Ο Θανάσης Παπαγεωργίου αφηγείται τη ζωή του στη LiFO Facebook Twitter
Μου αρέσει πάρα πολύ να βλέπω το κοινό. Να βλέπω με ποιους ανθρώπους θα έρθω σε επαφή μετά από λίγο. Δεν μου αρέσει η απομακρυσμένη σχέση ηθοποιού και θεατή. Φωτο: Νίκος Κατσαρός/LIFO

Ο Θανάσης Παπαγεωργίου αφηγείται τη ζωή του στη LiFO

0

Γεννήθηκα στην Καισαριανή και έζησα εκεί μέχρι το 1943. Τα παιδικά μου χρόνια ήταν μέσα στην Κατοχή. Θυμάμαι τα μπλόκα, τους τσολιάδες, τους ταγματασφαλίτες. Γεγονότα όπως η Κατοχή σε σφραγίζουν. Δεν έχει τόσο ενδιαφέρον να θυμηθείς τι έγινε εκείνη τη μέρα ή εκείνο τον χρόνο. Σε σφραγίζει στον χαρακτήρα σου. Είμαστε παιδιά της Κατοχής, παιδιά του πολέμου. Κυριολεκτικά μεγαλώσαμε μέσα στο σκοτάδι, αφού βάζαμε κόλλες στα παράθυρα γιατί δεν έπρεπε να φαίνεται προς τα έξω πως έχουμε φως μέσα στο σπίτι.

• Τώρα, καμιά φορά λέω μη μιλάτε για κρίση γιατί κρίση περνάμε μια ζωή ολόκληρη όλοι μας. Αυτό που έχει καθορίσει τη γενιά μου είναι η σχέση της με τον θάνατο. Τον ζούσαμε τον θάνατο στο πεζοδρόμιο. Κάθε μέρα μαθαίναμε για κάποιον φίλο ή κάποιον γνωστό που πέθανε από ασιτία ή από εκτέλεση. Έχουμε μια άλλη σχέση με τον θάνατο. Τον αντιλαμβανόμαστε ως μια πολύ φυσική κατάσταση.

• Μένω στην Αγία Παρασκευή, αλλά πιο πολύ ζω στου Ζωγράφου. Αγαπημένη είναι η Αθήνα τη νύχτα που είναι έρημη. Αγαπημένη είναι η Αθήνα τον Δεκαπενταύγουστο που είναι άδεια. Από εκεί και πέρα η αγάπη για την Αθήνα είναι η αγάπη για τον τόπο σου. Εδώ ριζώσαμε. Τα στενά της τα ξέρω απέξω πια. Αν μπορούσα να αλλάξω κάτι, θα γκρέμιζα το 80% των κτιρίων της.

• Αν δεν γινόμουνα ηθοποιός, θα γινόμουνα γιατρός. Αυτό ήταν το σχέδιό μου και το όνειρό μου. Απλώς, δεν υπήρχαν τα λεφτά. Δεν μπορώ να απαντήσω γιατί έγινα ηθοποιός. Πήρα κάποια στιγμή την απόφαση όταν αποφοίτησα από το γυμνάσιο να γραφτώ σε μια δραματική σχολή. Οι γονείς μου ήταν πάρα πολύ λαϊκοί άνθρωποι και μικροαστοί. Γι' αυτούς, ηθοποιός σήμαινε ένας που θα γίνει ομοφυλόφιλος ή κάποια που θα γίνει πουτάνα.

Αν είσαι συνειδητός καλλιτέχνης, δεν σταματάς να επαναστατείς. Θέατρο χωρίς κρίση δεν υπάρχει, δεν πρέπει να υπάρχει. Δεν μπορεί να υπάρξει θέατρο που να απευθύνεται σε κόσμο που έχει λύσει όλα του τα προβλήματα. Ακόμα και το τσίρκο, που είναι μια καθαρά μια προσωπική ικανότητα του ζογκλέρ και του ταχυδακτυλουργού, θέλει ανθρώπους που να έχουν ανάγκη να το δούνε.

• Έφτιαξα τον δικό μου χώρο γιατί αηδίασα με όλα αυτά που έκανα. Δεν μου άρεσαν καθόλου. Εγκατέλειψα το θέατρο το '68 και πήγα στη Ρώμη να σπουδάσω κινηματογράφο. Απογοητεύτηκα και από αυτό και βρέθηκα μ' έναν συνάδελφο και τη Λήδα (Πρωτοψάλτη), που ήδη είχαμε παντρευτεί, και είπαμε να κάνουμε μια δική μας δουλειά.

Τα «Βήματα» στην Κοκκινιά έγιναν για να κάνουμε κάτι μόνοι μας, να ανεβάσουμε τα έργα που αγαπάμε, που μιλάνε στον κόσμο και δεν είναι φαρσοκωμωδίες. Γι' αυτό ξεκινήσαμε με την Αυλή των Θαυμάτων, αναζητήσαμε νέους συγγραφείς, ανακαλύψαμε το Μάριο Χάκκα και παίξαμε το μοναδικό του έργο.

• Τα «Βήματα» πέτυχαν γιατί ο κόσμος είχε ανάγκη από νέες δυνάμεις στην εποχή της δικτατορίας. Κάναμε και πολύ καλή δουλειά. Τώρα, τα 40 χρόνια της Στοάς αποδεικνύουν ότι πέτυχε και αυτή. Δεν θα άντεχε σαράντα χρόνια, αν δεν πετύχαινε. Ό,τι κάναμε το κάναμε μόνοι μας με τα χέρια μας και το θεωρώ επίτευγμα ότι φτάσαμε εδώ που φτάσαμε. Στο θέατρο δεν έχεις να περιμένεις και πολύ για να δεις αν θα πετύχεις, η πορεία σε σταματάει. Αν είσαι οξυδερκής, καταλαβαίνεις αμέσως αν αξίζει τον κόπο να συνεχίσεις.

• Όταν έχεις τον δικό σου χώρο, έχεις την ελευθερία να κάνεις ό,τι θέλεις. Ότι σε περιορίζει ο χώρος, σε περιορίζει. Αν έχεις τη Λυρική Σκηνή, σε περιορίζει η Λυρική Σκηνή, αν έχεις ένα δωμάτιο, σε περιορίζει το δωμάτιο. Και μόνο η ελευθερία που νιώθεις ότι μπορώ να κάνω ό,τι γουστάρω είναι μεγάλο πράγμα.

• Το 1965 τα θέατρα ήταν 18, σε τρία χρόνια έγιναν 38. Βέβαια και είναι πολλά τα 200 θέατρα που έχουμε τώρα, αλλά μπήκαμε σε μια εποχή τα τελευταία 40-50 χρόνια που αν έκανες εσύ ένα μαγαζί που είχε επιτυχία, αμέσως θα έκαναν ένα δίπλα σου. Έτσι γεμίσαμε περίπτερα, σουβλατζίδικα, προποτζίδικα και ταξί. Χρειάζεται τόσα ταξί η Αθήνα; Ο καθένας αντιγράφει τον άλλον, γιατί έτσι νομίζει πως πετυχαίνει. Έτσι κλείνουν τα μαγαζιά τώρα. Όταν σ' ένα οικοδομικό τετράγωνο έχει τρεις φούρνους, βεβαίως και θα κλείσει ο ένας.

• Δεν θα μπορούσα να δουλέψω, αν δεν είχα την ευθύνη ολόκληρου του θεάτρου. Επίσης, πολλές φορές με βρίσκει κανείς στο φουαγιέ πριν την παράσταση. Μου αρέσει πάρα πολύ να βλέπω το κοινό. Να βλέπω με ποιους ανθρώπους θα έρθω σε επαφή μετά από λίγο. Δεν μου αρέσει η απομακρυσμένη σχέση ηθοποιού και θεατή. Θέλω να είμαστε κοντά. Νιώθω ότι κάνω μια δουλειά σε άμεση σχέση με τον άλλον.

Παλιά οι ηθοποιοί είχαν μπροστά τους έναν τεράστιο τοίχο. Για να τους πλησιάσεις έπρεπε να περάσεις από σαράντα κύματα. Θυμάμαι έναν ηθοποιό που για να βγει να υποκλιθεί έβαζε μια βελούδινη ρόμπα. Πράγματα που θάμπωναν τον θεατή και έκαναν τον ηθοποιό να μοιάζει απλησίαστο. Απλησίαστο είναι το καθετί που κάνει ο καθένας ως επάγγελμα και δεν χρειάζεται να το εντείνεις.

• Πολλές φορές έφτασα σε μια ψυχική υπερκόπωση και σκέφτηκα να το κλείσω το μαγαζί. Αυτό το αίσθημα κρατάει για λίγα εικοσιτετράωρα. Δεν μπορεί να κρατήσει παραπάνω. Είναι σαράκι το θέατρο. Έτσι και βγεις στη σκηνή θα ζητήσεις πολύ γρήγορα να ξαναγευτείς αυτό το πράγμα. Η σωστή έκφραση είναι ότι «την ψωνίζεις». Το γουστάρεις. Θες να ξαναζήσεις αυτό που νιώθεις όταν ανεβαίνεις στη σκηνή και έχεις κάτι με κάποιους θεατές από κάτω.

• Θυμάμαι έντονα την εποχή της δικτατορίας γιατί ήταν συνέχεια η αστυνομία μέσα στο θέατρο. Κάναμε την επανάστασή μας τότε. Αν είσαι συνειδητός καλλιτέχνης, δεν σταματάς να επαναστατείς. Θέατρο χωρίς κρίση δεν υπάρχει, δεν πρέπει να υπάρχει. Δεν μπορεί να υπάρξει θέατρο που να απευθύνεται σε κόσμο που έχει λύσει όλα του τα προβλήματα. Ακόμα και το τσίρκο, που είναι μια καθαρά μια προσωπική ικανότητα του ζογκλέρ και του ταχυδακτυλουργού, θέλει ανθρώπους που να έχουν ανάγκη να το δούνε.

• Ίσως να έκανα πιο καλά πράγματα, αν είχα έναν σκηνοθέτη. Ήταν δύσκολα τα πράγματα σε όσες συνεργασίες έκανα με άλλους σκηνοθέτες. Μπορεί να το λένε και για μένα αυτό άλλοι ηθοποιοί. Δεν θα μου κάνει εντύπωση. Ήθελα να είμαι ανεξάρτητος. Έχω, όμως, ανθρώπους που με βοηθάνε σε αυτό που κάνω. Στο κάτω κάτω, είναι και η Λήδα Πρωτοψάλτη που έχουμε φάει ψωμί κι αλάτι μαζί στο θέατρο. Θα μου πει πέντε πράγματα σκηνοθετικά. Ευτυχώς ή δυστυχώς, δεν έχουμε βαρεθεί ο ένας τον άλλον.

• Για τη Στοά έχουν πει πως έφτιαξε μια υποκριτική σχολή γιατί είδε τον Έλληνα με κάποιον τρόπο. Η Στοά, επίσης, βοήθησε πάρα πολύ ώστε να αποκτήσει το ελληνικό κοινό εμπιστοσύνη στο ελληνικό έργο. Ο Έλληνας, από την άλλη, έχει αλλάξει προς το χειρότερο τα τελευταία σαράντα χρόνια. Δεν ήταν τόσο βολεψάκιας. Δεν υπήρχε τόσο έντονα το κυνήγι του ρουσφετιού, ούτε υπήρχε η διαφθορά.

Κακά τα ψέματα, ο σημερινός Έλληνας είναι διεφθαρμένος. Από την άλλη, ο Έλληνας είναι Έλληνας. Δεν υπάρχει επίθετο να του κολλήσεις. Είναι πανεύκολος στην ερμηνεία, ανοικτό βιβλίο. Γι' αυτό μπορούμε να συνεννοηθούμε μεταξύ μας.

Οι Αθηναίοι
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Γιώργος Αρβανίτης: «Έλεγα "είμαι καλύτερος" και δεν με πήρε η φτώχεια από κάτω»

Οι Αθηναίοι / Γιώργος Αρβανίτης: «Πείσμωνα για να γίνω ο καλύτερος και δεν με πήρε η φτώχεια από κάτω»

Από μια νιότη γεμάτη αντιξοότητες, ο τροχός για εκείνον γύρισε, η ζωή του στράφηκε στο φως και έγινε βιβλίο. Η Ευρώπη τον ανακάλυψε από τις ταινίες του Αγγελόπουλου, στις ιστορίες του πρωταγωνιστούν ο Φίνος, ο Μαστρογιάνι και ο Κουροσάβα. Ο πολυβραβευμένος διευθυντής φωτογραφίας που ήταν «πάντα την κατάλληλη στιγμή στο κατάλληλο μέρος» είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Κρίστη Στασινοπούλου: «Έχω φάει τη νύχτα με το κουτάλι, προτιμώ πια να κάθομαι σπίτι»

Οι Αθηναίοι / Κρίστη Στασινοπούλου: «Έχω φάει τη νύχτα με το κουτάλι, προτιμώ πια να κάθομαι σπίτι»

Όλοι τη ρωτούν για τον Παύλο Σιδηρόπουλο όμως έχει ζήσει περισσότερα δίπλα στην Αλίκη Βουγιουκλάκη. Έχει εκπροσωπήσει την Ελλάδα στην Eurovision, αισθάνεται περήφανη που μεγαλώνοντας κατέληξε να κάνει μόνο πράγματα που της αρέσουν. Έχει γυρίσει τον κόσμο με τον Στάθη Καλυβιώτη και τη μουσική τους, μόλις κυκλοφόρησε ένα βιβλίο για τα ταξίδια τους που μετράνε πια 25 χρόνια.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ριάνα Κούνου

Οι Αθηναίοι / Ριάννα Κούνου: «Τους βλέπεις όλους να φοράνε μαύρα γιατί φοβούνται να ξεχωρίσουν»

Η σχεδιάστρια πίσω από το πολυτελές και ανερχόμενο brand Rianna+Nina, που έμαθε κάποτε στην Αθήνα τι πάει να πει «designer vintage», έχει μια περιπετειώδη ζωή να αφηγηθεί. Και όσο της αρέσει να είναι ανώνυμη στο Βερολίνο όπου ζει, τόσο απολαμβάνει το να κάθεται στην Ηροδότου στο Κολωνάκι και να τους χαιρετάει όλους.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Σωκράτης Σωκράτους

Εικαστικά / Σωκράτης Σωκράτους: «Δεν έχω αίσθηση του φόβου, δεν καταλαβαίνω Χριστό άμα είναι να κάνω κάτι»

Μετακόμισε στην Αθήνα των '90s και δεν θέλησε να μείνει πουθενά αλλού, έβαλε τα κλάματα την πρώτη φορά που είδε από κοντά έργο του Τσαρούχη. Έχει σκηνογραφήσει πολύ για το ντόπιο θέατρο του οποίου δεν ήταν φαν κάποτε, έχει εκπροσωπήσει την Κύπρο στη Μπιενάλε της Βενετίας. Βρίσκεται στη μόνιμη συλλογή του Πομπιντού, συμφώνησε να συνεργαστεί με την Hermès για έναν χρόνο και το έκανε για δεκαπέντε. Κι είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
M. HULOT
Από το Μπανγκλαντές ως τη Μόρια και την Αθήνα: Η απίστευτη ιστορία της τρανς πρόσφυγα Oliveya Myrah

Οι Αθηναίοι / Μπανγκλαντές / Μόρια / Αθήνα: Η απίστευτη ιστορία της τρανς πρόσφυγα Ovileya Myrah

«Για πολύ καιρό ο κόσμος μόνο έπαιρνε από μένα. Τώρα προσπαθώ κι εγώ να κερδίσω πράγματα, να νιώσω ότι έχω μια θέση»: Η διερμηνέας και ακτιβίστρια ανθρωπίνων δικαιωμάτων στους Γιατρούς Χωρίς Σύνορα και σερβιτόρα στο Shamone είναι η Αθηναία της εβδομάδας. (Προσοχή: Το κείμενο περιλαμβάνει περιγραφές σεξουαλικής κακοποίησης και αυτοτραυματισμού.)
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Μανώλης Παπουτσάκης

Οι Αθηναίοι / Μανώλης Παπουτσάκης: «Νομίζεις ότι το χαίρεται ο εστιάτορας που αγοράζει και πουλάει ακριβά;»

Χαρούπι και Δέκα Τραπέζια στη Θεσσαλονίκη, Pharaoh στην Αθήνα. Ένας σεφ με μεγάλες επιτυχίες στο παλμαρέ του μιλά για το τώρα της γαστρονομίας, εξηγεί γιατί η ελληνική κουζίνα σήμερα δεν έχει σχέση με αυτό που ήταν κάποτε και ανοίγει το θέμα που συζητάνε οι foodies: Το sitting στα εστιατόρια.
M. HULOT
Κ.atou: «Kάποιοι χαλάνε λεφτά για να βγουν έξω ένα βράδυ, μην τους το χαλάς»

Οι Αθηναίοι / Κ.atou: «Kάποιοι ξοδεύουν λεφτά για να βγουν έξω ένα βράδυ, μην τους το χαλάς»

Η DJ που έχει δει στο Ντιτρόιτ να ακούνε το set της δυο κουνέλια έμαθε πρόσφατα τι πάει να πει «τέκνο με κ», ενώ η πόλη που πιστεύει ότι έχει την καλύτερη ηλεκτρονική σκηνή τώρα δεν είναι το Βερολίνο. Έχοντας ταξιδέψει σε τόσα μέρη, είναι χαρούμενη που ζει στην Αθήνα, αλλά δεν μπορεί να μείνει στο κέντρο της.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Cara Hoffman, συγγραφέας, δημοσιογράφος

Οι Αθηναίοι / Cara Hoffman: Από κράχτης σε ξενοδοχείο του Σταθμού Λαρίσης, συγγραφέας best-seller

Γεννήθηκε στη Νέα Υόρκη, ζει στα Εξάρχεια. Εγκατέλειψε το σχολείο για να γυρίσει τον κόσμο και στα δεκαεννέα έφτασε στον σιδηροδρομικό σταθμό της Αθήνας απένταρη, πιστεύοντας ότι θα πιάσει δουλειά σε ελαιώνες. Αυτή η πόλη την έκανε «καπάτσα», «της πιάτσας», της έμαθε πώς να γράψει ένα μυθιστόρημα, τους «Κράχτες» που κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Gutenberg.
M. HULOT
Πηνελόπη Γερασίμου

Οι Αθηναίοι / Πηνελόπη Γερασίμου: «Βαρεθήκαμε στα υπόγεια, η διασκέδαση πρέπει να στραφεί προς το φως»

Η μουσική είναι απόλυτα συνδεδεμένη με τη δουλειά της, τα τελευταία χρόνια καταγράφει με τον φακό της μερικά από τα πιο σημαντικά events της Aθήνας. Η φωτογράφος που γνωρίζει καλά πώς κινείται η νύχτα της πόλης ξέρει πως πια παίζουν και πάρτι στα οποία δεν «χωράει», γιατί εκείνοι που τα διοργανώνουν δεν θέλουν να τα μάθει.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Αντώνης Βαβαγιάννης: Ο κομίστας πίσω από τα «Κουραφέλκυθρα», που δεν είναι καν λέξη

Οι Αθηναίοι / Κουραφέλκυθρος: «Αν δεν σε μισήσουν οι φασίστες, τι κάνεις σε αυτήν τη ζωή;»

Ο Αντώνης Βαβαγιάννης, ο κομίστας πίσω από τα «Κουραφέλκυθρα», που κάποτε τα είχαν απορρίψει όλα τα έντυπα ενώ τώρα έγιναν ταινία στο Cinobo, λαμβάνει για τα πολιτικά του σκίτσα μηνύματα σύμφωνα με τα οποία κάθε εβδομάδα τα παίρνει από άλλο κόμμα.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ