Παρακαλούμε απενεργοποιήστε το Adblocker για να έχετε πλήρη πρόσβαση στο περιεχόμενο και τις υπηρεσίες μας. Δείτε πώς.
Βρήκατε κάποιο λάθος ή παράλειψη;     Επικοινωνήστε μαζί μας  »
ΜΕΤΑΒΑΣΗ ΣΤΗΝ ΕΚΔΟΣΗ ΓΙΑ ΚΙΝΗΤΑ
 

Κάθε σημείο του γυναικείου κορμιού είναι ονοματισμένο από έναν άντρα. Μήπως να το αλλάξουμε;

Από τις σάλπιγγες μέχρι τον δουγλάσειο χώρο, κάθε μέλος και όργανο του γυναικείου σώματος έχει βαφτιστεί από έναν άντρα. Όμως, η αρσενική γλώσσα της ιατρικής δεν τελειώνει εκεί... Έχει αυτό καμιά σημασία; Προφανώς!
Η Αφροδίτη της Μήλου δεμένη μεταφέρεται σε κρύπτες του Λούβρου, το 1938, κατά την εκκένωση του Μουσείου υπό τον φόβο της σύλησής του από τους Γερμανούς κατακτητές.

Αν αποφασίσει να διαβάσει κανείς τον χάρτη της γυναικείας ανατομίας, κατά τη διάρκεια της διαδρομής θα συναντήσει μερικά αναπάντεχα ονόματα -όλα τους αντρικά- που ανέλαβαν να βαφτίσουν μέλη του γυναικείου σώματος. 

Και τι ακριβώς κάνει ο Γκαμπριέλε Φαλόπιο -εκ των σημαντικότερων ανατόμων και γιατρών του 16ου αιώνα-  στην περιοχή των ωοθηκών; Τι σχέση έχει ο Κασπάρ Μπαρτολίν ο Νεότερος με τα χείλη του αιδοίου; Και κατά πόσο μπορούμε να εμπιστευόμαστε τον Ερνστ Γκραίφενμπεργκ, που στις αρχές του 20ού αιώνα ισχυρίστηκε ότι ανακάλυψε το G-spot;

Γνωστά ή άγνωστα σ' εμάς, τα ονόματα αυτών των αντρών εξασφάλισαν την αθανασία διά του γυναικείου γεννητικού συστήματος: ο δουγλάσιος χώρος, οι βαρθολίνειοι αδένες και το αιωνίως ακαθόριστο σημείο G φέρουν ξεκάθαρα την υπογραφή τους.

 

Η πικρή αλήθεια είναι ότι γύρω από τα γυναικεία σώματα βρίσκονται -αν και νεκροί από χρόνια- άντρες ανατόμοι, με τα ονόματά τους να περνούν στην Ιστορία επειδή βάφτισαν ένα γυναικείο όργανο, με τον ίδιο τρόπο που πέρασαν στην αθανασία τα ονόματα μεγάλων εξερευνητών, με τη διαφορά ότι αυτοί χαρτογράφησαν τη γυναικεία ανατομία και τα γυναικεία γεννητικά όργανα ακριβώς όπως μια άγνωστη και απάτητη χώρα.

 

Η πικρή αλήθεια είναι ότι γύρω από τα γυναικεία σώματα βρίσκονται –αν και νεκροί από χρόνια– άντρες ανατόμοι, με τα ονόματά τους να περνούν στην Ιστορία επειδή βάφτισαν ένα γυναικείο όργανο, με τον ίδιο τρόπο που πέρασαν στην αθανασία τα ονόματα μεγάλων εξερευνητών, με τη διαφορά ότι αυτοί χαρτογράφησαν τη γυναικεία ανατομία και τα γυναικεία γεννητικά όργανα ακριβώς όπως μια άγνωστη και απάτητη χώρα. 

 

Ακόμη και ορολογίες θηλυκού γένους που χρησιμοποιούνται στην ανατομία και νομίζουμε ότι είναι πολιτικώς ορθές, όπως η λέξη κόλπος (λατ.: vagina που σημαίνει θηκάρι για το μαχαίρι ή το σπαθί), έχουν συχνά αναχρονιστικές και απολύτως σεξιστικές καταβολές. Δεν χρειάζεται να είναι κανείς ο Φρόιντ για να καταλάβει τις αναγωγές σπαθιού - θήκης, αρσενικού - θηλυκού... Φωτ.:  Georgia O’Keeffe, Music - Pink and Blue II, 1919
Ακόμη και ορολογίες θηλυκού γένους που χρησιμοποιούνται στην ανατομία και νομίζουμε ότι είναι πολιτικώς ορθές, όπως η λέξη κόλπος (λατ.: vagina που σημαίνει θηκάρι για το μαχαίρι ή το σπαθί), έχουν συχνά αναχρονιστικές και απολύτως σεξιστικές καταβολές. Δεν χρειάζεται να είναι κανείς ο Φρόιντ για να καταλάβει τις αναγωγές σπαθιού - θήκης, αρσενικού - θηλυκού... Φωτ.: Georgia O’Keeffe, Music - Pink and Blue II, 1919

 

Άρρενες είναι και οι θεοί που έχουν ταυτίσει το όνομα και τον μύθο τους με το γυναικείο σώμα. Ο θεός του γάμου, κατά την αρχαιοελληνική μυθολογία, λεγόταν Υμέναιος και πέθανε την πρώτη νύχτα του γάμου του. Σ' αυτόν οφείλει το όνομά της η γυναικεία ανατομική δομή μιας παρθένας γυναίκας. Ο Υμέναιος έλκει το όνομά του από το ρήμα υμένω (=υπομένω), αν και οι σύγχρονοι γλωσσολόγοι στο λήμμα «ὑμήν» αποδίδουν –με αριστοτεχνικές αναλύσεις– την εξήγηση του υμένα, της μεμβράνης.

 

 

Ωστόσο, ήταν ο Βεσάλιος, ο πατέρας της σύγχρονης ανατομίας, που ήδη από τον 16ο αιώνα χρησιμοποίησε τον όρο «παρθενικός υμένας» για να περιγράψει τη μεμβράνη που βρίσκεται στην είσοδο του κόλπου κάθε γυναίκας που δεν έχει έρθει ακόμη σε σεξουαλική επαφή. 

 

  

Είτε αρέσει είτε όχι, στις επιστήμες και ειδικά στην ιατρική οι άντρες (και οι άρρενες θεοί) έχουν αφήσει ανεξίτηλο το στίγμα τους, σφραγίζοντας με τα ονόματά τους σχεδόν τα πάντα. Από τις επιστημονικές ονομασίες χιλιάδων πλασμάτων και μικροβίων –το βακτήριο της σαλμονέλας, για παράδειγμα, οφείλει το όνομά του στον Αμερικανό κτηνίατρο Ντάνιελ Έλμερ Σάλμον– μέχρι το επαπειλούμενο είδος της ζέβρας που οφείλει το όνομα του στον πρώην Γάλλο Πρόεδρο Jules Grévy. Τώρα, το αν τη σαλμονέλα πρακτικά την ανακάλυψε η βοηθός του Σάλμον δεν φαίνεται να είχε καμία σημασία... 

 

Με θλίψη διαπιστώθηκε ότι ανθρώπινο σώμα θεωρείται το αντρικό σώμα, ενώ το γυναικείο παρουσιάζεται μόνο για να φανούν οι διαφορές μεταξύ αντρών - γυναικών.... Φωτ: Imogen Cunningham: Magnolia Blossom, 1925
Με θλίψη διαπιστώθηκε ότι ανθρώπινο σώμα θεωρείται το αντρικό σώμα, ενώ το γυναικείο παρουσιάζεται μόνο για να φανούν οι διαφορές μεταξύ αντρών - γυναικών.... Φωτ: Imogen Cunningham: Magnolia Blossom, 1925

 

Έτσι κι αλλιώς, ως γνωστόν, μέχρι τον προηγούμενο αιώνα οι γυναίκες βίωναν τον τέλειο αποκλεισμό τους από τις επιστήμες και ειδικά από την ιατρική. Όμως, η συνεχιζόμενη χρήση αντρικών ονομάτων στις ανακαλύψεις πρακτικά αντανακλά τη μεροληψία εναντίον του γυναικείου φύλου, την οποία και διαιωνίζει, φτάνοντάς την ως τις μέρες μας.  

 

Το κεφαλαιώδες ζήτημα για το αν η γλώσσα διαμορφώνει τη σκέψη μας παραμένει. Μέχρι σήμερα, πλείστα όσα παραδείγματα αποδεικνύουν ότι ο τρόπος που περιγράφεται κάτι αλλάζει την αντίληψή μας γι' αυτό. Ο Ghil'ad Zuckermann, καθηγητής γλωσσολογίας και γλωσσών υπό εξαφάνιση στο Πανεπιστήμιο της Αδελαΐδας, αναφέρει ως παράδειγμα τη χρήση της λέξης «γέφυρα». Σε γλώσσες στις οποίες η γέφυρα περιγράφεται στο θηλυκό γένος, οι άνθρωποι έχουν την τάση να θεωρούν τις γέφυρες ένα κομψό αρχιτεκτόνημα. 

 

Αν μη τι άλλο, το παράδειγμά του γεννά το ερώτημα για το αν ο τρόπος που αντιλαμβανόμαστε το ανθρώπινο σώμα και την εκάστοτε κατάστασή του είναι διαστρεβλωμένος από τις προκαταλήψεις και τα στερεότυπα του φύλου, χωρίς καν να το παίρνουμε είδηση...

 

Άλλο παράδειγμα: όλοι γνωρίζουμε τον όρο «υστερία» που προκύπτει από την αρχαιοελληνική λέξη «υστέρα» που σημαίνει μήτρα. Αποδίδεται στον Ιπποκράτη (κι άλλος άντρας στις απαρχές της ιατρικής επιστήμης, μάλιστα) που ήθελε με κάποιον τρόπο να περιγράψει την ασθένεια που οφειλόταν σε συσπάσεις της μήτρας. Ως ψυχική διαταραχή που εμφανίζουν μόνο οι γυναίκες, η υστερία πάει πολύ πιο πίσω στον χρόνο και πρώτοι την είχαν περιγράψει οι αρχαίοι Αιγύπτιοι ήδη από το 1900 π.Χ. 

  

Οι Έλληνες, όμως, ήταν εκείνοι που υποστήριξαν ότι οι έντονες συσπάσεις της μήτρας και επιπροσθέτως η παραγωγή τοξικών για το σώμα ουσιών οφείλονταν στην παρατεταμένη αποχή από τη σεξουαλική επαφή και την ανικανότητα να τεκνοποιήσει μια γυναίκα. Γι' αυτό και ο γάμος εθεωρείτο θεραπεία για την υστερία. Η συγκεκριμένη θεωρία επιβίωσε μέσα στους αιώνες. Και έφτασε μέχρι και τον 19ο αιώνα, γεμίζοντας τα ιατρεία των αντρών γιατρών, εννοείται, με πελάτισσες. 

 

Σουηδοί ακτιβιστές απαιτούν την απαλοιφή σεξιστικών όρων και τη μετονομασία επιστημονικών ορολογιών, ζητώντας, για παράδειγμα, ο παρθενικός υμένας να λέγεται εις το εξής κολπικό στόμιο και πάει λέγοντας... Φωτ.: Bumhole. © Maisie Cousins
Σουηδοί ακτιβιστές απαιτούν την απαλοιφή σεξιστικών όρων και τη μετονομασία επιστημονικών ορολογιών, ζητώντας, για παράδειγμα, ο παρθενικός υμένας να λέγεται εις το εξής κολπικό στόμιο και πάει λέγοντας... Φωτ.: Bumhole. © Maisie Cousins

 

Τα συμπτώματα της υστερίας θεραπεύονταν μετά από συνεδρίες που περιλάμβαναν μαλάξεις στην περιοχή, οι οποίες προκαλούσαν παροξυσμό και εκτόνωση, να μία ήπια περιγραφή για τον οργασμό... Είναι η εποχή που οι γιατροί αρχίζουν να εμφανίζουν σύνδρομο κοπώσεως και κράμπες στα χέρια, καθώς η θεραπεία απαιτούσε το να αναπαριστούν, διά της χειρός, την για καιρό απούσα σεξουαλική παλινδρόμηση. Μέχρι που παρουσιάστηκε μία καλοδεχούμενη ανακούφιση στους κατάκοπους γιατρούς: ο πρώτος δονητής, όπως τον γνωρίζουμε σήμερα. 

 

Τελικά, η υστερία αφαιρέθηκε από τη λίστα των σύγχρονων ασθενειών της Αμερικανικής Ψυχιατρικής Ένωσης το 1952 και ειδικά σήμερα φαντάζει σαν ένα παρωχημένο και μάλλον κακόγουστο αστείο. Παρ' όλα αυτά, λίγοι τολμούν να συζητήσουν το πώς η υπόλοιπη γλώσσα της ιατρικής εξακολουθεί να είναι εγκλωβισμένη σε απολύτως πατριαρχικές ορολογίες.

 

Κι αυτό δεν έχει να κάνει μόνο με τα ονόματα διάσημων αντρών της επιστήμης. Άπειρες ορολογίες αλλά και μεταφορές που σχετίζονται με την ιατρική αντλούνται από καθαρά αντρικές, στρατιωτικές ακόμη-ακόμη δραστηριότητες. Λέμε ότι κάποιος πολεμά με την ασθένεια, δίνει τη μάχη εναντίον του καρκίνου και τα συναφή: η γλώσσα της ιατρικής, αλλά και της αναζήτησης θεραπείας, είναι μια βίαιη γλώσσα.  

 

Μελετάμε το ανθρώπινο σώμα για να βελτιώσουμε τη μοίρα τους. Όμως, όταν το σώμα γίνεται πεδίο μάχης, ρισκάρουμε να το μετατρέψουμε σε ζώνη επιβολής ελέγχου μεταξύ των δύο φύλων. Ο ογκολόγος Jerome Groopman υποστηρίζει ότι οι στρατιωτικές ορολογίες έχουν αποτέλεσμα. Βοηθούν το ηθικό του ασθενή που νιώθει ότι ένας πόλεμος μαίνεται μέσα στο ίδιο του το σώμα. Άλλοι άνθρωποι, ωστόσο, θεωρούν αυτού του είδους τις μεταφορές και τις παρομοιώσεις ένα πραγματικό ανάθεμα για την ποιότητα ζωής τους. Όλη αυτή η επιθετική ορολογία κάνει πολύ κόσμο να πιστεύει ότι αν δεν θεραπευτεί, ότι αν η κατάστασή του δεν βελτιωθεί, έχει αποτύχει στην πιο σημαντική πρόκληση. Και, φυσικά, αρχίζουν να αυτομαστιγώνονται που δεν τα κατάφεραν σ' αυτήν τη... μάχη.   

 

Ακόμη και ορολογίες θηλυκού γένους που χρησιμοποιούνται στην ανατομία και νομίζουμε ότι είναι πολιτικώς ορθές, όπως η λέξη κόλπος (λατ.: vagina που σημαίνει θηκάρι για το μαχαίρι ή το σπαθί), έχουν συχνά αναχρονιστικές και απολύτως σεξιστικές καταβολές. Δεν χρειάζεται να είναι κανείς ο Φρόιντ για να καταλάβει τις αναγωγές σπαθιού - θήκης, αρσενικού - θηλυκού. 

 

Η υποεκπροσώπηση του γυναικείου φύλου ακόμη και στα βιβλία ανατομίας επιβεβαιώθηκε και μέσα από σχετική έρευνα που εκπονήθηκε από την καθηγήτρια Ιατρικής Σχολής Susan Morgan το 2013. Τότε η ίδια και οι συνεργάτες της διαπίστωσαν ότι «η ανατομία και η φυσιολογία των ανδρών συχνά αντιπροσωπεύονται ως κανόνας, με τις γυναίκες να υποεκπροσωπούνται σε μη αναπαραγωγική ανατομία». Με θλίψη διαπιστώθηκε ότι ανθρώπινο σώμα θεωρείται το αντρικό σώμα, ενώ το γυναικείο παρουσιάζεται μόνο για να φανούν οι διαφορές μεταξύ αντρών - γυναικών.

 

Διαφημιστική καμπάνια του YSL... Φωτ.: Guy Bourdin
Διαφημιστική καμπάνια του YSL... Φωτ.: Guy Bourdin

 

Ακόμη, όμως, κι αν πίσω από κάθε ιατρικό όρο κρύβεται μια ιστορία σκληρής πατριαρχίας, έχει καμιά σημασία σήμερα; Είναι τόσο σοβαρό ζήτημα; Μιλάμε για άρρητο σεξισμό που διαμορφώνει τη σκέψη μας ακόμα κι αν δεν συμφωνούμε; 

 

Ναι, γι' αυτό μιλάμε. Σύμφωνα με τη Lera Boroditsky, αναπληρώτρια καθηγήτρια της γνωστικής επιστήμης στο UCSD, το πρόβλημα είναι ότι οι αντρικές ορολογίες και τα αντρικά επώνυμα σε επιστημονικές ανακαλύψεις διαιωνίζουν την ιδέα ότι η επιστημονική πρόοδος σημειώνεται από ένα και μόνο φύλο και όχι μέσα από τη μακρά συνεργατική διαδικασία που είναι και το επίμαχο ζητούμενο στις επιστημονικές ανακαλύψεις.

 

Η ίδια εξηγεί ότι είναι αναγκαίο ένα σύστημα επεξήγησης της επιστήμης που δεν θα επικεντρώνεται στις ιστορικές νίκες των αντρών και τη μανία τους να μαρκάρουν με το όνομά τους μέρη του ανθρώπινου σώματος. Το σημαντικό εδώ, όπως λέει, είναι να αντικατασταθεί αυτή η ορολογία από περιγραφές που θα είναι χρήσιμες στον άνθρωπο που φέρει το σώμα που φέρει, ανεξαρτήτως φύλου.

 

Σχεδόν 20 χρόνια πίσω, η κοινωνική λειτουργός Anna Kostztovics είχε εκφράσει την ανησυχία της για την έλλειψη θεμελιώδους ισότητας των φύλων, τουλάχιστον έτσι όπως προέκυπτε μέσα από τη σουηδική γλώσσα. Είχε επισημάνει ότι τα αγόρια είχαν μια μη σεξουαλικά φορτισμένη λέξη για τα γεννητικά τους όργανα, το «snopp», έναν ευρέως χρησιμοποιούμενο όρο, περίπου ισοδύναμο με τον αγγλικό όρο «willy», ενώ για τα γεννητικά όργανα των κοριτσιών δεν υπήρχε κάποια αντίστοιχη λέξη. Η ίδια είχε εισηγηθεί τη χρήση μιας νέας λέξης, της «snippa», ως θηλυκού ισοδύναμου.

 

Έκτοτε, οι Σουηδοί ακτιβιστές απαιτούν την απαλοιφή σεξιστικών όρων και τη μετονομασία επιστημονικών ορολογιών, ζητώντας, για παράδειγμα, ο παρθενικός υμένας να λέγεται εις το εξής κολπικό στόμιο και πάει λέγοντας. 

 

Απομένει να δούμε αν οι νέες αυτές ορολογίες με κάποιον τρόπο θα υιοθετηθούν και θα αφομοιωθούν από τους ανθρώπους της εποχής μας. Αλλά αυτό σημαίνει ότι οι άνθρωποι από δω και στο εξής θα ενθαρρύνονται να δημιουργήσουν τη γλώσσα που χρειάζονται για να αντιληφθούν τον κόσμο. Όσο για τις ορολογίες-κατάλοιπο της πατριαρχικής κοινωνίας, η Μποροντίτσκι το έχει γράψει καλύτερα απ' όλους: «Αν τις αφήσουμε να εκπέσουν, τους επιφυλάσσουμε τον πιο ταιριαστό θάνατο που θα μπορούσαν να έχουν»...

 

Της Leah Kaminsky, ιατρού και βραβευμένης συγγραφέως.

Τα στοιχεία από το BBC.com 

 

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Ας μιλήσουμε για το γυναικείο στήθος
Ασιάτισες μιλούν για τα στήθη τους, το γυναικείο σώμα και την ισότητα των φύλων στην Κίνα
Εσείς γνωρίζατε ότι το γυναικείο στήθος μπορεί να μεγαλώσει κατά τη διάρκεια του σεξ;
H εμπειρία του σεξ μέσα σε δύο λεπτά: Μια επιστημονική εξήγηση σε ό,τι συμβαίνει σε μια γυναίκα κατά τη διάρκεια του σεξ και του οργασμού
Aποσεξουαλικοποιώντας το γυναικείο σώμα στη μόδα (NSFW)
Μια νέα αισθητική στις φωτογραφίσεις μόδας που αποσεξουαλικοποιεί το γυναικείο σώμα και παίζει με το σουρεαλιστικό
Πέη, φεμινισμός και σεξουαλική θετικότητα (NSFW)
Η έκθεση I Didn't Ask For This: A Lifetime of Dick Pics συνεχίζει τη συζήτηση για την θετικότητα στο σεξ, τη σεξουαλική παρενόχληση, τον διατομικό φεμινισμό και την πορνογραφία
Η ηδονιστική προσέγγιση της Maisie Cousins στο γυναικείο σώμα και τη φύση
Η πολυ-αισθησιακή έκθεση "grass, peonie, bum" της φωτογράφου στο Λονδίνο
Γιατί ο φεμινισμός είναι σημαντικός για τους άντρες: ένα μικρό κοινωνικό πείραμα
Μαθητές γυμνασίου της Αυστραλίας ρώτησαν τις γυναίκες που πρωταγωνιστούν στη ζωή τους γιατί ο φεμινισμός είναι σημαντικός γι' αυτές - και οι απαντήσεις ήταν αποστομωτικές

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Αναστασία Κωστάκη: «Μπήκα στην AntetokounBros Academy θέλοντας να γίνω καταρχήν καλύτερος άνθρωπος»
Η πρώην παίκτρια του WNBA Αναστασία Κωστάκη μιλά για την AntetokounBros Academy, όπου έχει το γενικό προπονητικό «πρόσταγμα», για το μπάσκετ γενικά αλλά και την εμπειρία της σε Ευρώπη και Αμερική
Σοφία Κοκοσαλάκη: «Ευτυχισμένη, δυνατή, αστεία, θετική, Ελληνίδα»
Αφόρητα ταλαντούχα, αλλά ποτέ αμετροεπής, δημιουργική, αλλά ποτέ αχόρταγη: Αυτή είναι η ιστορία της σχεδιάστριας που πέθανε χθες στα 47 της, έχοντας δώσει στην ελληνική μόδα διεθνή υπόσταση.
Tracey Thorn: «Tόσα χρόνια μετά τον θάνατό της, ακόμα ξεχνάω ότι δεν μπορώ να πάρω τη μαμά μου τηλέφωνο»
«Οι μαμάδες μας δεν άντεχαν να έχουμε ελευθερία και οι μπαμπάδες μας δεν άντεχαν να κάνουμε σεξ»: H Tracey Thorn, τραγουδίστρια των Everything but the Girl αλλά και ανγνωρισμένη δοκιμιογράφος εσχάτως, γράφει στο New Statesman για τη σχέση της με τη μητέρα της «στα παλιά, παράξενα ‘70s».
Μαρία Καβογιάννη, πώς αντιλαμβάνεσαι τον φεμινισμό σήμερα;
Η δημοφιλής ηθοποιός ηγείται μιας all-female διανομής στη νέα σκηνική μεταφορά του εμβληματικού φεμινιστικού βρετανικού έργου «Top Girls» από τον Θωμά Μοσχόπουλο.
Κλοέ Σεβινί: «Μετά από κάθε χωρισμό να κάνετε λίστες, βοηθούν το μυαλό να εστιάσει»
Τραύματα, καταχρήσεις και ντροπή: Η εξομολόγηση της Ντέμι Μουρ
Στην αυτοβιογραφία της που κυκλοφορεί σε λίγες μέρες, η 56χρονη ηθοποιός αποκαλύπτει τις πιο προσωπικές πτυχές μιας πολυτάραχης ζωής και καριέρας
Λίγο πριν τα 80, η Τίνα Τέρνερ δεν κάνει απολύτως τίποτα και περνάει τέλεια
Σε μια από τις σπάνιες συνεντεύξεις της, η εφτάψυχη rock & roll ντίβα δηλώνει στους New York Times ευτυχής που δεν έχει να κάνει τίποτα πια εκτός από το να απολαμβάνει την καθημερινότητα στην έπαυλή της στην Ελβετία
Ζενεβιέβ Μαζαρί: «Ρε φίλε, είμαι η creative director, γιατί θες να μάθεις ποια είμαι;»
Η ιδιόρρυθμη και εξαιρετικά δημοφιλής meme queen του ριάλιτι «Greece’s Next Top Model» δεν είναι τηλεοπτικό κατασκεύασμα αλλά μάλλον τηλεοπτικό εύρημα.
Νταϊάνα: Η μυθιστορηματική ζωή και ο απροσδόκητος θάνατος της διασημότερης γυναίκας του πλανήτη
Πέθανε σαν σήμερα, πριν από 22 χρόνια.
Πώς αμύνονταν οι γυναίκες πριν από 100 χρόνια στις σεξουαλικές επιθέσεις
Σε μια εποχή που η «σεξουαλική παρενόχληση» δεν υπήρχε καν στο λεξικό, υπήρχε ένα γυναικείο αξεσουάρ που διασφάλιζε τη σωματική ακεραιότητα των γυναικών
Τα ερημικά καλοκαίρια της Ζυράννας Ζατέλη
Τα καλοκαίρια, η Ζυράννα Ζατέλη μένει πάντα στην Αθήνα. Περιγράφει στη LiFO γιατί και πώς.
Η γενναία ιστορία μιας δασκάλας που μαθαίνει ελληνικά στα «ξενάκια»
Μια αρκετά «διδακτική» συνέντευξη με τη συντονίστρια εκπαίδευσης προσφύγων στο Σχιστό κι επιμελήτρια του Παιδικού Αντιρατσιστικού Φεστιβάλ Τέχνης και Αποδοχής, Ελένη Καραγιάννη, με έναυσμα το βιβλίο της «Το Ημερολόγιο μιας Δασκάλας - ιστορίες από το προσφυγικό» (εκδόσεις 24 Γράμματα).
«Μαριχουάνα»: Ο απαγορευμένος χορός της Λιλής Μπερδέ
Τα πλήθη συνωστίζονταν και γέμιζαν τα μέρη που εμφανιζόταν ώστε να δουν έναν χορό τόσο ακραίο και αισθησιακό που απαγορεύθηκε στην Αμερική, το Ηνωμένο Βασίλειο και σε άλλες χώρες.
Δομνίτσα Λανίτου - Καβουνίδου: η πρώτη Ελληνίδα που έλαβε μέρος στο στίβο σε Ολυμπιακούς Αγώνες
Έκανε αίσθηση στους φιλάθλους της εποχής το γεγονός ότι αγωνιζόταν με κοντό παντελονάκι.
H πρώτη περήφανη γυμνή σταρ του #bodyhairdontcare
Πολύ πριν την τάση των σύγχρονων φεμινιστριών να αφήνουν τις τρίχες στο σώμα τους αξύριστες, υπήρχε μια αθόρυβη πρωτοπόρος
26 σχόλια
Ταξινόμηση:
avatar nego 7.7.2018 | 13:20
Αλλαγή λεξιλογίου .Αλλαγή που την επιβάλουμε,όχι λόγω της εποχής ,της προόδου ή όπως συμβαίνει φυσικά και αυθόρμητα εδώ και χιλιετιες.
Newspeak ,μαλιστα
https://www.youtube.com/watch?v=rR0PERysHGc
avatar Slady 7.7.2018 | 13:28
Και κάθε σημείο του πλανήτη, χώρες, πόλεις, βουνά, κοιλάδες, θάλασσες κτλ. είναι ονοματισμένο από άνδρες. Μπορούμε να τ' αλλάξουμε. Επίσης κάθε χτίσμα επάνω στον πλανήτη, κατοικίες, ιστορικά μνημεία, δρόμοι, σχολεία, νοσοκομεία, γέφυρες, ναοί, είναι φτιαγμένα από άνδρες. Μπορούμε να τα γκρεμίσουμε. Και ούτω καθ' εξής. Και γενικότερα, γιατί να υπάρχουν άνδρες; Μπορούμε να τους καταργήσουμε.
Lumidy Lumidy 7.7.2018 | 14:32
Όχι. Δεν θα αλλάξουμε όλη την ανατομία και ιατρική επειδή οι ονομασίες ήρθαν από άντρες.

Τέτοια προβλήματα αν είχαμε ως ανθρωπότητα, καλά θα ήμασταν.
alele alele 7.7.2018 | 15:17
Δεν ξερω αν πρεπει να γελασω ή να κλαψω με τετοιου ειδους ανησυχιες των νεοφεμινιστων.
Αντι δηλαδη να δουλεψουν ολοι μαζι ανεξαρτητου φυλου και να συμβαλουν στην προοδο της επιστημης, κλαιγονται γιατι τα γυναικεια οργανα τα «βαφτισαν» ανδρες. Το σωστο θα ηταν δηλαδη για καθε επιστημονικο ορο που οριζει ανδρας, να οριζει τον επομενο γυναικα για να εχουν συμβαλει και τα δυο φυλα κατα 50% !
First world problems.
avatar johnzik 7.7.2018 | 16:20
Ο σύγχρονος πολιτισμός, και ειδικότερα ο δυτικός, χτίστηκε, κυρίως, από άντρες. Αυτό μερικοί δεν το αντέχουν με τίποτα.
avatar
Ανώνυμος/η 7.7.2018 | 18:06
Πίσω από την φαινομενικά αθώα προσπάθεια εκσυγχρονισμού της γλώσσας, η οποία πλασάρεται ως αυτονόητη καθότι συνώνυμη της προόδου που όλοι αγκαλιάζουμε, διακρίνεται και το πιο μοχθηρό πολιτικό κίνητρο. Πρόκειται όπως είπε και ο/η από πάνω για newspeak. Αλλάζω την γλώσσα με την ευγενή πρόθεση να την καθαρίσω από ιδεολογικές εγγραφές, πάντα με μια επίφαση αντικειμενικότητας, αλλά με την πρώτη ευκαιρία εισάγω και κυρώνω τις δικές μου. Αυτό φαίνεται σε διάφορα σημεία στο άρθρο.

Στέκομαι στον παρθενικό υμένα. Ο όρος "παρθενικός υμένας" περιγράφει επακριβώς της ιδιότητες του συγκεκριμένου υμένα. Το προτεινόμενο "κολπικό στόμιο" των Σουηδών όχι μόνο είναι ασαφές, αλλά επιλέγει να παραβλέψει και το πιο βασικό γνώρισμα του εν λόγω "στομίου", προφανώς γιατί αυτό ενοχλεί μερικούς. Ο μεγάλος χαμένος της υπόθεσης είναι η γλώσσα, που χάνει την περιεκτικότητα και την περιγραφικότητα της.

Άσε που μερικά σημεία του κειμένου τυχαίνει να μαρτυρούν (ίσως άθελα τους) και όλο το συσσωρευμένο κόμπλεξ που κρύβει το φεμινιστικό κίνημα.

Για παράδειγμα, γιατί κολλάμε στον παραλληλισμό του κόλπου με το θηκάρι; Σε ποιο σημείο ακριβώς αστοχεί η αναλογία; Μήπως, λέω εγώ, θα θέλαμε να ήμασταν σπαθί; Και γιατί είναι προτιμότερο το σπαθί; Μήπως έχουμε εσωτερικεύσει ανεπίγνωστα το αξιακό σύστημα της πατριαρχίας που λέμε ότι μαχόμαστε; Γιατί δεν
μπορούμε να είμαστε περήφανα θηκάρια;
νερό νερό 11.1.2019 | 18:06
Ο όρος παρθενικός υμένας είναι εντελώς λάθος γιατί απλά δεν υπάρχει τέτοιο πράγμα που να δείχνει ότι η γυναίκα δεν έχει κάνει σεξ η που να σκιζεται και να αιμορραγει όταν η γυναίκα κάνει. Εάν κάποια γυναίκα ματωσει, το πιο πιθανόν είναι να βιάστηκε η να μην είχε επιθυμία και οργασμό η να ήταν σε εφηβική ηλικία. Επίσης μια γυναίκα μπορεί να είναι λεσβια και να μην περιμένει κανένα σπαθί να μπει στο θηκαρι της, κρίμα δεν είναι να καθορίζεται το όργανο της σαν θήκη ενός άλλος οργάνου;
avatar ΦΩΤΕΙΝΗ 7.7.2018 | 20:33
Δεν το πιστεύω ειλικρινά ότι οι αναγνώστες της Lifo κάνουν τέτοια σχόλια (σκέψου δηλαδή αυτό το άρθρο να δημοσιεύονταν στο σάιτ του Πρώτου Θέματος, τι σχόλια θα υπήρχαν). Slady, δεν είπε κανείς να καταργήσουμε τους άντρες, αλλά να διορθώσουμε τις αδικίες της πατριαρχικής κοινωνίας. Lumidy και alele, ολα τα προβλήματα, μικρά και μεγάλα πρέπει να συζητιούνται, και οποιαδήποτε νέα συζήτηση μόνο καλό κάνει. johnzik, ο πολιτισμός έχει χτιστεί, προς το παρόν, από άντρες γιατί η πατριαρχική κοινωνία απέκλεισε εμάς τις γυναίκες από την μόρφωση και την δημιουργία, και αυτόν τον αποκλεισμό, ναι, δεν τον αντέχουμε.
Κύριε Κοκοβικο, όχι δεν έχουμε καμία όρεξη να εξαφανιστουμε από τον πλανήτη εμείς οι γυναίκες!
avatar Γράφων 8.7.2018 | 08:00
(α) Δεν υπάρχει πατριαρχική κοινωνία. Αυτό είναι ένα ψέμα του τοξικού φεμινισμού έτσι όπως αυτός τοποθετήθηκε πολιτικά από το '60 και μετά.

Το γεγονός ότι το ψέμα επαναλαμβάνεται συχνά αναπαντητο διότι όποιος τολμήσει να το πει ψέμα βγαίνει φασίστας, φαλλοκρατικο γουρουνι κτλ κτλ δεν σημαίνει ότι είναι αλήθεια. Είναι ένα ψέμα δίχως αντίλογο.

Δεν είναι τυχαίο που κανείς και ποτέ δεν δίνει ορισμό της "πατριαρχίας". Βολεύει να είναι μην ορισμένη. Απλώνει σαν έννοια και καλύπτει όλα τα ψυχολογικα.γραφουσών και γραφόντων.

(β) Δεν υπάρχουν "αδικίες της πατριαρχικής κοινωνίας". Υπάρχει μια δυσκολη ζωη. Ευχάριστη αλλά δύσκολη.

(γ) Ο τοξικός φεμινισμός αρχίζει και θυμίζει όλο και περισσότερο 1984... Η Νέα Γλώσσα. Η αστυνομία της σκέψης... Όλα είναι εδώ... Η αλλαγή του παρελθόντος και η επανίδρυση της ιστορίας.
Ο πόλεμος είναι ειρήνη.
Η άγνοια είναι δύναμη.

(δ) Αν ζούμε σε μια πατριαρχική κοινωνία και λέγονται τέτοιες ασυναρτησίες, φαντάσου τι έχει να γίνει αν ζήσουμε σε μητριαρχική κοινωνία.

Λέρο, Γυάρο και Μακρόνησο μας βλέπω...

(ε) Αυτό που πραγματικά ζηλεύω στον τοξικό φεμινισμό είναι το θράσος του. Ξεκινάει κάνοντας 10 παράλογες παραδοχές. Μοιραία αγωνίζεσαι να αποδείξεις ότι δεν είσαι ελέφαντας.

Όποτε από τις 10 παραδοχές όλο και κάτι μένει...

Τέρμα το δούλεμα όμως.

ΥΓ Το σύμπαν του Κυνόδοντα είναι εδώ...
avatar ΦΩΤΕΙΝΗ 8.7.2018 | 20:25
Γραφων, αφου λοιπόν δεν υπάρχει πατριαρχική κοινωνία, απάντησε εσύ, που από τα όσα λες φαίνεται ότι έχεις πολλές γνώσεις: γιατί σε πολλά μέρη του κόσμου απαγορεύεται ακόμα στις γυναίκες να πηγαίνουν σχολείο; Γιατί πολλές φορές, για την ίδια δουλειά μια γυναίκα αμείβεται με λιγότερα χρήματα από έναν άντρα; Εγώ δυστυχώς δεν έχω θεωρητικές γνώσεις, όμως παρατηρώ τις παραπάνω κοινωνικές διαφορές που υπάρχουν ανάμεσα στα δύο φύλα. Μπορείς λοιπόν να απαντήσεις αν δεν φταίει οι πατριαρχική κοινωνία για αυτές τις αδικίες εις βάρος των γυναικών, τότε ποιος φταίει;
avatar ΦΩΤΕΙΝΗ 8.7.2018 | 21:54
https://ampa.lifo.gr/gunaikes/feminismos-odigos-gia-archarioys/
avatar Γράφων 9.7.2018 | 05:47
Το ότι έχεις κρίνει ένοχο το 1/2 του πληθυσμού του πλανήτη εκτός από παράλογο είναι και ανήθικο.

Και αφού έχεις βγάλει ετυμηγορία πάνω σε μύθους και ψέματα αναστρεφεις και το βάρος απόδειξης. Απολυτος παραλογισμός και ανηθικότητα.

Πες μου εσύ γιατί οι άνδρες πεθαίνουν νωρίτερα, γιατί πάνε αυτοί στον πόλεμο, γιατί είναι κατά συντριπτική πλειοψηφία το φύλο που πάει φυλακή, γιατί είναι λιγότεροι απόφοιτοι πανεπιστημιων.

Τι έχεις να πεις για αυτές τις κοινωνικές διαφορές;

Φταίει η μητριαρχία; Ή μήπως πάλι η πατριαρχία;

Φτάνει το δούλεμα. Φτάνουν τα συνθήματα και οι αλλ'αντ'αλλων στατιστικές. Φτάνει το μπέρδεμα των λέξεων μέχρι να χαθούν τα νοήματα. Φτάνουν τα προπαγανδιστικά αρθρακια που δεν έχουν ούτε ένα λογικό επιχείρημα. Φτανει η ρητορεία μίσους.

Φτάνει ο τοξικός φεμινισμός. Μην μου στέλνεις σκονακια άλλων. Πες τα με δικά σου λόγια.

Αν δεν έχεις γνώσεις να απέχεις από το να παίρνεις προσβλητικές και επικίνδυνες θέσεις.

Το καταλαβαινεις ότι είναι προσβλητικό αυτό το συνονθύλευμα αοριστολογιων που βγάζει το 1/2 του πλανήτη περίπου ναζί;

Φτάνει. Ημαρτον . Τέλος.

Κι έχεις και την άνεση να λες ότι δεν ξέρεις αλλά "'νταξ, αφού το λένε κι άλλοι..." Είναι πολύ κακό αυτό. Και το ακολουθείς άκριτα.
Scotland for Holidays Scotland for Holidays 9.7.2018 | 15:16
"Turning it up to eleven" (βλεπε Spinal Tap)

Οταν συζητιουνται πραγματα που μας αφορουν ολους, εστω κι αν δε φαινεται το "ολους" σε πρωτη αναγνωση, καλο ειναι τα αυθαιρετα συμπερασματα να δινουν τη θεση τους στην ψυχραιμια. Οσο κι αν μεγαλος ο πειρασμος για δραματικες δηλωσεις.
avatar Γράφων 11.7.2018 | 07:41
@ scotland for holidays

Περιμένω από μια εκ των άπειρων σχολών feminist studies (α) να δώσει ορισμό της πατριαρχιας και (β) να μας εξηγήσει ποιο το ποσοστό της μισθολογικής ανισότητας προέρχεται από προκατάληψη.

Η πατριαρχια είναι ο "αράπης" των παιδικών ταϊσματων. Η πατριαρχια είναι κάτι σαν το σατανά: μια ανακάλυψη των ανθρώπων προκειμένου να δικαιολογήσουν κάποιες πράξεις τους.

Αντιστοίχως με την σχολική απαγόρευση θέλω να μου πεις για ποιο λόγο υπάρχουν περισσότεροι άνδρες στη φυλακή και λιγότεροι απόφοιτοι πανεπιστημίων.

Θέλω να μου πεις αν γι'αυτό αυτό ευθύνεται η μητριαρχια.
avatar ΕΛΠΟ 8.7.2018 | 19:11
Φωτεινή,

Δείχνετε σαν να έχετε προκατάληψη και αίσθημα καταδίωξης.

Κανείς δεν θέλει να σας εξαφανίσει, ίσα-ίσα που πολλοί άντρες σας έχουν ανάγκη και ενδιαφέρονται για σας, αρκεί να είστε και σεις ικανές να το καταλάβετε ! Αν δεν είστε, σίγουρα δεν φταίει για αυτό η επιστημονική ορολογία της Ανατομίας !
Scotland for Holidays Scotland for Holidays 9.7.2018 | 00:20
ΕΛΠΟ, με ολο το σεβασμο αλλα σοβαρα τωρα; Εχει συνδρομο καταδιωξης επειδη ειπε οτι σε καποια μερη του κοσμου απαγορευεται τα κοριτσια να πηγαινουν στο σχολειο και επειδη για την ιδια δουλεια καποιες φορες οι αντρες αμειβονται περισσοτερο; Μα ισχυουν αυτα.

Οσο για το "κανεις δεν θελει να σας εξαφανισει..." απο που συναγεται το συμπερασμα οτι ειπωθηκε κατι τετοιο; Εχω χασει καποιο ενδιαμεσο σχολιο το οποιο εντωμεταξυ σβηστηκε;
avatar ΕΛΠΟ 9.7.2018 | 05:40
Scotland for Holidays 9.7/00.20'

Προφανώς σας διαφεύγει η φράση (δείτε παραπάνω) :

ΦΩΤΕΙΝΗ 7.7/20.33'

"Κύριε Κοκοβικο, όχι δεν έχουμε καμία όρεξη να εξαφανιστουμε από τον πλανήτη εμείς οι γυναίκες!"
Πηγή: www.lifo.gr

Εξού και το "σύνδρομο καταδίωξης".

Εννοείται - κατά τα άλλα - εύλογη η διαμαρτυρία και ο αγώνας για - όπου γης - υστέρηση σε παιδεία, μισθολογική εξίσωση κλπ.
avatar ΕΛΠΟ 10.7.2018 | 14:40
Τα 7 αρνητικά στην δική μου απάντηση της 9.7/05.40' στην Scotland - που είναι καθαρά ενημερωτική και δεν εκφράζει θέση με την οποία κάποιος συμφωνεί ή διαφωνεί -, καταδεικνύουν ότι μεταξύ των σχολιαστών της Λάϊφο υπάρχουν και μη σκεπτόμενοι τελείως ή/και απόλυτα εμπαθείς.
alele alele 9.7.2018 | 00:17
Μα αυτα δεν ειναι καν προβληματα. Αντι οι συγκεκριμενοι ακτιβιστες να ασχολουνται με τις γυναικες στην Μεση Ανατολη που δεν μπορουν ουτε να οδηγησουν, να σπουδασουν κτλ., ασχολουνται με τα ονοματα των οργανων τους.
avatar johnzik 10.7.2018 | 08:59
ΦΩΤΕΙΝΉ Άμα βγάλουμε το παραμυθάκι του wage gap (που ομολογώ είναι πολύ ανθεκτικό, σαν το άλλο με τα εμβόλια που προκαλούν δήθεν αυτισμό) από τη μέση, καταρρέει και το παραμύθι της πατριαρχίας. Και τότε ένα σωρό ακτιβιστές πρέπει να βρουν τι θα κάνουν στη ζωή τους...
βλαχάκι (το) βλαχάκι (το) 8.7.2018 | 03:02
Υπήρχαν και γυναίκες ανατόμοι, από παλιά.
(βλ. παρακάτω). Κάποια στιγμή θα πρέπει να ενταχθούν στα σχολικά εγχειρίδια τα επιτεύγματα των γυναικών, γενικώς, που σε αντίξοες συνθήκες και σπάζοντας όλα τα κλισέ και τις νόρμες κατάφεραν αυτά που κατάφεραν :-) για να μπει ένα φρένο στην θεώρηση του ότι ο "κόσμος" είναι ένα επίτεγμα ανδρικό κι όχι ανθρώπινο (όλων των φύλων και υποστάσεων).

Ταυτόχρονα, κάποιοι cis άρρενες θα πρέπει να κάνουν κάτι (πιο) δημιουργικό με την αίσθηση της ταυτότητάς τους, διότι η στείρα αντί-δραση, αποδεδειγμένα, δεν τους βγάζει πουθενά.

----
Female anatomists and their biographical sketches
(...)
Throughout history, little recognition has been given to the brilliant women behind some of the most influential discov-
eries and contributions to modern anatomical science. Although this review merely scratches the surface of the efforts of these scientists, no accurate history of medical achievement would be complete without the recognition these
women deserve. In detailing their work, we hope that future medical and anatomical historians will actively search to expand our knowledge of the women who have influenced anatomical science so that they will be remembered and
respected. We hope these unsung heroines will influence a new generation of female anatomists.

https://www.google.gr/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://ijhpm.org/index.php/IJHPM/article/download/96/69&ved=2ahUKEwiN64DqkY7cAhVONOwKHfpkBlUQFjAAegQIARAB&usg=AOvVaw3OmWe4Pgn6kWfPjinsaUCG

+

"Alessandra Giliani (1307-1326) was an Italian scientist, best known as the first woman to be recorded in historical documents as practicing anatomy and pathology." (...)
"Giliani is said to have carried out her own anatomical investigations, developing a method of draining the blood from a corpse and replacing it with a hardening coloured dye—and possibly adding to our understanding of the coronary-pulmonary circulatory system. (All evidence of her work was either lost or destroyed.)"

https://wikivisually.com/wiki/Alessandra_Giliani

+

"Florence Sabin Pioneered Her Way in Medical Science, Then Made Sure Other Women Could Do the Same"
https://www.smithsonianmag.com/science-nature/medical-pioneer-who-pushed-boundaries-science-and-feminism-180969555/#RGhfC0kpJea3ZUBM.99


Υγ. Ενδιαφέρον το εν λόγω θέμα ως προβληματισμός. Όχι, απαραίτητα, ως τεχνιτής αλλαγής των ορολογιών.

Υπέροχη και η πρώτη φωτό- ντοκουμέντο.
avatar ΕΛΠΟ 8.7.2018 | 07:49
Δουλειά δεν είχε ο Διάβολος, έβαζε ιδέες στο μυαλό των φεμινιστριών και των ακτιβιστών.

Που, αφού είχαν λύσει όλα τα άλλα προβλήματα στον πλανήτη και είχαν δικαιώσει κοινωνικά και πολιτικά την ύπαρξή τους σαν γυναίκες και άνθρωποι πριν έρθει ο θάνατός τους, αποφάσισαν να αφιερώσουν χρόνο να "αντισταθούν" στις "αντρικές" ονομασίες της ανατομίας τους.

Δηλαδή, η Μέρκελ, η Κριστίν Λαγκάρντ, η Κιουρί, η Σιμόν ντε Μποβουάρ και χιλιάδες άλλες αξιολογότατες προσωπικότητες της Πολιτικής, των Γραμμάτων-Τεχνών και της Επιστήμης, είναι ή υπήρξαν τέτοιες, γιατί ΠΡΙΝ ΑΠΟ ΟΛΑ έλεγαν στους άντρες τους "μην σε ακούσω να λες ότι μπαίνεις στον κόλπο μου ("θηκάρι") με το "σπαθί" σου, μιλιταριστή του κερατά".

"Όποιος δεν θέλει να ζυμώσει, δέκα χρόνους κοσκνίζει", έλεγε η ΜΗ φεμινίστρια-ακτιβίστρια γιαγιά μας (που δεν ένιωσε ποτέ ότι ο άντρας της είχε πρόβλημα με ΤΗΝ "βάλανό" του - με ετυμολογική ρίζα τα βελανίδια και "μεταφορική" έννοια-, μια χαρά ήταν ο γέρος της μέχρι το τέλος, ακομπλεξάριστος, γιατί απλά ΔΕΝ ΑΣΧΟΛΙΟΤΑΝ...).

Citellus citellus Citellus citellus 8.7.2018 | 10:40
Έχω μια ιδέα: να αλλάξουμε το γένος κάθε λέξης. Τα θηλυκά θα γινουν αρσενικα και το αντίθετο.

Ορίστε, και αυτό σας το έλυσα. Να δω τι άλλο ανούσιο πράγμα θα βρούμε να τρωγομαστε αναμεταξυ μας.
Scotland for Holidays Scotland for Holidays 8.7.2018 | 20:20
Αντιγραφω απο Wikipedia, στην οποια ολοι εχουμε προστρεξει καποια στιγμη για ορισμους, πληροφοριες κτλ:

Patriarchy is a social system in which males hold primary power and predominate in roles of political leadership, moral authority, social privilege and control of property. Patriarchy is associated with a set of ideas, a patriarchal ideology that acts to explain and justify this dominance and attributes it to inherent natural differences between men and women.

Historically, patriarchy has manifested itself in the social, legal, political, religious, and economic organization of a range of different cultures.[2] Even if not explicitly defined to be by their own constitutions and laws, most contemporary societies are, in practice, patriarchal.[3]

Αρα η πατριαρχια ως εννοια ειναι ορισμενη, αλλο αν υπαρχουν διαφωνιες ως προς το αν και κατα ποσο υπαρχει ή επηρεαζει τις ζωες μας. Η τελευταια παραγραφος που εκανα quote εκφραζει την αποψη οτι οι περισσοτερες κοινωνιες ειναι πατριαρχικες. Θα χρησιμοποιησω απλως το εξωφθαλμο παραδειγμα της Σαουδικης Αραβιας οπου αντρες αποφασιζουν α) τι θα φορανε οι γυναικες, β) αν θα οδηγουν, γ) αν θα πηγαινουν στο γηπεδο.

Οπως σωστα ειπες βλαχακι, η αντιδραση δεν βγαζει πουθενα. Υπαρχει και αντιδραση και φοβος ομως. Αλλοι φοβουνται μη χασουν αυτα που εχουν, αλλοι αγνοουν με ειλικρινεια και χωρις κακη προθεση τα σταδια και τις συνθηκες κατω απο τις οποιες διαμορφωθηκε η πατριαρχικη κοινωνια καθως και το τι εξυπηρετει.

Το βλεπει κανεις στα τοσα πολλα και τοσο φορτισμενα/αμυντικα σχολια κατω απο αρθρο που επισημαινει οτι το establishment καποιων ορων της ανατομιας και της ιατρικης εγινε σε εποχες που οι γυναικες (λογω ακριβως αυτης της οργανωσης που περιφραφει η Wikipedia) δεν συμμετειχαν στην ερευνα και τις επιστημες, ή αν συμμετειχαν δυσκολα τους δινοταν credit ή δυσκολα εμπαιναν στα βιβλια ως πρωτοποροι της επιστημης τους. Με ελαχιστες εξαιρεσεις. Το αρθρο μας λεει για τη συμβολικη δυναμη των λεξεων και πως αυτες (ισως;) διαμορφωνουν αντιληψεις. Παιρνοντας αυτο ως δεδομενο δεν μπορουμε να αγνοησουμε τα αξιακα νοηματα που περνιουνται οταν χρησιμοποιουνται λεξεις που οριστηκαν σε εποχες που αντρες ειχαν πολυ λιγοτερη εκτιμηση στο γυναικειο σωμα απο οτι σημερα.

Βρισκω το αρθρο ενδιαφερον και θα μπορουσε να γινει τροφη για σκεψη και για αλλους ορισμους και εκφρασεις που ειναι μειωτικες εως και επιθετικες προς μειονοτητες και ομαδες ανθρωπων, αλλα ενδεχομενως χρησιμοποιουμε ακομα γιατι σε σκεφτηκαμε ποτε το ιστορικο και ιδεολογικο πλαισιο στο οποιο συνελληφθησαν.
avatar ΕΛΠΟ 9.7.2018 | 13:26
Ας παραδεχθούμε ότι οι όροι αυτοί καθιερώθηκαν σε εποχές που η γυναίκα δεν είχε καν πρόσβαση σε Παιδεία και Επιστήμη.

Όμως, είναι φαιδρό έως γελοίο στις μέρες μας με την απεριόριστη ελευθερία - στην "Δύση" τουλάχιστον - μια γυναίκα να αξιολογεί την προσωπικότητά της και τον αυτοσεβασμό της από την ορολογία των ανατομικών χαρακτηριστικών της.

Θα το πω :

Όπως τα κόμματα πουλάνε πολιτικό σανό σε όσους "τσιμπάνε" - ακόμη και με τύπους σαν κάποιους χαμηλότατου επιπέδου "στρατηγικούς συμβούλους" τρομάρα τους -, έτσι και κάποιοι "ακτιβιστές" πουλάνε τέτοια θέματα για να βγάλουν το ψωμί τους. Απλό, απλούστατο.

Μια γυναίκα με προσωπικότητα έχει άλλα σοβαρότερα θέματα και προτεραιότητες για να διεκδικήσει τον σεβασμό.

Αρκεί να μπορεί και είναι καλοδεχούμενη.
avatar Γράφων 3.8.2018 | 11:00
Άρα η πατριαρχία που είναι ένα ενσυνείδητο σύστημα απονομής προνομίων στους άνδρες προς καταπίεση των γυναικών -εδώ και δεκάδες χιλιάδες χρόνια- ορίστηκε πρώτη φορά το 2007 από φεμινιστές!

Αυτό είναι ανακάλυψη. Δεν είναι ορισμός. Και είναι ανακάλυψη του φεμινισμού. Κάνεις κάποια μορφή σαρκασμού, σωστά;

Ο Λένιν έλεγε "είμαι κομμουνιστής".
Ο Μουσολίνι "είμαι φασίστας".

"Πατριαρχιστής" (αν αυτή είναι η λέξη, που να ξέρουμε αφού οι έννοιες είναι ολοκαίνουργιες;) θεωρητικός έχει υπάρξει ποτέ; Αν ναι, ποια είναι τα γραπτά του; Τι έχει υποστηρίξει;

Στην Σαουδική Αραβία δεν αποφασίζουν άνδρες τι θα φορέσουν οι γυναίκες.

Αποφασίζει μια θρησκευτική ελίτ. Και για τις γυναίκες και για τους άνδρες.

Ξέρεις οι νόμοι που στέλνουν υποχρεωτικά τους άνδρες στον στρατό και όχι τις γυναίκες δεν είναι ούτε "πατριαρχικοί" ούτε "μητριαρχικοί" είναι νόμοι της πολιτείας.

Γιατί υπάρχουν αυτοί οι νόμοι κι είναι έτσι; Ευχαρίστως να το συζητήσουμε.

Αλλά αυτό προϋποθέτει μία έντιμη συζήτηση μεταξύ ίσων. Δεν έχεις ιερά κείμενα και εκ θεού αποκάλυψη όταν μιλάς για φεμινισμό. Πρέπει να το καταλάβεις αυτό.

Το γεγονός ότι προσθέτεις μήλα με πορτοκάλια δεν σημαίνει ότι υπάρχουν μηλοπορτόκαλα! Εσύ θες να υπάρχουν.
Συνεχίζοντας την περιήγηση στο lifo.gr, αποδέχεστε τη χρήση cookies.     Μάθετε περισσότερα.     Αποδοχή