Θρίλερ τρόμου από το Ιράν; Γιατί όχι, και μάλιστα εξαιρετικό. Το Στη σκιά του φόβου έρχεται ως έκπληξη από μια κινηματογραφία που μας έχει συνηθίσει σε βαριά κοινωνικά δράματα και ήπιες καλλιτεχνικές παραβολές.

 

Ο αιθέριος διάβολος έχει τη μορφή γυναίκας που θέλει να πάρει τη θέση της Σιντέ στην καρδιά της κόρης της

 

Η ηρωίδα, ονόματι Σιντέ, προσπαθεί να ξανακάνει εγγραφή στην Ιατρική Σχολή, αλλά οι Αρχές του πανεπιστημίου τής αρνούνται κατηγορηματικά το δικαίωμα, λόγω του ταραγμένου αριστερού παρελθόντος της, όσο κι αν εκείνη δηλώνει μετανιωμένη. Βρισκόμαστε στο 1988, στα τελικά στάδια του σκληρού πολέμου ανάμεσα στο Ιράν και στο Ιράκ που στοίχισε χιλιάδες ζωές. Η Τεχεράνη παραμένει πολιορκημένη, μια πόλη-φάντασμα, και η Σιντέ ζει σχεδόν μόνη στο διαμέρισμά της, προσέχοντας τη μικρή της κόρη, κάνοντας, παράνομα, γυμναστική για να ξεδώσει, παρακολουθώντας τις αθάνατες βιντεοκασέτες αερόμπικ της Τζέιν Φόντα, καθώς ο γιατρός σύζυγός της αποσπάται στο μέτωπο και την παροτρύνει, μάταια, να φύγει από την πόλη και να πάει στο χωριό, στους γονείς του, για να προστατευτεί από τις καθημερινές αεροπορικές επιδρομές. Εκτός όλων των άλλων, ανοίκεια πνεύματα αρχίζουν να πυκνώνουν τις εμφανίσεις τους. Η μικρή Ντόρσα τα αντιλαμβάνεται, η μητέρα αποκρούει τον ισχυρισμό, που ωστόσο επιβεβαιώνουν και οι γείτονες, αποδίδοντάς τον σε δεισιδαιμονία, ώσπου γίνεται και η ίδια μάρτυρας της απειλητικής, απόλυτα εφιαλτικής παρουσίας ενός djinn – κάτι σαν το τζίνι της περσικής μυθολογίας, που αναφέρεται και στο Κοράνι. Ο αιθέριος διάβολος έχει τη μορφή γυναίκας που θέλει να πάρει τη θέση της Σιντέ στην καρδιά της κόρης της, εξαργυρώνοντας τις όποιες ενοχές μιας πρωταγωνίστριας που αισθάνεται αποδιωγμένη από την κοινωνία, παραμελημένη στην ουσία από τον σύζυγό της, ξένη σε μια τρομοκρατημένη χώρα που την επιπλήττει γιατί στη βιασύνη της βγήκε στους δρόμους, χωρίς καλύψει το κεφάλι της με τη μαντίλα.

 

Μαζί με το φανταστικό στοιχείο που λειτουργεί τρομακτικά σε αρκετές στιγμές, χωρίς τη συνδρομή εφετζίδικων κόλπων, ο Μπαμπακί αποδίδει το τραύμα του πολέμου σε μια ανδροκρατούμενη κοινότητα που τρέπεται σε φυγή για να αποφύγει τις βόμβες, αλλά δεν παύει να ασχολείται με τις θρησκευτικές απαγορεύσεις (μην ξεχνάμε πως το Ιράν μόλις που είχε προλάβει να περάσει στο στάδιο της επιθετικής θεοκρατίας πριν ξεκινήσουν οι εχθροπραξίες με τους γείτονες) και τον φόβο μιας εξοστρακισμένης γυναίκας που βλέπει τη λογική της να καταρρέει και δεν είναι σίγουρη αν σωματοποιεί τον φόβο της ή αν έχει περάσει σε μια υπερβατική κατάσταση.