Ο Μιχαήλ Μαρμαρινός αφηγείται τη ζωή του στη LIFO Facebook Twitter
Επιτυχία σε δημιουργικό επίπεδο είναι όταν κάνεις κάτι που σου αρέσει πολύ και δεν σε διαψεύδει ο διπλανός σου, ότι αυτό που κάνεις δεν είναι τίποτα. Φωτο: Σπύρος Στάβερης / LIFO

Ο Μιχαήλ Μαρμαρινός αφηγείται τη ζωή του στη LIFO

0

Η πρώτη φορά που μετακινήθηκα από την Αθήνα σε μια απόσταση υπολογίσιμη ήταν στα 18, που πήγα στη Θεσσαλονίκη. Μέχρι τότε δεν είχα φύγει απ' την πόλη, εκτός από εκδρομές. Για κάποιους λόγους επέμενα για χρόνια να μη φύγω εκτός Ελλάδας. Πρωτοταξίδεψα στην Πολωνία γύρω στα 23 μου, τότε που ο υπαρκτός σοσιαλισμός ήταν πολεμικού τύπου. Με σόκαρε αυτό το ταξίδι θετικά, με μάρκαρε. Το θυμάμαι πολύ έντονα και πρόσφατα, που πήγα ξανά στην Πολωνία, ήταν ένα είδος γυρισμού, επιστροφής.

• Την πρώτη μου παράσταση την είδα στα 16. Με έβγαλαν έξω η αδελφή μου με τον άντρα της και πήγαμε να δούμε τον Καλό Στρατιώτη Σβέικ με τον Μίμη Φωτόπουλο. Μου άρεσε, αλλά σκεπτόμουν «όχι, αυτό δεν πρέπει να γίνεται έτσι, πρέπει και κάτι άλλο να υπάρχει...».

Το θέατρο έχει έναν τρόπο να γιατρεύει τη μοναξιά. Υπάρχει μια αρχή σε αυτό που τη θεωρώ πολύ κρίσιμη: ο ρόλος είναι ο άλλος, δεν είσαι εσύ, που σημαίνει ότι πραγματοποιείσαι ως ρόλος μόνο μέσα από τους άλλους. Είναι ακριβώς το ανάποδο του «Η Κόλαση είναι οι άλλοι». Eίναι ζημιογόνος τόπος. Δεν σου επιτρέπει να έχεις μία ρεαλιστική σχέση με την πραγματικότητα.

• Με το θέατρο ασχολήθηκα συμπτωματικά. Σχεδιάζαμε με έναν φίλο μου μια παράσταση στο σχολείο βασισμένη σε ένα μυθιστόρημα του Καραγάτση, στο Σέργιος και Βάκχος, να βγουν κάποια χρήματα για να πάμε μια μεγάλη εκδρομή. Από 'κει και πέρα κάτι με ενδιέφερε, χωρίς να ξέρω τι. Υπήρχε μια σχέση με αυτό που ήταν μάλλον αταβιστική.

• Ξεκίνησα να σπουδάζω βιολογία στη Θεσσαλονίκη (μου άρεσαν πάρα πολύ και η βιολογία και η Θεσσαλονίκη) και μετά μου ήταν αδύνατο να αντέξω την επαναφορά στη γενέτειρα. Ο μόνος τρόπος για ν' αντέξω την Αθήνα ήταν να κάνω κάτι άλλο. Έτσι ξεκίνησα τη σχέση μου με τις δραματικές σχολές, ενώ τελείωνα το πανεπιστήμιο. Για ένα διάστημα ήταν παράλληλη διαδρομή, χωρίς να υπονομεύει το ένα το άλλο.Τη βιολογία την τελείωσα και ασχολήθηκα και περαιτέρω.

Μάλιστα ασχολούμαι με ένα κομμάτι της που θα το έλεγα «εφαρμοσμένη βιολογία» σε κάποιους τομείς που έχουν να κάνουν με το θέατρο. Ένα μέρος αφορά την εκπαιδευτική διαδικασία του ηθοποιού. Νομίζω ότι, αν δεν είχα σπουδάσει βιολογία, δεν θα μπορούσα να μιλήσω για θέατρο με τέτοιους όρους, γιατί όσο κι αν θεωρείται ότι ένας ηθοποιός είναι έμπνευση ή ταλέντο, η λειτουργία της υποκριτικής έχει σαφέστατα και μια ψυχοβιολογική βάση.

• Αυτό που λέμε «φιλία» είναι μια ιδεατή συνθήκη, πλατωνική σχεδόν, ανήκει στον χώρο των ιδεών και λιγότερο στον χώρο της πραγματικής εμπειρίας. Δεν έχω κατορθώσει με τους φίλους μου να έχω αυτό που άκουγα ή καταλάβαινα ως ιδανικό του τι σημαίνει «φιλία». Δεν έτυχε. Δεν φταίνε οι φίλοι μου γι' αυτό, φταίω εγώ πιο πολύ. Σε έναν βαθμό φταίει και η πόλη. Πιθανότατα έχει να κάνει με τον ρυθμό της, αλλά δεν θέλω να προβάλλω πάνω στην πόλη δικές μου εμπειρίες που δεν θα τις έλεγα αρνητικές, απλά είναι ανολοκλήρωτες.

Ο Μιχαήλ Μαρμαρινός αφηγείται τη ζωή του στη LIFO Facebook Twitter
Ο Θεός ανήκει στο βασίλειο του υπέροχου υποκειμενισμού. Έχει να κάνει με τη ζωοποιό και ζωογόνο ψευδαίσθηση που μας κινεί λίγο προς τα όρια, χωρίς αυτή σταματάει η ζωή Φωτο: Σπύρος Στάβερης / LIFO

• Πιστεύω ότι πολλά πράγματα είναι θέμα τύχης. Θα έλεγα ότι αισθάνομαι μάλλον ευεργετημένος από το ισοζύγιο οραμάτων και πραγματώσεων. Έχουν ένα θετικό ισοζύγιο. Κοιτάζοντας πίσω, βλέπω πράγματα που μου έχουν συμβεί και είμαι μάλλον ευτυχής που συνέβησαν. Το ανάποδο ισοζύγιο είναι μια συσσωρευόμενη πίκρα που πρέπει να είσαι πολύ δυνατός για να τη διαχειριστείς και να μη σε διαλύσει ως άνθρωπο, ως ποιότητα, και για να μπορέσεις μέσα από αυτή την πίκρα να τα καταφέρεις.

• Το θέατρο έχει έναν τρόπο να γιατρεύει τη μοναξιά. Υπάρχει μια αρχή σε αυτό που τη θεωρώ πολύ κρίσιμη: ο ρόλος είναι ο άλλος, δεν είσαι εσύ, που σημαίνει ότι πραγματοποιείσαι ως ρόλος μόνο μέσα από τους άλλους. Είναι ακριβώς το ανάποδο του «Η Κόλαση είναι οι άλλοι». Eίναι ζημιογόνος τόπος. Δεν σου επιτρέπει να έχεις μία ρεαλιστική σχέση με την πραγματικότητα. Το ψευδαισθησιακό είναι απλώς αναγκαιότητα για την ύπαρξη, παρ' όλα αυτά, μπορεί να σε μπερδέψει και μπορεί να κάνεις και ζημιές στους άλλους. Το θέμα είναι πώς να καταφέρεις να συνδιαλλαγείς με αυτού του είδους τον γλιστερό πάγο.

• Επιτυχία σε δημιουργικό επίπεδο είναι όταν κάνεις κάτι που σου αρέσει πολύ και δεν σε διαψεύδει ο διπλανός σου, ότι αυτό που κάνεις δεν είναι τίποτα. Το τίμημά της έρχεται αργότερα: αντανακλαστικά ο άνθρωπος πάει προς τα εκεί που είναι οι πηγές της ηδονής, κανείς δεν κινείται προς τα εκεί που θα συναντήσει κάτι δυσάρεστο. Είναι πάγια βιολογική αρχή. Όταν σου συμβεί μια επιτυχία, τα επόμενά σου βήματα είναι δύσκολο να είναι αθώα, να είναι ξανά κάπως αγνά ή σε λευκό φόντο.

• Αυτό που φοβάμαι πιο πολύ είναι το να μείνω τελικά μόνος και να μην αποκαλύψω περισσότερα από όσα χρειάζεται ο άλλος.

• Ο Θεός ανήκει στο βασίλειο του υπέροχου υποκειμενισμού. Έχει να κάνει με τη ζωοποιό και ζωογόνο ψευδαίσθηση που μας κινεί λίγο προς τα όρια, χωρίς αυτή σταματάει η ζωή. Ανήκει στη λεγόμενη μοιρασμένη σε συλλογικό επίπεδο προσωπική μυθολογία.

• Οι γκρίζες περίοδοι της ζωής μου είναι οι περίοδοι που δεν είμαι ερωτευμένος. Δεν ξεχωρίζω τον έρωτα από την αγάπη. Κι είναι μόνο υπέροχος και επικίνδυνος.

Έχω μια σχέση αμφίθυμη με την Αθήνα και προσπαθώ, για να επιβιώσω εσωτερικά, να ανακαλύπτω τις γωνιές της που μου αρέσουν: άτυποι χώροι και γωνιές που έχουν ξεφύγει από την ανάπτυξη γύρω από την αγορά και στις στοές που κρύβονται τα ποντίκια. Κάποια κυλικεία, κάποια καφενεία... Μυρίζουν ακόμα ένα κομμάτι ζωής λίγο παρελθούσας. Και παρόλο που είναι επικίνδυνο, το παρελθόν καμιά φορά είναι ένα αντίδοτο υπέρ του παρόντος.

• Μου αρέσει να διαβάζω με πολύ συγκέντρωση σε δημόσιους χώρους, να κάνω ιστιοπλοΐα και ό,τι έχει σχέση με τη θάλασσα, να ταξιδεύω μέσα από τη δουλειά μου γιατί δυσκολεύομαι να ταξιδεύω τουριστικά, είμαι λίγο ενοχικός τύπος. Στο σπίτι μου υπάρχει συνεχώς μια μικρή βαλίτσα που δεν προλαβαίνω να την αδειάσω. Μ' αρέσουν οι εκδρομές, να δουλεύω αργά τη νύχτα, οι ώρες αργά έχουν άλλο περιεχόμενο.

• Δεν ενθουσιάζομαι με την Αθήνα, δεν μ' αρέσει. Με πληγώνει σε τέτοιο βαθμό, που ασχολούμαι ακόμα κι επιστημονικά μαζί της μπας και στρώσει λίγο. Είναι μια πόλη η οποία είναι ανόητη και αυτό που προσφέρει στους κατοίκους της είναι κάτι τυχάρπαστο, ασυνάρτητο και αρκετά τσιγγούνικο. Δεν ξέρω πώς τα έχει καταφέρει αυτή η πόλη ακόμα και τις απόπειρες βελτίωσής της να τις περιθωριοποιεί γραφικά. Είναι μια πόλη που ουσιαστικά και κοινωνικά περιθωριοποιεί τους ποδηλάτες κι αυτό δεν είναι χαρακτηριστικό μιας έξυπνης πόλης.

• Έχω μια σχέση αμφίθυμη με την Αθήνα και προσπαθώ, για να επιβιώσω εσωτερικά, να ανακαλύπτω τις γωνιές της που μου αρέσουν: άτυποι χώροι και γωνιές που έχουν ξεφύγει από την ανάπτυξη γύρω από την αγορά και στις στοές που κρύβονται τα ποντίκια. Κάποια κυλικεία, κάποια καφενεία... Μυρίζουν ακόμα ένα κομμάτι ζωής λίγο παρελθούσας. Και παρόλο που είναι επικίνδυνο, το παρελθόν καμιά φορά είναι ένα αντίδοτο υπέρ του παρόντος.

• Το έργο μου λέγεται Ακρόπολις και έχει γραφτεί από έναν ρομαντικό κλασικό Πολωνό ζωγράφο-συγγραφέα στις αρχές του αιώνα, αναζητώντας τη δική του αντίστοιχη ακρόπολη στην Πολωνία. Ο συγγραφέας, μη όντας ένας επαγγελματίας συγγραφέας, αλλά ένας ελεύθερος δημιουργός, έχει το χρίσμα και τη χάρη του άτυπου και του αχαλίνωτου. Αυτό είναι που το κάνει ιδιαίτερα πλούσιο. Στις τρεις πράξεις που διαπραγματεύεται τού είναι πάρα πολύ εύκολο να γλιστρήσει από τα μνημεία ενός καθεδρικού που ζωντανεύουν στην πολιορκία της Τροίας ή σε μια άλλη ευρωπαϊκή εμπειρία που είναι η Παλαιά Διαθήκη.

• Η τέχνη σε κάνει καλύτερο άνθρωπο 100%. Θα ήμουν πολύ χειρότερος, αν δεν την είχα συναντήσει στον δρόμο μου.

Οι Αθηναίοι
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Γιώργος Αρβανίτης: «Έλεγα "είμαι καλύτερος" και δεν με πήρε η φτώχεια από κάτω»

Οι Αθηναίοι / Γιώργος Αρβανίτης: «Πείσμωνα για να γίνω ο καλύτερος και δεν με πήρε η φτώχεια από κάτω»

Από μια νιότη γεμάτη αντιξοότητες, ο τροχός για εκείνον γύρισε, η ζωή του στράφηκε στο φως και έγινε βιβλίο. Η Ευρώπη τον ανακάλυψε από τις ταινίες του Αγγελόπουλου, στις ιστορίες του πρωταγωνιστούν ο Φίνος, ο Μαστρογιάνι και ο Κουροσάβα. Ο πολυβραβευμένος διευθυντής φωτογραφίας που ήταν «πάντα την κατάλληλη στιγμή στο κατάλληλο μέρος» είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Κρίστη Στασινοπούλου: «Έχω φάει τη νύχτα με το κουτάλι, προτιμώ πια να κάθομαι σπίτι»

Οι Αθηναίοι / Κρίστη Στασινοπούλου: «Έχω φάει τη νύχτα με το κουτάλι, προτιμώ πια να κάθομαι σπίτι»

Όλοι τη ρωτούν για τον Παύλο Σιδηρόπουλο όμως έχει ζήσει περισσότερα δίπλα στην Αλίκη Βουγιουκλάκη. Έχει εκπροσωπήσει την Ελλάδα στην Eurovision, αισθάνεται περήφανη που μεγαλώνοντας κατέληξε να κάνει μόνο πράγματα που της αρέσουν. Έχει γυρίσει τον κόσμο με τον Στάθη Καλυβιώτη και τη μουσική τους, μόλις κυκλοφόρησε ένα βιβλίο για τα ταξίδια τους που μετράνε πια 25 χρόνια.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ριάνα Κούνου

Οι Αθηναίοι / Ριάννα Κούνου: «Τους βλέπεις όλους να φοράνε μαύρα γιατί φοβούνται να ξεχωρίσουν»

Η σχεδιάστρια πίσω από το πολυτελές και ανερχόμενο brand Rianna+Nina, που έμαθε κάποτε στην Αθήνα τι πάει να πει «designer vintage», έχει μια περιπετειώδη ζωή να αφηγηθεί. Και όσο της αρέσει να είναι ανώνυμη στο Βερολίνο όπου ζει, τόσο απολαμβάνει το να κάθεται στην Ηροδότου στο Κολωνάκι και να τους χαιρετάει όλους.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Σωκράτης Σωκράτους

Εικαστικά / Σωκράτης Σωκράτους: «Δεν έχω αίσθηση του φόβου, δεν καταλαβαίνω Χριστό άμα είναι να κάνω κάτι»

Μετακόμισε στην Αθήνα των '90s και δεν θέλησε να μείνει πουθενά αλλού, έβαλε τα κλάματα την πρώτη φορά που είδε από κοντά έργο του Τσαρούχη. Έχει σκηνογραφήσει πολύ για το ντόπιο θέατρο του οποίου δεν ήταν φαν κάποτε, έχει εκπροσωπήσει την Κύπρο στη Μπιενάλε της Βενετίας. Βρίσκεται στη μόνιμη συλλογή του Πομπιντού, συμφώνησε να συνεργαστεί με την Hermès για έναν χρόνο και το έκανε για δεκαπέντε. Κι είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
M. HULOT
Από το Μπανγκλαντές ως τη Μόρια και την Αθήνα: Η απίστευτη ιστορία της τρανς πρόσφυγα Oliveya Myrah

Οι Αθηναίοι / Μπανγκλαντές / Μόρια / Αθήνα: Η απίστευτη ιστορία της τρανς πρόσφυγα Ovileya Myrah

«Για πολύ καιρό ο κόσμος μόνο έπαιρνε από μένα. Τώρα προσπαθώ κι εγώ να κερδίσω πράγματα, να νιώσω ότι έχω μια θέση»: Η διερμηνέας και ακτιβίστρια ανθρωπίνων δικαιωμάτων στους Γιατρούς Χωρίς Σύνορα και σερβιτόρα στο Shamone είναι η Αθηναία της εβδομάδας. (Προσοχή: Το κείμενο περιλαμβάνει περιγραφές σεξουαλικής κακοποίησης και αυτοτραυματισμού.)
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Μανώλης Παπουτσάκης

Οι Αθηναίοι / Μανώλης Παπουτσάκης: «Νομίζεις ότι το χαίρεται ο εστιάτορας που αγοράζει και πουλάει ακριβά;»

Χαρούπι και Δέκα Τραπέζια στη Θεσσαλονίκη, Pharaoh στην Αθήνα. Ένας σεφ με μεγάλες επιτυχίες στο παλμαρέ του μιλά για το τώρα της γαστρονομίας, εξηγεί γιατί η ελληνική κουζίνα σήμερα δεν έχει σχέση με αυτό που ήταν κάποτε και ανοίγει το θέμα που συζητάνε οι foodies: Το sitting στα εστιατόρια.
M. HULOT
Κ.atou: «Kάποιοι χαλάνε λεφτά για να βγουν έξω ένα βράδυ, μην τους το χαλάς»

Οι Αθηναίοι / Κ.atou: «Kάποιοι ξοδεύουν λεφτά για να βγουν έξω ένα βράδυ, μην τους το χαλάς»

Η DJ που έχει δει στο Ντιτρόιτ να ακούνε το set της δυο κουνέλια έμαθε πρόσφατα τι πάει να πει «τέκνο με κ», ενώ η πόλη που πιστεύει ότι έχει την καλύτερη ηλεκτρονική σκηνή τώρα δεν είναι το Βερολίνο. Έχοντας ταξιδέψει σε τόσα μέρη, είναι χαρούμενη που ζει στην Αθήνα, αλλά δεν μπορεί να μείνει στο κέντρο της.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Cara Hoffman, συγγραφέας, δημοσιογράφος

Οι Αθηναίοι / Cara Hoffman: Από κράχτης σε ξενοδοχείο του Σταθμού Λαρίσης, συγγραφέας best-seller

Γεννήθηκε στη Νέα Υόρκη, ζει στα Εξάρχεια. Εγκατέλειψε το σχολείο για να γυρίσει τον κόσμο και στα δεκαεννέα έφτασε στον σιδηροδρομικό σταθμό της Αθήνας απένταρη, πιστεύοντας ότι θα πιάσει δουλειά σε ελαιώνες. Αυτή η πόλη την έκανε «καπάτσα», «της πιάτσας», της έμαθε πώς να γράψει ένα μυθιστόρημα, τους «Κράχτες» που κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Gutenberg.
M. HULOT
Πηνελόπη Γερασίμου

Οι Αθηναίοι / Πηνελόπη Γερασίμου: «Βαρεθήκαμε στα υπόγεια, η διασκέδαση πρέπει να στραφεί προς το φως»

Η μουσική είναι απόλυτα συνδεδεμένη με τη δουλειά της, τα τελευταία χρόνια καταγράφει με τον φακό της μερικά από τα πιο σημαντικά events της Aθήνας. Η φωτογράφος που γνωρίζει καλά πώς κινείται η νύχτα της πόλης ξέρει πως πια παίζουν και πάρτι στα οποία δεν «χωράει», γιατί εκείνοι που τα διοργανώνουν δεν θέλουν να τα μάθει.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Αντώνης Βαβαγιάννης: Ο κομίστας πίσω από τα «Κουραφέλκυθρα», που δεν είναι καν λέξη

Οι Αθηναίοι / Κουραφέλκυθρος: «Αν δεν σε μισήσουν οι φασίστες, τι κάνεις σε αυτήν τη ζωή;»

Ο Αντώνης Βαβαγιάννης, ο κομίστας πίσω από τα «Κουραφέλκυθρα», που κάποτε τα είχαν απορρίψει όλα τα έντυπα ενώ τώρα έγιναν ταινία στο Cinobo, λαμβάνει για τα πολιτικά του σκίτσα μηνύματα σύμφωνα με τα οποία κάθε εβδομάδα τα παίρνει από άλλο κόμμα.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ