Η γκαλερί The Breeder παρουσιάζει την ατομική έκθεση του Στέλιου Καραμανώλη, με τίτλο "Recharging the Void". "Δημιουργώντας μορφές τέχνης μέσα στη σφαίρα της αφηρημένης ζωγραφικής, το έργο του Στέλιου Καραμανώλη αγκαλιάζει φαινομενικά τυχαίες συνιστώσες, όπως ακατέργαστους καμβάδες, παστέλ χρώματα, νεκρή γη, γεωμετρική δομή και αλληγορικές συνθέσεις. Απεικονίζοντας αφηρημένες συνθέσεις που κινόυνται μεταξύ θετικού και αρνητικού χώρου, ο καλλιτέχνης αντιπαραβάλλει πάνω στον καμβά εκλεπτυμένα και συμβολικά στοιχεία, τα οποία δημιουργικά αλληλεπιδρούν.

 

Τα έργα του Καραμανώλη εκτελούνται με απόλυτη ηρεμία, χρησιμοποιώντας μια παλέτα επιλεκτικών χρωμάτων, ενσωματώνοντας μονοχρωματικές αμμώδεις επιφάνειες οι οποίες αποδίδονται σε πιο γήινους τόνους. Αν και οι συνθέσεις του αντικατοπτρίζουν μια αμφιλεγόμενη αφήγηση, τα ζωγραφικά θέματα του Καραμανώλη αποκτούν μια σημαντική ποιότητα ελαφρότητας που επιτρέπει στον θεατή να συσχετίζεται με άνεση με τις αφηρημένες συνθέσεις του.

 

Λαμβάνοντας υπόψη το πρόσφατο έργο του, οι εικόνες που προκύπτουν προσδίδουν στην κάθε σύνθεση μια ιδιαίτερη αρχιτεκτονική διάσταση. Η πολύ πρόσφατη σειρά έργων του παρουσιάζει θέματα που επίσης φλερτάρουν με τις έννοιες του σουρεαλισμού και του μινιμαλισμού. Ο καλλιτέχνης αναπτύσσει φαινομενικά μη εκφραστικές βιομορφικές αναπαραστάσεις, που όμως δεν είναι απαθείς.

 

Μια σειρά σχημάτων με πολυδύναμες ερμηνείες και θηριώδεις φιγούρες που μοιάζουν με ζώα κατασκευάζουν τις όμορφα κωδικοποιημένες εικόνες του. Ο Καραμανώλης συνθέτει ένα σχηματικό μοτίβο αντιπαραβαλλόμενων μορφών μέσα από το οποίο αποδίδεται ένα ιδιαίτερο αφαιρετικό στυλ. Αυτές οι φόρμες και σιλουέτες, ενώ παρουσιάζονται υπό μορφή ελεύθερης έκφρασης, μπορούν παράλληλα να γίνουν αντιληπτές ως επιδέξια συντονισμένες συνθέσεις.

 

Αυτή η εικονογραφία μετατρέπεται σε αφηρημένα σύμβολα που επιτρέπουν στον καλλιτέχνη να οικοδομήσει μια σειρά αρχετυπικών μορφών που αποδίδουν διαφορετικές έννοιες και ερμηνείες ανάλογα με το περιβάλλον. Από τη μία πλευρά, οι εικόνες του Καραμανώλη λειτουργούν μέσα σε μια ασάφεια και, από την άλλη, η προσέγγισή του επιτρέπει πολλαπλούς τρόπους κατανόησης και εναλλακτικές ερμηνείες μεσα σε ενα αβίαστο, εκλεπτυσμένο και συνεκτικό πλαίσιο. Πολύ κοντά στην την αέρινη αφαιρετικότητα και τις σουρεαλιστικές ιδιότητες του Joan Miro και στους μυστηριώδεις συμβολισμούς του Wassily Kandinsky, το πνευματικό αποτύπωμα του καλλιτέχνη στον καμβά διερευνά νέες καινοτόμες κατευθύνσεις στη σύγχρονη τέχνη.

 

Το μεγαλύτερο μέρος του νέου του έργου παρουσιάζει μια ποικιλία συνθέσεων στον ίδιο καμβά. Ωστόσο, σε άλλα έργα μια μεγάλη κεντρική απεικόνιση κυριαρχεί στην επιφάνεια σε συνδυασμό με πιο έντονες αποχρώσεις, χροιές και γραμμές. Οι σχηματισμοί μεγάλης κλίμακας με πολλαπλές γωνίες ή άνισες πλευρές μπορεί να θυμίζουν ζώα, κτίρια, ανθρώπινα όντα ή ακόμα και μεταφορικές συναισθηματικές καταστάσεις που όλα αλληλοσυνδέονται.

 

Το εικονογραφημένο λεξιλόγιο του Καραμανώλη φανερώνει μια προοπτική με όραμα και αντιστέκεται στο να γίνει εντελώς ασαφές. Ενα είδος ανωνυμίας σε συνδυασμό με τη ζωγραφική του περιπλοκότητά έρχεται σε αντιπαράθεση με μια σαφή απεικόνιση επιχειρώντας να υπογραμμίσει μια πνευματική ή πιο υποσυνείδητη διάσταση στην τέχνη του, με στόχο να διερευνήσει τις δυνάμεις της απλότητας και της σαφήνειας.

 

Ως εκ τούτου, η σύλληψη του εικονογραφημένου του χώρου γίνεται με μεγάλη προσοχή και απόδοση. Αντί να παράγει δυσνόητες αφαιρετικές δημιουργίες, ο καλλιτέχνης εξασφαλίζει ένα αξιοσημείωτο βαθμό αφαιρέτικοτητας, ενω παράλληλα καταρρύπτει τεχνικές που οδηγούν σε συμβατικές απεικονίσεις μιας απλής αναπαράστασης." -Γιάννης Κωσταριάς

 

Γεννημένος στην Αθήνα, ο Στέλιος Καραμανώλης (1977) ζει και εργάζεται στο Βερολίνο και την Αθήνα. Αποφοίτησε από την Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών στην Ελλάδα και από το Πανεπιστήμιο του Hildesheim στη Γερμανία.

 

Μερικές από τις πρόσφατες εκθέσεις του είναι οι ακόλουθες: As we gather. Fast, tireless, quiet, ατομική έκθεση Flatland Gallery, Άμστερνταμ. Parallel Second, ατομική έκθεση στο The Breeder Playroom, Αθήνα; Self-Hypnosis, σε συνεργασία με τον Πάνο Παπαδόπουλο, Kunstbüro, Βιέννη. The same sky, Lepsien Art Foundation, Ντίσελντορφ. Painting Today, Συλλογή Βογιατζόγλου, Αθήνα. In The Studio, Kunsthalle Athena, σε επιμέλεια Daily Lazy Projects, Remap4, Αθήνα. Hope – Kibu, Nerima Art Museum, Τόκιο, Ιαπωνία.