Σεισμός

Ο Βασίλης Διοσκουρίδης αφηγείται τη ζωή του στη LIFO Facebook Twitter
Το παίδεμα στην ποίηση, στην πεζογραφία και στο λογοτεχνικό δοκίμιο είναι ατελείωτο. Ειδεμή, δεν θα στύψεις κάτι χωρίς πολλά υγρά. Γιατί πρέπει να μην έχουν πολλά υγρά. Να είναι ξερικά, αιχμηρά. Να είναι κόκαλο και όχι σάρκα. Φωτό: Παντελής Ζερβός / LIFO

Ο Βασίλης Διοσκουρίδης αφηγείται τη ζωή του στη LIFO

0

Η κατάσταση του μέσου αναγνώστη δεν είναι καλή. Δεν έχει στη διάθεσή του έναν καλό πλούτο λέξεων. Όταν βλέπει ότι το έντυπο που διαβάζει μπορεί να εκφράσει και την άποψη της άλλης όχθης, δυσανασχετεί. Από αυτή την άποψη μπορούμε να πούμε ότι στην ουσία ο αναγνώστης δεν χρειάζεται την εφημερίδα, γιατί απορρίπτει το διάλογο.

• Διαβάζω μόνο μια εφημερίδα την ημέρα, το «Βήμα». Μου δίνει πράγματα που μπορώ να σκεφτώ. Κυρίως είναι έγκυρο και καίριο. Γενικά, σήμερα είναι δύσκολο να μπορέσει να διαβάσει ο αναγνώστης ανάμεσα από τις γραμμές των κειμένων. Φταίει γι' αυτό ο φανατισμός - ίσως γι' αυτό να έχει το ημερήσιο «Βήμα» λίγους αναγνώστες.

• Aπό τη LifO μαθαίνεις ουσιαστικά πράγματα. Διαστέλλω το ουσιαστικό πράγμα από την ενημέρωση. Η ενημέρωση φθείρει, η ουσία προσφέρει ένα είδος συναδέλφωσης, έστω και αν διαφωνείς. Όταν είναι η διαφωνία ζωηρή βρίσκεις ότι αυτό με το οποίο διαφωνείς έχει ζωτικό ενδιαφέρον. Ο Νίτσε έλεγε ότι ο ένας είναι άδικος, με τους δυο αρχίζει ο διάλογος.

Πολλοί στην ιστορία της λογοτεχνίας εργάζονται για να βγει ο ένας. Ο ένας παίρνει από τους δίπλα του πράγματα, τα συνενώνει και αναδεικνύεται σε εμβληματική μορφή. Με αυτό τον τρόπο σέρνει μαζί του τους ελάσσονες που χωρίς αυτόν δεν θα ήταν τίποτε.

• Γενικά ο Έλληνας νιώθει δυσφορία για το «άλλο». Αυτό είναι γέννημα της κακής πνευματικής κατάστασης στην οποία βρίσκεται αυτή την εποχή. Διαθέτει χαμηλό σκαλοπάτι διανοητικότητας. Το βλέπουμε σε πολλές εκφάνσεις αυτού του λαού. Θα μείνω σε ένα: Ο σύγχρονος Έλληνας είναι ρατσιστής. Γίνεται μέρα με τη μέρα περισσότερο ξενοφοβικός. Το ρατσισμό τον εννοώ στην ευρύτερή του έννοια, όχι μόνο προς τους ξένους αλλά και προς το διαφορετικό.

• Δεν διδάχτηκε ο Έλληνας το ιδεώδες του αντιρατσισμού, δεν διδάχθηκε το διάλογο. Αυτή η έλλειψη τον οδήγησε σε μια κατάσταση που, να με συγχωρείτε γι' αυτό που θα πω, μόνο μια μεγάλη εθνική και άξαφνη συμφορά θα μπορούσε να τον συνεφέρει. Όταν λέω εθνική συμφορά εννοώ να πάρουν, λόγου χάρη, σε μια νύχτα οι Τούρκοι τη Λέσβο.

• Αυτήν τη στιγμή ο Έλληνας δεν ξέρει τι θέλει και τι είναι. Βρίσκεται σε μόνιμη σύγχυση και σύγκρουση. Αυτό όμως είναι ένα καλό πεδίο για να βλαστήσουν σημαντικοί λογοτέχνες. Ποτέ εποχές ειρήνης δεν γέννησαν λογοτέχνες σημαντικούς. Γιατί ο λογοτέχνης ζει από τη σύγκρουση του έξω περιβάλλοντος με το μέσα και προσπαθεί να βρει μια τάξη, ώστε να δημιουργήσει ένα σύμπαν αξιών ιεραρχούμενων. Χωρίς την ιεραρχία αξιών η λογοτεχνία δεν μπορεί να υπάρξει.

• Ένα τέτοιο πεδίο άνθησης της λογοτεχνίας ήταν ο Εμφύλιος Πόλεμος. Τα άνθη τα φιλολογικά του Εμφυλίου είναι ακόμη παντοδύναμα. Σκεφτείτε λόγου χάρη τον Χατζή.

• Πολλοί στην ιστορία της λογοτεχνίας εργάζονται για να βγει ο ένας. Ο ένας παίρνει από τους δίπλα του πράγματα, τα συνενώνει και αναδεικνύεται σε εμβληματική μορφή. Με αυτό τον τρόπο σέρνει μαζί του τους ελάσσονες που χωρίς αυτόν δεν θα ήταν τίποτε.

Ο Βασίλης Διοσκουρίδης αφηγείται τη ζωή του στη LIFO Facebook Twitter
Βρίσκω εκκεντρική την εικόνα του κουρασμένου, του μπλαζέ. Είτε στο γράψιμο, είτε στην κοινωνική ζωή. Φωτό: Παντελής Ζερβός / LIFO

• Το παίδεμα στην ποίηση, στην πεζογραφία και στο λογοτεχνικό δοκίμιο είναι ατελείωτο. Ειδεμή, δεν θα στύψεις κάτι χωρίς πολλά υγρά. Γιατί πρέπει να μην έχουν πολλά υγρά. Να είναι ξερικά, αιχμηρά. Να είναι κόκαλο και όχι σάρκα.

• Ο Πούσκας, ένας μεγάλος Ούγγρος παίκτης και προπονητής του Παναθηναϊκού, είχε πει ότι ο ποδοσφαιριστής πρέπει να έχει 15% ταλέντο, 35% προπόνηση και 50% να ξέρει τι σκέφτεται την ώρα που μπαίνει στο γήπεδο. Αν αυτό το απομακρύνετε από το ποδόσφαιρο και το πάτε στη λογοτεχνία, το ίδιο συμβαίνει με έναν ποιητή ή έναν πεζογράφο. Δεν είναι πρώτο και κυρίαρχο το ταλέντο.

• Ίσως δεν ήρθε ακόμα ο κατάλληλος καιρός για να δημιουργηθούν βιβλία που θα σημαδέψουν τους αναγνώστες. Αυτό που λέει ο Πίνδαρος «ο άριστος καιρός» και αυτό που πάρα πολύ ωραία σαν να μεταφράζει ο Σολομός «και η φύσις βρήκε την καλή και τη γλυκιά της ώρα». Όταν έρθει αυτή η ώρα μην ανησυχείτε καθόλου, θα τον δείτε μπροστά σας.

• Με έχουν σημαδέψει ο Σεφέρης, ο Μακρυγιάννης, μερικά κομμάτια του Ιωάννου, κάποια ποιήματα του Χριστανόπουλου, κάποια κομμάτια του Αναγνωστάκη, ο Βιζυηνός, ο Μιχαήλ Μητσάκης, αρκετά κομμάτια του Παπαδιαμάντη. Και ο Σταντάλ.

Ρεύματα, κινήματα που να έχουν ένα σκοπό και ένα στόχο δεν υπάρχουν και είναι δύσκολο να δημιουργηθούν σήμερα γιατί βρισκόμαστε στην εποχή της παγκοσμιοποίησης. Όλα νοθεύονται ώσπου και αυτά, ίσως, με τη σειρά τους να δημιουργήσουν ένα σύμπαν ομοιογενές.

• Ρεύματα, κινήματα που να έχουν ένα σκοπό και ένα στόχο δεν υπάρχουν και είναι δύσκολο να δημιουργηθούν σήμερα γιατί βρισκόμαστε στην εποχή της παγκοσμιοποίησης. Όλα νοθεύονται ώσπου και αυτά, ίσως, με τη σειρά τους να δημιουργήσουν ένα σύμπαν ομοιογενές.

• Ζούμε στην εποχή των συγκεχυμένων γραμμών. Τίποτα δεν με φοβίζει σε αυτήν, γιατί ο άνθρωπος, σε συνδυασμό με την εποχή του, έχει τη δυνατότητα να βγαίνει από αδιέξοδα, δημιουργώντας ίσως για λίγο μια λαμπερή εποχή που δεν θα κρατήσει πολύ όμως. Θα ξαναπέσει στη σύγχυση.

• Βρίσκω εκκεντρική την εικόνα του κουρασμένου, του μπλαζέ. Είτε στο γράψιμο, είτε στην κοινωνική ζωή.

• Η Αθήνα μου φαίνεται τριτοκοσμική, όπως τριτοκοσμικοί μου φαίνονται όσοι τη χαρακτηρίζουν «μητρόπολη».

• Αν περπατήσεις με ένα βήμα ήσυχο και ξένοιαστο όλη την οδό Αδριανού, σε κάποια στιγμή προς το τέλος της (αν την αρχίσουμε από την πλατεία Αγίας Αικατερίνης) θα σε πληγώσει άσχημα. Θα αισθανθείς απέχθεια. Είναι τα πάρα πολλά καταστήματα που έχουν δημιουργηθεί προς τα κάτω που λαβώνουν αυτόν που ήταν ένας από τους ωραιότερους δρόμους στον κόσμο. Αν αυτό το πολλαπλασιάσετε και το επεκτείνετε σε όλη την Αθήνα, παρόμοια συναισθήματα θα γεννηθούν. Η πόλη δεν προσφέρει πλέον κάτι βασικό στον κάτοικό της: δεν τον μορφώνει.

• Οι μετανάστες έχουν κουβαλήσει ένα νέο αέρα στην πόλη. Έχουν κουβαλήσει μαζί τους τα πρόσωπά τους, που είναι πιο ζωντανά απ' ό,τι των Αθηναίων. Όμως ο τόπος αυτός έχει ανέκαθεν ένα χαρακτηριστικό, να απορροφά και να κάνει τον άλλο να συγχωνεύεται μαζί της. Όταν φτάσει σε αυτό το σημείο, δεν θα μου αρέσει και πολύ πια.

Οι Αθηναίοι
0

Σεισμός

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Κρίστη Στασινοπούλου: «Έχω φάει τη νύχτα με το κουτάλι, προτιμώ πια να κάθομαι σπίτι»

Οι Αθηναίοι / Κρίστη Στασινοπούλου: «Έχω φάει τη νύχτα με το κουτάλι, προτιμώ πια να κάθομαι σπίτι»

Όλοι τη ρωτούν για τον Παύλο Σιδηρόπουλο όμως έχει ζήσει περισσότερα δίπλα στην Αλίκη Βουγιουκλάκη. Έχει εκπροσωπήσει την Ελλάδα στην Eurovision, αισθάνεται περήφανη που μεγαλώνοντας κατέληξε να κάνει μόνο πράγματα που της αρέσουν. Έχει γυρίσει τον κόσμο με τον Στάθη Καλυβιώτη και τη μουσική τους, μόλις κυκλοφόρησε ένα βιβλίο για τα ταξίδια τους που μετράνε πια 25 χρόνια.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ριάνα Κούνου

Οι Αθηναίοι / Ριάννα Κούνου: «Τους βλέπεις όλους να φοράνε μαύρα γιατί φοβούνται να ξεχωρίσουν»

Η σχεδιάστρια πίσω από το πολυτελές και ανερχόμενο brand Rianna+Nina, που έμαθε κάποτε στην Αθήνα τι πάει να πει «designer vintage», έχει μια περιπετειώδη ζωή να αφηγηθεί. Και όσο της αρέσει να είναι ανώνυμη στο Βερολίνο όπου ζει, τόσο απολαμβάνει το να κάθεται στην Ηροδότου στο Κολωνάκι και να τους χαιρετάει όλους.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Σωκράτης Σωκράτους

Εικαστικά / Σωκράτης Σωκράτους: «Δεν έχω αίσθηση του φόβου, δεν καταλαβαίνω Χριστό άμα είναι να κάνω κάτι»

Μετακόμισε στην Αθήνα των '90s και δεν θέλησε να μείνει πουθενά αλλού, έβαλε τα κλάματα την πρώτη φορά που είδε από κοντά έργο του Τσαρούχη. Έχει σκηνογραφήσει πολύ για το ντόπιο θέατρο του οποίου δεν ήταν φαν κάποτε, έχει εκπροσωπήσει την Κύπρο στη Μπιενάλε της Βενετίας. Βρίσκεται στη μόνιμη συλλογή του Πομπιντού, συμφώνησε να συνεργαστεί με την Hermès για έναν χρόνο και το έκανε για δεκαπέντε. Κι είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
M. HULOT
Από το Μπανγκλαντές ως τη Μόρια και την Αθήνα: Η απίστευτη ιστορία της τρανς πρόσφυγα Oliveya Myrah

Οι Αθηναίοι / Μπανγκλαντές / Μόρια / Αθήνα: Η απίστευτη ιστορία της τρανς πρόσφυγα Ovileya Myrah

«Για πολύ καιρό ο κόσμος μόνο έπαιρνε από μένα. Τώρα προσπαθώ κι εγώ να κερδίσω πράγματα, να νιώσω ότι έχω μια θέση»: Η διερμηνέας και ακτιβίστρια ανθρωπίνων δικαιωμάτων στους Γιατρούς Χωρίς Σύνορα και σερβιτόρα στο Shamone είναι η Αθηναία της εβδομάδας. (Προσοχή: Το κείμενο περιλαμβάνει περιγραφές σεξουαλικής κακοποίησης και αυτοτραυματισμού.)
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Μανώλης Παπουτσάκης

Οι Αθηναίοι / Μανώλης Παπουτσάκης: «Νομίζεις ότι το χαίρεται ο εστιάτορας που αγοράζει και πουλάει ακριβά;»

Χαρούπι και Δέκα Τραπέζια στη Θεσσαλονίκη, Pharaoh στην Αθήνα. Ένας σεφ με μεγάλες επιτυχίες στο παλμαρέ του μιλά για το τώρα της γαστρονομίας, εξηγεί γιατί η ελληνική κουζίνα σήμερα δεν έχει σχέση με αυτό που ήταν κάποτε και ανοίγει το θέμα που συζητάνε οι foodies: Το sitting στα εστιατόρια.
M. HULOT
Κ.atou: «Kάποιοι χαλάνε λεφτά για να βγουν έξω ένα βράδυ, μην τους το χαλάς»

Οι Αθηναίοι / Κ.atou: «Kάποιοι ξοδεύουν λεφτά για να βγουν έξω ένα βράδυ, μην τους το χαλάς»

Η DJ που έχει δει στο Ντιτρόιτ να ακούνε το set της δυο κουνέλια έμαθε πρόσφατα τι πάει να πει «τέκνο με κ», ενώ η πόλη που πιστεύει ότι έχει την καλύτερη ηλεκτρονική σκηνή τώρα δεν είναι το Βερολίνο. Έχοντας ταξιδέψει σε τόσα μέρη, είναι χαρούμενη που ζει στην Αθήνα, αλλά δεν μπορεί να μείνει στο κέντρο της.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Cara Hoffman, συγγραφέας, δημοσιογράφος

Οι Αθηναίοι / Cara Hoffman: Από κράχτης σε ξενοδοχείο του Σταθμού Λαρίσης, συγγραφέας best-seller

Γεννήθηκε στη Νέα Υόρκη, ζει στα Εξάρχεια. Εγκατέλειψε το σχολείο για να γυρίσει τον κόσμο και στα δεκαεννέα έφτασε στον σιδηροδρομικό σταθμό της Αθήνας απένταρη, πιστεύοντας ότι θα πιάσει δουλειά σε ελαιώνες. Αυτή η πόλη την έκανε «καπάτσα», «της πιάτσας», της έμαθε πώς να γράψει ένα μυθιστόρημα, τους «Κράχτες» που κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Gutenberg.
M. HULOT
Πηνελόπη Γερασίμου

Οι Αθηναίοι / Πηνελόπη Γερασίμου: «Βαρεθήκαμε στα υπόγεια, η διασκέδαση πρέπει να στραφεί προς το φως»

Η μουσική είναι απόλυτα συνδεδεμένη με τη δουλειά της, τα τελευταία χρόνια καταγράφει με τον φακό της μερικά από τα πιο σημαντικά events της Aθήνας. Η φωτογράφος που γνωρίζει καλά πώς κινείται η νύχτα της πόλης ξέρει πως πια παίζουν και πάρτι στα οποία δεν «χωράει», γιατί εκείνοι που τα διοργανώνουν δεν θέλουν να τα μάθει.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Αντώνης Βαβαγιάννης: Ο κομίστας πίσω από τα «Κουραφέλκυθρα», που δεν είναι καν λέξη

Οι Αθηναίοι / Κουραφέλκυθρος: «Αν δεν σε μισήσουν οι φασίστες, τι κάνεις σε αυτήν τη ζωή;»

Ο Αντώνης Βαβαγιάννης, ο κομίστας πίσω από τα «Κουραφέλκυθρα», που κάποτε τα είχαν απορρίψει όλα τα έντυπα ενώ τώρα έγιναν ταινία στο Cinobo, λαμβάνει για τα πολιτικά του σκίτσα μηνύματα σύμφωνα με τα οποία κάθε εβδομάδα τα παίρνει από άλλο κόμμα.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ