Στην πρεμιέρα της «Τραβιάτας» που αποθεώθηκε στο Ηρώδειο
Φωτο: Ανδρέας Σιμόπουλος
Ιούλ30
 

Στην πρεμιέρα της «Τραβιάτας» που αποθεώθηκε στο Ηρώδειο

Η εντυπωσιακή παραγωγή της Εθνικής Λυρικής Σκηνής, σε σκηνοθεσία Κωνσταντίνου Ρήγου, τα είχε όλα και η ανταπόκριση θύμισε τις παλιές καλές εποχές για την όπερα

Η πρεμιέρα της «Τραβιάτας» στο Ηρώδειο (το οπερατικό ντεμπούτο του Κωνσταντίνου Ρήγου και η δεύτερη παραγωγή της Εθνικής Λυρικής Σκηνής στο Φεστιβάλ Αθηνών φέτος) τα είχε όλα: μια σπουδαία ερμηνεία της Λιζέτ Οροπέσα στον ομώνυμο ρόλο, έναν εξαιρετικό Δημήτρη Πλατανιά ως Τζόρτζιο Ζερμόν, έναν σταρ τενόρο στον ρόλο του Αλφρέντο, εντυπωσιακά κοστούμια και χορογραφίες, υπερβολή, δράμα, κλάμα και μία ορχήστρα –σε μουσική διεύθυνση Λουκά Καρυτινού– αρκετά υψηλού επιπέδου, όπως και όλη η παραγωγή που άξιζε και τον ενθουσιασμό του κόσμου και την αποθέωση στην αυλαία. Το Ηρώδειο ήταν ασφυκτικά γεμάτο, με πολλά celebrities στο κοινό, θυμίζοντας τις παλιές καλές εποχές στην όπερα που προσωπικά δεν έχω ξαναζήσει στην Ελλάδα.


Μπορεί η «Τραβιάτα» να είναι η πιο δημοφιλής και η πιο συγκινητική από όλες τις όπερες του Βέρντι, με στόρι πασίγνωστο και σπαρακτικό, με μερικές από τις πιο όμορφες άριες που έχουν γραφτεί ποτέ, αλλά αυτή η μαζική ανταπόκριση του κόσμου (και μάλιστα κοινού που δεν είναι της όπερας) είναι μεγάλο κατόρθωμα της διεύθυνσης της νέας Λυρικής Σκηνής. Το πιο ενθαρρυντικό απ' όλα ήταν η παρουσία μεγάλου αριθμού θεατών νεαρής ηλικίας, για όποιον λόγο και να είχαν έρθει.


Η «παραστρατημένη» Βιολέτα, νεαρή γυναίκα ελευθέριων ηθών, γνωστή στην υψηλή κοινωνία, γνωρίζει κατά τη διάρκεια μιας δεξίωσης στο Παρίσι του 1850 τον Αλφρέντο Ζερμόν, θαυμαστή της και γόνο ευγενούς οικογένειας, ο οποίος της εξομολογείται τον έρωτά του. Χτυπημένη ήδη από τη φυματίωση, αναρωτιέται αν αυτός ο νέος με τα αγνά αισθήματα θα μπορούσε να τη λυτρώσει από τον τρόπο ζωής της. Μετακομίζουν μαζί στη εξοχική της κατοικία στα περίχωρα του Παρισιού, αλλά η Βιολέτα ζορίζεται οικονομικά και πουλάει τα υπάρχοντά της για να συντηρηθούν. Όταν ο Αλφρέντο το μαθαίνει, αποφασίζει να επιστρέψει στο Παρίσι για να τακτοποιήσει τις υποθέσεις του.

 

Στην πρεμιέρα της «Τραβιάτας» που αποθεώθηκε στο Ηρώδειο
Η σταρ της βραδιάς ήταν σίγουρα η Λιζέτ Οροπέσα, εκθαμβωτική παρουσία, με καταπληκτικό βιμπράτο και λαμπερή κολορατούρα, μία ιδανική (και πραγματική) Βιολέτα. Φωτο: Ανδρέας Σιμόπουλος

 

Μόλις φεύγει, ο πατέρας Ζερμόν επισκέπτεται κρυφά τη Βιολέτα και της ζητάει να εγκαταλείψει τον Αλφρέντο. Υποστηρίζει ότι η σχέση του γιου του με μια «εταίρα» απειλεί το μέλλον της κόρης του, η οποία και ετοιμάζεται να παντρευτεί. Συντετριμμένη, η Βιολέτα πείθεται να θυσιάσει τον έρωτά της. Όταν ο επιστρέφει ο Αλφρέντο, τον αποχαιρετά προφασιζόμενη πως φεύγει για λίγο. Αργότερα με ένα γράμμα τον πληροφορεί ότι τον εγκαταλείπει. Ο Ζερμόν προσπαθεί να καθησυχάσει τον γιο του, ωστόσο εκείνος, μη γνωρίζοντας την αλήθεια, ορκίζεται εκδίκηση.

 

Κάποια στιγμή που είναι και οι δύο καλεσμένοι σε ένα φιλικό τους σπίτι, η Βιολέτα φτάνει συνοδευόμενη από από έναν παλαιότερο θαυμαστή της, το βαρόνο Ντουφόλ. Ο Αλφρέντο παίζει χαρτιά και κερδίζει μεγάλα ποσά. Ενώ οι καλεσμένοι έχουν αποσυρθεί για το δείπνο, ο Αλφρέντο και η Βιολέτα συνομιλούν μόνοι. Εκείνη φοβάται για τη ζωή του και τον παρακαλεί να φύγει. Για να τον πείσει, του λέει πως αγαπά τον βαρόνο. Ακούγοντας τα λόγια αυτά, οργισμένος, ο Αλφρέντο την προσβάλλει μπροστά στους καλεσμένους. Πετά με περιφρόνηση στα πόδια της τα χρήματα που κέρδισε στα χαρτιά, λέγοντας πως την αποπληρώνει για τις υπηρεσίες που του παρείχε στο παρελθόν. Ο πατέρας του τον μαλώνει για την ανάρμοστη συμπεριφορά του, ενώ ο Ντουφόλ ρίχνει το γάντι στον νεαρό.


Λίγο καιρό μετά, η κατάσταση της υγείας της Βιολέτας έχει χειροτερέψει όταν λαμβάνει ένα γράμμα από τον πατέρα Ζερμόν που την ενημερώνει ότι ο γιος του κατέφυγε στο εξωτερικό, αφού τραυμάτισε τον βαρόνο κατά τη μονομαχία, αλλά θα επιστρέψει πολύ σύντομα στο πλευρό της, προκειμένου να ζητήσει συγγνώμη, καθώς γνωρίζει πλέον για την αυτοθυσία της. Όταν ο Αλφρέντο εμφανίζεται, της απομένουν μόνο λίγες ώρες ζωής. Οι δύο νέοι ξανασμίγουν πανευτυχείς και ονειρεύονται να φύγουν μαζί από το Παρίσι. Μόλις όμως η Βιολέτα σηκώνεται για να ντυθεί, καταρρέει. Ο γιατρός σπεύδει κοντά της, αλλά είναι πια πολύ αργά. Καταφτάνει επίσης ο Ζερμόν, εκλιπαρώντας τη για συγχώρεση. Η Βιολέτα δίνει στον Αλφρέντο ένα μενταγιόν με το αναμνηστικό της πορτρέτο, με την ευχή να παντρευτεί μια σύντροφο αντάξιά του. Ύστερα ξεψυχά στην αγκαλιά του αγαπημένου της. Πιο δράμα δεν γίνεται.

 

Στην πρεμιέρα της «Τραβιάτας» που αποθεώθηκε στο Ηρώδειο
Τα σκηνικά της δεύτερης πράξης κάπως αταίριαστα και πολύ Λας Βέγκας, με πράσινους νέον κάκτους να φωτίζουν αμήχανα τα μάρμαρα του Ηρωδείου. Φωτο: Ανδρέας Σιμόπουλος


Η σταρ της βραδιάς ήταν σίγουρα η Λιζέτ Οροπέσα, εκθαμβωτική παρουσία, με καταπληκτικό βιμπράτο και λαμπερή κολορατούρα, μία ιδανική (και πραγματική) Βιολέτα, που είχε –δικαίως– όλα τα μάτια και τα αυτιά στραμμένα πάνω της, με συνεχείς συναισθηματικές αλλαγές από την πρώτη πράξη (κορυφαία στιγμή της η άρια «Dite alla giovine...») μέχρι τη σπαρακτική ερμηνεία της τελευταίας πράξης που πεθαίνει δικαιωμένη, αλλά χτυπημένη από την αρρώστια.


Ο Πλατανιάς, παρόλο που ερμήνευσε έναν χαρακτήρα που είναι αντιπαθητικός, επειδή είναι αυτός που προξενεί όλα τα δεινά στη Βιολέτα, κατάφερε να διατηρήσει την ευγένειά του ακόμα και στη δεύτερη πράξη που της φέρνει τα μαύρα μαντάτα. Παρουσία στιβαρή, με υψηλή τεχνική και μεγάλη εμπειρία ερμήνευσε καταπληκτικά το «Di Provenza il mar, il suol» και ξεσήκωσε τον κόσμο.

 

Στην πρεμιέρα της «Τραβιάτας» που αποθεώθηκε στο Ηρώδειο
Ο Πλατανιάς, παρόλο που ερμήνευσε έναν χαρακτήρα που είναι αντιπαθητικός, επειδή είναι αυτός που προξενεί όλα τα δεινά στη Βιολέτα, κατάφερε να διατηρήσει την ευγένειά του ακόμα και στη δεύτερη πράξη που της φέρνει τα μαύρα μαντάτα. Φωτο: Χάρης Ακριβιάδης


Ο Σαϊμίρ Πίργκου ήταν ένας επαρκής Αλφρέντο μετά την πρώτη πράξη, που αδικήθηκε δίπλα στην Οροπέσα, αλλά περί ορέξεως... Η κυρία δίπλα μου που συνόδευε μεγαλοφώνως –και άκρως εκνευριστικά– τα κομμάτια από την αρχή μέχρι το τέλος της παράστασης φώναζε εκστασιασμένη «μπράβο!» κάθε φορά που εμφανιζόταν ο Πίργκου στην σκηνή.

 

 

Τα κοστούμια της Βιολέτας και της χορωδίας ήταν εξαιρετικά, τα κοστούμια των χορευτών μάλλον υπερβολικά, τα σκηνικά της πρώτης πράξης λιτά και καλόγουστα, με δύο κάμαρες να κυριαρχούν στην σκηνή, τα σκηνικά της δεύτερης πράξης κάπως αταίριαστα και πολύ Λας Βέγκας, με πράσινους νέον κάκτους να φωτίζουν αμήχανα τα μάρμαρα του Ηρωδείου.


Παρόλες τις υπερβολές, ήταν μία απολαυστική παράσταση.

 

Στην πρεμιέρα της «Τραβιάτας» που αποθεώθηκε στο Ηρώδειο
Το πιο ενθαρρυντικό απ' όλα ήταν η παρουσία μεγάλου αριθμού θεατών νεαρής ηλικίας, για όποιον λόγο και να είχαν έρθει. Φωτο: Χάρης Ακριβιάδης

 

Ιnfo

Τραβιάτα του Τζουζέπε Βέρντι

Εθνική Λυρική Σκηνή - Κωνσταντίνος Ρήγος - Λουκάς Καρυτινός

Δύο ακόμα παραστάσεις: 30 & 31/7, στις 21:00, Ωδείο Ηρώδου Αττικού

Με ελληνικούς και αγγλικούς υπέρτιτλους

 
 
 
 
I WAS THERE
I WAS THERE