Εκεί που τα εκατομμύρια πιστών του Χάρι Πότερ αποχώρησαν σκυθρωποί από τις αίθουσες όταν ο νεαρός μάγος παρέδωσε οριστικά το μαγικό του ραβδί, και η Warner έβλεπε πως το πιο κερδοφόρο κεφάλαιο στην πλούσια ιστορία της, που της απέδωσε 10 δισεκατομμύρια δολάρια σε εισπράξεις, αναγκαστικά έφτασε στο τέλος του, η θαυματουργή δεξαμενή της Τζ. Κ. Ρόουλινγκ γέννησε μια καινούργια σειρά με συγγενές περιεχόμενο και αρκετές ομοιότητες: βασισμένα στο μόλις 128 σελίδων διήγημά της από το 2001, τα Φανταστικά ζώα και πού βρίσκονται θα επεκταθούν σε 5 συνολικά ταινίες, όπως έχει ήδη αναγγελθεί, με τη δίωρη εισαγωγή, προϋπολογισμού 180 εκατομμυρίων δολαρίων, να εντυπωσιάζει, κυρίως λόγω σκηνικών, εφέ και της κεντρικής ερμηνείας από τον Έντι Ρεντμέιν, αλλά και να εγείρει κάποιες αντιρρήσεις, υπό αίρεση, αν η συνέχεια αποδειχθεί πιο συναρπαστική.

 

Ο σκηνοθέτης Ντέιβιντ Γιέιτς, υπεύθυνος για τους 4 τελευταίους Χάρι Πότερ, δηλώνει με αυτοπεποίθηση το κεκτημένο ενός κινηματογραφικού σύμπαντος που έχει οικειοποιηθεί με άνεση, γνώση και επαγγελματισμό.

 

Ας πάρουμε τα πράγματα από την αρχή. Ο πρωταγωνιστής είναι ο Νιούτ Σκαμάντερ, ένας μαγικο-ζωολόγος, που ταξιδεύει από την Αγγλία στην Αμερική το 1926, μεταφέροντας σπάνια θηρία διαφόρων μεγεθών στην ταπεινή βαλίτσα του, επιθυμώντας να διασώσει περισσότερα είδη στη Νέα Υόρκη. Γρήγορα συναντά αντιστάσεις από τους ομολόγους του σε μια χώρα που προσπαθεί να βάλει σε τάξη τη διακίνηση σπάνιων ζώων με αυστηρούς κανόνες, αλλά και να διατηρήσει τις ισορροπίες ανάμεσα στους μάγους και στους θνητούς. Συντροφιά του, η απαξιωμένη χρυσούχος Τίνα Γκολντστάϊν, που προσπαθεί να κρατήσει τη συνθήκη μυστικότητας και να συλλάβει τον Νιουτ και τα άτακτα πλασματάκια που κουβαλάει, η σέξι αδελφή της που διαβάζει τις σκέψεις των άλλων κι ένας συμπαθέστατος Άμαγος, επίδοξος ζαχαροπλάστης, ο Κοβάλσκι. Μια προβληματική οικογένεια πολέμιων των μάγων, μια φατρία που τους εχθρεύεται κι ένας σκοτεινός μάγος που έσπειρε τον τρόμο στην Ευρώπη και τώρα απειλεί τον νέο κόσμο πλαισιώνουν τον ανήσυχο ταξιδευτή και πρώιμο οικολόγο Νιουτ που υποδύεται έντεχνα ο Ρεντμέιν, ο οποίος δεν φοβάται να γίνει ενοχλητικός, όπως τον περιγράφει η Ρόουλινγκ, για να τονίσει την εσωστρέφεια του χαρακτήρα του. Ο σκηνοθέτης Ντέιβιντ Γιέιτς, υπεύθυνος για τους 4 τελευταίους Χάρι Πότερ, δηλώνει με αυτοπεποίθηση το κεκτημένο ενός κινηματογραφικού σύμπαντος που έχει οικειοποιηθεί με άνεση, γνώση και επαγγελματισμό. Τα Φανταστικά Ζώα δεν απομακρύνονται από τη γειτονιά του Χόγκουορτ (από το οποίο άλλωστε έχει αποφοιτήσει ο Σκαμάντερ, ως αγαπημένος μαθητής του Ντάμπλντορ) και εγκαθιστούν, σε μια άλλη ήπειρο, μια νέα παρέα που αποτελείται από καχύποπτους θνητούς, αρπαγμένους μάγους, μια παρέα από αταίριαστους με καλές προθέσεις και έναν κανονικό ζωολογικό κήπο από ψηφιακά θηρία, που άλλοτε παραπέμπουν στον Γουίλι Γουόνκα κι άλλοτε στη φανταστική μυθολογία του Πότερ, με ολίγη από Άρχοντα των Δαχτυλιδιών. Οι μεγάλες σκηνές μετράνε, η πλοκή, σε σενάριο της ίδιας της Ρόουλινγκ, είναι σχετικά ισχνή, ενώ η απόδοση και η εκτέλεση αγγίζουν την τελειότητα. Ακολουθώντας την ηλικιακή λογική του Χάρι Πότερ, οι ταινίες του προοδευτικά ανέβαζαν στροφές σε ύφος και κλιμάκωση, εξίσου συναισθηματική και δραματική, φτάνοντας στο απόγειο μετά τους Αιχμαλώτους του Αζκαμπάν.

 

Τα παιδιά θα διασκεδάσουν με τις χαριτωμένες λεπτομέρειες – και θα τρομάξουν όσο πρέπει με τις εκρήξεις και τις εντάσεις με τις οποίες η στρατιά των μπαρουτοκαπνισμένων τεχνικών

 

Είναι άδικο να τα ζητάμε όλα από την αρχή για μια σειρά που μόλις ξεκίνησε. Από την άλλη, δεν υπάρχει απειλή ικανή να μετατρέψει τα Φανταστικά Ζώα σε μια πραγματικά αιχμηρή κινηματογραφική περιπέτεια σύγχρονων προδιαγραφών. Οι φαν θα ανακουφιστούν με τη συνάφεια. Τα παιδιά θα διασκεδάσουν με τις χαριτωμένες λεπτομέρειες – και θα τρομάξουν όσο πρέπει με τις εκρήξεις και τις εντάσεις με τις οποίες η στρατιά των μπαρουτοκαπνισμένων τεχνικών έχει χτίσει επιμελώς το Hollywood on the Thames (εξαίρεση στην πλειονότητα των Βρετανών, ο σπουδαίος Γάλλος Φιλίπ Ρουσλό στη φωτογραφία και ο Τζέιμς Νιούτον Χάουαρντ στο μεστό μουσικό σκορ), με απόσπαση στην εντυπωσιακά ανακατασκευασμένη Νέα Υόρκη, η οποία αναδύεται μαγικότερη από ποτέ, γνώριμη και απόκοσμη ταυτόχρονα, μια παιδική χαρά γεμάτη εκπλήξεις σε μια ταινία που δεν σταματά να γοητεύει οπτικοακουστικά, την ίδια στιγμή που κρατάει τους περιφερειακούς χαρακτήρες, όπως ο Κόλιν Φάρελ, ο Τζόνι Ντεπ σε μια σχετική απόσταση από την κεντρική σκηνή της δράσης, διστάζοντας να ακολουθήσει τον παιγνιώδη κόσμο του Ρόουλντ Νταλ, ή ο μοχθηρός περίγυρος των μεταλλαγμένων X-Men. Γι' αυτόν το λόγο, οι ενδιάμεσοι θεατές λογικά θα πρέπει να περιμένουν το επόμενο χτύπημα του Νιουτ Σκάμαντερ και κυρίως εκείνων που θέλουν το κακό του.