ΑΠΟ ΤΟΝ ΘΟΔΩΡΗ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟ

 

Εμπνευσμένη από την ταπείνωση που δοκίμασε μετά τον επεισοδιακό χωρισμό της από τον σύντροφό της Λικ Μπεσόν, ο οποίος την άφησε για τα μάτια της Μίλα Τζόβοβιτς/Ιωάννας της Λοραίνης στην απερίγραπτη ταινία του, η σκηνοθέτις και ηθοποιός Μαϊουέν (ΛεΜπεσκό) αποφάσισε να γυρίσει με καθυστέρηση, όπως η ίδια εξομολογήθηκε, μια δραματική ταινία σχέσεων, αφού πρώτα υπέγραψε το βραβευμένο από την κριτική επιτροπή στις Κάννες, Polisse, ακολουθώντας τον κανόνα που ορίζει τη δεύτερη, και όχι την πρώτη ταινία ενός σκηνοθέτη, να είναι περισσότερο αυτοβιογραφική ή, αν θέλετε, περισσότερο μια προσωπική κατάθεση, από το ντεμπούτο του. Αντί για ψυχανάλυση, λοιπόν, η Μαϊουέν βάζει την Εμανιέλ Μπερκό, που δικαίως βραβεύτηκε στο περσινό Φεστιβάλ Καννών για την εκρηκτική ερμηνεία της, να παίρνει την πρωτοβουλία για τον δεσμό που λίγο αργότερα θα συνάψει με τον Βενσάν Κασέλ σε μια θυελλώδη παρτίδα ερωτισμού και εξάρτησης που είναι καρμική και συνάμα μοιραία: καρμική γιατί μαζί δεν κάνουνε και χώρια δεν μπορούνε, και μοιραία γιατί θα δει και θα πάθει για να ξεπεράσει την κατάθλιψη που της προκαλεί το ασταμάτητο τραμπάλισμα του ανέστιου συντρόφου της, που τη μια τη γοητεύει αφόρητα με το χιούμορ και το υδραργυρικόν του χαρακτήρα του και την άλλη την οδηγεί στα τρίσβαθα της απόγνωσης με την επίμονη άρνησή του να συγκεντρωθεί σε ένα μίνιμουμ συνέπειας. Έλα, όμως, που η έλξη τους κόβεται με το μαχαίρι, τόσο πυκνά και έντονα, που προκαλεί ψυχοφθόρα comebacks... Παρόλες τις δραματικές εξάρσεις στις οποίες παρασύρεται οικειοθελώς η σκηνοθέτις (μια επανάληψη των μοτίβων όταν η πλοκή της αδρανεί), η Μαϊουέν συλλαμβάνει θαυμαστά ανατριχιαστικές λεπτομέρειες στο πάθος και τις άβολες καταστάσεις της κατρακύλας και της επούλωσης από τα ψυχοσωματικά τραύματα – άλλωστε, με ένα ατύχημα ξεκινάει την αφήγησή της. Ακόμη και στους δευτερεύοντες χαρακτήρες, όπως στον επιτέλους κωμικό Λουί Γκαρέλ, που υποδύεται τον αδελφό της πρωταγωνίστριας, η υποστήριξη δίνεται απλόχερα και ουσιαστικά. Ακόμη κι αν βρείτε κάποιες εκφάνσεις της σχέσης μεταξύ της γήινης, αλλά αρκούντως πικάντικης Τόνι με τον φαντεζί Τζιόρτζιο, αποκλείεται να μην τρίξετε τα δόντια με την εναλλαγή απόλαυσης και καταστροφής στο γεμάτο από ανισότητες βασίλειο της αγάπης ως ναρκωτικού, συνεπώς και της ψύχωσης. Σχετικό παρασκηνιακό υστερόγραφο: η Μαϊουέν ξεπέρασε τον προσωπικό σκόπελο με εργασία και τιμές στις Κάννες, ενώ ο Μπεσόν εξελίχθηκε σταδιακά στον εμπορικότερο σκηνοθέτη όλων των εποχών στη Γαλλία, που ποτέ δεν ευτύχησε στο Φεστιβάλ των Καννών. Ο καθένας φτιάχνει την οικογένεια που επιθυμεί...