Μαζί με την αξεπέραστη Συνομιλία του Κόπολα και την Υπόθεση Πάραλαξ του Πάκουλα, οι Τρεις Μέρες του Κόνδορα (και αυτή σε σενάριο του Λορέντσο Σέμπλε) του Σίντνεϊ Πόλακ αποτελούν την αγία τριάδα των κατασκοπικών θρίλερ γύρω από την καυτή περίοδο του Watergate, καταφέρνοντας να απεικονίσουν τη σκοτεινή ψυχή μιας κοινωνίας σε πολιτική τρικυμία.

 

Ο Πόλακ, μαζί με τον καλλιτεχνικό του συμπαραστάτη, Ρόμπερτ Ρένφορντ (αλλά και τον Ντέϊβ Γκρούζιν στη μουσική επένδυση), υπονομεύουν το κύρος της CIA όταν ο γραμματειακός υπάλληλος Τζο Τέρνερ επιστρέφει στο γραφείο του μετά από ένα διάλειμμα για γεύμα, βρίσκει όλους τους συναδέλφους του δολοφονημένους, κάνει μερικά αντανακλαστικά τηλεφωνήματα για να καταγγείλει το τραγικά συμβάν και να διερευνήσει τη θέση του στην έκτακτη κρίση, βρίσκει καταφύγιο στο σπίτι μιας καλοβαλμένης περαστικής που κάνει τα τελευταία της ψώνια πριν φύγει για τις χριστουγεννιάτικες διακοπές της στο Βερμόντ (Ντάναγουεϊ) και γρήγορα ανακαλύπτει πως δεν μπορεί να εμπιστευτεί κανέναν μέσα σε μια χαώδη υπηρεσία.

 

Αντί για ένα μονοδιάστατο ανθρώπινο «όργανο», εκπαιδευμένο σε κλοπή πληροφοριών και εκτελεστικές ικανότητες που δεν προϋποθέτουν βούληση, ο συγγραφέας του best seller Έξι Μέρες του Κόνδορα, Τζέιμς Γκρέιντι, προτείνει έναν σκεπτόμενο ήρωα.

 

Εκτός από τα πολλαπλά στρώματα κατασκοπείας και παράνοιας, που ενισχύονται με εξαιρετικές σεκάνς παρακολούθησης και αναμονής (οι σκηνές δράσης δεν ήταν το φόρτε το Αμερικανού σκηνοθέτη, που αργότερα βελτίωσε τους ρυθμούς του στο Firm) το ενδιαφέρον εστιάζεται στον χαρακτήρα του Τέρνερ, ο οποίος αξιοποιεί την περιέργεια, το διάβασμα και τη φιλομάθεια του: ως ερευνητικός υπάλληλος, αναρωτιέται συνεχώς τι μπορεί να έχει κάνει για να προξενήσει τέτοιο δολοφονικό χτύπημα, και οι εγκυκλοπαιδικές του γνώσεις αποδεικνύονται χρήσιμες και δραματουργικά πρακτικές στην πλοκή και το πνεύμα του φιλμ.

 

Δεν είναι Τζακ Ράιαν, πόσο μάλλον ένας Τζέισον Μπορν - ένας ειδικός πράκτορας είναι που δεν μπορεί να πει σε κανέναν με τι ακριβώς ασχολείται, αλλά στο φινάλε, διαβάζει βιβλία, κόμικ και πάσης φύσεως αναγνώσματα, για να εντοπίσει μοτίβα και ενδιαφέρουσες ακολουθίες.

 

Από αυτό το concept, προκύπτει μια συναρπαστική, στο μέτρο της βραδυφλεγούς αγωνίας, εξέλιξη που δεν θυμίζει καθόλου τη μηχανική πλοκή και το άμυαλο ξεπάστρεμα που παρατηρείται συχνότατα στο είδος. Αντί για ένα μονοδιάστατο ανθρώπινο «όργανο», εκπαιδευμένο σε κλοπή πληροφοριών και εκτελεστικές ικανότητες που δεν προϋποθέτουν βούληση, ο συγγραφέας του best seller Έξι Μέρες του Κόνδορα, Τζέιμς Γκρέιντι, προτείνει έναν σκεπτόμενο ήρωα, τόσο σύγχρονο, που δεν αποτελεί έκπληξη η πολύ πρόσφατη μεταφορά του ίδιου μυθιστορήματος σε σειρά, το Condor με τον Μαξ Άϊρονς, που ήδη διανύει τη δεύτερη σεζόν.

 

Παρτενέρ του Τέρνερ, η Φέι Ντανάγουεϊ, η οποία πολύ έξυπνα παραλλάσσει μια φωτογράφο που αγαπάει το ρίσκο και τη συγκίνηση, την ίδια στιγμή που φωτογραφίζεται από τον οπερατέρ Όουεν Ρόιζμαν ως κλασική σταρ της δεκαετίας του 30, σε κοστούμια της μόνιμης ενδυματολόγου της στα '70s, Θεώνης Βαχλιώτη Όλντριτς.