Δέκα ισπανικά θρίλερ που αξίζει να δεις

Δέκα ισπανικά θρίλερ που αξίζει να δεις Facebook Twitter
Το Ορφανοτροφείο, 2007
0

Δημιουργό του βεληνεκούς ενός Μπουνιουέλ, ενός Ερίθε ή ενός Αλμοδόβαρ δεν έβγαλε η Ισπανία την τελευταία εικοσαετία. Στο καλλιτεχνικό κύκλωμα το ενδιαφέρον εξακολουθεί να μονοπωλεί ο Πέδρο, ξεπετάγονται που και που ενδιαφέρουσες φωνές όπως ο Χούλιο Μέντεμ και ο Φερνάντο Λεόν Ντε Αρανόα, δίχως όμως να εκπληρώνουν τις υποσχέσεις που έδωσαν αρχικά. Κι όμως η κινηματογραφία της παραμένει μία από τις δημοφιλέστερες κι αυτό οφείλεται στην στροφή των νέων δημιουργών στο σινεμά είδους.

Ρώτα και τους φουκαράδες τους υπαλλήλους των βιντεοκλάμπ που καλούνται, εσχάτως, να ανταποκριθούν στις επίμονες απαιτήσεις τις πελατείας για «κανένα φοβερό ισπανικό σαν τον Αόρατο Επισκέπτη».

Αστυνομικά, ταινίες μυστηρίου, horror, είδη δηλαδή που άλλοτε βρίσκονταν στην πρώτη γραμμή της χολιγουντιανής παραγωγής και σταδιακά παραγκωνίστηκαν, άρχισαν να απασχολούν έντονα τους νεότερους σκηνοθέτες από την Ιβηρική Χερσόνησο. Το δομικό στοιχείο ενός θρίλερ, αυτό της αγωνίας και της εκκρεμότητας δηλαδή, είναι το κοινό σημείο ανάμεσα σε όλες αυτές τις ταινίες – στην χώρα μας ο περισσότερος κόσμος βάζει τα προαναφερθέντα είδη σε μια ευρύτερη κατηγορία που βαφτίζει θρίλερ, η οποία συμπεριλαμβάνει, φυσικά, και τις ταινίες αγωνίας-, η κατασκευαστική συνέπεια και η εξυπηρέτηση του είδους είναι η βασική τους προτεραιότητα, συνεπώς δεν είναι να απορείς που σταδιακά μέσα στην περασμένη δεκαετία το ισπανικό «θρίλερ» αύξησε ραγδαία τη δημοτικότητα του, για να φτάσει σήμερα να αποτελεί εγγύηση ποιότητας και κατά κάποιο τρόπο ένα υποείδος από μόνο του για μεγάλη μερίδα σινεφίλ. Ρώτα και τους φουκαράδες τους υπαλλήλους των βιντεοκλάμπ που καλούνται, εσχάτως, να ανταποκριθούν στις επίμονες απαιτήσεις τις πελατείας για «κανένα φοβερό ισπανικό σαν τον Αόρατο Επισκέπτη».

Ακολουθούν δέκα ενδιαφέρουσες ισπανικές προτάσεις στο σινεμά είδους που, αν δεν έχετε δει, αξίζει να ανακαλύψετε. Ανάμεσα τους και ο «Αόρατος Επισκέπτης» κατόπιν λαϊκής απαίτησης.

Τesis (1996)

Το υποείδος του gialo είχε περιέλθει σε παρακμή, όταν ο Αλεχάντρο Αμενάμπαρ, ένας ισπανός σκηνοθέτης μόλις είκοσι τριών χρονών αποφάσισε να ενσωματώσει στοιχεία του σε μια (μετα)μοντέρνα αφήγηση που θέλει φοιτήτρια κινηματογράφου που κάνει τη διατριβή της για τη βία στο σινεμά να μπλέκει σε μια ιστορία με σίριαλ κίλερ σαν εκείνες που μαγνητίζουν τους σινεφίλ σε ανάλογα φιλμ. Τέτοιο έλεγχο πάνω στο υλικό του έχει ο Αμενάμπαρ που δυσκολεύεσαι να πιστέψεις ότι το Tesis είναι η πρώτη του ταινία.

 

Άνοιξε τα Μάτια (Abre los ojos, 1997)

Ρομαντικό δράμα που σταδιακά περνά στη «Ζώνη του Λυκόφωτος» και παντρεύεται με το μυστήριο, τον τρόμο και την επιστημονική φαντασία, για να καταλήξει φιλόδοξα, αν και όχι πάντα με διαύγεια, να φιλοσοφεί πάνω στη νεότητα και την απώλεια της, την σχετικότητα της αλήθειας και τις δεύτερες ευκαιρίες. Ο Τομ Κρουζ λέγεται πως ήταν με το χέρι στο τηλέφωνο πριν καν τελειώσει η προβολή για να αγοράσει τα δικαιώματα του ριμέικ – το Vanilla Sky (2001) που όλοι ξέρουμε -, η μεγάλη ταινία του Αμενάμπαρ φαινόταν κοντά και όντως ήρθε τέσσερα χρόνια μετά με το The Others(2001). Κρίμα που από τότε αναζητά την έμπνευση.

 

Άθικτος (Intacto, 2001)

Fortune στην αγγλική γλώσσα μπορεί να σημαίνει τύχη, μοίρα αλλά και περιουσία. Αυτό είναι το κλειδί για να αποκωδικοποιήσεις τον υποβλητικό γρίφο που σκάρωσε ο Χουάν Κάρλος Φρεσναντίγιο με έναυσμα μια συχνή ανθρώπινη φαντασίωση – τί θα γινόταν αν μπορούσαμε να ελέγξουμε την τύχη μας;- και αιχμή του δόρατος μια πολύ ενδιαφέρουσα προσθήκη στη μυθολογία του φανταστικού – ας το πούμε βαμπιρισμό τύχης. Πάντα ευπρόσδεκτο bonus η συμμετοχή του Μαξ Φον Σίντοφ.

Δέκα ισπανικά θρίλερ που αξίζει να δεις Facebook Twitter
Άθικτος

Το Δωμάτιο του Παιδιού (La Habitacion Del Nino, 2006)

H τηλεοπτική ανθολογία «Peliculas para no dormir» - ταινίες για να χάσεις τον ύπνο σου, δηλαδή- συγκέντρωσε την αφρόκρεμα νέων Ισπανών σκηνοθετών είδους, με ανάμεικτα αποτελέσματα. Καλύτερη όλων, παραδόξως, η συμμετοχή του παλαβού Άλεξ Ντε Λα Ιγκλέσια. Ο Ντε Λα Ιγκλέσια εδώ παραμερίζει την κακογουστιά και την υπερβολή του σινεμά του για να χτίσει ατμοσφαιρική ταινία τρόμου, όπου απόκοσμη παρουσία παίζει με τον φόβο εξημέρωσης ενός αρσενικού που έγινε πρόσφατα πατέρας και μετακόμισε σε νέο σπίτι με τη σύζυγό του. Έχει ένα jump scare που θα θυμάσαι για καιρό.

Δέκα ισπανικά θρίλερ που αξίζει να δεις Facebook Twitter
Ο Ντε Λα Ιγκλέσια εδώ παραμερίζει την κακογουστιά και την υπερβολή του σινεμά του για να χτίσει ατμοσφαιρική ταινία τρόμου

REC (2007)

H πρόταση της Ισπανίας στο δημοφιλέστατο, τότε, είδος του found footage περιορίζει την δράση σε ένα κτίριο σε καραντίνα και δανείζεται τα υπερκινητικά ζόμπι του Ντάνι Μπόιλ για να τρομοκρατήσει τηλεοπτικό συνεργείο που ατυχώς βρέθηκε εκεί ώστε να καταγράψει μια νυχτερινή βάρδια πυροσβεστών για λογαριασμό reality εκπομπής. Ξαναβλέποντάς το σήμερα θα το ήθελες λιγότερο «κουνημένο», ακόμα βρισκόμασταν στην εποχή που οι σκηνοθέτες του εν λόγω υποείδους πριμοδοτούσαν την αληθοφάνεια του «υλικού» έναντι της κινηματογραφικότητας, το τελευταίο εικοσάλεπτο, όμως, θέλοντας και μη το παρακολουθείς από τις χαραμάδες των δαχτύλων.

 

  

To Δωμάτιο του Φερμά (La Habitacion de Fermat, 2007)

Τέσσερις μαθηματικοί βρίσκονται εσώκλειστοι σε δωμάτιο που προκύπτει μακάβριο escape room και καλούνται να λύσουν μια σειρά από μαθηματικά προβλήματα για να επιβιώσουν. Η αφήγηση τύπου Cube (1997) και το φλερτ με τους Δέκα Μικρούς Νέγρους της Αγκάθα Κρίστι καθιστούν αυτό το εντιμότατο, ελαφρύ σαν πούπουλο θριλεράκι κλειστού χώρου μια απολαυστική προβολή, ιδιαίτερα για τους φαν των μαθηματικών γρίφων.

 

Το Ορφανοτροφείο (El Orfanato, 2007)

Με όχημα το μοτίβο της γονεϊκής ανησυχίας ο πρωτοεμφανιζόμενος Χουάν Αντόνια Μπαγιόνα στήνει υπό τις ευλογίες του παραγωγού Γκιγιέρμο Ντελ Τόρο μια ωραιότατη φαντασματική ιστορία που κλείνει με μια συγκινητική νύξη στον Πίτερ Παν του Τζέιμς Μπάρι, αφού πρώτα μας έχει κόψει την χολή με ατμοσφαιρικές σεκάνς, όπως εκείνη του κρυφτού. Πρωταγωνιστεί η Μπελέν Ρουέντα που μέσα στα επόμενα χρόνια εξελίχθηκε σε βασική πρωταγωνίστρια του ισπανικού σινεμά είδους.

 

O Θυρωρός (Μientras Duermas, 2011)

Ο Χάουμε Μπαλαγκουέρο αρέσκεται να φέρνει το κοινό του σε δυσάρεστη θέση. Από αυτή την άποψη εδώ φλερτάρει με το magnum opus του, καθώς στήνει το φιλμ του γύρω από έναν τρομερά αρνητικό χαρακτήρα, τον θυρωρό του τίτλου, που θέλει να στερήσει την χαρά από τους ανθρώπους γύρω του. Στο φινάλε καταφεύγει στη συνήθη επωδό του σινεμά του περί αναπόφευκτης επικράτησης του Κακού με τρόπο που οριακά φλερτάρει με τη γελοιότητα, στο μεταξύ όμως έχει ενορχηστρώσει με δεξιοτεχνία μερικές εξαίρετες σεκάνς αγωνίας.

 

Το Μικρό Νησί (La Isla Minima, 2014)

Bραδυφλεγές, με τον τρόπο του συναρπαστικό αστυνομικό θρίλερ, που αναφέρεται ευθέως στο σινεμά του Ντέιβιντ Φίντσερ -στα Seven (1995) και Zodiac (2007) ιδιαίτερα-, μέσα από συχνά πλάνα από ψηλά που μαρτυρούν έναν αδιάφορο Θεό που παρατηρεί χωρίς ποτέ να παρεμβαίνει. Ξεχωρίζει και αποκτά λόγο ύπαρξης, πλην της καλής εξυπηρέτησης του είδους, επειδή ενσωματώνει στην ευρύτερη θεματική του το ταραγμένο πολιτικό παρελθόν της Ισπανίας και τα βίαια κατάλοιπά του.

 

Aόρατος Επισκέπτης (Contratiempo, 2016)

Ιδιαίτερα δημοφιλές στην χώρα μας θρίλερ από τον Οριόλ Πάουλο, ο οποίος μοιάζει κατά το στάδιο συγγραφής σεναρίου να σκέφτεται εισαγωγή και φινάλε και στην συνέχεια να προσπαθεί να υφάνει δράμα και πλοκή για να γεμίσει τα κενά και να του βγει μεγάλου μήκους, καταλήγοντας να καταφεύγει σε απιθανότητες. Τουλάχιστον εδώ η ομολογουμένως ωραία ανατροπή του φινάλε δεν καταλύει την εσωτερική λογική του υπόλοιπου φιλμ, όπως στο «Σώμα».

 
Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Civil War»: Γιατί μια ταινία δράσης έχει φρικάρει τόσο τους Αμερικανούς θεατές;

The Review / «Civil War»: Γιατί μια ταινία δράσης έχει φρικάρει τόσο τους Αμερικανούς θεατές;

Ο Γιάννης Βασιλείου και ο Γιάννης Καντέα-Παπαδόπουλος, κριτικός στο Αθηνόραμα, αναλύουν τη νέα ταινία του Άλεξ Γκάρλαντ, που μόλις κυκλοφόρησε στις αίθουσες και τρομάζει τους Αμερικανούς θεατές.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Ο Μανώλης Πιμπλής και η Σταυρούλα Παπασπύρου μιλούν για την αγαπημένη εκπομπή των booklovers

Οθόνες / «Βιβλιοβούλιο»: Μια διόλου σοβαροφανής τηλεοπτική εκπομπή για το βιβλίο

Ο Μανώλης Πιμπλής και η Σταυρούλα Παπασπύρου ήταν κάποτε «ανταγωνιστές». Και πια κάνουν μαζί την αγαπημένη εκπομπή των βιβλιόφιλων, τη μοναδική που υπάρχει για το βιβλίο στην ελληνική τηλεόραση, που επικεντρώνεται στη σύγχρονη εκδοτική παραγωγή και έχει καταφέρει να είναι ευχάριστη και ενημερωτική.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μην ανοίγεις την πόρτα

Οθόνες / «Μην ανοίγεις την πόρτα»: Το χειροποίητο αλλά καθόλου ερασιτεχνικό θρίλερ των Unboxholics

Η πρώτη τους ταινία είναι λογικό να αποτελεί τη συνισταμένη των επιρροών τους αλλά και τόσο παρήγορο να συνορεύει με ένα λιντσικό σύμπαν ψυχολογικού θρίλερ, αντί να αναπαράγει απότομες τρομάρες και δωρεάν ανατριχίλες. 
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
The Sympathizer: Όλοι οι πόλεμοι διεξάγονται δύο φορές, μία στο πεδίο της μάχης και μία  στη μνήμη

Daily / The Sympathizer: Όλοι οι πόλεμοι διεξάγονται δύο φορές, μία στο πεδίο της μάχης και μία στη μνήμη

Σατιρικό δράμα και περιπέτεια κατασκοπίας συγχρόνως, η νέα φιλόδοξη σειρά του HBO διαθέτει, ανάμεσα στα άλλα σημαντικά της ατού, τον Παρκ Τσαν-γουκ στη σκηνοθεσία και τον Ρόμπερτ Ντάουνι Τζούνιορ σε τέσσερις διαφορετικούς ρόλους.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Τελικά, είναι ο Τομ Ρίπλεϊ γκέι; 

Βιβλίο / Τελικά, είναι γκέι ο Τομ Ρίπλεϊ;

Το ερώτημα έχει τη σημασία του. Η δολοφονία του Ντίκι Γκρίνλιφ από τον Ρίπλεϊ, η πιο συγκλονιστική από τις πολλές δολοφονίες που διαπράττει σε βάθος χρόνου ο χαρακτήρας, είναι και η πιο περίπλοκη επειδή είναι συνυφασμένη με τη σεξουαλικότητά του.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Το νέο Χόλιγουντ των 80άρηδων στο Φεστιβάλ Καννών

Pulp Fiction / Το νέο Χόλιγουντ των 80άρηδων στο Φεστιβάλ Καννών

Ο Κόπολα πούλησε τα φημισμένα αμπέλια του και σκάρωσε ένα από τα ακριβότερα στοιχήματα στην ιστορία του σινεμά. Όμως, το Φεστιβάλ Καννών των auteurs και των κινηματογραφιστών αιχμής έχει τόση ανάγκη τους καταξιωμένους δημιουργούς μιας αλλοτινής εποχής;
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Γιώργος Αρβανίτης: «Έλεγα "είμαι καλύτερος" και δεν με πήρε η φτώχεια από κάτω»

Οι Αθηναίοι / Γιώργος Αρβανίτης: «Πείσμωνα για να γίνω ο καλύτερος και δεν με πήρε η φτώχεια από κάτω»

Από μια νιότη γεμάτη αντιξοότητες, ο τροχός για εκείνον γύρισε, η ζωή του στράφηκε στο φως και έγινε βιβλίο. Η Ευρώπη τον ανακάλυψε από τις ταινίες του Αγγελόπουλου, στις ιστορίες του πρωταγωνιστούν ο Φίνος, ο Μαστρογιάνι και ο Κουροσάβα. Ο πολυβραβευμένος διευθυντής φωτογραφίας που ήταν «πάντα την κατάλληλη στιγμή στο κατάλληλο μέρος» είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Εμφύλιος πόλεμος

Οθόνες / «Εμφύλιος πόλεμος»: Μυθοπλαστική εικασία ή ρεαλιστικό σενάριο;

Με μια φιλμογραφία γεμάτη ζόμπι, κλώνους και αποκυήματα φαντασίας, αυτή είναι η λιγότερο αλληγορική ταινία του Άλεξ Γκάρλαντ που επιλέγει να μην εξηγήσει τις αιτίες του διχασμού, επιμένει σε μια πολιτική ασάφεια και δεν κατονομάζει τον Τραμπ.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Baby Reindeer: Ποτέ η φράση “sent from my iPhone” δεν έμοιαζε πιο τρομακτική

Daily / Baby Reindeer: Ποτέ η φράση «sent from my iPhone» δεν έμοιαζε πιο τρομακτική

Ισορροπώντας ανάμεσα στο θρίλερ, το κοινωνικό δράμα και τη μαύρη κωμωδία, η αυτοβιογραφική σειρά του Netflix αφηγείται με συνταρακτικό τρόπο μια αληθινή ιστορία κακοποίησης, μαζοχισμού και τραύματος.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Γέλιο-κονσέρβα: Ο θάνατος του πιο απόκοσμου και μισητού ήχου στην τηλεόραση

Οθόνες / Γέλιο-κονσέρβα: Ο θάνατος του πιο απόκοσμου και μισητού ήχου στην τηλεόραση

Το laugh track στις κωμικές σειρές αντιπροσώπευε την ψευδαίσθηση μιας κοινότητας, αλλά τώρα ακόμη κι αυτή η ψευδαίσθηση έχει χάσει τη λάμψη της. Καμία σειρά με γέλιο-κονσέρβα δεν έχει κερδίσει το βραβείο Emmy καλύτερης κωμωδίας εδώ και σχεδόν 20 χρόνια.
THE LIFO TEAM
Σάκης Καρπάς: «O κόσμος θα μας πει να συνεχίσουμε ή θα μας στείλει σπίτι μας»

Οθόνες / Unboxholics: «O κόσμος θα μας πει να συνεχίσουμε ή θα μας στείλει σπίτι μας»

Καθώς το «Μην ανοίγεις την πόρτα», το σκηνοθετικό ντεμπούτο των Unboxholics, ετοιμάζεται να βγει στις αίθουσες, ο Σάκης Καρπάς μας μιλά για το δάσος και άλλα πράγματα που τους τρομάζουν, για αγαπημένες ταινίες και games τρόμου, αλλά και για την άδικη δαιμονοποίηση των gamers.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Γιατί επιστρέφουμε συνεχώς στο σινεμά των 90s;

Pulp Fiction / Γιατί επιστρέφουμε συνεχώς στο σινεμά των '90s;

Είναι η δεκαετία του '90 η καλύτερη όλων στο σινεμά; Ο Θοδωρής Κουτσογιαννόπουλος συζητά με την κριτικό και αρθρογράφο της LiFO Ειρήνη Γιαννάκη για τη δεκαετία που ξεκίνησε με το «Pretty Woman», το «Goodfellas», το «Χορεύοντας με τους λύκους» και το «Μόνος στο σπίτι» και έκλεισε με τα «Μάτια ερμητικά κλειστά», την «Έκτη αίσθηση», το «Matrix» και το «Fight Club».
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Ghostwatch»: H ταινία τρόμου που προκάλεσε πανικό στο βρετανικό κοινό

Οθόνες / «Ghostwatch»: Γιατί αυτή η ταινία τρόμου προκάλεσε πανικό στο βρετανικό κοινό το 1992;

H κυκλοφορία του «Late Night with the Devil» στους κινηματογράφους ξαναφέρνει στην επικαιρότητα μια πρωτοποριακή και πέρα για πέρα ανατριχιαστική δημιουργία του BBC, που προκάλεσε πανικό και ακραίες αντιδράσεις στη Βρετανία το 1992, οδηγώντας έναν νεαρό τηλεθεατή στην αυτοκτονία.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Πάτρικ Τατόπουλος: Ο designer που σχεδίασε το Μπάτμομπιλ, τον Γκοτζίλα και έναν δονητή για το «Seven»

Οθόνες / Πάτρικ Τατόπουλος: Ο designer που σχεδίασε το Μπάτμομπιλ, τον Γκοτζίλα και έναν δονητή για το «Seven»

Ο διάσημος Ελληνογάλλος σκηνογράφος του Χόλιγουντ μιλά στη LiFO για την τέχνη του, για το «Independence Day», το «Dark City», το «Poor Things» και την «Barbie», και για τότε που ο Φίντσερ του ζήτησε να του σχεδιάσει έναν δονητή.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
«Back to Black»: Aξίζει η κινηματογραφική βιογραφία της Έιμι Γουάινχαουζ

The Review / «Back to Black»: Είναι η ταινία για την Έιμι Γουάινχαουζ αντάξια του μύθου της;

Ο Γιάννης Βασιλείου και ο Άκης Καπράνος είδαν την ταινία της Σαμ Τέιλορ-Τζόνσον μέχρι τέλους, επιβίωσαν και βρέθηκαν στο στούντιο της LiFO για να συζητήσουν για την εμπειρία τους και για τα στοιχεία που κάνουν καλή μια κινηματογραφική μουσική βιογραφία.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ