Πόπη Γκανά

Πόπη Γκανά Facebook Twitter
1
  • Γεννήθηκα στον Νέο Κόσμο, μεγάλωσα στον Άγιο Σώστη, στο Κουκάκι και στο Παγκράτι και τώρα μένω κοντά στην Πανόρμου, στην περιοχή του Γηροκομείου. Οι γειτονιές των παιδικών μου χρόνων δεν είχαν καμία σχέση με αυτό που είναι σήμερα. Όλα τα σπίτια ήταν μονοκατοικίες με αυλή ή το πολύ διώροφα και όλοι οι δρόμοι χωματόδρομοι, εκτός από τον κεντρικό. Τα απογεύματα του καλοκαιριού περνούσε καταβρεχτήρας του δήμου και τρέχαμε από πίσω του. Μια περίοδο, πολύ κοντά μας έμενε η Νάνα Μούσχουρη. Δεν θυμάμαι να την είδα ποτέ, αλλά την είχα ακούσει μια φορά να τραγουδάει. Ήμουν παιδί ντροπαλό και μάλλον καταπιεσμένο, αλλά όχι δειλό.
  • Από την Α' Δημοτικού διάβαζα κάτι παραμύθια σε φτηνές εκδόσεις με λίγες μαυρόασπρες εικόνες που τ' αγοράζαμε από το ψιλικατζίδικο. Στο σπίτι μιας γειτόνισσάς μας, επίσης, ανακάλυψα τον Θησαυρό των γνώσεων και μου άρεσε να διαβάζω τα βιογραφικά γνωστών ποιητών και ν' αντιγράφω τα ποιήματα που τα συνόδευαν. Από εκεί έμαθα τον Βιζυηνό, τον Καββαδία, τον Ζαχαρία Παπαντωνίου. Στην εφηβεία δανειζόμουν εξωσχολικά από τη βιβλιοθήκη της ΧΕΝ. Με είχαν γοητεύσει η Αναφορά στον Γκρέκο του Καζαντζάκη, το Πόλεμος και Ειρήνη του Τολστόι, ο Ηλίθιος του Ντοστογιέφσκι κι άλλα πολλά... Έδωσα εισαγωγικές χωρίς να κάνω καθόλου φροντιστήριο και πέρασα στο Πάντειο, στο τμήμα Πολιτικών Επιστημών.

Δυσκολεύομαι στις δημόσιες σχέσεις. Παραλύω στη σκέψη ότι θ' απευθυνθώ σε κοινό. Εμένα μου αρέσει να κάθομαι στη γωνιά μου, να κάνω ό,τι πρέπει να κάνω, χωρίς αυτό να σημαίνει ότι δεν θέλω ν' αναγνωρίζεται ο κόπος μου.

  • Γύρω στα είκοσι δύο έπιασα δουλειά σ' ένα ατελιέ γραφικών τεχνών όπου έφτιαχναν κυρίως τουριστικά προσπέκτους ξενοδοχείων. Καθώς ήμουν ορθογράφος –το μόνο καλό για το οποίο επέμενε ο πατέρας μου!–, έκανα παράλληλα και τη διόρθωση των κειμένων. Έτσι, εντελώς τυχαία, ήρθα σ' επαφή με αυτό που λέμε παραγωγή εντύπου και σιγά-σιγά η τυπογραφία και ο κόσμος της με κέρδισαν ολοκληρωτικά. Ποτέ ως τότε δεν είχα σκεφτεί να ασχοληθώ με τα βιβλία. Η τύχη παίζει μεγαλύτερο ρόλο στη ζωή μας από τα σχέδια. Άλλωστε, και τον Μιχάλη σ' ένα βιβλιοπωλείο, στη «Δωδώνη», τον γνώρισα.
  • Έπειτα από κάποιο διάστημα άρχισα να εργάζομαι ως διορθώτρια κι επιμελήτρια σε διάφορους μεταπολιτευτικούς οίκους (Πλειάς, Οδυσσέας, Θεμέλιο), στο Μορφωτικό της Αγροτικής Τράπεζας, που έκλεισε μόλις ανέλαβε η ΝΔ, και τέλος, για έντεκα χρόνια, στις εκδόσεις της Εστίας. Όσο ασχολιόμουν με την επιμέλεια, τόσο πιο έντονα ένιωθα την ανάγκη να επέμβω στη συνολική εικόνα του βιβλίου, να το αναλαμβάνω από το χειρόγραφο ως το βιβλιοδετείο, να το παρακολουθώ να παίρνει μορφή. Περνούσα οχτάωρα ολόκληρα ελέγχοντας την εκτύπωση φύλλο-φύλλο, μελετούσα τον σχεδιασμό, τις γραμματοσειρές, το σχήμα, τα χαρτιά των σοβαρών εκδοτικών οίκων, και οι τυπογράφοι, καθώς με έβλεπαν αφοσιωμένη, χατίρι δεν μου χάλαγαν! Στην πορεία ανακάλυψα πως μέχρι κι εξώφυλλα μπορούσα να φτιάχνω.
  • Σκεφτόμουν καιρό να κάνω δικές μου εκδόσεις, αλλά τα οικονομικά και η διαχείρισή τους με αποθάρρυναν. Ώσπου το 2001 απέκτησα χρήματα από μια μικρή κληρονομιά και το αποφάσισα. Η αρχή στο Μελάνι έγινε έναν χρόνο μετά, με τα Βαλκάνια, η άγνωστη γειτονιά μας του Μιχάλη Παπακωνσταντίνου. Είχα επιμεληθεί τα βιβλία του στην Εστία, είχαμε γίνει φίλοι, ήξερε τι λαχταρούσα, κι όσο μ' έβλεπε να διστάζω, με έσπρωχνε: «Ξεκίνα επιτέλους! Όπως είπε και ο δικός σας, ο Λένιν, όποιος δεν πηδάει, σέρνεται».
Πόπη Γκανά Facebook Twitter
Ποτέ ως τότε δεν είχα σκεφτεί να ασχοληθώ με τα βιβλία. Η τύχη παίζει μεγαλύτερο ρόλο στη ζωή μας από τα σχέδια... Φωτό: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO
 
  • Όταν έκανα το άλμα, όλοι απόρησαν. Ορισμένοι εκδότες, πάντως, που εκτιμούσα και ζήτησα τις συμβουλές τους, υπήρξαν πολύ γενναιόδωροι. Τρέφω μεγάλο σεβασμό για εκείνους που αφοσιώνονται στη δουλειά τους, που τη βλέπουν ως προέκταση της προσωπικότητάς τους, που την κάνουν με αγώνα και άγχος, θέλοντας ν' αφήσουν κάτι πίσω τους. Αυτό προσπαθώ κι εγώ. Το δυστύχημα είναι πως οι συστηματικοί αναγνώστες στην Ελλάδα, αυτοί που δεν αρκούνται σ' ένα μπεστ-σέλερ τον χρόνο, ζήτημα να ξεπερνούν τα 10.000 άτομα. Σ' αυτούς τους λίγους απευθυνόμαστε και γι' αυτόν ακριβώς τον λόγο δεν υπάρχουν καλοπληρωμένοι άνθρωποι στον χώρο μας.
  • Από την αρχή ήθελα να μοιραστώ τίτλους και συγγραφείς που μου έκαναν εντύπωση μέσα από καλαίσθητες εκδόσεις που ν' αναδεικνύουν, χωρίς να καπελώνουν όμως, το κείμενο. Βάση ήταν η λογοτεχνία, ελληνική και ξένη, αλλά σταδιακά ανοίχτηκα και σε μαρτυρίες, σε βιογραφίες και σε φιλοσοφικά δοκίμια βατά στον μέσο αναγνώστη. Υπήρξαν φορές που πλήρωσα ακριβά δικαιώματα για σημαντικά ξένα ονόματα, ενώ μέσα στην κρίση πήρα το ρίσκο να εκδώσω τις Ιστορίες του Καντέρμπερυ, ακρογωνιαίο λίθο της αγγλικής λογοτεχνίας, που δεν είχαν μεταφραστεί ποτέ στη γλώσσα μας. Αντίστοιχα ριψοκίνδυνο είναι να εκδίδεις νέους ποιητές και διηγηματογράφους, αλλά βλέποντάς τους να κερδίζουν βραβεία και να βρίσκουν τη θέση τους στον χώρο αποζημιώνεσαι...
  • Δυσκολεύομαι στις δημόσιες σχέσεις. Παραλύω στη σκέψη ότι θ' απευθυνθώ σε κοινό. Εμένα μου αρέσει να κάθομαι στη γωνιά μου, να κάνω ό,τι πρέπει να κάνω, χωρίς αυτό να σημαίνει ότι δεν θέλω ν' αναγνωρίζεται ο κόπος μου. Σε γενικές γραμμές, πάντως, καλά κύλησαν τα πράγματα. Μπόρεσα να συστήσω εδώ τον Ντέιβιντ Σεντάρις και τον Τζόναθαν Σάφραν Φόερ, πλάι σε μικρά πεζά μεγάλων κλασικών πρότεινα και επιλεγμένα έργα πιο σύγχρονων δημιουργών, όπως οι Μαξ Φρις, Σύλβια Πλαθ, Τζον Ίρβινγκ ή ο Πασκάλ Κινιάρ. Για μεγάλο διάστημα δεν μ' απασχολούσαν οι πωλήσεις, και όποιο κέρδος προέκυπτε πάλι στις εκδόσεις επέστρεφε. Από το 2011, βέβαια, άρχισαν να σκάνε στην αγορά κανόνια, ο τζίρος έπεσε στο μισό χωρίς ν' ανεβεί έκτοτε, κι ενώ από τον περασμένο Νοέμβριο κάτι είχε αρχίσει να κινείται, ήρθαν το καλοκαίρι τα capital controls και όλα πάγωσαν. Παρεμπιπτόντως, με το που έκλεισαν οι τράπεζες, κατακλυστήκαμε από χειρόγραφα. Έρχονταν είκοσι νέοι φάκελοι την ημέρα. Σαν να είχε έρθει το τέλος του κόσμου κι όσοι είχαν γράψει κάτι να σκέφτηκαν «ή θα το στείλω τώρα ή ποτέ!».
  • Σ' αυτά τα δεκατρία χρόνια κυκλοφόρησαν από το Μελάνι 320 τίτλοι, από τους οποίους 70 με 80 κάθε τόσο ανατυπώνονται. Τώρα, ανάμεσα σ' άλλα, ετοιμάζουμε τη νέα συλλογή διηγημάτων του Γιάννη Ευσταθιάδη, τις Σημειώσεις για τη μελωδία των πραγμάτων του Ρίλκε από το ταξίδι του στη Φλωρεντία το 1898, και ξανατυπώνουμε τον συγκεντρωτικό τόμο με τα ποιήματα του Μιχάλη Γκανά. Το πόσες νέες εκδόσεις και ανατυπώσεις θα κάνεις ταυτόχρονα είναι μεγάλη σπαζοκεφαλιά. Πρέπει να υπολογίσεις το κόστος και να βρεις τη χρυσή τομή. Ο Συμβιβασμός του Καζάν, για παράδειγμα, που τον διάβασα μέσα σε μια νύχτα, στα είκοσί μου, και μου άλλαξε τη ζωή, έχει εξαντληθεί. Μου τον ζητάνε επίμονα, αλλά έτσι ογκώδης που είναι, ακόμα κι αν ξεπουλήσει, πάλι χρεωμένη θα βρεθώ. Θα τον ανατυπώσω, όμως, σίγουρα. Όσες δυσκολίες κι αν υπάρχουν, η ζωή –και η δουλειά!– συνεχίζονται.


Η Πόπη Γκανά είναι η δημιουργός των εκδόσεων Μελάνι. www.melanibooks.gr

 

Η συνέντευξη δημοσιεύθηκε πρώτη φορά στην έντυπη LiFO τον Οκτώβριο του 2015

Οι Αθηναίοι
1

ΑΦΙΕΡΩΜΑ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Κρίστη Στασινοπούλου: «Έχω φάει τη νύχτα με το κουτάλι, προτιμώ πια να κάθομαι σπίτι»

Οι Αθηναίοι / Κρίστη Στασινοπούλου: «Έχω φάει τη νύχτα με το κουτάλι, προτιμώ πια να κάθομαι σπίτι»

Όλοι τη ρωτούν για τον Παύλο Σιδηρόπουλο όμως έχει ζήσει περισσότερα δίπλα στην Αλίκη Βουγιουκλάκη. Έχει εκπροσωπήσει την Ελλάδα στην Eurovision, αισθάνεται περήφανη που μεγαλώνοντας κατέληξε να κάνει μόνο πράγματα που της αρέσουν. Έχει γυρίσει τον κόσμο με τον Στάθη Καλυβιώτη και τη μουσική τους, μόλις κυκλοφόρησε ένα βιβλίο για τα ταξίδια τους που μετράνε πια 25 χρόνια.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ριάνα Κούνου

Οι Αθηναίοι / Ριάννα Κούνου: «Τους βλέπεις όλους να φοράνε μαύρα γιατί φοβούνται να ξεχωρίσουν»

Η σχεδιάστρια πίσω από το πολυτελές και ανερχόμενο brand Rianna+Nina, που έμαθε κάποτε στην Αθήνα τι πάει να πει «designer vintage», έχει μια περιπετειώδη ζωή να αφηγηθεί. Και όσο της αρέσει να είναι ανώνυμη στο Βερολίνο όπου ζει, τόσο απολαμβάνει το να κάθεται στην Ηροδότου στο Κολωνάκι και να τους χαιρετάει όλους.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Σωκράτης Σωκράτους

Εικαστικά / Σωκράτης Σωκράτους: «Δεν έχω αίσθηση του φόβου, δεν καταλαβαίνω Χριστό άμα είναι να κάνω κάτι»

Μετακόμισε στην Αθήνα των '90s και δεν θέλησε να μείνει πουθενά αλλού, έβαλε τα κλάματα την πρώτη φορά που είδε από κοντά έργο του Τσαρούχη. Έχει σκηνογραφήσει πολύ για το ντόπιο θέατρο του οποίου δεν ήταν φαν κάποτε, έχει εκπροσωπήσει την Κύπρο στη Μπιενάλε της Βενετίας. Βρίσκεται στη μόνιμη συλλογή του Πομπιντού, συμφώνησε να συνεργαστεί με την Hermès για έναν χρόνο και το έκανε για δεκαπέντε. Κι είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
M. HULOT
Από το Μπανγκλαντές ως τη Μόρια και την Αθήνα: Η απίστευτη ιστορία της τρανς πρόσφυγα Oliveya Myrah

Οι Αθηναίοι / Μπανγκλαντές / Μόρια / Αθήνα: Η απίστευτη ιστορία της τρανς πρόσφυγα Ovileya Myrah

«Για πολύ καιρό ο κόσμος μόνο έπαιρνε από μένα. Τώρα προσπαθώ κι εγώ να κερδίσω πράγματα, να νιώσω ότι έχω μια θέση»: Η διερμηνέας και ακτιβίστρια ανθρωπίνων δικαιωμάτων στους Γιατρούς Χωρίς Σύνορα και σερβιτόρα στο Shamone είναι η Αθηναία της εβδομάδας. (Προσοχή: Το κείμενο περιλαμβάνει περιγραφές σεξουαλικής κακοποίησης και αυτοτραυματισμού.)
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Μανώλης Παπουτσάκης

Οι Αθηναίοι / Μανώλης Παπουτσάκης: «Νομίζεις ότι το χαίρεται ο εστιάτορας που αγοράζει και πουλάει ακριβά;»

Χαρούπι και Δέκα Τραπέζια στη Θεσσαλονίκη, Pharaoh στην Αθήνα. Ένας σεφ με μεγάλες επιτυχίες στο παλμαρέ του μιλά για το τώρα της γαστρονομίας, εξηγεί γιατί η ελληνική κουζίνα σήμερα δεν έχει σχέση με αυτό που ήταν κάποτε και ανοίγει το θέμα που συζητάνε οι foodies: Το sitting στα εστιατόρια.
M. HULOT
Κ.atou: «Kάποιοι χαλάνε λεφτά για να βγουν έξω ένα βράδυ, μην τους το χαλάς»

Οι Αθηναίοι / Κ.atou: «Kάποιοι ξοδεύουν λεφτά για να βγουν έξω ένα βράδυ, μην τους το χαλάς»

Η DJ που έχει δει στο Ντιτρόιτ να ακούνε το set της δυο κουνέλια έμαθε πρόσφατα τι πάει να πει «τέκνο με κ», ενώ η πόλη που πιστεύει ότι έχει την καλύτερη ηλεκτρονική σκηνή τώρα δεν είναι το Βερολίνο. Έχοντας ταξιδέψει σε τόσα μέρη, είναι χαρούμενη που ζει στην Αθήνα, αλλά δεν μπορεί να μείνει στο κέντρο της.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Cara Hoffman, συγγραφέας, δημοσιογράφος

Οι Αθηναίοι / Cara Hoffman: Από κράχτης σε ξενοδοχείο του Σταθμού Λαρίσης, συγγραφέας best-seller

Γεννήθηκε στη Νέα Υόρκη, ζει στα Εξάρχεια. Εγκατέλειψε το σχολείο για να γυρίσει τον κόσμο και στα δεκαεννέα έφτασε στον σιδηροδρομικό σταθμό της Αθήνας απένταρη, πιστεύοντας ότι θα πιάσει δουλειά σε ελαιώνες. Αυτή η πόλη την έκανε «καπάτσα», «της πιάτσας», της έμαθε πώς να γράψει ένα μυθιστόρημα, τους «Κράχτες» που κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Gutenberg.
M. HULOT
Πηνελόπη Γερασίμου

Οι Αθηναίοι / Πηνελόπη Γερασίμου: «Βαρεθήκαμε στα υπόγεια, η διασκέδαση πρέπει να στραφεί προς το φως»

Η μουσική είναι απόλυτα συνδεδεμένη με τη δουλειά της, τα τελευταία χρόνια καταγράφει με τον φακό της μερικά από τα πιο σημαντικά events της Aθήνας. Η φωτογράφος που γνωρίζει καλά πώς κινείται η νύχτα της πόλης ξέρει πως πια παίζουν και πάρτι στα οποία δεν «χωράει», γιατί εκείνοι που τα διοργανώνουν δεν θέλουν να τα μάθει.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Αντώνης Βαβαγιάννης: Ο κομίστας πίσω από τα «Κουραφέλκυθρα», που δεν είναι καν λέξη

Οι Αθηναίοι / Κουραφέλκυθρος: «Αν δεν σε μισήσουν οι φασίστες, τι κάνεις σε αυτήν τη ζωή;»

Ο Αντώνης Βαβαγιάννης, ο κομίστας πίσω από τα «Κουραφέλκυθρα», που κάποτε τα είχαν απορρίψει όλα τα έντυπα ενώ τώρα έγιναν ταινία στο Cinobo, λαμβάνει για τα πολιτικά του σκίτσα μηνύματα σύμφωνα με τα οποία κάθε εβδομάδα τα παίρνει από άλλο κόμμα.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ