Οι μετανάστριες καθαρίστριες της Αθήνας γίνονται πρωταγωνίστριες σε μια θεατρική παράσταση που θα δούμε στη Στέγη

Οι μετανάστριες καθαρίστριες της Αθήνας γίνονται πρωταγωνίστριες σε μια θεατρική παράσταση που θα δούμε στη Στέγη Facebook Twitter
Η Καθαρή Πόλη διερευνά την ιστορική, φιλοσοφική και πολιτική διάσταση της έννοιας του «καθαρού» ως κανονιστικού όρου κρίσης, που υιοθετήθηκε από τους Ναζί και έγινε ο βασικός πυλώνας της ρατσιστικής τους ιδεολογίας, με στόχο την εξολόθρευση των «άλλων» και τη δημιουργία μιας «καθαρής» φυλής...
0


Από τις 3 έως τις 14 Φεβρουαρίου oι μετανάστριες καθαρίστριες της Αθήνας γίνονται οι ιδανικές πρωταγωνίστριες της διεθνούς συμπαραγωγής θεάτρου-ντοκιμαντέρ στη Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών, με την υπογραφή του Ανέστη Αζά και του Πρόδρομου Τσινικόρη. Το νεανικό δίδυμο επιστρέφει στη Στέγη και διερευνά τον ρατσισμό του «καθαρού», τον κίνδυνο του φασισμού, τη γυναικεία μετανάστευση στην Ελλάδα και την ταυτότητα της «καθαρίστριας».

«Ποιοι καθαρίζουν την Αθήνα; Γιατί, στην πλειονότητά τους, είναι γυναίκες και μετανάστριες; «Γεννήθηκαν» καθαρίστριες; Πόσο διαφέρουν οι βιογραφίες τους από τις δικές σας; Μήπως, τελικά, είμαστε όλοι υποκείμενα της Ιστορίας; Παρεμπιπτόντως, γιατί χρησιμοποιείται ο όρος «σκούπα» στις επιχειρήσεις δίωξης «ανεπιθύμητων» (μεταναστών, αστέγων, ομάδων με αποκλίνουσα συμπεριφορά) από το δημόσιο χώρο;» είναι μόνο μερικά από τα ερωτήματα που εξετάζει το έργο.

Οι μετανάστριες καθαρίστριες της Αθήνας γίνονται πρωταγωνίστριες σε μια θεατρική παράσταση που θα δούμε στη Στέγη Facebook Twitter
Ο Ανέστης Αζάς και ο Πρόδρομος Τσινικόρης είναι οι νέοι καλλιτεχνικοί διευθυντές της Πειραματικής Σκηνής του Εθνικού Θεάτρου... Backstage φωτό: Beetroot

Ως θέατρο της πραγματικότητας, η Καθαρή Πόλη ανιχνεύει και επαναπροσδιορίζει τα στερεότυπα, μέσα από το βλέμμα και τις προσωπικές μαρτυρίες εκείνων που είναι ειδικοί σε θέματα καθαριότητας: τις μετανάστριες καθαρίστριες της Αθήνας. Ταυτόχρονα, η Καθαρή Πόλη διερευνά την ιστορική, φιλοσοφική και πολιτική διάσταση της έννοιας του «καθαρού» ως κανονιστικού όρου κρίσης, που υιοθετήθηκε από τους Ναζί και έγινε ο βασικός πυλώνας της ρατσιστικής τους ιδεολογίας, με στόχο την εξολόθρευση των «άλλων» και τη δημιουργία μιας «καθαρής» φυλής.

Η Καθαρή Πόλη είναι μια συμπαραγωγή της Στέγης Γραμμάτων & Τεχνών με το Διεθνές Φεστιβάλ Sirenos (Βίλνιους, Λιθουανία), το Teatro Maria Matos (Λισσαβόνα, Πορτογαλία) και το Tiger Dublin Fringe (Δουβλίνο, Ιρλανδία), στο πλαίσιο του πρότζεκτ ΕUROPOLY των ευρωπαϊκών Ινστιτούτων Γκαίτε. Μετά την πρεμιέρα του έργου στη Στέγη, θα ακολουθήσει περιοδεία σε ευρωπαϊκά θέατρα και διεθνή φεστιβάλ. 



Οι μετανάστριες καθαρίστριες της Αθήνας γίνονται πρωταγωνίστριες σε μια θεατρική παράσταση που θα δούμε στη Στέγη Facebook Twitter
Οι μετανάστριες καθαρίστριες της Αθήνας γίνονται πρωταγωνίστριες σε μια θεατρική παράσταση που θα δούμε στη Στέγη Facebook Twitter
Backstage φωτό: Beetroot
Οι μετανάστριες καθαρίστριες της Αθήνας γίνονται πρωταγωνίστριες σε μια θεατρική παράσταση που θα δούμε στη Στέγη Facebook Twitter
Backstage φωτό: Beetroot
Οι μετανάστριες καθαρίστριες της Αθήνας γίνονται πρωταγωνίστριες σε μια θεατρική παράσταση που θα δούμε στη Στέγη Facebook Twitter
Backstage φωτό: Beetroot


Περισσότερες πληροφορίες

Το «θέατρο της πραγματικότητας» είναι μια δραματουργική/ σκηνοθετική μέθοδος, που αντλεί τα θεατρικά κείμενα από προσωπικές μαρτυρίες και ιστορικά ντοκουμέντα και καλεί «καθημερινούς ανθρώπους» να γίνουν το επίκεντρο της θεατρικής αφήγησης.

Καθοριστική για την πορεία του Ανέστη Αζά και του Πρόδρομου Τσινικόρη σε αυτό το είδος θεάτρου υπήρξε η συνεργασία τους με τη διεθνούς κύρους ομάδα Rimini Protokoll, στο πλαίσιο του Ελληνικού Φεστιβάλ το 2010, για την παράσταση Ο Προμηθέας στην Αθήνα στο Ηρώδειο. Υιοθετώντας κάποιες από τις βασικές αρχές και μεθόδους εργασίας του ριζοσπαστικού αυτού γερμανικού σχήματος, που πρωτοστατεί εδώ και μια εικοσαετία στην ανάδειξη ενός «θεάτρου της πραγματικότητας» (documentary theatre), οι δύο Έλληνες δημιουργοί στράφηκαν από το 2011 σε θεάματα αντίστοιχης προβληματικής.

Ο Ανέστης Αζάς και ο Πρόδρομος Τσινικόρης είναι οι νέοι καλλιτεχνικοί διευθυντές της Πειραματικής Σκηνής του Εθνικού Θεάτρου.

Η πρώτη κοινή παράστασή τους στη Στέγη ήταν το Τηλέμαχος – Should I Stay or Should I Go? (2013, συμπαραγωγή της Στέγης Γραμμάτων & Τεχνών και του βερολινέζικου θεάτρου Ballhaus Naunynstrasse), μια σκηνική συνάντηση δύο γενιών Ελλήνων μεταναστών στη Γερμανία, της γενιάς των Γκασταρμπάιτερ του '60 και της γενιάς της Κρίσης, παράσταση που διακρίθηκε σε διεθνή φεστιβάλ (μεταξύ άλλων, στα Premières Καρλσρούης/Στρασβούργου, Stückemarkt Χαϊδελβέργης, Spielart Μονάχου).

Ο Ανέστης Αζάς συνεργάστηκε για πρώτη φορά με τη Στέγη το 2011, σκηνοθετώντας για την ομάδα projector το έργο του Heiner Müller, Η αποστολή (Ανάμνηση από μιαν επανάσταση).

Ο Πρόδρομος Τσινικόρης ήταν υπεύθυνος για την έρευνα και –από κοινού με τις Κάτια Αρφαρά και Anna Mülter– τη δραματουργία της πολυσυζητημένης παράστασης X Apartments, που πραγματοποιήθηκε σε διαμερίσματα Αθηναίων πολιτών, σε παραγωγή της Στέγης Γραμμάτων & Τεχνών, το Μάιο του 2015.

H πρώτη κοινή παράσταση θεάτρου-ντοκιμαντέρ των Ανέστη Αζά και Πρόδρομου Τσινικόρη ήταν το Ταξίδι με τρένο, στο πλαίσιο του Ελληνικού Φεστιβάλ το 2011. Η ιδιαιτερότητά της ήταν πως παρουσιάστηκε στην ταράτσα του Μεγάρου ΟΣΕ στο Μεταξουργείο, με πρωταγωνιστές τους μηχανοδηγούς και άλλους εργαζομένους του ΟΣΕ, οι οποίοι με τις ιστορίες τους χαρτογραφούσαν, ως αυτόπτες μάρτυρες αλλά και «θύματα», την υποβάθμιση των ελληνικών σιδηροδρόμων. Ένα χρόνο αργότερα, στο πλαίσιο του Ελληνικού Φεστιβάλ, παρουσίασαν το reality-theatre πρότζεκτ Επίδαυρος – Ένα ντοκιμαντέρ (2012, Μικρή Επίδαυρος), μια κριτική ανασκόπηση της ιστορίας του Φεστιβάλ Επιδαύρου.

Οι μετανάστριες καθαρίστριες της Αθήνας γίνονται πρωταγωνίστριες σε μια θεατρική παράσταση που θα δούμε στη Στέγη Facebook Twitter
Backstage φωτό: Beetroot

Σε συμπαραγωγή του γερμανικού Θεάτρου Νέων Κωνσταντίας (Jugendtheater Konstanz) και του Κρατικού Θεάτρου Βορείου Ελλάδος, το 2014, οι Αζάς και Τσινικόρης παρουσίασαν στην Κωνσταντία και στη Θεσσαλονίκη την παράσταση Utopia in progress, βασισμένη στους Όρνιθες του Αριστοφάνη και το όραμα για μια ιδανική πολιτεία, εκθέτοντας επί σκηνής τα στερεότυπα στις σχέσεις μεταξύ Ελλάδας και Γερμανίας.

Η πρώτη τους επαγγελματική συνεργασία ήταν στην παράσταση Πέρσες του Αισχύλου, που σκηνοθέτησε ο σημαντικός Βούλγαρος σκηνοθέτης Ντίμιτερ Γκότσεφ το 2009 στην Επίδαυρο, για το Εθνικό Θέατρο. Ο Ανέστης Αζάς συμμετείχε ως βοηθός σκηνοθέτη και ο Πρόδρομος Τσινικόρης ως ηθοποιός (στο ρόλο του Αγγελιοφόρου).

Τόσο ο Ανέστης Αζάς όσο και ο Πρόδρομος Τσινικόρης έχουν στενή σχέση με τη Γερμανία. Ο πρώτος σπούδασε σκηνοθεσία στην Ανώτατη Δραματική Σχολή Ernst Busch του Βερολίνου και ο δεύτερος γεννήθηκε στο Βούπερταλ, από γονείς μετανάστες στη Γερμανία. Από το 2012 μέχρι σήμερα εργάζονται και οι δύο στην Αθήνα και το Βερολίνο.

Οι μετανάστριες καθαρίστριες της Αθήνας γίνονται πρωταγωνίστριες σε μια θεατρική παράσταση που θα δούμε στη Στέγη Facebook Twitter
Backstage φωτό: Beetroot
Οι μετανάστριες καθαρίστριες της Αθήνας γίνονται πρωταγωνίστριες σε μια θεατρική παράσταση που θα δούμε στη Στέγη Facebook Twitter
Backstage φωτό: Beetroot
Οι μετανάστριες καθαρίστριες της Αθήνας γίνονται πρωταγωνίστριες σε μια θεατρική παράσταση που θα δούμε στη Στέγη Facebook Twitter
Backstage φωτό: Beetroot
Οι μετανάστριες καθαρίστριες της Αθήνας γίνονται πρωταγωνίστριες σε μια θεατρική παράσταση που θα δούμε στη Στέγη Facebook Twitter
Backstage φωτό: Beetroot

Παράλληλες δράσεις

Κυριακή 7 Φεβρουαρίου
Μετά την παράσταση, συζήτηση του κοινού με τους συντελεστές

Πληροφορίες παράστασης

Σκηνοθεσία & δραματουργία: Ανέστης Αζάς, Πρόδρομος Τσινικόρης
Δραματουργική συνεργασία & έρευνα: Μαργαρίτα Τσώμου
Ηθοποιοί: Mabel Mosana, Rositsa Pandalieva, Fredalyn Resurreccion, Drita Shehi, Valentina Ursache

 

 Με αγγλικούς υπέρτιτλους

Στέγη Ιδρύματος Ωνάση
Συγγρού 107
Μικρή Σκηνή

 

Πληροφορίες – κρατήσεις: 210 900 5 800

Από 3 έως 14 Φεβρουαρίου 2016 

21:00


Τιμές εισιτηρίων: 5-15€

 

Οι μετανάστριες καθαρίστριες της Αθήνας γίνονται πρωταγωνίστριες σε μια θεατρική παράσταση που θα δούμε στη Στέγη Facebook Twitter

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Αργύρης Ξάφης: «Η φράση “πάμε κι ό,τι γίνει” είναι ενδεικτική μιας νοοτροπίας που μας έχει γαμήσει σε αυτή τη χώρα σε κάθε επίπεδο»

Θέατρο / Αργύρης Ξάφης: «Να μου προτείνουν τι; Να αναλάβω το Εθνικό; Δεν με ενδιαφέρει»

Το «Πιο όμορφο σώμα που έχει βρεθεί ποτέ σε αυτό το μέρος» είναι από τις πιο επιτυχημένες παραστάσεις της σεζόν και με την ευκαιρία βρεθήκαμε με τον Αργύρη Ξάφη στο θέατρο Θησείο.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Τι συμβαίνει με το Θεατρικό Μουσείο;

Θέατρο / Τι συμβαίνει με το Θεατρικό Μουσείο;

Η υπουργός Πολιτισμού, Λίνα Μενδώνη, μιλά για τις εργασίες μεταστέγασής του στην οικία Αλεξάνδρου Σούτσου, για την πολύτιμη αρχειακή συλλογή αλλά και για το τι αναμένεται να γίνει με τα καμαρίνια σπουδαίων ηθοποιών.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Περιμένοντας τον Γκοντό του Θεόδωρου Τερζόπουλου

Θέατρο / «Περιμένοντας τον Γκοντό»: Ο Θεόδωρος Τερζόπουλος ανατρέπει όσα γνωρίζαμε για το αριστούργημα του Μπέκετ

Ένα ταξίδι, μια παράσταση, μια συνάντηση με τον σημαντικότερο εν ζωή Έλληνα σκηνοθέτη: από το Μιλάνο στην Αθήνα, από το Piccolo Teatro στη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση, το «Περιμένοντας τον Γκοντό» του Θεόδωρου Τερζόπουλου προσφέρει μια ριζοσπαστική ανάγνωση του έργου του Μπέκετ.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Σαν πλοίο που ναυάγησε, σα νούφαρο που μάδησε

Κριτική Θεάτρου / Σαν πλοίο που ναυάγησε, σαν νούφαρο που μάδησε

Επιχειρώντας να αποδώσει τη «φαινομενικά ασύνδετη μορφή ενός ονείρου που υπακούει στη δική του λογική», όπως αναφέρει ο Στρίνμπεργκ στο «Ονειρόδραμα», η Γεωργία Μαυραγάνη επέλεξε να μιλήσει για το ίδιο το θέατρο.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
42' με τον Βασίλη Βηλαρά

Θέατρο / Βασίλης Βηλαράς: «Το θέατρο είναι ένα ομοφοβικό και χοντροφοβικό επάγγελμα»

Στην Πειραματική Σκηνή του Εθνικού Θεάτρου και στον «Καταποντισμό» ο ηθοποιός και σκηνοθέτης φέρνει στο φως μαρτυρίες από την γκέι Ελλάδα της Μεταπολίτευσης μέσα από επιστολές που στάλθηκαν στο περιοδικό ΑΜΦΙ, το πρώτο μέσο που άρθρωσε δημόσια λόγο στην Ελλάδα για την εμπειρία των ΛΟΑΤΚΙ+ ατόμων.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Καύσωνας: Το όνειρο και ο εφιάλτης του ελληνικού καλοκαιριού σε μια παράσταση

Θέατρο / Καύσωνας: Το όνειρο και ο εφιάλτης του ελληνικού καλοκαιριού σε μια παράσταση

Βασισμένος σε διηγήματα της Βίβιαν Στεργίου, μέσα από αποσπασματικές αφηγήσεις χαρακτηριστικών συμπεριφορών ντόπιων, τουριστών και expats, ο σκηνοθέτης Γιάννης Παναγόπουλος διερευνά τη μεταβατική φάση από τα ’90s μέχρι το 2020, μιλώντας για την πραγματικότητα της γενιά του -των millennials- στην παράσταση που ανεβαίνει στη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Οι γριές που μαζεύουν την τσουκνίδα», μάγισσες και μαγείρισσες της μυστικής Θεσσαλίας

Θέατρο / «Οι γριές που μαζεύουν την τσουκνίδα», οι μάγισσες και οι μαγείρισσες της μυστικής Θεσσαλίας σε μια παράσταση

Με έμπνευση από τη θεσσαλική λαογραφία και σε σύγχρονη σκηνική φόρμα, ο Κωνσταντίνος Ντέλλας σκηνοθετεί μια παράσταση για τις αόρατες γυναίκες της παράδοσης, αποκαλύπτοντας την κοινωνική απομόνωση, τον παραγκωνισμό τους, ακόμα και την απόκρυψη του γυναικείου σώματος.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ράνια Σχίζα: «Να γουστάρεις, αυτό είναι το κέρδος. Μόνο έτσι προχωράς στη ζωή»

Θέατρο / Ράνια Σχίζα: «Να γουστάρεις, αυτό είναι το κέρδος. Μόνο έτσι προχωράς στη ζωή»

Μια ηθοποιός με λεπτές ποιότητες, εξαιρετικές συνεργασίες, επιμονή και πάθος μιλά για την επιλογή της να δώσει προτεραιότητα στην οικογένειά της σε πολλές φάσεις της καριέρας της.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ένας λυκάνθρωπος πρωταγωνιστεί στη νέα, απίστευτη παράσταση του Ευριπίδη Λασκαρίδη

Θέατρο / Ένας λυκάνθρωπος πρωταγωνιστεί στη νέα, απίστευτη παράσταση του Ευριπίδη Λασκαρίδη

Ο τρόμος στο θέατρο και τον κινηματογράφο, η περίοδος γύρω από τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο και ο γερμανικός εξπρεσιονισμός, οι εικαστικές τέχνες, τα αμερικανικά μιούζικαλ και οι μεταμορφώσεις χωράνε στο «Lapis Lazuli» που ανεβαίνει στη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση.
M. HULOT