Ο Ai Weiwei σχεδίασε και παρουσιάζει τη σημαία των Ανθρώπινων Δικαιωμάτων

Ο Ai Weiwei σχεδίασε και παρουσιάζει τη σημαία των Ανθρώπινων Δικαιωμάτων Facebook Twitter
«Ζούμε την αντανάκλαση της δεκαετίας του 1930 και είναι τρομακτικό»
0

Σπανίως απουσιάζει για πολύ καιρό από την επικαιρότητα ο διάσημος Κινέζος (αντιφρονών) καλλιτέχνης. Η σημερινή αφορμή όμως είναι αναμφισβήτητα συμβολική αφού σήμερα έγιναν τα αποκαλυπτήρια της σημαίας που του ζητήσαν να σχεδιάσει επίσημοι καλλιτεχνικοί οργανισμοί του Ηνωμένου Βασιλείου αλλά και διεθνείς οργανισμοί για τα ανθρώπινα δικαιώματα.

Η ανάθεση έγινε για να δοθεί ιδιαίτερη έμφαση στην επέτειο των 70 χρόνων από την Οικουμενική Διακήρυξη για τα Ανθρώπινα Δικαιώματα, με την προοπτική να κυματίσει αυτό το νέο σύμβολο σε δημόσιους οργανισμούς, σχολεία, νοσοκομεία και ιδρύματα για μια εβδομάδα τον ερχόμενο Ιούνιο.

«Δεν θυμάμαι να υπήρξε ποτέ κάτι σαν επίσημο σύμβολο για τα ανθρώπινα δικαιώματα» λέει κατά τη συνέντευξη που έδωσε στον Guardian στο στούντιο του στο Βερολίνο όπου βρίσκεται εξόριστος από το 2015. «Ήταν καιρός νομίζω», προσθέτει καθώς δείχνει μια σειρά από φωτογραφίες που αποτέλεσαν την έμπνευση για το σχέδιο που κοσμεί τη σημαία που δημιούργησε για τη βαρυσήμαντη επέτειο.

Όλο και λιγότερο μιλάμε πλέον για ανθρώπινα δικαιώματα. Αντίθετα χρησιμοποιούμε όρους όπως 'κοινές αξίες' για να μην προσβάλλουμε τις Κινεζικές αρχές με τις οποίες κάνουμε μπίζνες.

Πρόκειται για εικόνες που δείχνουν τις λασπωμένες πατημασιές προσφύγων που ανήκουν στο λαό των Ροχίνγκια που αναγκάστηκαν να φύγουν από την πολιτεία Ρακίν της Μυανμάρ όπου κατοικούσαν, για να γλιτώσουν τη γενοκτονία από τον τοπικό στρατό και να αναζητήσουν άσυλο στο γειτονικό Μπαγκλαντές.

«Είναι πολύ δύσκολο φυσικά να εικονογραφήσεις με κάποιον τρόπο μια τόσο μεγάλη και αφηρημένη έννοια, αλλά σκέφτηκα ότι ένα τέτοιο αποτύπωμα συνδέει όλους όσους εξαναγκάστηκαν να εγκαταλείψουν το σπίτι τους: στην Αφρική, στο Αφγανιστάν, στο Μπαγκλαντές, οπουδήποτε. Δεν υπάρχει πιο ανθρώπινο ίχνος από μια πατημασιά».

Ο Ai Weiwei σχεδίασε και παρουσιάζει τη σημαία των Ανθρώπινων Δικαιωμάτων Facebook Twitter
"Σκέφτηκα ότι ένα τέτοιο αποτύπωμα συνδέει όλους όσους εξαναγκάστηκαν να εγκαταλείψουν το σπίτι τους. Δεν υπάρχει πιο ανθρώπινο ίχνος από μια πατημασιά"

Ο Αι Γουέι Γουέι πιστεύει ότι οι επιπτώσεις της παγκοσμιοποίησης έχουν διαβρώσει μια κοινή αντίληψη που υπήρχε για τα ανθρώπινα δικαιώματα: «Όλο και λιγότερο άνθρωποι κάνουν λόγο πλέον για ανθρώπινα δικαιώματα μετά τη λήξη του ψυχρού πολέμου. Αντίθετα χρησιμοποιούμε όρους όπως 'κοινές αξίες' για να μην προσβάλλουμε τις Κινεζικές αρχές με τις οποίες κάνουμε μπίζνες».

«Οι άνθρωποι του 'πρώτου κόσμου' δυσκολεύονται να κατανοήσουν ότι ο τρόπος ζωής τους επηρεάζει τον τρόπο ζωής των ανθρώπων παντού. Αυτοί που φτιάχνουν τα iPhones στην Κίνα δεν έχουν ούτε τα στοιχειώδη δικαιώματα και καταλήγουν να πηδάνε από τα παράθυρα των εργοστασίων».

Ο Κινέζος εικαστικός πήρε μαζί του τον εννιάχρονο γιο του στο πρόσφατο ταξίδι του στο Μπαγκλαντές – στα πλαίσια ενός φιλμ που ετοιμάζει – όπως είχε κάνει και σε άλλα ερευνητικά ταξίδια του.

«Έχει έρθει μαζί μου στους περισσότερους καταυλισμούς προσφύγων και στα πιο φτωχά γκέτο που έχω επισκεφτεί, από τη Μυτιλήνη ως τις περιοχές των καρτέλ στο Μεξικό. Δεν είναι ότι θέλω να διδαχτεί κάτι, αλλά με την έκθεσή του σε τέτοιου είδους πληροφορία έχει ήδη αναπτύξει μια ευαισθησία σχετικά με το τι είναι σωστό και τι είναι λάθος. Και επίσης έχει την ευκαιρία να με βλέπει να μαλώνω με κόσμο».

«Δεν υπάρχει περίπτωση να μη μαλώσω όπου κι αν βρεθώ. Ακόμα κι εδώ μαλώνω με Γερμανούς που μου λένε ότι θα έπρεπε να είμαι ευγνώμων που με 'πληρώνουν' για να μ' έχουν εδώ ως πρόσφυγα. Αυτή είναι η πραγματικότητα στη Γερμανία σήμερα, οι αφίσες που βλέπω στο δρόμο και λένε: 'Μπορούμε να κάνουμε τα δικά μας μωρά, δεν χρειαζόμαστε τους ξένους'. Αυτή είναι η πραγματικότητα στην Ευρώπη γενικά και είναι πολύ τρομακτική γιατί μοιάζει ακριβώς με αντανάκλαση της δεκαετίας του 1930».

 

Με στοιχεία από τον Guardian

Συνεντεύξεις
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Κύρα Κάπη: «O Κυριάκος Μητσοτάκης δεν έχει προσποιηθεί ποτέ κάτι που δεν είναι»

Συνέντευξη / Κύρα Κάπη: H γυναίκα πίσω από το TikTok του πρωθυπουργού

Με αφορμή τη βράβευση της στα «Ermis Awards», η διευθύντρια Επικοινωνίας του πρωθυπουργού μιλά δημόσια για πρώτη φορά και περιγράφει το πώς διαμορφώνει τη δημόσια εικόνα του Κυριάκου Μητσοτάκη ενώ απαντά για τα λάθη, την κριτική και τις δύσκολες στιγμές.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Δημήτρης Παπαϊωάννου

Συνέντευξη / Δημήτρης Παπαϊωάννου: «Αυτή θα είναι η τελευταία μου φορά στη σκηνή»

Λίγο πριν εμφανιστεί ξανά στη σκηνή του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών με το ΙΝΚ, ο Δημήτρης Παπαϊωάννου κάνει μια αναδρομή σε ολόκληρη την καριέρα του σε μια κουβέντα έξω απ’ τα δόντια με τον Δημήτρη Παπανικολάου, καθηγητή Νεοελληνικών και Πολιτισμικών Σπουδών στο Πανεπιστήμιο της Οξφόρδης, για το περιοδικό «Dust», την οποία αναδημοσιεύει σε αποκλειστικότητα η LiFO.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΑΠΑΝΙΚΟΛΑΟΥ
Χρήστος Μαρκογιαννάκης: «Στη Γαλλία είμαι δημιουργικά ελεύθερος, στην Ελλάδα όχι»

Βιβλίο / Χρήστος Μαρκογιαννάκης: «Στη Γαλλία είμαι δημιουργικά ελεύθερος, στην Ελλάδα όχι»

Τα νουάρ μυθιστορήματά του είναι από τα πιο αγαπημένα του γαλλικού αναγνωστικού κοινού: Ο βραβευμένος συγγραφέας και σύγχρονος μετρ του είδους σε μια συζήτηση για το «τέλειο έγκλημα» στη ζωή και στη λογοτεχνία.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Πέτρος Αϊβάζης: «Χρειάζεται αλληλεγγύη ανάμεσα στου ΛΟΑΤΚΙ+ που γερνούν, δεν βγαίνει αλλιώς»

LGBTQI+ / Πέτρος Αϊβάζης: «Χρειάζεται αλληλεγγύη ανάμεσα στους ΛΟΑΤΚΙ+ που γερνούν, δεν βγαίνει αλλιώς»

Από τη σεξεργασία και τα drag shows στην Αμερική ως την τηλεόραση, το σινεμά και τον ΛΟΑΤΚΙ+ εθελοντισμό στην Αθήνα, η «Ελληνίδα Divine» είναι ένας γλυκύτατος άνθρωπος με γεμάτη ζωή και νοιάξιμο για τους άλλους seniors της κοινότητας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Αργύρης Παυλίδης: Η φωνή των παιδικών μας χρόνων

Οθόνες / Αργύρης Παυλίδης: Η φωνή των παιδικών μας χρόνων

Ηθοποιός, σκηνοθέτης, παρουσιαστής παιδικών εκπομπών όπως οι θρυλικοί «Κόκκινοι Γίγαντες, Άσπροι Νάνοι», πρωτοπόρος της μεταγλώττισης και η φωνή αγαπημένων μας ηρώων σε σειρές και ταινίες κινουμένων σχεδίων. O Αργύρης Παυλίδης σε μια εκ βαθέων συνέντευξη στη LiFO.
ΜΑΝΟΣ ΝΟΜΙΚΟΣ
ΕΠΕΞ Η Daglara και το θρίλερ του «έθνους»: τρόμος, έρως και βουκολικό σικ

Συνεντεύξεις / Η Daglara στο Φεστιβάλ Αθηνών: Τρόμος, έρως και βουκολικό σικ

Performer, σχεδιάστρια ρούχων, πωλήτρια, φιλότεχνη, ντίβα, τέρας λαγνείας, η Daglara και η τέχνη της διαχέονται με λίκνισμα και γρύλισμα σε ένα σωρό πίστες της καθημερινότητας και της απόδρασης.
ΑΛΕΞΙΝΟΣ ΠΥΡΑΥΛΟΣ
Ανέκδοτη συνέντευξη της Αρλέτας: «Το μπαρ το ναυάγιο δεν ήταν μπαρ»

Μουσική / Μια ανέκδοτη συνέντευξη της Αρλέτας: «Το μπαρ το ναυάγιο δεν ήταν μπαρ»

Μια ανέκδοτη συνέντευξη της Αρλέτας στον δημοσιογράφο και ραδιοφωνικό παραγωγό Μιχάλη Γελασάκη το 2009, όπου μιλάει για τον τελευταίο της δίσκο, τα «αδικημένα» τραγούδια της, τους νέους, τους φραγκοφονιάδες της γενιάς της και αφηγείται την ιστορία του τραγουδιού το «Μπαρ το ναυάγιο», που δεν ήταν μπαρ! Δημοσιεύεται στo Lifo.gr για πρώτη φορά, έξι χρόνια μετά τον θάνατό της.
ΜΙΧΑΛΗΣ ΓΕΛΑΣΑΚΗΣ
Γιώργος Καστανάς: «Ε, ναι! Είμαι Έλληνας κι ας με πίκρανε ο νόμος»

Συνέντευξη / Γιώργος Καστανάς: «Ε, ναι! Είμαι Έλληνας κι ας με πίκρανε ο νόμος»

Ο νεαρός που έγινε viral στο TikTok όταν πήρε στα χέρια του την ελληνική ταυτότητα μετά από 5 χρόνια αναμονής, μιλά αποκλειστικά στη LIFO για όλη του τη ζωή στην Ελλάδα του ρατσισμού, αλλά και της άφατης καλοσύνης.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Διονύσης Τεμπονέρας: «Να μην δούμε ξανά το χάρτη όλο μπλε»

Βασιλική Σιούτη / Το πολιτικό άστρο του Διονύση Τεμπονέρα μόλις αναδύθηκε ― Μια συζήτηση

Ο Διονύσης Τεμπονέρας παρέμενε σχεδόν άγνωστος την εποχή της εξουσίας του ΣΥΡΙΖΑ και αναδείχθηκε μόλις πρόσφατα, στην πτώση, όταν κλήθηκε να βοηθήσει με κεντρικό ρόλο την τελευταία στιγμή. Κατά κοινή ομολογία τα πήγε καλά, αλλά το αποτέλεσμα είχε κριθεί προ πολλού. Δεν είναι ο αγαπημένος της ελίτ ούτε των κομματικών μηχανισμών, όμως πολλοί πιστεύουν ότι το πολιτικό του άστρο μόλις αναδύθηκε, κι ας αρνήθηκε να είναι υποψήφιος για την ηγεσία του κόμματος.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Αφροδίτη Παναγιωτάκου: «Στα Γιάννενα λειτουργήσαμε ριζωματικά, δεν πρέπει να προσγειώνεσαι πουθενά»

Εικαστικά / Αφροδίτη Παναγιωτάκου: «Στα Γιάννενα λειτουργήσαμε ριζωματικά, δεν πρέπει να προσγειώνεσαι πουθενά»

Η διευθύντρια Πολιτισμού του Ιδρύματος Ωνάση επιστρέφει στη γενέτειρά της με τη διπλή ιδιότητα της καλλιτεχνικής διευθύντριας της νέας μεγάλης έκθεσης ψηφιακής τέχνης «Plásmata II: Ioannina» και της συνδημιουργού ενός από τα πιο εντυπωσιακά έργα της.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Σεμίνα Διγενή: «Στα χρόνια της τηλεόρασης η ζωή περνούσε δίπλα μου κι εγώ την αγνοούσα»

Οι Αθηναίοι / Σεμίνα Διγενή: «Στα χρόνια της τηλεόρασης η ζωή περνούσε δίπλα μου κι εγώ την αγνοούσα»

Η δημοσιογράφος, συγγραφέας, και βουλευτής ΚΚΕ μιλάει για όλα τα μεγάλα κεφάλαια της ζωής της - από τα περιοδικά μέχρι την τηλεόραση, και από τα βιβλία μέχρι την πολιτική.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Δήμητρα Δασκαλάκη: «Δεν είναι δυνατόν να αποτελείς κύτταρο της κοινωνίας και να μη στηρίζεις τις γυναίκες και τη μητρότητα»

The Upfront Initiative / Δήμητρα Δασκαλάκη: «Δεν είναι δυνατόν να αποτελείς κύτταρο της κοινωνίας και να μη στηρίζεις τις γυναίκες και τη μητρότητα»

Η Γενική Διευθύντρια Οργανωσιακής Ανάπτυξης και Επικοινωνίας της METRO ΑΕΒΕ μιλά στη LIFO για την ισότητα στην πράξη και για τα μέτρα στήριξης και ενδυνάμωσης των γυναικών εργαζομένων στην εταιρεία, αλλά και στο ευρύτερο κοινωνικό σύνολο
ΧΡΙΣΤΙΝΑ ΓΑΛΑΝΟΠΟΥΛΟΥ