Συνέντευξη με τον Cas Mudde: «Ο ΣΥΡΙΖΑ θα αντικαταστήσει πλήρως το ΠΑΣΟΚ»

Συνέντευξη με τον Cas Mudde: «Ο ΣΥΡΙΖΑ θα αντικαταστήσει πλήρως το ΠΑΣΟΚ» Facebook Twitter
«Ο ΣΥΡΙΖΑ θα αντικαταστήσει πλήρως, τελικά, το ΠΑΣΟΚ...»
7

Ο Cas Mudde θεωρείται ένας από τους σημαντικότερους παγκοσμίως μελετητές του λαϊκισμού και της ακροδεξιάς. Είναι καθηγητής στο τμήμα Δημοσίων και Διεθνών Σχέσεων του πανεπιστημίου της Georgia των ΗΠΑ και ερευνητής στο Κέντρο Έρευνας για τον Εξτρεμισμό (C-REX) στο πανεπιστήμιο του Όσλο στη Νορβηγία.


Ο Ολλανδός πολιτικός επιστήμονας έχει ασχοληθεί ενδελεχώς με τον πολιτικό εξτρεμισμό και είναι υπέρμαχος της φιλελεύθερης δημοκρατίας. Στο νέο του βιβλίο «Εξτρεμισμός και δημοκρατία στην Ευρώπη», που κυκλοφορεί από τις εκδόσεις «Επίκεντρο», μέσα από μια συλλογή δοκιμίων αναλύει διεξοδικά θέματα όπως η άκρα δεξιά, ο λαϊκισμός, ο ευρωσκεπτικισμός και η φιλελεύθερη δημοκρατία.


Σ' ένα διαρκώς μεταβαλλόμενο περιβάλλον ο Cas Mudde πιστεύει ότι η πολιτική αλλαγή που συνέβη την προηγούμενη δεκαετία στην Ευρώπη βρίσκεται ακόμη σε εξέλιξη. Επιπρόσθετα, όπως σημειώνει ο ίδιος: «ο δημόσιος διάλογος σχετικά με την άκρα δεξιά έχει αλλάξει θεμελιωδώς τις τελευταίες δεκαετίες. Στα τέλη του 20ού αιώνα οι ακροδεξιές φωνές είτε αποκλείονταν είτε περιθωριοποιούνταν ενώ η άκρα δεξιά λάμβανε δυσανάλογη προσοχή από τα μέσα ενημέρωσης, βρίσκονταν πάντα εντός ενός αρνητικού πλαισίου».

Επομένως, σύμφωνα με όσα υποστηρίζει ο Ολλανδός διανοούμενος μια από τις πιο σημαντικές συνέπειες της κανονικοποίησης της άκρας δεξιάς είναι το γεγονός ότι η ακροδεξιά πολιτική δεν περιορίζεται πλέον στα αντίστοιχα κόμματα. «Ο αυταρχισμός, ο νατιβισμός και ο λαϊκισμός εκφράζονται, λιγότερο ή περισσότερο έντονα, από διάφορα κυρίαρχα πολιτικά κόμματα», λέει.

Ο αυταρχισμός βρίσκεται σε άνοδο, τόσο σε δημοκρατικά όσο και σε αυταρχικά κράτη ενώ σε πολλά κράτη της Δύσης η λευκή υπεροχή βρίσκεται υπό πίεση, καθώς οι μειονότητες αμφισβητούν τις λευκές πλειοψηφίες στις μεγάλες πόλεις, και αντεπιτίθεται ολοένα και πιο ανοιχτά μετά από δεκαετίες συγκεκαλυμμένης κυριαρχίας.


«Η ιστορία δεν επαναλαμβάνεται, αλλά επίσης δεν εξελίσσεται γραμμικά. Η φιλελεύθερη δημοκρατία αντιμετωπίζει την πιο σοβαρή της πρόκληση στη (δυτική) Ευρώπη από το τέλος του Β' Παγκοσμίου Πολέμου», υποστηρίζει. Με αφορμή την κυκλοφορία του νέου του βιβλίου παραχωρεί στη LiFO μια συνέντευξη εφ' όλης της ύλης και μιλά για την κρίση ταυτότητας της Δύσης, τις ιδεολογίες, την δημοκρατία, τον Ντόναλντ Τραμπ, το Brexit, τις πολιτικές εξελίξεις στην Ελλάδα, τη σύγχρονη αριστερά αλλά και το μέλλον της Ευρώπης.

— Τι τίτλο θα δίνατε στην εποχή που ζούμε;

Βρισκόμαστε σε ένα σταυροδρόμι, θα επιστρέψουμε στο παρελθόν ή θα αφήσουμε τελικά το παρελθόν πίσω μας;


— Πώς εξηγείτε την κρίση ταυτότητας και οράματος της Δύσης;

Υπάρχουν, βέβαια, ταυτόχρονα πολλές κρίσεις, που εν μέρει σχετίζονται μεταξύ τους: οικονομική, πολιτική, κοινωνική. Ενώ ο καπιταλισμός καθαυτός δεν βρίσκεται σε κρίση, η νεοφιλελεύθερη παγκοσμιοποίηση βρίσκεται. Έχουν αποτύχει και οι δύο πόλοι, τόσο υπέρ του απόλυτου κρατικού ελέγχου όσο και υπέρ της απουσίας κάθε κρατικού ελέγχου, κάτι που καθιστά την ανάγκη να βρούμε τη σωστή ποσότητα ελέγχου, το νέο οικονομικό ζητούμενο της εποχής.

Πολιτικά, η φιλελεύθερη δημοκρατία βρίσκεται υπό μεγάλη πίεση, όχι μόνο στις νέες (νεότερες) φιλελεύθερες δημοκρατίες, αλλά ακόμα και στις παλαιότερες. Ο αυταρχισμός βρίσκεται σε άνοδο, τόσο σε δημοκρατικά (π.χ. Ουγγαρία και ΗΠΑ) όσο και σε αυταρχικά κράτη (π.χ. Κίνα και Ρωσία).

Τέλος, σε πολλά κράτη της Δύσης η λευκή υπεροχή βρίσκεται υπό πίεση, καθώς οι μειονότητες αμφισβητούν τις λευκές πλειοψηφίες στις μεγάλες πόλεις, και αντεπιτίθεται ολοένα και πιο ανοιχτά μετά από δεκαετίες συγκεκαλυμμένης κυριαρχίας. Αυτό συμβαίνει για πολλούς λόγους, αλλά θεωρώ ότι ένας σημαντικός λόγος είναι οι δεκαετίες αποπολιτικοποίησης που προηγήθηκαν. Καθώς τα κεντρώα κόμματα υποκλίθηκαν στις αγορές και έθεσαν τον πραγματισμό πάνω από την ιδεολογία, άφησαν ένα ιδεολογικό κενό που καλύπτεται από αυταρχικούς και μη φιλελεύθερους δρώντες.


— Ποιο είναι το βασικό στοίχημα της Δημοκρατίας στις μέρες μας;

Θα πρέπει να πολεμήσουμε για τη συνταγματική προστασία των δικαιωμάτων των μειονοτήτων, του κράτους δικαίου και του διαχωρισμού των εξουσιών, πρώτα από όλα. Στις περισσότερες δυτικές δημοκρατίες οι εκλογές είναι ακόμα κατά κύριο λόγο ελεύθερες και δίκαιες –με εξαίρεση την Ουγγαρία, ενώ οι ΗΠΑ έχουν επίσης σημαντικά προβλήματα αλλά όχι το πρόβλημα της κυριαρχίας ενός κόμματος– αλλά η φιλελεύθερη προστασία έχει αποδυναμωθεί σημαντικά εξαιτίας της νομοθεσίας κατά της τρομοκρατίας και κατά της μετανάστευσης.

Ακόμα και αν οι άνθρωποι δεν ενδιαφέρονται για τους μουσουλμάνους ή τους «μετανάστες», θα πρέπει να γνωρίζουν ότι η ιστορία μάς διδάσκει ότι αυτοί οι νόμοι θα επεκταθούν και σε άλλες ομάδες και επομένως μας απειλούν όλους, ακόμα και εκείνους που δεν τους υποστηρίζουν.

Συνέντευξη με τον Cas Mudde: «Ο ΣΥΡΙΖΑ θα αντικαταστήσει πλήρως το ΠΑΣΟΚ» Facebook Twitter
Θα πρέπει να πολεμήσουμε για τη συνταγματική προστασία των δικαιωμάτων των μειονοτήτων, του κράτους δικαίου και του διαχωρισμού των εξουσιών, πρώτα από όλα.. Φωτο: Aron Urb


— Έχουν ακόμη νόημα οι ιδεολογίες;

Ναι έχουν, όμως απουσιάζουν σε μεγάλο βαθμό από την πολιτική. Η σοσιαλδημοκρατία έχει ιδεολογικά απογυμνωθεί, ή, ενδεχομένως ακριβέστερα, έχει μεταμορφωθεί από τον Τρίτο Δρόμο του Τόνι Μπλερ. Η χριστιανοδημοκρατία και ο συντηρητισμός έχουν μετατραπεί κατά κύριο λόγο σε έναν ριζοσπαστικό δεξιό καιροσκοπισμό της ελίτ, όπως μπορούμε να δούμε από την Αυστρία μέχρι το Ηνωμένο Βασίλειο. Η κυρίαρχη ιδεολογία σήμερα είναι η ριζοσπαστική δεξιά, ενώ τα επιχειρήματα που υπερασπίζονται κατά κύριο λόγο τη φιλελεύθερη δημοκρατία δεν είναι ιδεολογικά, αλλά είναι πραγματιστικά και συντηρητικά με μικρό «σ».


— Το 2019 είναι έτος Ευρωεκλογών. Η αποχή και η ιδιώτευση των πολιτών αυξάνεται ολοένα και περισσότερο. Σας ανησυχεί αυτή η εξέλιξη;

Αυτό που με ανησυχεί περισσότερο είναι ότι πολλές φιλελεύθερες δημοκρατικές ελίτ δεν διεξάγουν και πάλι εκστρατείες για τις ευρωεκλογές. Ο Ολλανδός πρωθυπουργός Μαρκ Ρούτε είπε ότι δεν πιστεύει ότι οι εκλογές είναι τόσο σημαντικές. Το 2014 ενθάρρυνε τη μη συμμετοχή για να περιοριστεί η άνοδος του λαϊκισμού. Αυτό είναι ένα παράδειγμα του ιδεολογικού κενού στον πυρήνα του φιλελεύθερου δημοκρατικού συστήματος. Αυτό σημαίνει ότι ελάχιστοι φιλελεύθεροι δημοκράτες ενθαρρύνονται πραγματικά να ψηφίσουν, ενώ ενθαρρύνονται να ψηφίσουν εκείνοι που είναι θυμωμένοι με τις εθνικές ή τις ευρωπαϊκές «ελίτ». Δεδομένου ότι το 2009 και το 2014 ήταν ήδη από τις χειρότερες χρονιές αναφορικά με τη συμμετοχή στις εκλογές και τις λαϊκιστικές ψήφους, δεν περιμένω τα πράγματα να γίνουν χειρότερα, αλλά είναι σχεδόν βέβαιο ότι δεν θα γίνουν καλύτερα.

— Η πολιτική απομονωτισμού του Ντόναλντ Τραμπ ποιες συνέπειες μπορεί να επιφέρει; Κρίνετε ότι μπορεί να ενισχύσει τον διεθνή ρόλο της Ευρώπης;

Οι φιλοευρωπαϊστές δρώντες δεν διέθεταν ποτέ καλύτερο διεθνές περιβάλλον για περαιτέρω ολοκλήρωση όσο το σημερινό. Οι περισσότεροι Ευρωπαίοι αισθάνονται ότι τους εγκατέλειψαν οι ΗΠΑ και ότι απειλούνται από τη Ρωσία. Επίσης, πολλοί δεξιοί ανησυχούν για τη μετανάστευση και την τρομοκρατία στα ευρωπαϊκά σύνορα. Όμως η Ευρώπη έχει χάσει τη μαγεία της εδώ και πάνω από μία δεκαετία και ακόμα και οι πιο φιλοευρωπαϊστές ηγέτες, όπως ο Εμανουέλ Μακρόν, ασχολούνται με εσωτερικές πολιτικές πιέσεις.


— Η επιθετικότητα του Τραμπ απέναντι στα ΜΜΕ πού πιστεύετε ότι οφείλεται;

Στο ότι θέλει να προκαλεί την προσοχή των μέσων ενημέρωσης. Τα μέσα ενημέρωσης έχουν εμμονή με τα μέσα ενημέρωσης, επομένως εάν τους επιτεθείς θα γράφουν για σένα, ξανά και ξανά. Και δεδομένου ότι οι περισσότεροι Ρεπουμπλικάνοι απεχθάνονται ή δεν εμπιστεύονται «τα» μέσα ενημέρωσης, ο Τραμπ βγαίνει διπλά κερδισμένος.


— Ποια είναι η γνώμη σας για τις αντιδράσεις των «Κίτρινων Γιλέκων» στη Γαλλία;

Πρόκειται για το καλύτερο παράδειγμα αντιπολιτικής, που κυριαρχεί στην ευρωπαϊκή πολιτική εδώ και περισσότερο από μία δεκαετία. Δεν υπάρχει πραγματική εναλλακτική, επειδή αυτό θα απαιτούσε ένα θετικό πρόγραμμα. Κατά κύριο λόγο δεν τους αρέσει ο Μακρόν. Είναι σαν το κίνημα κατά της παγκοσμιοποίησης, ισχυρό ως προς αυτά για τα οποία είναι «κατά», αδύναμο ως προς αυτά για τα οποία είναι «υπέρ».

Συνέντευξη με τον Cas Mudde: «Ο ΣΥΡΙΖΑ θα αντικαταστήσει πλήρως το ΠΑΣΟΚ» Facebook Twitter
— Η επιθετικότητα του Τραμπ απέναντι στα ΜΜΕ πού πιστεύετε ότι οφείλεται; ― Στο ότι θέλει να προκαλεί την προσοχή των μέσων ενημέρωσης. Τα μέσα ενημέρωσης έχουν εμμονή με τα μέσα ενημέρωσης, επομένως εάν τους επιτεθείς θα γράφουν για σένα, ξανά και ξανά.


— Τα social media ενισχύουν την πολιτική και κομματική πόλωση; Με την έννοια ότι δημιουργούν νέους διχασμούς;

Δεν πιστεύω ότι τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης έχουν δημιουργήσει νέους διχασμούς. Έχουν εντείνει και ενδεχομένως μεταμορφώσει τους υπάρχοντες.

Ζούμε σε ραγδαία μεταβαλλόμενη εποχή, στην οποία μόνο τώρα αρχίσαμε να κατανοούμε τον αντίκτυπο πολλών νέων τεχνολογικών εξελίξεων και οι πολιτικοί προσπαθούν να ακολουθήσουν τις εξελίξεις και να καταλάβουν πώς πρέπει να επιβιώσουν


— Διακρίνετε αναλογίες με την περίοδο του Μεσοπολέμου και την άνοδο του εθνικισμού;

Δεν υπάρχουν παρά ασήμαντες. Τόσο οι δημοκρατίες όσο και οι εθνικισμοί είναι διαφορετικοί. Σήμερα, η μεγάλη πλειονότητα των Ευρωπαίων υποστηρίζουν τη δημοκρατία, αν και όχι απαραίτητα τη φιλελεύθερη δημοκρατία. Αυτός είναι εν μέρει ο λόγος για τον οποίο οι περισσότερες εθνικιστικές δυνάμεις επίσης υποστηρίζουν τη δημοκρατία, αλλά τη μη φιλελεύθερη δημοκρατία.


— Γιατί αποτυγχάνει να εκφραστεί η σύγχρονη αριστερά;

Υπάρχουν πολλοί διαφορετικοί λόγοι γι' αυτό. Ο Τρίτος Δρόμος έκανε τα περισσότερα σοσιαλδημοκρατικά κόμματα περιττά, καθώς έφτασαν να μοιάζουν πολύ με την κεντροδεξιά. Ακόμα και αν μετακινηθούν και πάλι προς τα αριστερά, πολλοί άνθρωποι αισθάνονται προδομένοι και δεν θα τα υποστηρίξουν. Ταυτόχρονα, η παλαιού τύπου σοσιαλδημοκρατία κατά κύριο λόγο πωλείται από τα ριζοσπαστικά δεξιά κόμματα, τα οποία έχουν είτε υιοθετήσει τον διχαστικό λαϊκισμό (π.χ., ΣΥΡΙΖΑ) είτε δυσκολεύονται να ξεπεράσουν το κομμουνιστικό τους παρελθόν – ιδιαίτερα ως προς την εσωτερική κουλτούρα και την προσαρμογή στα κοινωνικοπολιτισμικά ζητήματα (π.χ., SP στην Ολλανδία). Αυτά τα δύο κόμματα μαζί κυριαρχούν στην αριστερή υποδομή, και ακόμα προσελκύουν ένα σημαντικό κομμάτι του αριστερού εκλογικού σώματος, κάτι που αφήνει ελάχιστο χώρο για πραγματικά νέες πρωτοβουλίες.

— Γιατί πιστεύετε ότι η άνοδος της άκρας δεξιάς στις ευρωπαϊκές χώρες δεν οφείλεται στην οικονομική κρίση αλλά και τι είναι αυτό που την τροφοδοτεί;

Τα εμπειρικά στοιχεία αυτό δείχνουν. Μετά την οικονομική κρίση κέρδισαν τόσα ακροδεξιά κόμματα όσα έχασαν. Η πιο πρόσφατη άνοδός τους οφείλεται κυρίως στην επονομαζόμενη «προσφυγική κρίση» και, συγκεκριμένα, στη νατιβιστική διατύπωση αυτής της «κρίσης».

Τελικά, η ακροδεξιά υποστήριξη εξηγείται περισσότερο από τις κοινωνικοπολιτισμικές παρά από τις κοινωνικοοικονομικές ανησυχίες, αν και σχετίζονται, φυσικά, μεταξύ τους.


— Πώς σχολιάζετε τις πολιτικές εξελίξεις στην Ελλάδα και ποιες είναι οι προβλέψεις σας για τις επερχόμενες εκλογές;

Η κατάσταση στην Ελλάδα έχει, αν μπορώ να χρησιμοποιήσω αυτόν τον όρο, «κανονικοποιηθεί». Η αποδυνάμωση της ήδη αδύναμης φιλελεύθερης δημοκρατίας έχει γενικά σταματήσει και ο Τσίπρας συμπεριφέρεται ολοένα και περισσότερο ως ένας πολιτικός δρών της κυρίαρχης τάσης. Είναι έτοιμος για τη θητεία του στην αντιπολίτευση, κάτι που θα οδηγήσει στην εδραίωση του ΣΥΡΙΖΑ ως του αριστερού αντιπάλου της ΝΔ καθώς και ως του κεντροαριστερού αντιπροσώπου της Ελλάδας στην Ευρώπη – καθώς και της συμμετοχής του στο Κόμμα των Ευρωπαίων Σοσιαλιστών (PES). Με άλλα λόγια, στην πλήρη και τελική αντικατάσταση του ΠΑΣΟΚ.


— Το Brexit θα αποβεί μοιραίο για την Ευρώπη ή το Ηνωμένο Βασίλειο;

Σίγουρα όχι για την Ευρώπη, ενδεχομένως, τουλάχιστον βραχυπρόθεσμα, για το Ηνωμένο Βασίλειο. Όχι επειδή το Brexit είναι εγγενώς καταστροφικό. Δεν έπρεπε να είναι. Το Ηνωμένο Βασίλειο δεν βρίσκεται ούτε στην Ευρωζώνη ούτε στη ζώνη Σένγκεν και γι' αυτόν τον λόγο θα μπορούσε πολύ πιο εύκολα να αποχωρήσει. Η καταστροφή του Brexit θα είναι ανθρώπινο έργο, συνέπεια της χαοτικής ανικανότητας και απερισκεψίας της ελίτ των Τόρις, με μια μικρή βοήθεια παρόμοιων εξελίξεων στο Εργατικό Κόμμα του Κόρμπιν.


— Γιατί απουσιάζουν τα ηγετικά επιτυχημένα πρότυπα;

Αυτό που κάνει τους ηγέτες «επιτυχημένους» είναι πολιτισμικά καθορισμένο, και επίσης πάντα σχετίζεται με τη χρονική περίοδο. Ζούμε σε ραγδαία μεταβαλλόμενη εποχή, στην οποία μόνο τώρα αρχίσαμε να κατανοούμε τον αντίκτυπο πολλών νέων τεχνολογικών εξελίξεων –του διαδικτύου, των μέσων κοινωνικής δικτύωσης– και οι πολιτικοί προσπαθούν να ακολουθήσουν τις εξελίξεις και να καταλάβουν πώς πρέπει να επιβιώσουν. Κάποιοι έχουν προσαρμοστεί πολύ καλά, όπως ο Τζάστιν Τριντό, άλλοι δεν έχουν προσαρμοστεί καθόλου, αλλά παραμένουν πολύ επιτυχημένοι, όπως η Άνγκελα Μέρκελ.

— Είστε αισιόδοξος για το μέλλον της Ευρώπης και ποιες είναι οι προσδοκίες σας;

Ναι, με την έννοια ότι πιστεύω ότι η φιλελεύθερη δημοκρατία θα κυριαρχήσει και οι κοινωνίες θα γίνουν πιο ανεκτικές. Δεν επενδύω συγκεκριμένα στο «Ευρωπαϊκό Πρόγραμμα», αλλά η ΕΕ σαφώς θα επιβιώσει. Το ερώτημα είναι: θα βρει κάποιο σκοπό και κάποιο όραμα και πάλι. Τελικά, το μέλλον βρίσκεται σταθερά στα χέρια των φιλελεύθερων δημοκρατών, οι οποίοι διαθέτουν τη μεγάλη πλειοψηφία. Στις περισσότερες ευρωπαϊκές δημοκρατίες ισχύει το «κάποτε φιλελεύθερες για πάντα φιλελεύθερες».

Συνεντεύξεις
7

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Κύρα Κάπη: «O Κυριάκος Μητσοτάκης δεν έχει προσποιηθεί ποτέ κάτι που δεν είναι»

Συνέντευξη / Κύρα Κάπη: H γυναίκα πίσω από το TikTok του πρωθυπουργού

Με αφορμή τη βράβευση της στα «Ermis Awards», η διευθύντρια Επικοινωνίας του πρωθυπουργού μιλά δημόσια για πρώτη φορά και περιγράφει το πώς διαμορφώνει τη δημόσια εικόνα του Κυριάκου Μητσοτάκη ενώ απαντά για τα λάθη, την κριτική και τις δύσκολες στιγμές.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Δημήτρης Παπαϊωάννου

Συνέντευξη / Δημήτρης Παπαϊωάννου: «Αυτή θα είναι η τελευταία μου φορά στη σκηνή»

Λίγο πριν εμφανιστεί ξανά στη σκηνή του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών με το ΙΝΚ, ο Δημήτρης Παπαϊωάννου κάνει μια αναδρομή σε ολόκληρη την καριέρα του σε μια κουβέντα έξω απ’ τα δόντια με τον Δημήτρη Παπανικολάου, καθηγητή Νεοελληνικών και Πολιτισμικών Σπουδών στο Πανεπιστήμιο της Οξφόρδης, για το περιοδικό «Dust», την οποία αναδημοσιεύει σε αποκλειστικότητα η LiFO.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΑΠΑΝΙΚΟΛΑΟΥ
Χρήστος Μαρκογιαννάκης: «Στη Γαλλία είμαι δημιουργικά ελεύθερος, στην Ελλάδα όχι»

Βιβλίο / Χρήστος Μαρκογιαννάκης: «Στη Γαλλία είμαι δημιουργικά ελεύθερος, στην Ελλάδα όχι»

Τα νουάρ μυθιστορήματά του είναι από τα πιο αγαπημένα του γαλλικού αναγνωστικού κοινού: Ο βραβευμένος συγγραφέας και σύγχρονος μετρ του είδους σε μια συζήτηση για το «τέλειο έγκλημα» στη ζωή και στη λογοτεχνία.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Πέτρος Αϊβάζης: «Χρειάζεται αλληλεγγύη ανάμεσα στου ΛΟΑΤΚΙ+ που γερνούν, δεν βγαίνει αλλιώς»

LGBTQI+ / Πέτρος Αϊβάζης: «Χρειάζεται αλληλεγγύη ανάμεσα στους ΛΟΑΤΚΙ+ που γερνούν, δεν βγαίνει αλλιώς»

Από τη σεξεργασία και τα drag shows στην Αμερική ως την τηλεόραση, το σινεμά και τον ΛΟΑΤΚΙ+ εθελοντισμό στην Αθήνα, η «Ελληνίδα Divine» είναι ένας γλυκύτατος άνθρωπος με γεμάτη ζωή και νοιάξιμο για τους άλλους seniors της κοινότητας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Αργύρης Παυλίδης: Η φωνή των παιδικών μας χρόνων

Οθόνες / Αργύρης Παυλίδης: Η φωνή των παιδικών μας χρόνων

Ηθοποιός, σκηνοθέτης, παρουσιαστής παιδικών εκπομπών όπως οι θρυλικοί «Κόκκινοι Γίγαντες, Άσπροι Νάνοι», πρωτοπόρος της μεταγλώττισης και η φωνή αγαπημένων μας ηρώων σε σειρές και ταινίες κινουμένων σχεδίων. O Αργύρης Παυλίδης σε μια εκ βαθέων συνέντευξη στη LiFO.
ΜΑΝΟΣ ΝΟΜΙΚΟΣ
ΕΠΕΞ Η Daglara και το θρίλερ του «έθνους»: τρόμος, έρως και βουκολικό σικ

Συνεντεύξεις / Η Daglara στο Φεστιβάλ Αθηνών: Τρόμος, έρως και βουκολικό σικ

Performer, σχεδιάστρια ρούχων, πωλήτρια, φιλότεχνη, ντίβα, τέρας λαγνείας, η Daglara και η τέχνη της διαχέονται με λίκνισμα και γρύλισμα σε ένα σωρό πίστες της καθημερινότητας και της απόδρασης.
ΑΛΕΞΙΝΟΣ ΠΥΡΑΥΛΟΣ
Ανέκδοτη συνέντευξη της Αρλέτας: «Το μπαρ το ναυάγιο δεν ήταν μπαρ»

Μουσική / Μια ανέκδοτη συνέντευξη της Αρλέτας: «Το μπαρ το ναυάγιο δεν ήταν μπαρ»

Μια ανέκδοτη συνέντευξη της Αρλέτας στον δημοσιογράφο και ραδιοφωνικό παραγωγό Μιχάλη Γελασάκη το 2009, όπου μιλάει για τον τελευταίο της δίσκο, τα «αδικημένα» τραγούδια της, τους νέους, τους φραγκοφονιάδες της γενιάς της και αφηγείται την ιστορία του τραγουδιού το «Μπαρ το ναυάγιο», που δεν ήταν μπαρ! Δημοσιεύεται στo Lifo.gr για πρώτη φορά, έξι χρόνια μετά τον θάνατό της.
ΜΙΧΑΛΗΣ ΓΕΛΑΣΑΚΗΣ
Γιώργος Καστανάς: «Ε, ναι! Είμαι Έλληνας κι ας με πίκρανε ο νόμος»

Συνέντευξη / Γιώργος Καστανάς: «Ε, ναι! Είμαι Έλληνας κι ας με πίκρανε ο νόμος»

Ο νεαρός που έγινε viral στο TikTok όταν πήρε στα χέρια του την ελληνική ταυτότητα μετά από 5 χρόνια αναμονής, μιλά αποκλειστικά στη LIFO για όλη του τη ζωή στην Ελλάδα του ρατσισμού, αλλά και της άφατης καλοσύνης.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Διονύσης Τεμπονέρας: «Να μην δούμε ξανά το χάρτη όλο μπλε»

Βασιλική Σιούτη / Το πολιτικό άστρο του Διονύση Τεμπονέρα μόλις αναδύθηκε ― Μια συζήτηση

Ο Διονύσης Τεμπονέρας παρέμενε σχεδόν άγνωστος την εποχή της εξουσίας του ΣΥΡΙΖΑ και αναδείχθηκε μόλις πρόσφατα, στην πτώση, όταν κλήθηκε να βοηθήσει με κεντρικό ρόλο την τελευταία στιγμή. Κατά κοινή ομολογία τα πήγε καλά, αλλά το αποτέλεσμα είχε κριθεί προ πολλού. Δεν είναι ο αγαπημένος της ελίτ ούτε των κομματικών μηχανισμών, όμως πολλοί πιστεύουν ότι το πολιτικό του άστρο μόλις αναδύθηκε, κι ας αρνήθηκε να είναι υποψήφιος για την ηγεσία του κόμματος.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Αφροδίτη Παναγιωτάκου: «Στα Γιάννενα λειτουργήσαμε ριζωματικά, δεν πρέπει να προσγειώνεσαι πουθενά»

Εικαστικά / Αφροδίτη Παναγιωτάκου: «Στα Γιάννενα λειτουργήσαμε ριζωματικά, δεν πρέπει να προσγειώνεσαι πουθενά»

Η διευθύντρια Πολιτισμού του Ιδρύματος Ωνάση επιστρέφει στη γενέτειρά της με τη διπλή ιδιότητα της καλλιτεχνικής διευθύντριας της νέας μεγάλης έκθεσης ψηφιακής τέχνης «Plásmata II: Ioannina» και της συνδημιουργού ενός από τα πιο εντυπωσιακά έργα της.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Σεμίνα Διγενή: «Στα χρόνια της τηλεόρασης η ζωή περνούσε δίπλα μου κι εγώ την αγνοούσα»

Οι Αθηναίοι / Σεμίνα Διγενή: «Στα χρόνια της τηλεόρασης η ζωή περνούσε δίπλα μου κι εγώ την αγνοούσα»

Η δημοσιογράφος, συγγραφέας, και βουλευτής ΚΚΕ μιλάει για όλα τα μεγάλα κεφάλαια της ζωής της - από τα περιοδικά μέχρι την τηλεόραση, και από τα βιβλία μέχρι την πολιτική.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Δήμητρα Δασκαλάκη: «Δεν είναι δυνατόν να αποτελείς κύτταρο της κοινωνίας και να μη στηρίζεις τις γυναίκες και τη μητρότητα»

The Upfront Initiative / Δήμητρα Δασκαλάκη: «Δεν είναι δυνατόν να αποτελείς κύτταρο της κοινωνίας και να μη στηρίζεις τις γυναίκες και τη μητρότητα»

Η Γενική Διευθύντρια Οργανωσιακής Ανάπτυξης και Επικοινωνίας της METRO ΑΕΒΕ μιλά στη LIFO για την ισότητα στην πράξη και για τα μέτρα στήριξης και ενδυνάμωσης των γυναικών εργαζομένων στην εταιρεία, αλλά και στο ευρύτερο κοινωνικό σύνολο
ΧΡΙΣΤΙΝΑ ΓΑΛΑΝΟΠΟΥΛΟΥ

σχόλια

2 σχόλια
Να το δούμε λιγάκι κυνικά; Η φιλελεύθερη δημοκρατία, με τα δικαιώματά της, υπήρξε ιδανική για κοινωνίες που είχαν κατακόρυφη αύξηση παραγωγής και στόχευαν σε διεύρυνση της καταναλωτικής βάσης. Σήμερα όμως δικαιώματα και καταναλωτισμός σημαίνουν εμπορικά ελλείμματα για τη Δύση. Το 1980 το ΑΕΠ της Ιταλίας ήταν μεγαλύτερο από της Κίνας. Χρειάζεται να πούμε κάτι άλλο;Εμφανίζοντας τον Trump, ή τη θρησκεία, σαν οπισθοχώρηση, είναι σαν να υπονοούμε πως μπορούσαμε να συνεχίσουμε όπως ήμασταν κι απλά κάτι μας ήρθε και κάναμε πίσω. Όμως δεν είναι έτσι. Η Δύση είναι αναγκασμένη να θυμηθεί αξίες και οικονομικές πολιτικές που δεν είχαν κανένα νόημα όταν ο κόσμος τής ανήκε, γιατί πολύ απλά, πια δεν της ανήκει.
Από αυτό το σημείο και μετά γίνεται πολιτική κουβέντα. Τα λοιπά είναι κομματικά συνθήματα αντί για πολιτική κουβέντα.Μία φιλελεύθερη δημοκρατία, οργανωμένη μέσα στα πλαίσια ενός εθνικού κράτους, διατηρεί το δικαίωμα στον αυτοπροσδιορισμό. Όσο και αν οφείλει να προστατέψει τις μειοψηφίες, το κράτος δικαίου και τον διαχωρισμό των εξουσιών οφείλει να προστατέψει και τη βούληση της πλειοψηφίας όσο αυτή δεν αντίκειται στα ανωτέρω. Άλλως ομιλούμε περί μίας αλωμένης δημοκρατίας ή μιας διαχειριστικής γραφειοκρατίας. Σε κάθε περίπτωση όχι για την εκφρασμένη βούληση του Δήμου.Εκεί πάσχουν οι σύγχρονες δυτικές δημοκρατίες. Για πολλά χρόνια οι κυβερνώσες ελίτ ήταν αριστερές, καίτοι οικονομικά ακολουθούσαν τον δρόμο του Μπλαιρ (του μέγιστου σύγχρονου πολιτικού), και δεν "άκουγαν" τι λεγόταν στα δεξιά τους.Αυτό έφερε μια πικρία για τη δημοκρατία, η οποία αυτοτιμωρείται εκλέγοντας τους ανθρώπους που θα την αναιρέσουν.Σε απλά ελληνικά είναι ειρωνικό να λέμε ότι ο τουρισμός στη Σαντορίνη βάλλει κατά του κοινωνικού ιστού και να μην έχουμε τολμήσει ποτέ να πούμε το ίδιο για την Κυψέλη αλλά να μιλάμε για την πολυεθνική Κυψέλη για να μην θεωρηθούμε "δεξιοί".https://www.lifo.gr/now/greece/222996/i-santorini-den-antexei-alloys-toyristes-ti-apokalyptei-eyropaiki-ekthesi vs https://www.lifo.gr/articles/athens_articles/203027/mia-volta-stin-kypseli-tin-pio-polyethniki-geitonia-tis-athinasΕίναι ειρωνικό να αφήνουμε στο στόμα του ΛΑΟΣ ή της ΧΑ την έκκληση για αστυνόμευση στο κέντρο της Αθήνας για να μην θεωρηθούμε "δεξιοί" ενώ όλοι -πλην πολιτικά φανατικών- νιώθουν τουλάχιστον άβολα να κυκλοφορήσουν στη Μενάδρου.Μία φιλελεύθερη δημοκρατία εφαρμόζει το κράτος δικαίου και δεν βαφτίζει τους μετανάστες πρόσφυγες γιατί βολεύει ιδεολογικά (ή και οικονομικά) την άρχουσα ελίτ.
Επομενως ποση σχεση εχουν με την πραγματικη δημοκρατια αυτοι που επιχειρουν να εξοβελισουν ολοκληρα θεματα εκτος του δημοκρατικου διαλογου και της κριτικης;;; Απαντηση: καμια, οι ιδεοληπτικοι, οι ζηλωτες της ακρας αριστερας συμπεριφορονται λες και διαβαζουν το πλαι μπουκ αυτων που υποτιθεται οτι αποστρεφονται: των φανατικων χριστιανων.Τεσπα θα πρεπει να καταλαβουμε οτι ολος αυτος ο εσμος δηθεν κοσμοπολιτισμου ειναι θεμελιωδως αντιθετος με την δημοκρατια και την αυτοδιαθεση. Ουσιαστικα μιλαμε για ενα νεο ιμπεριουμ σε μεταμφιεση δικαιωματιστων.
Εγώ αυτόν τον καινούργιο κόσμο που έχει ξημερώσει από τα μέσα του ΄90 και μετά τον φοβάμαι.Τον κόσμο τον οποίον πήραν απόφαση να δομήσουν οι επαγγελματίες αριστεροί όταν δεν μπορούσαν άλλο πια να υποστηρίζουν την Αρκούδα σαν πολιτικό αντίβαρο και προσπάθησαν να κάνουν πράξη κάποιες κομμουνιστικές ιδέες σε έναν δημοκρατικό κόσμο.Όταν η έννοια του προσωπικού βιώματος μεταφράζεται σε ατομικό δικαίωμα και αυτό σε νομική πραγματικότητα τότε έχουμε ήδη ένα προβληματικό περιβάλλον.Ο ΧΑίτης ξέρω τι είναι. Αυτός που μου απαγορεύει να μιλάω και άρα να σκέφτομαι "για το καλό" δεν μπορώ να καταλάβω τι είναι. Σίγουρα όμως με τρομάζει.
Πρέπει να έχεις υπόψη σου την φέρουσα ικανότητα, έννοια που έχει αναπτυχθεί από την οικολογία. Στην Σαντορίνη αυτή η φέρουσα ικανότητα έχει ξεπεραστεί, με αποτέλεσμα να διαπιστώνεται αυτό ακόμα και από τεχνοκράτες.Στη συνέχεια, συγκρίνεις εντελώς ανόμοια πράγματα, τουριστικό νησί, με μεμονωμένη (και προσεκτικά επιλεγμένη με χαρακτηριστικά που σε βολεύουν)συνοικία αστικού μητροπολιτικού κέντρου: δηλαδή,δεν μιλάμε καν για για σύγκριση "μήλα με πορτοκάλια", αλλά για "καρπούζια με λίτσις".
Προς β' σχόλιο του Γράφοντα:πολύ μου άρεσε ΄η άποψη ότι τον κόσμο μετά τα μέσα του 90 τον οικοδόμησαν οι αριστεροί!!!Έχεις να μου προτείνεις κανένα παράδειγμα; Ελπίζω να μην μου παρουσιάσεις τον Μπλερ, τον Σρέντερ και τον Κλίντον ως αριστερούς!!! Θα γελάσει πολύς κόσμος, και κυρίως, πρώτοι από όλους, ο ίδιοι...
(α) Δεν έχω κανέναν πρόβλημα με τον διάλογο. Λίγο πιο ευσύνοπτα αν μπορείς για λόγους οικονομίας της συζήτησης.(β) Αναφορικά με το ότι ο κόσμος από '90 και μετά έχει δομηθεί από αριστερούς.Η αριστερά έχει χάσει μετά την πτώση της ΕΣΣΔ κάθε έρεισμα για συζήτηση επί της οικονομίας. Άρα έχει φέρει το παιχνίδι στο ταμπλό της:ID politics και μετανάστευση. Αρνείσαι ότι και τα δύο είναι αλλά και προχωράνε μέχρι σήμερα σύμφωνα με την αριστερή ατζέντα σε βάρος της βούλησης της πλειοψηφίας;Εκτός αν αριστερά εσύ θεωρείς το ΜΛ-ΚΚΕ. Τέτοια αριστερά διεθνώς δεν θα βρεις. Μόνο εδώ αναπολούμε τον Χότζα και τον Μάο. Ούτε στην ΑΛβανία ούτε στην Κίνα. Στον υπόλοιπο κόσμο αριστερή είναι οι Κλίντον, ο Μπλερ, ο Ομπάμα, η Μέρκελ. Με κάμποσες επιτυχίες αλλά και πολλές ηχηρές αποτυχίες στο ενεργητικό τους.(γ) Για την "φέρουσα ικανότητα" της Κυψέλης δεν τολμά να μιλήσει κανείς. Διότι είναι μια γειτονιά που μ η δ έ ν ι σ ε. Δεν υπάρχει κανείς από τους παλιούς κατοίκους, της πάλαι ποτέ πιο πυκνοκατοικημένης γειτονιά της πόλης, για να μιλήσει. Κανείς κάτω των 70 τουλάχιστον...Γιατί φύγανε; Δεν θα απαντήσουν κάτοικοι της Φιλοθέης και της Αγίας Παρασκευής γι'αυτούς.