Dandelion: Μια χορογραφία για τις ανθρώπινες σχέσεις όπως πραγματικά είναι

Dandelion: Μια χορογραφία για τις ανθρώπινες σχέσεις όπως πραγματικά είναι Facebook Twitter
«Οι μικρές κινήσεις, οι χειρονομίες που κάνεις, όταν μιλάς στον άλλο που είναι δίπλα σου, τα πολλά που θες να πεις, αλλά ποτέ δεν λες ακριβώς αυτό που θες», είναι κατά την Γκόρο το “Dandelion”. Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
0

Υπάρχει ωραίος -έστω ωραιοποιημένος- τρόπος για να μιλήσει κανείς γι’ αυτό που ζούμε σήμερα; Κι αν μπορούσαμε να κοιτάξουμε τους εαυτούς μας μέσα από ένα μαγικό πρίσμα, όσα κάνουμε μηχανικά, λαχανιασμένα μέσα στην καθημερινότητά μας, τι θα βλέπαμε; Τι ιστορία θα είχε να αφηγηθεί κάθε μία από τις νίκες, τις ήττες, όσα δεν είπαμε, την αγάπη που δεν δείξαμε, τις πιο κρίσιμες στιγμές που τις διέκοψε ξερά ένα κινητό ή ένα λάπτοπ;

Παρακολουθώντας την τεχνική πρόβα του “Dandelion”, ενός φρέσκου χορογραφικού project, δύο καταξιωμένων του χορού –της Ερμίρα Γκόρο και του Hannes Langolf- που για πρώτη φορά συναντιούνται ως δημιουργοί, γίνεται σαφές ότι ο θεατής δεν θα βγει αλώβητος απ’ όσα θα παρακολουθήσει στην Κεντρική Σκηνή της Στέγης του Ιδρύματος Ωνάση. Είναι τέτοια η ένταση των συναισθημάτων που εναλλάσσονται, γνώριμα και ξένα ταυτόχρονα, τέτοια η ακολουθία των σκηνών και των καταστάσεων που περιγράφονται με την παραμικρή κίνηση, τόση η έκρηξη (και οι απαραίτητες παύσεις) που ο παφλασμός φτάνει ακόμη και σ’ αυτόν που έχει αποφασίσει να μην εμπλακεί συναισθητικά.

Το "Dandelion" κάνει μια απόπειρα να «μιλήσει» για την προσπάθεια που απαιτούν οι ανθρώπινες σχέσεις, για την έλλειψη υπομονής και χρόνου, για τα όπλα με τα οποία πολεμά κανείς την ανασφάλεια και χτίζει το δικό του ασφαλές μέρος για να υπάρξει.

Ο τίτλος της φιλόδοξης χορογραφικής δουλειάς δεν προδιαθέτει για τέτοια κρεσέντα. Όπως εξηγεί ο υπεύθυνος παραγωγής Κωνσταντίνος Σακκάς, το “Dandelion” (μτφρ.: πικραλίδα), αυτό το υπερευαίσθητο θεραπευτικό φυτό, που μπορεί να διαλυθεί στο φύσημα του ανέμου και τα φύλλα του να φτάσουν κάπου μακριά και να γίνουν κάτι νέο, ήταν η έμπνευση για την αφήγηση πραγματικών ιστοριών. Για την ακρίβεια, προσωπικών ιστοριών του κάθε χορευτή που έχει κάτι δικό του εύθραυστο να καταθέσει και να πει πολλά για τις ανθρώπινες σχέσεις, που μπορεί να είναι πικρές, συναρπαστικές, προβληματικές, για τον χρόνο που περνά άσκοπα ή χρήσιμα ή βλαπτικά, για την τεχνολογία που απαγορεύει τη σύνδεση ή λειτουργεί διαλυτικά ακριβώς στις πιο σημαντικές στιγμές των ανθρώπων, για το σώμα, τελικό αποδέκτη και πομπό των μηνυμάτων που καλείται να επεξεργαστεί στον σύγχρονο κοινωνικό ιστό.

«Για τις θεματικές που θα περιλαμβάνονταν τελικά είχε προϋπάρξει ένα ερευνητικό στάδιο στο Λονδίνο και μέχρι τον Δεκέμβριο, οπότε και καταλήξαμε στην αφήγηση –μέσω της χορογραφίας- προσωπικών ιστοριών, όπως αυτή του Ράφα (Rafael Pardillo), μια οικογενειακή του ιστορία, για την οποία για χρόνια κανείς δεν συζητούσε, καθώς αποτελούσε ταμπού», εξηγεί ο Κωνσταντίνος Σακκάς.

Dandelion: Μια χορογραφία για τις ανθρώπινες σχέσεις όπως πραγματικά είναι Facebook Twitter
Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO

Όση ώρα ρυθμίζεται ο φωτισμός και τα «σκασίματα» του ήχου πάνω στις κινήσεις του Ράφα, πίσω του, σε ένα βίντεο, ακούγεται να μιλά ο ίδιος, και στους υπότιτλους ξετυλίγεται ψύχραιμα, αλλά όχι ασυναισθήματιστα η προσωπική του ιστορία, πίσω στην Ισπανία των παιδικών του χρόνων: η μητέρα του πέθανε, όταν ήταν ακόμη μωρό και λίγες εβδομάδες μετά, ο πατέρας του τον εγκατέλειψε. Κανείς από τους συναδέλφους του δεν γνώριζε αυτό το κομμάτι της ζωής του, μέχρι ο ίδιος να αποφασίσει να το αφηγηθεί χορευτικά, αποτελώντας ένα βασικό κομμάτι της απόπειρας του “Dandelion” να «μιλήσει» για την προσπάθεια που απαιτούν οι ανθρώπινες σχέσεις, για την έλλειψη υπομονής και χρόνου, για τα όπλα με τα οποία πολεμά κανείς την ανασφάλεια και χτίζει το δικό του ασφαλές μέρος για να υπάρξει. Όλα αυτά σε πρωτόλειο επίπεδο και με έναν κοινό κώδικα μεταξύ των χορευτών, ένα σκηνικό ιδίωμα που ενισχύει την αίσθηση ότι υπάρχει ένα μυστικό, το οποίο ο θεατής θα μάθει μέσα από την εικονοποίηση αληθινών στιγμών – που ίσως και να έχει βιώσει ο ίδιος.

«Η ιστορία του Ράφα», συμπληρώνει η Ερμίρα Γκόρο, «ήταν η πιο δύσκολη. Είμαστε φίλοι χρόνια, αλλά δεν γνώριζα, δεν είχε μοιραστεί ποτέ αυτό το ενδιαφέρον κομμάτι της ζωής του. Όμως, μην περιμένετε διδακτικό τέλος». Όπως λέει, άλλωστε, το πιο δύσκολο στη συγκεκριμένη δουλειά δεν ήταν το να απαντήσει ο κάθε χορευτής στο βασικό ερώτημα που ήταν το «τι σ’ απασχολεί αυτό το διάστημα;», αλλά το πώς όλες αυτές οι προσωπικές ιστορίες, διαφορετικών ανθρώπων, από διαφορετικές αφετηρίες και μέρη, θα ενώνονταν σε μία ομαδικότητα. Και πώς θα περάσει το μήνυμα πως η ζωή συνεχίζεται, ό,τι κι αν συμβεί, ο χρόνος περνάει, είτε μένει κανείς απαθής (υπάρχει μια χαρακτηριστική σκηνή ανθρώπων που παρακολουθούν τη ζωή μέσα από ένα λάπτοπ) είτε παλεύει με κάθε τρόπο και δύναμη (και μια «αντίθετη» σκηνή μ’ έναν διαδηλωτή σε πραγματική έκσταση).

Και μετά είναι και η μουσική του Coti K. που «ντύνει» το 80% της χορογραφίας, πυκνά, παρορμητικά, κάποιες στιγμές βίαια, που και να θες να ξεμακρύνεις από το θέμα είναι αδύνατο.

Dandelion: Μια χορογραφία για τις ανθρώπινες σχέσεις όπως πραγματικά είναι Facebook Twitter
Ο ένας φορά τα ρούχα και τα παπούτσια του άλλου, φαινομενικά δείχνουν τόσο ίδιοι, μια πίστη ότι τελικά θα επικοινωνήσουν, όμως αυτό δεν συμβαίνει ποτέ, λόγω της τεχνολογίας. Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO

Ακριβώς, όπως σε μια άλλη, πραγματικά σπαρακτική σκηνή αντικατοπτρισμού δύο ανδρών που γδύνονται: μοιάζουν ίδιοι, ίδιο παράστημα, ίδια ρούχα, ίδιες κινήσεις. Ο ένας φορά τα ρούχα και τα παπούτσια του άλλου, φαινομενικά δείχνουν τόσο ίδιοι, μια εξερεύνηση στην ανταλλαγή καλουπιού, όπως λέει ο Κωνσταντίνος Σακκάς, μια πίστη ότι τελικά θα επικοινωνήσουν, όμως αυτό δεν συμβαίνει ποτέ, λόγω της τεχνολογίας. Για τον ίδιο, αυτή η σκηνή, στην οποία κυριαρχούν ταυτόχρονα το πάθος και η τεχνική του Langolf, είναι και η πιο συγκινητική.

«Οι μικρές κινήσεις, οι χειρονομίες που κάνεις, όταν μιλάς στον άλλο που είναι δίπλα σου, τα πολλά που θες να πεις, αλλά ποτέ δεν λες ακριβώς αυτό που θες», είναι κατά την Γκόρο το “Dandelion”, που περισσότερο από μία γλυκόπικρη καταγραφή της καθημερινότητας, αποτελεί και μια υποψηφιότητα για κάτι –μετά από καιρό- φρέσκο στον ελληνικό σύγχρονο χορό.

Info:

Η Ερμίρα Γκόρο και ο Χάννες Λάνγκολφ συναντήθηκαν για πρώτη φορά στη χοροθεατρική παραγωγή To Be Straight With You, της ομάδας DV8. Έκτοτε, ως καλλιτεχνικοί συνεργάτες του Λόυντ Νιούσον, αλλά και ως ερμηνευτές, εμφανίστηκαν επίσης στο Can We Talk About This? (2010-12), και στο πιο πρόσφατο John (2014-15), στο οποίο ο Λάνγκολφ είχε τον πρωταγωνιστικό ρόλο. Η τελευταία αυτή δημιουργία του Νιούσον και της ομάδας του, στο πλαίσιο της παγκόσμιας περιοδείας της, έκανε στάση και στην Αθήνα, στη Στέγη. Από την πλευρά της, η Ερμίρα Γκόρο έχει εργαστεί και ως ανεξάρτητη χορογράφος, κατά τα χρόνια της παραμονής της στην Αμερική, αλλά και πιο πρόσφατα, στο Φεστιβάλ Αθηνών (2016), με το έργο After Party.

Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών

Κεντρική Σκηνή

1-2 Aπριλίου 2017

20:00

Στην παράσταση γίνεται χρήση καπνού και στροβοσκοπικών φωτισμών (strobe lights).

Συντελεστές:

Σύλληψη - Σκηνοθεσία: Hannes Langolf, Ερμίρα Γκόρο
Χορογραφία: Hannes Langolf, Ερμίρα Γκόρο & οι ερμηνευτές
Σχεδιασμός Σκηνικών - Κοστουμιών: Χρήστος Δεληδήμος
Μουσική Σύνθεση: Coti K.
Σχεδιασμός Φωτισμών: Richard Godin
Βοηθός Σκηνοθετών: Δημήτρης Κουτσούμπας
Σύμβουλος Χορογραφίας: Νίκος Καλογεράκης
Ερευνητική υποστήριξη: Juliet Knight, Will Thompson, Charlotte McLean, Amy Bell, Emma Bonnici, Sean Marcs
Βοηθός Παραγωγής Έρευνας: Λία Πρεντάκη
Ερμηνευτές: Ερμίρα Γκόρο, Hannes Langolf, Δήμητρα Μερτζάνη, Rafael Pardillo, Άντι Τζούμα, Αντώνης Σταμόπουλος, Αλέξανδρος Σταυρόπουλος
Σχεδιασμός Παραγωγής: Κωνσταντίνος Σακκάς
Οργάνωση Παραγωγής: Delta Pi

Θέατρο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Αργύρης Ξάφης: «Η φράση “πάμε κι ό,τι γίνει” είναι ενδεικτική μιας νοοτροπίας που μας έχει γαμήσει σε αυτή τη χώρα σε κάθε επίπεδο»

Θέατρο / Αργύρης Ξάφης: «Να μου προτείνουν τι; Να αναλάβω το Εθνικό; Δεν με ενδιαφέρει»

Το «Πιο όμορφο σώμα που έχει βρεθεί ποτέ σε αυτό το μέρος» είναι από τις πιο επιτυχημένες παραστάσεις της σεζόν και με την ευκαιρία βρεθήκαμε με τον Αργύρη Ξάφη στο θέατρο Θησείο.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Τι συμβαίνει με το Θεατρικό Μουσείο;

Θέατρο / Τι συμβαίνει με το Θεατρικό Μουσείο;

Η υπουργός Πολιτισμού, Λίνα Μενδώνη, μιλά για τις εργασίες μεταστέγασής του στην οικία Αλεξάνδρου Σούτσου, για την πολύτιμη αρχειακή συλλογή αλλά και για το τι αναμένεται να γίνει με τα καμαρίνια σπουδαίων ηθοποιών.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Περιμένοντας τον Γκοντό του Θεόδωρου Τερζόπουλου

Θέατρο / «Περιμένοντας τον Γκοντό»: Ο Θεόδωρος Τερζόπουλος ανατρέπει όσα γνωρίζαμε για το αριστούργημα του Μπέκετ

Ένα ταξίδι, μια παράσταση, μια συνάντηση με τον σημαντικότερο εν ζωή Έλληνα σκηνοθέτη: από το Μιλάνο στην Αθήνα, από το Piccolo Teatro στη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση, το «Περιμένοντας τον Γκοντό» του Θεόδωρου Τερζόπουλου προσφέρει μια ριζοσπαστική ανάγνωση του έργου του Μπέκετ.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Σαν πλοίο που ναυάγησε, σα νούφαρο που μάδησε

Κριτική Θεάτρου / Σαν πλοίο που ναυάγησε, σαν νούφαρο που μάδησε

Επιχειρώντας να αποδώσει τη «φαινομενικά ασύνδετη μορφή ενός ονείρου που υπακούει στη δική του λογική», όπως αναφέρει ο Στρίνμπεργκ στο «Ονειρόδραμα», η Γεωργία Μαυραγάνη επέλεξε να μιλήσει για το ίδιο το θέατρο.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
42' με τον Βασίλη Βηλαρά

Θέατρο / Βασίλης Βηλαράς: «Το θέατρο είναι ένα ομοφοβικό και χοντροφοβικό επάγγελμα»

Στην Πειραματική Σκηνή του Εθνικού Θεάτρου και στον «Καταποντισμό» ο ηθοποιός και σκηνοθέτης φέρνει στο φως μαρτυρίες από την γκέι Ελλάδα της Μεταπολίτευσης μέσα από επιστολές που στάλθηκαν στο περιοδικό ΑΜΦΙ, το πρώτο μέσο που άρθρωσε δημόσια λόγο στην Ελλάδα για την εμπειρία των ΛΟΑΤΚΙ+ ατόμων.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Καύσωνας: Το όνειρο και ο εφιάλτης του ελληνικού καλοκαιριού σε μια παράσταση

Θέατρο / Καύσωνας: Το όνειρο και ο εφιάλτης του ελληνικού καλοκαιριού σε μια παράσταση

Βασισμένος σε διηγήματα της Βίβιαν Στεργίου, μέσα από αποσπασματικές αφηγήσεις χαρακτηριστικών συμπεριφορών ντόπιων, τουριστών και expats, ο σκηνοθέτης Γιάννης Παναγόπουλος διερευνά τη μεταβατική φάση από τα ’90s μέχρι το 2020, μιλώντας για την πραγματικότητα της γενιά του -των millennials- στην παράσταση που ανεβαίνει στη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Οι γριές που μαζεύουν την τσουκνίδα», μάγισσες και μαγείρισσες της μυστικής Θεσσαλίας

Θέατρο / «Οι γριές που μαζεύουν την τσουκνίδα», οι μάγισσες και οι μαγείρισσες της μυστικής Θεσσαλίας σε μια παράσταση

Με έμπνευση από τη θεσσαλική λαογραφία και σε σύγχρονη σκηνική φόρμα, ο Κωνσταντίνος Ντέλλας σκηνοθετεί μια παράσταση για τις αόρατες γυναίκες της παράδοσης, αποκαλύπτοντας την κοινωνική απομόνωση, τον παραγκωνισμό τους, ακόμα και την απόκρυψη του γυναικείου σώματος.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ράνια Σχίζα: «Να γουστάρεις, αυτό είναι το κέρδος. Μόνο έτσι προχωράς στη ζωή»

Θέατρο / Ράνια Σχίζα: «Να γουστάρεις, αυτό είναι το κέρδος. Μόνο έτσι προχωράς στη ζωή»

Μια ηθοποιός με λεπτές ποιότητες, εξαιρετικές συνεργασίες, επιμονή και πάθος μιλά για την επιλογή της να δώσει προτεραιότητα στην οικογένειά της σε πολλές φάσεις της καριέρας της.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ένας λυκάνθρωπος πρωταγωνιστεί στη νέα, απίστευτη παράσταση του Ευριπίδη Λασκαρίδη

Θέατρο / Ένας λυκάνθρωπος πρωταγωνιστεί στη νέα, απίστευτη παράσταση του Ευριπίδη Λασκαρίδη

Ο τρόμος στο θέατρο και τον κινηματογράφο, η περίοδος γύρω από τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο και ο γερμανικός εξπρεσιονισμός, οι εικαστικές τέχνες, τα αμερικανικά μιούζικαλ και οι μεταμορφώσεις χωράνε στο «Lapis Lazuli» που ανεβαίνει στη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση.
M. HULOT