Το ταξίδι της Άννας

Το ταξίδι της Άννας Facebook Twitter

Στο τέλος της παράστασης στην Αλεξανδρούπολη, ανέβηκαν τρείς στο καμαρίνι: μια νέα κοπέλα σαν αρχαία κόρη -τρελλάθηκε ο ηχολήπτης μας-, ένας άντρας και μια γυναίκα, η Αγγέλα. Μου πρότεινε να πάμε από την Ορεστιάδα, που θα παίζαμε την επόμενη βδομάδα- στην Ανδριανούπολη κι από κει στη Βιζύη! Μία ώρα δρόμος, χρειάζεται μόνο η ταυτότητα. Να μου δείξουν το αρχαίο θέατρο που θα κάνουν το καλοκαίρι κάποιους εορτασμούς για τον Βιζυηνό κι αν θα ήθελα να παίξω κάτι εκεί! Κόπηκαν τα πόδια μου. Να πάω ΕΓΩ στη Βιζύη... Το έχω φαντασιωθεί τόσες φορές... Να δω την Μπαήρα! Θα πάμε πρωί μου είπαν με το αυτοκίνητό τους και θα γυρίσουμε βράδυ, τόσο κοντά είναι λένε. Ταράχτηκα πολύ!

Το επόμενο πρωί ξαναείδα την Αγγέλα, ήρθε στο ξενοδοχείο. Πρόκειται λοιπόν για μια σπουδαία και πολύ δραστήρια Θρακιώτισσα. Είναι η Κυρία Αγγέλα Γιαννακίδου που έχει φτιάξει με τη βοήθεια του άντρα της και των παιδιών της το Εθνολογικό μουσείο Θράκης- έχει βραβευτεί από το μουσείο Μπενάκη- και είναι ένας θησαυρός γνώσεων. Τα μάτια της είναι σαν δυό κάρβουνα- είναι η δεύτερη σημαντική γυναίκα που γνωρίζω σε αυτή την περιοδεία. Η πρώτη είναι μια υπέροχη σημαντική Γιαννιώτισσα- τη γνώρισα στα Γιάννινα- πρώτο σταθμό της περιοδείας μας. Σπουδαίες ελληνίδες!

Ήρθαν λοιπόν! Η φοβερή Αγγέλα Γιαννακίδου με τους δικούς της και με πήραν το πρωί του Σαββάτου 12 Δεκεμβρίου, στις 10 από την Ορεστιάδα για τη Βιζύη. Η διαδρομή είναι Καστανιές, Αδριανούπολη- Edirne στα τούρκικα , Βιζύη. Σύνολο γύρω στα 160 χιλιόμετρα από την Ορεστιάδα. Φτάσαμε στα σύνορα με την Τουρκία- ουρές τα αυτοκίνητα- είχαν μπλοκάρει οι υπολογιστές του τούρκικου τελωνείου και δεν άφηναν τα αυτοκίνητα, μόνο πεζούς. Περιμέναμε δύο ώρες και μετά αποφασίστηκε να περάσουμε εγώ και η Αγγέλα με τα πόδια τα σύνορα και να έρθουν μετά οι υπόλοιποι με το αυτοκίνητο μόλις θα ήταν εφικτό. Έτσι κι έγινε- πήγαμε με ταξί στην πανέμορφη Αδριανούπολη-   είναι πολύ κοντά- καθήσαμε να πιούμε τσάι κοντά στη γέφυρα πάνω στον ¨Εβρο- τι όμορφο πλατύ ποτάμι! Τα μάτια μου δεν χόρταιναν το θέαμα! Εκεί παρακάτω συναντιούνται τρία ποτάμια- εκεί- στη συμβολή των ποταμών Τόνζου, Αρδα και Έβρου- σε αυτά τα νερά ο Ορέστης πλύθηκε για να λυτρωθεί από τις Ερινύες κι έχτισε λένε την Ορεστιάδα. Γύρω στα τραπέζια άνθρωποι όλων των ηλικιών μαζί έτρωγαν με όρεξη από πιάτα που διαρκώς εναλάσσονταν! Οι Τούρκοι τηρούν την απαγόρευση του τσιγάρου στους κλειστούς χώρους. Βγήκα έξω, η μέρα ήταν λαμπερή.  Χάζεψα τα πρόσωπα, το ντύσιμο, τον τρόπο... Όλοι απολάμβαναν! Μετά από άλλες δυό ώρες ήρθαν και οι υπόλοιποι δύο. Σαν να είχαμε χωριστεί χρόνια το γιορτάσαμε! Ο ένας, ο Θρακιώτης, ανοιχτός πληθωρικός, αυτός έδινε τον τόνο! Όλα τα κάναμε γρήγορα γιατί η ώρα είχε περάσει τις τρεις.

Και ξεκινήσαμε πια για τη Βιζύη!

Στα σύνορα Ελλάδας - Τουρκίας

Ανατολική Θράκη- η διαδρομή έχει απέραντες πεδιάδες με καλλιέργειες και μαλακούς λόφους- ο ήλιος έκανε τα χρώματα χρυσαφιά χάλκινα- λίγα σύννεφα ήταν σαν παιδικές ζωγραφιές- παχουλά και ροζ με χρυσαφένιες άκρες- η αναπνοή μου είχε κολλήσει στο λαιμό μου. Ο τρισχαριτωμένος οδηγός μας- βέρος θρακιώτης- άρχισε να τρέχει για να προλάβουμε το φως στη Βιζύη-τρέχαμε- τρέχαμε πολύ- το έκαναν για μένα.

Φτάσαμε με τη δύση του ήλιου.

Ανεβήκαμε στη Μπαήρα!

Μερικά αγόρια τουρκαλάκια με τα κινητά τους κάπνιζαν και αστειεύονταν μεταξύ τους. Ασυναίσθητα κάτι έψαχνα εναγωνίως με το φως που έφευγε- και το βρήκα: ΤΗ ΘΕΣΗ που φαίνεται όλη η χωριογραφία- ο ήλιος έδυε όπως και τότε- κάτω, περί τα κράσπεδα της ακροπόλεως αμέσως υπό τα βλέμματά μας έκειντο κατά συγκεχυμένας ομάδας αι οικίαι της πολίχνης..παρέκει ήρχοντο εκτεινόμενοι ημικυκλικώς εις μεγίστην ακτίνα οι καρποφορώτατοι της χώρας αγροί,κτλ κτλ πέρα, είδα εις το απώτατον του ορίζοντος βάθος να κλείουν ως υψηλόν περιθώριον την αχανή ταύτην εικόνα τους αμπελώνες του τόπου. Όλα ήταν εκεί! Ποιά; Πού;

Σε λίγο σκοτείνιασε- κατεβήκαμε. πήγαμε στην Αγία Σοφία- είναι πολύ πιο μεγαλοπρεπής από τις φωτογραφίες που ήξερα- μετά πήγαμε σε μια πολύ παληά βρύση- ήπιαμε νερό- έρριξα και στο κεφάλι μου! - διαγωνίως μου έδειξαν ένα περιτοιχισμένο οικόπεδο- [υπάρχει ένα σχέδιο που σχεδίασε ένας πρόσφυγας- το οποίο σώζεται στη Βέροια- γράφει όλα τα ονόματα των οικογενειών σε κάθε σπίτι της Βιζύης που σχεδίασε]. Αυτό λοιπόν το περιτοιχισμένο οικόπεδο έγραφε πως είναι του Βιζυηνού. Από κει ξεκινούσε ένας  χαλικόδρομος που ανέβαινε ίσα στη Μπαήρα! Η “Μπαήρα” είναι το προς ΒΟΡΡΑΝ της οικίας του παππού μέγα βραχώδες ύψωμα, εφ' ού άλλοτε ήτον εκτισμένη η ακρόπολις του τόπου... Εκεί επάνω λοιπόν, εις το υψηλότατον μέρος της ακροπόλεως, έσπευσα ν' αναβώ... υπό τους σπεύδοντας πόδας μου κυλιόμενα τα ΧΑΛΙΚΙΑ και τα χώματα του ανωφερούς εδάφους...

Προχώρησα προς τα κει και είδα πως υπήρχε ένα σπιτάκι κι ένας κήπος- ο ΚΗΠΟΣ- ……..στο σκοτάδι φώτισαν εδώ κι εκεί άσπρα τριαντάφυλλα. Παρά κάτω υπήρχαν ΜΗΛΙΕΣ…παρὰ τὴν ἑτέραν τοῦ οἴκου μας πλευρὰν ἦτον ἀνοικτὴ ἡ θύρα τοῦ κήπου. Ἐν τῷ κήπῳ τούτω ἀκμάζει ἀκόμη μία μηλέα, ὑπὸ τὴν σκιὰν τῆς ὁποίας τόσον εὐτυχεῖς συνεπαίζομεν ἄλλοτε, ἐγὼ καὶ οἱ ἀδελφοί μου. Ἀλλ᾿ αἱ ἠχηραὶ ἐκεῖναι φωναί, οἱ παιδικοί μας γέλωτες δὲν ἀκούονται πλέον ἐκεῖ. .εκεῖ διηύθυνα δακρυρροῶν τὰ βήματά μου..

Πήγαμε από δω πήγαμε από κει- σε μια αγωνιώδη προσπάθεια εσωτερικής γεωμέτρησης- όλο χανόμασταν μέσα στα σκοτάδια!

Κάποιος από τη μικρή μας παρέα είπε: ωραία τα σκηνοθέτησε Αυτός!

Είδα λοιπόν νύχτα τη Βιζύη!

Η γέφυρα πάνω στον Έβρο

Στο Κάιρο τέλειωσα το δημοτικό στην Πατριαρχική σχολή Σούμπρας. Ο διευθυντής όταν ήμουν στις πρώτες τάξεις ήταν ο κύριος Παλιούρης- κι έμεναν με την οικογένειά του στον πάνω όροφο του κτιρίου του σχολείου- είχαν πολύ φιλικές σχέσεις με τους γονείς μου- και πηγαίναμε συχνά τα βράδια επίσκεψη- εμένα με άφηναν να κατεβαίνω στην αυλή του σχολείου. Η αυλή είχε ένα τεράστιο δέντρο μάγκο- μαγκιά το λέγαμε- και μέσα στη νύχτα έκανε όλο σκιές στην αυλή- εκεί καθόμουν με τις ώρες μόνη μου- κι αναρωτιόμουν ασυναίσθητα μικρό παιδί εγώ, πως γίνεται το πρωί νάναι όλο φωνές η αυλή και τώρα όλο σκιές;

Η αυλή αυτή έτσι νύχτα με έχει σημαδέψει.

Αυτό τους διηγήθηκα στην επιστροφή μας από τη Βιζύη.

Πήγα εκεί λοιπόν και βρήκα αυτό: τον πραγματικό τόπο ―εκεί που η φαντασία πλέκεται με τη ζωή και δημιουργεί σοφά και αλάνθαστα έναν άλλο τόπο― αυτόν που πραγματικά βλέπουμε μέσα μας και δύσκολα τον αναγνωρίζουμε.

Μετά πήγαμε στη 'νέα' Βιζύη-  οι Τούρκοι έχουν αφήσει ανέπαφη την παληά πολίχνη και χτίσαν παραδίπλα τη νέα. Φάγαμε σούπα και ρύζι και ήπιαμε τσάι.

Το ταξίδι της Άννας Facebook Twitter
Η Άννα Κοκκίνου στην παράσταση «Μορφές από το έργο του Βιζυηνού»

Η Βιζύη υπό ελληνική διοίκηση, 1922

Ταξίδια

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Πώς η ανάβαση στο Έβερεστ κατέληξε από ηρωικό κατόρθωμα σε μαζική μπίζνα

Ταξίδια / Πώς η ανάβαση στο Έβερεστ κατέληξε από ηρωικό κατόρθωμα σε μαζική μπίζνα

Η συντριπτική πλειονότητα των αναβατών είναι πελάτες που πληρώνουν εξαψήφια ποσά και μεταξύ αυτών που ανέβηκαν πρόσφατα στην «κορυφή του κόσμου» ήταν κάποιοι τυφλοί, δύο 13χρονοι, αρκετοί εβδομηντάρηδες, ακόμη και άτομα που είχαν υποστεί διπλό ακρωτηριασμό.
THE LIFO TEAM
«Το χωριό μου, ο Δεσύλλας Μεσσηνίας, είναι ένας μικρός κρυφός παράδεισος»

Γειτονιές της Ελλάδας / «Το χωριό μου, ο Δεσύλλας Μεσσηνίας, είναι ένας μικρός κρυφός παράδεισος»

Ο Μάριος Γκρόγκος μιλά για τον τόπο του με την ανεμπόδιστη θέα στον μεσσηνιακό κάμπο, για ένα μέρος που πια έχει όλα κι όλα δύο μαγαζιά – έχει όμως και μια ομάδα κατοίκων που στήνει φεστιβάλ και εκθέσεις φωτογραφίας και ανανεώνει εθελοντικά την όψη του χωριού.
Αβινιόν/Αρλ

Ταξίδια / Ένα road trip στην Αβινιόν των επτά Παπών και στην Αρλ του Βαν Γκογκ

Γοτθική αρχιτεκτονική, μια «δεύτερη Ρώμη», πολλά δωρεάν μουσεία, φοιτητές να πίνουν μπύρες σε ζωντανές πλατείες και φιλότεχνοι που αναζητούν την αύρα που ενέπνευσε τον Ολλανδό ζωγράφο, αλλά και τον Πικάσο και τον Γκογκέν. Δυο πόλεις που σε κάνουν να ξεχνάς με το ιστορικό τους κέντρο όλα τα βάσανα του ταξιδιού.
ΚΟΡΙΝΑ ΦΑΡΜΑΚΟΡΗ
Όλα από την αρχή στο Σκαμνέλι, σε ένα Ζαγοροχώρι 25 κατοίκων

Γειτονιές της Ελλάδας / Όλα από την αρχή στο Σκαμνέλι, ένα Ζαγοροχώρι 25 κατοίκων

Ο Φίλιππος Φραγκούλης άφησε πίσω του μια πολυετή καριέρα στις τράπεζες προκειμένου να επιστρέψει στις ρίζες του, στην Τύμφη. Αντικατέστησε τα meetings με τα πυκνά δάση που αποτελούν πλέον το φόντο της νέας του πορείας στη ζωή, έχοντας όμως να αντιμετωπίσει πια τις δυσκολίες ενός ορεινού τόπου.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΚΥΡΙΑΖΗΣ
Πώς είναι η καθημερινότητα ενός τριαντάρη στο ψηλότερο χωριό των Βαλκανίων;

Γειτονιές της Ελλάδας / Πώς είναι η καθημερινότητα ενός τριαντάρη στο ψηλότερο χωριό των Βαλκανίων;

Ο Άρης Αβέλλας περιγράφει τη ζωή του στη Σαμαρίνα, σε ένα μέρος που τραβάει την προσοχή ξένων αλπινιστών, σε έναν τόπο όπου όταν λιώνουν τα χιόνια μπορεί κανείς να βολτάρει σε καταρράκτες, να θαυμάσει άγρια ζώα, να δροσιστεί σε βάθρες.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΚΥΡΙΑΖΗΣ
Η καθημερινή ρουτίνα ενός πλοίου της γραμμής τον χειμώνα

Ταξίδια / Η καθημερινή ρουτίνα ενός πλοίου της γραμμής τον χειμώνα

Πήραμε το πλοίο της γραμμής για να κάνουμε το δρομολόγιο που κάνουν οι ναυτικοί μετ’ επιστροφής, χωρίς να κατέβουμε σε κάποιο λιμάνι. Η διαδρομή μας ήταν Πειραιάς – Κύθνος – Σέριφος – Σίφνος – Κίμωλος – Μήλος και πίσω, ενώ άλλες μέρες προστίθενται κάποιοι ακόμα προορισμοί, με τερματικό λιμάνι εκείνο της Σαντορίνης. Στις περίπου 17 ώρες προσπαθήσαμε να δούμε και να καταγράψουμε τη ζωή τον χειμώνα μέσα σε ένα από τα πολλά πλοία που ταξιδεύουν αδιάκοπα στις ελληνικές θάλασσες.
ΜΙΧΑΛΗΣ ΓΕΛΑΣΑΚΗΣ

Ταξίδια / Adrère Amellal: Μια μέρα στο ξενοδοχείο που φωτίζεται με κεριά στην όαση της Σίβα

Σε έναν αλλόκοτο υπερμεγέθη όγκο που ορθώνεται στην έρημο θυμίζοντας σεληνιακό τοπίο λειτουργεί ένα οικολογικό και απόλυτα μίνιμαλ αισθητικής ξενοδοχείο χωρίς ίντερνετ, ούτε τηλέφωνο, ούτε καν ερ-κοντίσιον.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ο τόπος μου, ο Κάμπος της Χίου

Γειτονιές της Ελλάδας / H ζωή μου στον Κάμπο της Χίου, εκεί που οι λαλάδες κοκκινίζουν τη γη

Η Μάρω Χατζελένη περιγράφει την καθημερινότητά της στον τόπο που μεγάλωσε και επέστρεψε, σε ένα μέρος όπου αρχοντικά, περιβόλια και στέρνες με πηγάδια συνυπάρχουν μαγικά.
Ο τόπος μου, η Καλοσκοπή

Γειτονιές της Ελλάδας / Mπορεί να ξαναζωντανέψει ένα χωριό είκοσι ατόμων στο βουνό της Γκιώνας;

Μια ομάδα κατοίκων φιλοδοξεί να αναζωογονήσει ένα ορεινό χωριό με άπλετο πράσινο, με άφθονα τρεχούμενα νερά και πηγές, την Καλοσκοπή Φωκίδας που βρίσκεται μόλις δυόμιση ώρες μακριά από την Αθήνα. Και δείχνει να τα καταφέρνει!
Ο τόπος μου, οι Λειψοί

Γειτονιές της Ελλάδας / Η ζωή μου στους ακριτικούς Λειψούς, εκεί που σταματά ο χρόνος

Ο Κωνσταντίνος Μπουράκης μας μιλά για τη ζωή στο νησί που κερδίζει την υπογεννητικότητα και αποτελεί έναν από τους πιο ποιοτικούς οικολογικούς προορισμούς της Ελλάδας.