και να απέχει το Υπουργείο Πολιτισμού από κάθε πράξη ευνοϊκής ή παράνομης μεταχείρισης που θα συνιστά μεταφορά στην ΕΔΕΜ δικαιωμάτων, πόρων, ταμειακών διαθεσίμων της ΕΥΕΔ, κρατικών επιχορηγήσεων και οποιονδήποτε άλλων ειδικών προνομίων. Αφετέρου, δε, ζητά να γίνει δημόσια διαγωνιστική διαδικασία με πλήρη διαφάνεια για το δικαίωμα στην πρόσβαση στα αρχεία της πρώην ΑΕΠΙ, καθώς, επίσης, στους πόρους της υπό κατάργηση ΕΥΕΔ με καταβολές υπέρ του Δημοσίου, το οποίο την έχει άλλωστε χρηματοδοτήσει.


Ζητά, τέλος, διάλογο, διάλογο θεσμικό, οργανωμένο, με ατζέντα και δεσμεύσεις από όλες τις πλευρές.


Μαζί της σε αυτό, η Παγκόσμια Συνομοσπονδία Οργανισμών Δημιουργών και Συνθετών CISAC και ο Ευρωπαϊκός Συνασπισμός Οργανισμών GESAC, καθώς και τα Παγκόσμια και Ευρωπαϊκά Σωματεία Δημιουργών CIAM και ECSA (τα οποία εκπροσωπούν πάνω από 500.000 δημιουργούς). Όλοι τάσσονται υπέρ των θέσεων της ΑΥΤΟΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗΣ, και υποστηρίζουν με δημόσιες ανακοινώσεις και επιστολές τους, τη λύση ενός ενιαίου φορέα, με τη σύμπραξη όλων των εμπλεκομένων μερών στην Ελλάδα.

 

Θα τους ακούσει κανείς;

 



 

 
Οδηγός Μουσικής