Πώς η ακριτική Ελλάδα βλέπει πια ζωντανά τις παραστάσεις του Εθνικού Θεάτρου

Πώς η ακριτική Ελλάδα βλέπει πια ζωντανά τις παραστάσεις του Εθνικού Θεάτρου Facebook Twitter
Η παράσταση «Απόψε αυτοσχεδιάζουμε» ήταν μία από τις παραστάσεις του Εθνικού που μεταδόθηκαν σε ακριτικά μέρη.
0

Ένα δορυφορικό πιάτο, ένας αποκωδικοποιητής, ένα λάπτοπ, μια αυτοσχέδια θεατρική αίθουσα σε ένα ακριτικό σχολείο, δημαρχείο ή πολιτιστικό κέντρο, μερικές καρέκλες σε στοίχιση, ένας προτζέκτορας.

Με τον απολύτως στοιχειώδη εξοπλισμό αλλά με μεγάλη δίψα και θέληση ένα πλήκτρο συνδέει εδώ και μερικούς μήνες τα Σαββατόβραδα των κατοίκων απομακρυσμένων περιοχών με τον κόσμο του Πιραντέλο, του Μολιέρου, του Σαίξπηρ, του Φριό, του Ντίκενς, του Τουέιν.

Πότε σε ζωντανή σύνδεση με την Κεντρική Σκηνή στο Κτίριο Τσίλερ της Αγίου Κωνσταντίνου, πότε με το Ρεξ ή το ανακαινισμένο Παιδικό Στέκι το Εθνικό Θέατρο (σε συνεργασία με τη Βουλή των Ελλήνων) δίνει τη δυνατότητα σε πολίτες ακριτικών και παραμεθόριων περιοχών να παρακολουθήσουν –σε κλειστούς χώρους που επιλέγουν οι Δήμοι– τις παραστάσεις του σε απευθείας σύνδεση και μάλιστα με ελεύθερη είσοδο.

Έτσι μέσα σε λίγους μήνες το φετινό ρεπερτόριο του Εθνικού ταξίδεψε από την Ορεστιάδα και τη Σαμοθράκη ως τους μοναχικούς Φούρνους, τη Λέρο, την Κάσο.

  

Στα τέλη Μαΐου που ο Στάθης Λιβαθινός ανακοινώνει το ρεπερτόριο της επόμενης σεζόν για το Εθνικό Θέατρο, υπάρχει ένας ολόκληρος κόσμος στην άκρη της χώρας που ανυπομονεί να μάθει με τι θα τη βγάλει όλο τον επόμενο χειμώνα...

Οι ακριτικές περιοχές αλλά και τα νησιά που θέλησαν να ενταχθούν στο πρόγραμμα προμηθεύτηκαν το ειδικό δορυφορικό πιάτο και πολύ έγκαιρα άρχισαν να δουλεύουν με τις τοπικές κοινωνίες επιστρατεύοντας δασκάλους, επικεφαλής των αρχών και όποιον άλλο μπορούσε να πείσει τους ακρίτες να εγκαταλείψουν την εσωστρέφειά τους, να βγουν από τη ρουτίνα τους και να πάνε το Σάββατο θέατρο.

Πώς η ακριτική Ελλάδα βλέπει πια ζωντανά τις παραστάσεις του Εθνικού Θεάτρου Facebook Twitter
Οι πρώτοι που ανταποκρίθηκαν ήταν εκείνοι που βρέθηκαν στο νησί έχοντας ζήσει μεγάλα διαστήματα στα αστικά κέντρα, όσοι ψάχνονται, κάποιοι που αναζητούν τέτοιες δραστηριότητες για να ξεφύγουν από την κλεισούρα που έχει ο τόπος τον χειμώνα.


Τον ρόλο του τεχνικού στο εκάστοτε νησί συνήθως έχει επιφορτιστεί ο αντιδήμαρχος. Εχθροί κάθε φορά της σύνδεσης ο καιρός, που τις μέρες της βαρυχειμωνιάς μπορεί να «ρίξει» τη μετάδοση διακόπτοντας την σύνδεση με την Αθήνα, και κυρίως η νοοτροπία (ειδικά των νέων ανθρώπων) που δύσκολα πείθονται να βάλουν στο πρόγραμμά τους μια τέτοια πολυτέλεια.

Πώς άραγε να ξυπνήσεις –αν όχι να δημιουργήσεις από την αρχή– τη θεατρική δίψα στη χειμωνιάτικη κι ερημική Λέρο, την Κάσο ή τους Φούρνους;


«Θεατρική παιδεία εμείς αποκαλούμε ό,τι φτάνει στο νησί με κάποιο τρόπο: θιάσους που περιοδεύουν, αυτοσχέδιες παραστάσεις που στήνονται από τις τοπικές θεατρικές ομάδες. Λίγα πράγματα όπως καταλαβαίνετε» μας λέει ο Νίκος Λαρδάς, αντιδήμαρχος Ικαρίας, που έχει αναλάβει τις μεταδόσεις από την αρχή.

«Όταν, λοιπόν, είδαμε ότι υπάρχει δυνατότητα να παρακολουθούμε τις παραστάσεις του Εθνικού Θεάτρου της χώρας θεωρήσαμε ανοησία να μην συμμετέχουμε.

Έτσι κάναμε κάθε πιθανή συνέργεια ώστε να φέρουμε τον κόσμο σε επαφή με την εμπειρία του θεάτρου. Δεν είναι εύκολο, ούτε και αυτονόητο ότι ο κόσμος διψά για κάτι με το οποίο δεν έχει σύνδεση.

Πώς η ακριτική Ελλάδα βλέπει πια ζωντανά τις παραστάσεις του Εθνικού Θεάτρου Facebook Twitter
Tο απόλυτο sold out της φετινής σεζόν -προφανώς επειδή το έργο απευθυνόταν σε ολόκληρη την οικογένεια- ήταν η «Χριστουγεννιάτικη ιστορία».

Οι πρώτοι που ανταποκρίθηκαν ήταν εκείνοι που βρέθηκαν στο νησί έχοντας ζήσει μεγάλα διαστήματα στα αστικά κέντρα, όσοι ψάχνονται, κάποιοι που αναζητούν τέτοιες δραστηριότητες για να ξεφύγουν από την κλεισούρα που έχει ο τόπος τον χειμώνα».

Στην τελευταία μετάδοση (που σειρά είχαν οι «Μικρές ιστορίες για αγρίους») στην Ικαρία είχαν κλείσει αίθουσες σε τρία διαφορετικά σημεία του νησιού (Άγιο Κήρυκο, Μάραθο και Άγιο Δημήτριο Ραχών) καλύπτοντας για πρώτη φορά και τις τρεις δημοτικές ενότητες.

Ένας στοιχειώδης πίνακας ανακοινώσεων διαφήμιζε από μέρες την κοινωνική δραστηριότητα του χωριού. Δηλαδή την παράσταση του Εθνικού, μερικά μνημόσυνα, κηδειόχαρτα και τη γιορτή της θεατρικής ομάδας του νησιού.

Πιάσαμε θέση στο πρώην δημαρχείο του Αγίου Κήρυκου και παρακολουθήσαμε μαζί τους την παράσταση.

Πώς η ακριτική Ελλάδα βλέπει πια ζωντανά τις παραστάσεις του Εθνικού Θεάτρου Facebook Twitter
Λήψη από προηγούμενη μετάδοση που παραχωρήθηκε από το Κανάλι της Βουλής και η οποία αποτυπώνει την άλλη πλευρά της δράσης «Εθνικό Θέατρο απευθείας» κατά τη διαδικασία της δορυφορικής μετάδοσης από τις εγκαταστάσεις του Εθνικού.


To κοινό έφτασε στην αίθουσα έγκαιρα, πρώτοι οι μεγαλύτεροι σε ηλικία, ενώ, λίγο πριν από τη σύνδεση στην πρώτη σειρά πήραν θέση τα πιτσιρίκια.

Κάπως έτσι βρεθήκαμε ανάμεσα σε 7χρονα παιδιά και καλοντυμένους 80άρηδες που έκαναν στο «θέατρο» τη ααββατιάτική τους έξοδο.

«Νίκο θα φοράνε σήμερα μικρόφωνα οι ηθοποιοί για να τους ακούμε καλά;» ρωτάνε οι πιο ηλικιωμένοι τον αντιδήμαρχο.

Τι αναζητά, όμως, ένα τόσο ετερόκλητο κοινό σε μια παράσταση που μεταφέρει στη σκηνή ιστορίες της καθημερινής ζωής, των σχέσεων και των συγκρούσεων της νεανικής ηλικίας;

«Τα έργα που μιλούν για τους εφήβους δεν είναι γι' αυτούς. Για τις μανάδες τους είναι. Ποιες μικρές ιστορίες γι' αγρίους; Να σας πούμε μεγάλες ιστορίες για αγρίους» λέει μια γυναικοπαρέα πίσω μου, που προφανώς ταυτίζεται με κείμενα που καταπιάνονται με πρότυπα και στερεότυπα, με τη μητρική και πατρική φιγούρα, που ανασύρουν το στοίχημα της ανατροφής και απαντούν σε μεγάλες εκκρεμότητες ενός οικογενειακού περιβάλλοντος: ποια ικανοποίηση αναζητούν οι νέοι στο Ίντερνετ και πώς τελικά είναι ο κόσμος τους;


«Γεια σου Στάθη» θα αναφωνήσουν πολλοί από τους Ικαριώτες της αίθουσας εκφράζοντας μια συγκινητική οικειότητα με τον καλλιτεχνικό διευθυντή του Εθνικού Θεάτρου (Στάθη Λιβαθινό).

Δεν τον έχουν συναντήσει ποτέ αλλά ξέρουν πως εκείνος εμφανίζεται κάθε φορά πρώτος στην οθόνη, τους υποδέχεται για έναν μικρό χαιρετισμό (άλλοτε live κι άλλοτε μαγνητοσκοπημένο) και με έναν μικρό πρόλογο τους παρουσιάζει την παράσταση που θα παρακολουθήσουν.

Πώς η ακριτική Ελλάδα βλέπει πια ζωντανά τις παραστάσεις του Εθνικού Θεάτρου Facebook Twitter
Το έργο «Μικρές ιστορίες για αγρίους» ήταν η έβδομη απευθείας μετάδοση που πραγματοποιήθηκε από την αρχή της φετινής σεζόν.

Το έργο «Μικρές ιστορίες για αγρίους» (βασισμένο σε ιστορίες του Γάλλου συγγραφέα και παιδαγωγού Bernardt Friot) ήταν η έβδομη απευθείας μετάδοση που πραγματοποιήθηκε από την αρχή της φετινής σεζόν και με το Ρεξ της Πανεπιστημίου συντονίστηκαν η Αμοργός, το Διδυμότειχο, η Ικαρία, η Κάσος, η Κομοτηνή, η Λευκάδα, η Λήμνος, η Ορεστιάδα, η Σητεία, οι Φούρνοι, η Λέρος, η Δράμα, η Μήλος και η Σαμοθράκη.

Οι μεταδόσεις ξεκίνησαν τον Δεκέμβριο σε μια προσπάθεια του Εθνικού να δημιουργήσει νέους δεσμούς με την ελληνική παραμεθόριο.

Ωστόσο, μετά την πέρα κάθε προσδοκίας ανταπόκριση του κοινού από την πρώτη κιόλας βραδιά, η σύνδεση του οργανισμού με τις ακριτικές περιοχές γίνεται ολοένα και πιο στενή.

Είναι χαρακτηριστικό πως ενώ στο πρώτο live συμμετείχαν έξι δήμοι, η ζήτηση αμέσως μετά πολλαπλασιάστηκε.

Έτσι μέχρι σήμερα έχουν μεταδοθεί ο «Τίμων ο Αθηναίος», το «Απόψε αυτοσχεδιάζουμε», ο «Μισάνθρωπος», η «Χριστουγεννιάτικη ιστορία», «Ο πρίγκιπας και ο φτωχός», η «Απλή μετάβαση» (εξαιρέθηκαν οι παραστάσεις της Πειραματικής και το «Ξύπνα Βασίλη» λόγω τεχνικών δυσκολιών).

Όπως μαρτυρούν οι ανταποκρίσεις που παίρνουν από τους σταθμούς μετάδοσης, το απόλυτο sold out της φετινής σεζόν –προφανώς επειδή το έργο απευθυνόταν σε ολόκληρη την οικογένεια– ήταν η «Χριστουγεννιάτικη ιστορία», ενώ, με έναν πρόχειρο υπολογισμό, πάνω από 2.000 άτομα συγκεντρώνονται σε κάθε μετάδοση.

Πώς η ακριτική Ελλάδα βλέπει πια ζωντανά τις παραστάσεις του Εθνικού Θεάτρου Facebook Twitter
Εργαζόμενοι πίσω από τη δράση «Εθνικό Θέατρο απευθείας».

«Αντέχετε στην Ικαρία;» ρωτάω την Άννα, την στιγμή που πέφτουν οι τίτλοι τέλους στις «Ιστορίες γι' αγρίους». «Μεγάλωσα στην Αθήνα κι εδώ και 15 χρόνια την εγκατέλειψα για να ζήσω στον Άγιο Κήρυκο. Τώρα δεν θα αντέχω; Τώρα που έχουμε Ρεξ στο νησί;».

Πίσω της ο αντιδήμαρχος τηλεφωνούσε στα άλλα δύο κέντρα μετάδοσης και λάμβανε από το τηλέφωνο τα αποτελέσματα: «Σκίσανε οι Ράχες, εβδομήντα άτομα μάζεψαν. Γύρω στους 40 είχε ο Εύδηλος».

Πλάκα-πλάκα στα τέλη Μαΐου που ο Στάθης Λιβαθινός ανακοινώνει το ρεπερτόριο της επόμενης σεζόν για το Εθνικό Θέατρο, υπάρχει ένας ολόκληρος κόσμος στην άκρη της χώρας που ανυπομονεί να μάθει με τι θα τη βγάλει όλο τον επόμενο χειμώνα...

Πώς η ακριτική Ελλάδα βλέπει πια ζωντανά τις παραστάσεις του Εθνικού Θεάτρου Facebook Twitter
Μετάδοση στη Χίο.

Info

Οι επόμενες μεταδόσεις είναι προγραμματισμένες για τις 11 Μαΐου («Ο Άνθρωπος που γελά» του Βικτόρ Ουγκό σε σκηνοθεσία Θοδωρή Αμπαζή) και τις 8 ΙουνίουΜελίσσια» του Αλέξη Σταμάτη σε σκηνοθεσία Γιώργου Παλούμπη).

 

Θέατρο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Αργύρης Ξάφης: «Η φράση “πάμε κι ό,τι γίνει” είναι ενδεικτική μιας νοοτροπίας που μας έχει γαμήσει σε αυτή τη χώρα σε κάθε επίπεδο»

Θέατρο / Αργύρης Ξάφης: «Να μου προτείνουν τι; Να αναλάβω το Εθνικό; Δεν με ενδιαφέρει»

Το «Πιο όμορφο σώμα που έχει βρεθεί ποτέ σε αυτό το μέρος» είναι από τις πιο επιτυχημένες παραστάσεις της σεζόν και με την ευκαιρία βρεθήκαμε με τον Αργύρη Ξάφη στο θέατρο Θησείο.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Τι συμβαίνει με το Θεατρικό Μουσείο;

Θέατρο / Τι συμβαίνει με το Θεατρικό Μουσείο;

Η υπουργός Πολιτισμού, Λίνα Μενδώνη, μιλά για τις εργασίες μεταστέγασής του στην οικία Αλεξάνδρου Σούτσου, για την πολύτιμη αρχειακή συλλογή αλλά και για το τι αναμένεται να γίνει με τα καμαρίνια σπουδαίων ηθοποιών.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Περιμένοντας τον Γκοντό του Θεόδωρου Τερζόπουλου

Θέατρο / «Περιμένοντας τον Γκοντό»: Ο Θεόδωρος Τερζόπουλος ανατρέπει όσα γνωρίζαμε για το αριστούργημα του Μπέκετ

Ένα ταξίδι, μια παράσταση, μια συνάντηση με τον σημαντικότερο εν ζωή Έλληνα σκηνοθέτη: από το Μιλάνο στην Αθήνα, από το Piccolo Teatro στη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση, το «Περιμένοντας τον Γκοντό» του Θεόδωρου Τερζόπουλου προσφέρει μια ριζοσπαστική ανάγνωση του έργου του Μπέκετ.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Σαν πλοίο που ναυάγησε, σα νούφαρο που μάδησε

Κριτική Θεάτρου / Σαν πλοίο που ναυάγησε, σαν νούφαρο που μάδησε

Επιχειρώντας να αποδώσει τη «φαινομενικά ασύνδετη μορφή ενός ονείρου που υπακούει στη δική του λογική», όπως αναφέρει ο Στρίνμπεργκ στο «Ονειρόδραμα», η Γεωργία Μαυραγάνη επέλεξε να μιλήσει για το ίδιο το θέατρο.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
42' με τον Βασίλη Βηλαρά

Θέατρο / Βασίλης Βηλαράς: «Το θέατρο είναι ένα ομοφοβικό και χοντροφοβικό επάγγελμα»

Στην Πειραματική Σκηνή του Εθνικού Θεάτρου και στον «Καταποντισμό» ο ηθοποιός και σκηνοθέτης φέρνει στο φως μαρτυρίες από την γκέι Ελλάδα της Μεταπολίτευσης μέσα από επιστολές που στάλθηκαν στο περιοδικό ΑΜΦΙ, το πρώτο μέσο που άρθρωσε δημόσια λόγο στην Ελλάδα για την εμπειρία των ΛΟΑΤΚΙ+ ατόμων.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Καύσωνας: Το όνειρο και ο εφιάλτης του ελληνικού καλοκαιριού σε μια παράσταση

Θέατρο / Καύσωνας: Το όνειρο και ο εφιάλτης του ελληνικού καλοκαιριού σε μια παράσταση

Βασισμένος σε διηγήματα της Βίβιαν Στεργίου, μέσα από αποσπασματικές αφηγήσεις χαρακτηριστικών συμπεριφορών ντόπιων, τουριστών και expats, ο σκηνοθέτης Γιάννης Παναγόπουλος διερευνά τη μεταβατική φάση από τα ’90s μέχρι το 2020, μιλώντας για την πραγματικότητα της γενιά του -των millennials- στην παράσταση που ανεβαίνει στη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Οι γριές που μαζεύουν την τσουκνίδα», μάγισσες και μαγείρισσες της μυστικής Θεσσαλίας

Θέατρο / «Οι γριές που μαζεύουν την τσουκνίδα», οι μάγισσες και οι μαγείρισσες της μυστικής Θεσσαλίας σε μια παράσταση

Με έμπνευση από τη θεσσαλική λαογραφία και σε σύγχρονη σκηνική φόρμα, ο Κωνσταντίνος Ντέλλας σκηνοθετεί μια παράσταση για τις αόρατες γυναίκες της παράδοσης, αποκαλύπτοντας την κοινωνική απομόνωση, τον παραγκωνισμό τους, ακόμα και την απόκρυψη του γυναικείου σώματος.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ράνια Σχίζα: «Να γουστάρεις, αυτό είναι το κέρδος. Μόνο έτσι προχωράς στη ζωή»

Θέατρο / Ράνια Σχίζα: «Να γουστάρεις, αυτό είναι το κέρδος. Μόνο έτσι προχωράς στη ζωή»

Μια ηθοποιός με λεπτές ποιότητες, εξαιρετικές συνεργασίες, επιμονή και πάθος μιλά για την επιλογή της να δώσει προτεραιότητα στην οικογένειά της σε πολλές φάσεις της καριέρας της.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ένας λυκάνθρωπος πρωταγωνιστεί στη νέα, απίστευτη παράσταση του Ευριπίδη Λασκαρίδη

Θέατρο / Ένας λυκάνθρωπος πρωταγωνιστεί στη νέα, απίστευτη παράσταση του Ευριπίδη Λασκαρίδη

Ο τρόμος στο θέατρο και τον κινηματογράφο, η περίοδος γύρω από τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο και ο γερμανικός εξπρεσιονισμός, οι εικαστικές τέχνες, τα αμερικανικά μιούζικαλ και οι μεταμορφώσεις χωράνε στο «Lapis Lazuli» που ανεβαίνει στη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση.
M. HULOT