Τι κοινό μπορεί να έχουν «Ο βιολιστής στη στέγη», «Τα σαγόνια του καρχαρία», «Ο Πόλεμος των Άστρων» και ο «Χάρι Πότερ»; Μα, το χαρακτηριστικό μουσικό ιδίωμα του Τζον Γουίλιαμς, του δημιουργού που όχι τυχαία έχει υπογράψει κάποια από τα διασημότερα soundtracks, έχοντας αποσπάσει αναρίθμητα πρωτοκλασάτα βραβεία: Grammy, Emmy, Bafta, Χρυσές Σφαίρες και –πώς θα μπορούσε να του έχει ξεφύγει;– Όσκαρ.

 

Στη συναυλία «Αφιέρωμα στον Στίβεν Σπίλμπεργκ», που πραγματοποιείται στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου, η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών φέρνει στο Ηρώδειο τις υπέροχες μουσικές του, αλλά και κάτι από τη μαγεία του σινεμά. Έτσι, παράλληλα με τη ζωντανή ερμηνεία αγαπημένων μελωδιών, θα προβάλλονται αποσπάσματα και φωτογραφικό υλικό ταινιών του περίφημου Αμερικανού παραμυθά, του γητευτή του μεγάλου κοινού. Με αφορμή την πολυαναμενόμενη αυτή συναυλία, παρουσιάζουμε όσα δεν ξέρετε για τον, μόνιμο συνοδοιπόρο του Σπίλμπεργκ, Τζον Γουίλιαμς, χωρίς τις νότες του οποίου (μπορεί) τίποτα να μην ήταν ίδιο:

 

1.

Ποιος δεν θυμάται τον τραγουδιστή των Toto, οι οποίοι τραγουδούν το περίφημο "Africa"; Πρόκειται για τον γιο του Τζον Γουίλιαμς, Τζόζεφ, ο οποίος φαίνεται ότι κληρονόμησε το γονίδιο αφού ακόμα και ο παππούς του –πατέρας του Τζον, Τζόνι– έπαιζε κρουστά στην τζαζ μπάντα Raymond Scott Quintet, ενώ αργότερα δούλεψε και για τη γνωστή εταιρεία παραγωγής Twentieth Century Fox. Αλλά και οι δύο αδελφοί του Τζον Γουίλιαμς, Ντόναλντ και Τζέρι, ακολούθησαν τον δρόμο της μουσικής, παίζοντας επίσης κρουστά.

 

2.

Στο Πανεπιστήμιο της Καλιφόρνια, ο Γουίλιαμς βρέθηκε στην τάξη του συνθέτη Mario Castelnuovo-Tedesco, ο οποίος δίδασκε επίσης τον Χένρι Μαντσίνι (δημιουργό, μεταξύ άλλων, των κλασικών soundtrack «Ροζ Πάνθηρας» και «Πρόγευμα στο Τίφανις»). Λιγότεροι είναι αυτοί που γνωρίζουν ότι οι δυο συμμαθητές Γουίλιαμς και Μαντσίνι συνεργάστηκαν τελικά για το θέμα της γνωστής τηλεοπτικής σειράς "Peter Gunn".

 

3.

Ο Γουίλιαμς συνέθεσε τη μουσική των περισσότερων ταινιών του Στίβεν Σπίλμπεργκ, ανάμεσά τους «Τα σαγόνια του καρχαρία», ο «Ε.Τ.» αλλά και οι «Στενές επαφές τρίτου τύπου». Εξαίρεση; Οι ταινίες «Το πορφυρό χρώμα» σε μουσική του Κουίνσι Τζόουνς, «Η γέφυρα των κατασκόπων (ζητήματα υγείας δεν επέτρεψαν στον Γουίλιαμς να συμμετάσχει αλλά πρότεινε ως αντικαταστάτη του τον Τόμας Νιούμαν) και το "Ready Player One" όπου ο Γουίλιαμς αντικαταστάθηκε τελευταία στιγμή από τον Άλαν Σιλβέστρι γιατί προτίμησε να αναλάβει τη μουσική του «The Post: Απαγορευμένα Μυστικά».

 

4.

Το χαρακτηριστικό μουσικό θέμα από «Τα σαγόνια του καρχαρία» ερμηνεύεται σε τούμπα, γεγονός που προξένησε απορία στον μουσικό που το ερμήνευσε, καθώς θεωρούσε ότι ον ήχος του γαλλικού κόρνου θα ήταν πιο ταιριαστός. Όμως, ο Γουίλιαμς υπεραμύνθηκε της επιλογής του λέγοντας ότι ήθελε να δώσει έναν πιο απειλητικό τόνο. Όταν ο Σπίλμπεργκ έμαθε την ιδέα αντικατάστασης του κόρνου από την τούμπα και τον λόγο που οδήγησε τον Γουίλιαμς σ' αυτή την απόφαση, λέγεται ότι γέλασε θεωρώντας το ένα αστείο. Φευ... αφού στο τέλος η άποψη του Γουίλιαμς επικράτησε.

 

5.

Ο Γουίλιαμς έχει τις περισσότερες υποψηφιότητες για Όσκαρ (51) σε σύγκριση με κάθε άλλον εν ζωή καλλιτέχνη. Ο μόνος που τον ξεπερνά είναι ο Γουόλτ Ντίσνεϊ, ο οποίος κατά τη διάρκεια της ζωής του είχε 59 υποψηφιότητες για Όσκαρ. Επίσης, έχει υπάρξει υποψήφιος για 6 Emmys, 25 Χρυσές Σφαίρες, 69 Grammys και 16 Baftas. Η πρώτη του υποψηφιότητα για Όσκαρ ήρθε το 1967 για τη μουσική του "Valley of the Dolls" και η πρώτη του νίκη τέσσερα μόλις χρόνια αργότερα, το 1971, για τον «Βιολιστή στη Στέγη».

 

 

 

6.

Η πορεία του, δεν ήταν βέβαια συνδεδεμένη πάντα με επιτυχίες. Το 1981, συνέθεσε ένα κομμάτι για την ταινία "Heartbeeps" του Allan Arkush με πρωταγωνιστή τον Andy Kaufman. Η ταινία, η οποία επικεντρώνεται σε δύο ρομπότ που ερωτεύονται και προσπαθούν να ξεκινήσουν μια οικογένεια μαζί, ήταν –εμπορικά και καλλιτεχνικά- αποτυχία αλλά η μουσική του Γουίλιαμς έχει έντονο το στοιχείο του πειραματισμού συνδυάζοντας μία συμφωνική ορχήστρα με ηλεκτρονικούς ήχους. Συμπέρασμα; Ήταν ο μόνος που μάλλον σώθηκε από το ναυάγιο.

 

7.

Όταν δούλευε στις «Στενές επαφές τρίτου τύπου», ο Γουίλιαμς συνέθεσε πάνω από 300 εκδοχές του μοτίβου επικοινωνίας των πέντε νοτών –το οποίο οι επιστήμονες υποτίθεται χρησιμοποιούν για να επικοινωνήσουν με το διαστημόπλοιο– πριν ο Σπίλμπεργκ επιλέξει μία, η οποία στη συνέχεια ενσωματώθηκε στο εμβληματικό πλέον μουσικό θέμα.

 

8.

Κατέχει το ρεκόρ του πιο ευπώλητου άλμπουμ με ορχηστρική μουσική - soundtrack όλων των εποχών για το Star Wars το 1977. Ακόμη 6 κομμάτια του έχουν γίνει χρυσά, έχοντας πουλήσει περισσότερα από 500.000 αντίτυπα έκαστο. Παρεμπιπτόντως, ο αγαπημένος χαρακτήρας του από το Star Wars είναι ο Yoda.

 

9.

Εκτός από την κινηματογραφική του καριέρα, συνέθεσε επίσης κονσέρτα για τους Ολυμπιακούς Αγώνες του 1984, του 1988, του 1996 και του 2002, ενώ είχε προγραμματιστεί να παρουσιάσει μία μεταγραφή του εθνικού ύμνου για την ετήσια εορταστική εκδήλωση της 4ης Ιουλίου.

 

10.

Σε συνέντευξή του το 2002 στην εφημερίδα "The Guardian", επέλεξε ως αγαπημένες ταινίες του Στίβεν Σπίλμπεργκ τις «Στενές επαφές τρίτου τύπου» και τη «Λίστα του Σίντλερ».

 

 

 

Info

Κρατική Ορχήστρα Αθηνών - Adrian Prabava

Αφιέρωμα στον Στίβεν Σπίλμπεργκ

Σε συνεργασία με το European Film Philharmonic Institute

Δευτέρα 24 Ιουνίου, 21:00

Ηρώδειο