Σεισμός

Γιάννης Αγγελάκας: «Ας με ξεχάσουν όλοι αύριο. Δεν μ' ενδιαφέρει» Facebook Twitter
«Έζησα, κάνοντας την τρέλα μου. Αποφεύγω να φτιάξω έναν εαυτό για μένα»... Φωτο: Freddie F/LIFO

Γιάννης Αγγελάκας: «Ας με ξεχάσουν όλοι αύριο. Δεν μ' ενδιαφέρει»

6

Του αρέσει να στήνει αυτί και να ακούει τους καημούς των περαστικών, να πιάνει κουβέντα με τους ταξιτζήδες. Βαριέται να επαναλαμβάνεται, απεχθάνεται τον καπιταλισμό, εμπιστεύεται την πρώτη εντύπωση που του προκαλεί κάποιος, του αρέσει να απομονώνεται, αγαπά τα Πετράλωνα γιατί έχουν κάτι ρετρό, αλλά εκνευρίζεται όταν του ζητάς να νοσταλγήσει το δικό του παρελθόν.

Τον γοητεύει η κοσμική υπερένταση μιας μπάντας, αλλά ποτέ δεν εξαργύρωσε, όσο θα μπορούσε, τη μέθη που προκαλούσαν στο κοινό οι Τρύπες. Όταν δεν έχει εμφανίσεις, σαρώνει τον κόσμο απ' άκρη σ' άκρη, γράφει και σβήνει διαρκώς ποιήματα και κείμενα σε μπλοκάκια. Δεν μπαίνει σε καλούπια, πασχίζει για τη δισκογραφική του ακεραιότητα και σχολιάζει την αριστερή κυβέρνηση της χώρας με μια φράση του Εδουάρδο Γκαλεάνο: «Η εξουσία είναι σαν το βιολί: το πιάνεις με το αριστερό και το παίζεις με το δεξί».

Δεν υπήρξα ποτέ δέσμιος καμιάς εικόνας. Ανατριχιάζω με τέτοιους χαρακτηρισμούς. Το να παλεύεις να φτιάξεις μια περσόνα με εκτόπισμα μοιάζει με πνευματική αυτοκτονία. Ποτέ δεν περπάτησα έτσι, ποτέ δεν αυτολογοκρίθηκα.

Ο Γιάννης Αγγελάκας έχει ζήσει μια ζωή ταυτισμένη με τη ροκ. DJ στα ντουζένια του αθηναϊκού Berlin (ως τις αρχές του '90), τραγουδιστής του μεγαλύτερου ροκ συγκροτήματος που γέννησε αυτή η χώρα, περσόνα από τις λίγες της ελληνικής μουσικής. Κι όμως, εκείνος επιμένει ότι είναι ένας παράξενος, μονόχνοτος τύπος, που ακόμα και σήμερα, ένα βήμα πριν συμπληρώσει τα 60 του χρόνια, σπανίως καταφέρνει κάτι να τον δελεάσει.

Ο σκηνοθέτης Σίμος Κακάλας, πάντως, βρήκε τον τρόπο και τον έπεισε να συνθέσει τη μουσική για τον «Καταποντισμό του εγωιστή Γιόχαν Φάτσερ» του Μπέρτολτ Μπρεχτ που ανεβάζει στην Πειραματική Σκηνή του Εθνικού Θεάτρου.

Γιάννης Αγγελάκας: «Ας με ξεχάσουν όλοι αύριο. Δεν μ' ενδιαφέρει» Facebook Twitter
Με τον Σίμο Κακάλα που τον έπεισε να συνθέσει τη μουσική για τον «Καταποντισμό του εγωιστή Γιόχαν Φάτσερ» του Μπέρτολτ Μπρεχτ που ανεβάζει στην Πειραματική Σκηνή του Εθνικού Θεάτρου. Φωτο: Freddie F/LIFO

«Άκουγα τόσα για τον Μπρεχτ, αλλά δεν φανταζόμουν ότι είναι ένας διαπλανητικός τύπος. Ήξερα κι εγώ όσα ένας ημιμαθής μάγκας κουλτουριάρης Έλληνας. Ευτυχώς, πρόκειται για έργο που εκείνος δεν το ανέβασε ποτέ, οπότε δεν είχα κανένα φάντασμα του Κουρτ Βάιλ να με κυνηγάει. Θα ήταν αστείο να αναμετρηθώ μαζί του» λέει, έχοντας μόλις βγει από την πρόβα.

Ένα βράδυ στα Πετράλωνα η κουβέντα ξεκίνησε από τη Βαϊμάρη και έφτασε ως την Επανομή Θεσσαλονίκης.

— Το θέατρο γιατί είναι ριγμένο σε σχέση με τις πολλαπλές σου ασχολίες;

Το θέατρο σε θέλει γρήγορο, άμεσο και αποτελεσματικό. Εγώ, αντιθέτως, θέλω χρόνο. Στο σινεμά, όσες φορές δούλεψα, ευτυχώς το μυρίστηκαν και με ενημέρωσαν έναν χρόνο πριν. Γενικά, δεν θέλω να παραβιάζουν τους χρόνους μου. Είμαι αργός. Άρα, το θέατρο, όπου όλα γίνονται τελευταία στιγμή, δεν κάνει για μένα.

Η πρόταση του Κακάλα έγινε το καλοκαίρι, άρα είχα κάποιον χρόνο. Γνωριζόμαστε από παλιά, γουστάρω πολύ το έργο του. Έχει ταλέντο, έμφυτη ορμή, φρέσκια ματιά, μια δόσης ειρωνείας και κυρίως χιούμορ. Δεν βγαίνει η ζωή χωρίς γέλιο. Ούτε τον εαυτό μου δεν αντέχω αν δεν έχω χιούμορ. Αναπνέω με αυτό. Αλλιώς, τη βάψαμε.

— Και το έργο, τι σου λέει;

Γράφτηκε μεταξύ 1926 και 1931 και αφορά την ιστορία τεσσάρων Γερμανών στρατιωτών που λιποτακτούν από το Δυτικό Μέτωπο του Α' Παγκοσμίου Πολέμου. Με ιντριγκάρει γιατί δείχνει τον τρόπο που ο άνθρωπος γυρνάει γύρω από την ιστορία του.

Αυτοκρατορίες ορθώνονται, σκλάβοι πολλαπλασιάζονται, ψευτοευμάρεια έρχεται να μας δελεάσει. Όσο και να θες να ξεπεράσεις τα κλισέ, οι ομοιότητες μ' εκείνη την εποχή υπάρχουν. Έτσι αλέθεται επί χρόνια η ανθρωπότητα.

Σήμερα άκουσα στην πρόβα τη φράση: «Αυτός ο λαός είναι πολύ ηλίθιος, αυτός ο πόλεμος θα αργήσει πολύ να τελειώσει». Να, αυτός ο τρυφερός κυνισμός με ενδιαφέρει πολύ.

— Βγήκαν πολύ «αγγελακικά» τα τραγούδια που έγραψες για την παράσταση;

Πώς να το αποφύγω; Στο σινεμά και στο θέατρο είσαι ένα μικρό κομμάτι μέσα στον μεγάλο κόσμο του σκηνοθέτη. Δεν μπορεί να θες να αυτονομηθείς με το ζόρι.

Γιάννης Αγγελάκας: «Ας με ξεχάσουν όλοι αύριο. Δεν μ' ενδιαφέρει» Facebook Twitter
Φωτογραφία από την παράσταση. © Karol Jarek

— Γράφεις βιβλία, κυκλοφορείς δίσκους, συνθέτεις σάουντρακ.

Πιο οικεία νιώθω πάντα με τη μουσική. Όταν με ρωτούν τι είμαι, απαντάω: «Μάλλον μουσικός». Δεν το κάνω από ταπεινοφροσύνη. Ίσως να μου είναι πιο εύκολο. Περισσότερο με δυσκολεύει το γράψιμο. Σημειώνω και πετάω συνέχεια. Αν δεν ξεφορτωθείς, δεν μπορείς να κρατήσεις αυτό που πρέπει.

Μου αρέσει να ζω μέσα στον κόσμο, αλλά έχω και περιόδους που εξαφανίζομαι σε ερημικά μέρη. Τα νησιά του Αιγαίου τα έχω πάρει αμπάριζα. Η μουσική θέλει κόσμο. Το γράψιμο θέλει μοναξιές. Ξέρω πως όταν μείνω μόνος με τον εαυτό μου, θα έχει πάντα κάτι να μου πει.

— Αισθάνθηκες ποτέ να ασφυκτιάς επειδή έπρεπε να υπηρετήσεις την εικόνα του ρομαντικού ή του ανεξάρτητου;

Δεν υπήρξα ποτέ δέσμιος καμιάς εικόνας. Ανατριχιάζω με τέτοιους χαρακτηρισμούς. Το να παλεύεις να φτιάξεις μια περσόνα με εκτόπισμα μοιάζει με πνευματική αυτοκτονία. Ποτέ δεν περπάτησα έτσι, ποτέ δεν αυτολογοκρίθηκα.

Ίσως γιατί από παιδί κατάφερνα να βρίσκω ακροατήρια για να στηρίξουν τις παραξενιές μου. Έτσι έζησα, κάνοντας την τρέλα μου. Αποφεύγω να φτιάξω έναν εαυτό για μένα. Δεν με ενδιαφέρει αν με ξεχάσουν όλοι αύριο.

— Την εποχή με τις Τρύπες δεχόσασταν συχνά απίθανες προτάσεις. Ποια ήταν η πιο δελεαστική από αυτές;

Κατά καιρούς, είπαμε «όχι» σε τεράστια ποσά για διαφήμιση. Νομίζω, το πιο ακραίο ήταν από μια εταιρεία που ήθελε να διαφημίσουμε κάτι τηγανητές πατάτες, «τρυπάτες». Όσο εμείς λέγαμε όχι, τόσο ανέβαινε το ποσό. Στο τέλος μας είπαν ένα νούμερο αδιανόητο, αρνηθήκαμε και σταμάτησαν οι διαπραγματεύσεις.

Ούτε ένα δευτερόλεπτο δεν σκέφτηκα να πω «ναι». Έχω ζήσει και πολύ φτωχός έχω ζήσει και με χρήματα. Και στις δύο φάσεις περνούσα μια χαρά.

—Ναι, αλλά όταν αποκτάς χρήματα είναι εύκολο να επιστρέψεις ξανά στα λίγα;

Την εποχή που δούλευα DJ στο Berlin, με το που μάζευα ένα ποσό έφευγα σε ταξίδια. Τα έτρωγα όλα κάνοντας βόλτες στον κόσμο και ξαναξεκινούσα από το μηδέν. Δεν έχω άγχος να κάνω περιουσία, ούτε καν αυξήσω το εισόδημά μου. Θέλω να ζω άνετα. Περιουσία είναι η γνώση και η αγάπη.

Προφανώς, δεν θέλω να ξαναπεινάσω, γιατί τα παιδικά μου χρόνια στη Νεάπολη Θεσσαλονίκης ήταν πολύ δύσκολα. Μεγαλώσαμε, όμως, καλά μέσα στην ωραία μας φτώχεια.

Γιάννης Αγγελάκας: «Ας με ξεχάσουν όλοι αύριο. Δεν μ' ενδιαφέρει» Facebook Twitter
"Έχω ζήσει και πολύ φτωχός έχω ζήσει και με χρήματα. Και στις δύο φάσεις περνούσα μια χαρά". Φωτο: Freddie F/LIFO

— Τι σου περίσσευε και τι σου έλειπε περισσότερο τότε;

Πέρασα εποχές χωρίς χρήματα, αλλά δεν μου λείπανε. Έζησα καιρό χωρίς έρωτα και πάλι δεν μου έλειπε. Πέρασα, όμως, και εποχές που τα είχα και τα δύο. Δυσκολεύομαι να με σκεφτώ στο παρελθόν. Δεν μου αρέσει να μιλάω για το χθες, αν και θυμάμαι τα πάντα.

Μπορώ ανά πάσα στιγμή να κλείσω τα μάτια και να ξαναγίνω 10 ετών. Θυμάμαι μέχρι και τον μόνο καθηγητή που μου έδωσε κάποτε σφαλιάρα. Μπήκε πρώτη φορά στην αίθουσα, χωρίς να τον έχω δει, και επειδή έκανα φασαρία μου έδωσε μια ξανάστροφη και μετά μας συστήθηκε: «Γεια σας, με λένε Χρυσοχοΐδη, και μαζί μου θα κάνετε Φυσική».

— Τι το ωραίο είχαν, τελικά, εκείνα τα χρόνια;

Ξαμολιόμασταν όλη μέρα σε δρόμους χωρίς αμάξια, χωρίς άγχος, με άπειρα παιχνίδια. Η γειτονιά ήταν όλοι μπαμπάδες και μαμάδες μας, γιατί οι πραγματικοί γονείς συνήθως δούλευαν. Μας διάβαζε μια κοπέλα που ήταν λίγο μεγαλύτερη και μας κρατούσε όποιος δεν έβγαινε στο μεροκάματο.

Οι άνθρωποι τότε είχαν χιλιάδες προβλήματα, αλλά είχαν και μια ανάταση διότι δεν έμεναν ξεχασμένοι σε ένα διαμέρισμα, μπροστά από μια τηλεόραση, να αναμασάνε τη δυστυχία τους. Έβγαιναν έξω. Δεν πρόκειται για εξιδανίκευση.

Βλέπω, για παράδειγμα, σήμερα τις σύγχρονες μαμάδες πόσο πολύ το σκέφτονται και το μελετάνε και με πιάνει απελπισία που ακόμα και η μητρότητα απαιτεί τόση εξειδίκευση. Η μητέρα μου δεν είχε βγάλει δημοτικό, δούλευε ασταμάτητα. Ο μπαμπάς το ίδιο, και μια, και δυο δουλειές.

Αλλά ήξεραν πολύ καλά πώς να με καθοδηγήσουν. Υπήρχε η ποιότητα ενός κόσμου που, κακά τα ψέματα, έχει χαθεί. Σήμερα όλα είναι πόζα. Χάνουμε το βίωμα.

Δεν μου αρέσει να μιλάω για το χθες, αν και θυμάμαι τα πάντα. Μπορώ ανά πάσα στιγμή να κλείσω τα μάτια και να ξαναγίνω 10 ετών.

— Έχεις γράψει ποτέ τραγούδια για τους γονείς σου;

Έτσι όπως γράφω, είναι σαν να περνάνε όλα μέσα από τα τραγούδια. Έχω γράψει κείμενα για τη μητέρα μου. Ήταν μια θαυμάσια γυναίκα. Ακούγεται λίγο κλισέ, αλλά ήταν. Δεν ήμουν ο γιόκας της, ο αλάνθαστος, δεν ανησύχησε που έφυγα από το σπίτι από τα 18. Με έβλεπε που ήμουν τρελός, αλλά μου είχε μια εμπιστοσύνη πολύτιμη.

Ο πατέρας, αντιθέτως, γινόταν έξαλλος με τα κατορθώματά μου. Διαφωνούσε μαζί μου ό,τι κι αν έκανα. Ήθελε να πάρω το πτυχίο μου στη Βιομηχανική και να γίνω ένας καθωσπρέπει δημόσιος υπάλληλος. Αυτό ήταν το όνειρο όλων εκείνων των βασανισμένων ανθρώπων.

Ήταν αριστερός, αλλά ποθούσε να βολευτώ στο Δημόσιο. Εγώ αρνήθηκα τον ρόλο που ήθελε να μου δώσει και αυτονομήθηκα στα 18. Έστω και με την αρνητική του στάση με δίδαξε ότι, αν θέλω να σταθώ στα πόδια μου, πρέπει να φύγω.

— Έφυγες για να γίνεις μουσικός;

Από νωρίς ανήκα στη μουσική. Με συγκινούσε πιο πολύ απ' όλα. Γρατζουνούσα μόνος μια κιθάρα – γιατί, φυσικά, δεν υπήρχαν λεφτά να πάω σε ωδείο. Ωστόσο, ποτέ δεν ανακοίνωσα ότι θα γίνω μουσικός.

Έφυγα απ' το σπίτι σε μια φάση διερεύνησης, έζησα στον δρόμο, έφτιαχνα μπάντες, πάλευα και πίστευα ότι θα τα καταφέρω. Δεν ήταν αυτοπεποίθηση. Ήταν μια αίσθηση ότι ο κόσμος αξίζει να ασχοληθεί μαζί μας. Όταν στα πρώτα live με τις Τρύπες είδα από κάτω 200-300 άτομα, μυρίστηκα ότι κάτι γίνεται.

Αργότερα ήρθε η σαρωτική επιτυχία και για ένα μικρό διάστημα ‒δεν σου κρύβω‒ έπαθα υπαρξιακό. Δεν είναι ότι δεν χαιρόμουν, αλλά πάντα με έτρωγε η αγωνία πώς θα ξανακάνω δύναμη αυτό που εισέπραττα.

— Γιατί δεν κατέβηκες ποτέ μόνιμα στην Αθήνα;

Γιατί με τις πόλεις θέλω να έχω τη σχέση του εραστή, ακόμα και με τη Θεσσαλονίκη. Εγκατέλειψα το κέντρο από το 1994, στα 34 μου, και μένω στην Επανομή. Κρατάω αποστάσεις από τις μεγαλουπόλεις γιατί έτσι εξασκείται η παρατηρητικότητά μου.

 

Τρύπες - Δε χωράς πουθενά

— Οι Τρύπες τι τραγούδια έλεγαν;

Η ροκ είναι λαϊκή μουσική. Λαϊκά τραγούδια έγραφαν. Εκείνη την εποχή με τη μουσική κινητοποιούνταν η κοινωνικότητα.

— Βαρέθηκες κάποια στιγμή να τραγουδάς «Σιγά μην κλάψω, σιγά μη φοβηθώ»;

Αστειεύεσαι; Εδώ δεν έχω βαρεθεί να τραγουδάω «Ταξιδιάρα ψυχή». Αν ποτέ πω ένα τραγούδι και νιώσω ότι βαριέμαι, θα το παρατήσω. Η βαρεμάρα δεν μου είναι γνώριμη.

— Τι από τα δύο κάνεις πιο συχνά: φοβάσαι ή κλαις;

Τίποτε από τα δύο δεν συμβαίνει σπάνια. Δεν ξεκωλώνομαι κάθε μέρα στο κλάμα, αλλά κάποιες φορές μέσα στη χρονιά είναι λυτρωτικό.

— Το «Σιγά μην κλάψω» είναι το τραγούδι που είχε διασκευάσει ο Παύλος Φύσσας.

Κάνα χρόνο πριν από τη δολοφονία του κάποιος μου έστειλε ένα mail για να μου το επισημάνει, καθώς οι περισσότεροι γνωρίζουν πως συνήθως θυμώνω με τις διασκευές στα κομμάτια μου ‒ είμαι στριμμένος.

Στην περίπτωση του Παύλου ούτε που αντέδρασα. Μου άρεσε. Σαν να το είχα συμπαθήσει αυτό το παιδί... Στη συναυλία που έγινε τον περασμένο Σεπτέμβρη προς τιμήν του γνώρισα τη μητέρα του, τρομερή γυναίκα. Της είπα αμέσως αυτή την ιστορία. Όλοι εμείς έχουμε ανακαλύψει στο πρόσωπο του Φύσσα έναν ήρωα, αλλά εκείνη έχει χάσει τον γιο της.

Γιάννης Αγγελάκας: «Ας με ξεχάσουν όλοι αύριο. Δεν μ' ενδιαφέρει» Facebook Twitter
"Δυσκολεύομαι να με σκεφτώ στο παρελθόν. Δεν μου αρέσει να μιλάω για το χθες, αν και θυμάμαι τα πάντα". Φωτο: Freddie F/LIFO

— Έχεις φίλους που πήγαν στο συλλαλητήριο για το Μακεδονικό;

Ανθρώπους που πήγαν ξέρω, φίλοι μου δεν είναι. Δεν συμμερίζομαι τη γενίκευση ότι όσοι πήγαν είναι φασίστες. Κάποιοι είναι απλώς παραπληροφορημένοι. Έτσι όπως γίνονται τα πράγματα, όλοι τα 'χουν χαμένα. Αυτή η ιστορία μιλάει στο θυμικό των Βορειοελλαδιτών.

Άλλωστε, ο κόσμος έτσι χειραγωγείται. Κακά τα ψέματα, όταν πηγαίναμε σχολείο υπήρχαν χάρτες που στα σύνορα με τη Γιουγκοσλαβία ανέφεραν τη λέξη «Μακεδονία». Τώρα θυμηθήκαμε ότι τους λένε Μακεδόνες;

Η μητέρα μου, εκεί στις αρχές του '70, περνούσε ‒όπως πολλοί το κάνουν ακόμα‒ στις γειτονικές χώρες για να φέρει προϊόντα που λόγω δικτατορίας δεν βρίσκαμε στην Ελλάδα. Μπανάνες, ας πούμε.

Τη θυμάμαι, επιστρέφοντας, να λέει «ήμουν στη Μακεδονία». Κανείς δεν αναφερόταν στο ζήτημα με τέτοια εμπάθεια και φανατισμό. Μετά, βέβαια, άρχισαν και οι γείτονες τις παλαβομάρες και τις γελοιότητες με τους Μεγαλέξανδρους και το πράγμα ξέφυγε.

Τα λάθη έγιναν πολύ παλιότερα, όταν κανείς δεν μιλούσε. Καλό είναι να λύσουμε τις διάφορες μας, αλλά, εδώ δεν υπάρχει καμία συμφιλιωτική σκέψη για τον συμπολίτη μας, θα υπάρχει για τους ξένους;

— Σήμερα επιστρέφουμε στη δεκαετία του '60;

Ναι, αλλά με μια διαφορά: ο κόσμος τότε δεν είχε καμία εικόνα καλοπέρασης και ευημερίας. Σήμερα η ανάμνηση του πλούτου είναι πάρα πολύ νωπή, άρα πολύ σκληρή.

Στην Επανομή, εκείνη την περίοδο, υπήρχαν τρία χρηματιστηριακά γραφεία. Σήμερα έχουν μετατραπεί σε ενεχυροδανειστήρια, όπου ξεπουλάς αυτά που έβγαλες τότε.

— Τι φοβάσαι μη χάσεις μεγαλώνοντας;

Το μυαλό μου, την όρεξη να γράφω. Ποιος ξέρει; Μπορεί να καταλήξω ένα φοβισμένο ανθρωπάκι. Σήμερα που μιλάμε, όμως, φοβάμαι τις μέρες που δεν θα είμαι δημιουργικός και δεν θα στέκομαι στα πόδια μου.

— Οικογένεια σκέφτηκες ποτέ να κάνεις;

Από πιτσιρικάς ξέρω ότι δεν μου αρέσουν οι οικογένειες. Δεν μου πέρασε ποτέ από το μυαλό. Δεν ήμουν σε θέση, δεν το ήθελα, δεν μου ταιριάζει, δεν θα ήμουν σωστός. 

 

Εθνικό Θέατρο: «Ο καταποντισμός του εγωιστή Γιόχαν Φάτσερ» του Μπέρτολτ Μπρεχτ

 

Info

«Ο καταποντισμός του εγωιστή Γιόχαν Φάτσερ» του Μπέρτολτ Μπρεχτ

Μετάφραση - Διασκευή: Ελένη Βαροπούλου

Σκηνοθεσία: Σίμος Κακάλας

Σκηνικά - Κοστούμια: Kenny MacLellan

Μουσική - Ελεύθερη απόδοση στίχων (πάνω στη μετάφραση της Ελένης Βαροπούλου): Γιάννης Αγγελάκας

Φωτισμοί: Παναγιώτης Λαμπής

Επιμέλεια Ήχου: Coti Κ.

Βοηθός Σκηνοθέτης: Δημήτρης Καλακίδης

Μάσκες: Μάρθα Φωκά

Διανομή: Μιχάλης Βαλάσογλου, Νίκος Γιαλελής, Σίμος Κακάλας, Χαρά Κότσαλη, Κωνσταντίνος Μωραΐτης, Μάνος Πετράκης, Φελίς Τόπη

Εθνικό Θέατρο - Πειραματική Σκηνή -1 (Σκηνή «Κατίνα Παξινού») - Κτίριο Rex

Πανεπιστημίου 48, 210 3305074, 210 7234567

Από 30/11

Τετ., Πέμ., Παρ., Σάβ., 21:00, Κυρ. 20:00

Συνεντεύξεις
6

Σεισμός

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Κύρα Κάπη: «O Κυριάκος Μητσοτάκης δεν έχει προσποιηθεί ποτέ κάτι που δεν είναι»

Συνέντευξη / Κύρα Κάπη: H γυναίκα πίσω από το TikTok του πρωθυπουργού

Με αφορμή τη βράβευση της στα «Ermis Awards», η διευθύντρια Επικοινωνίας του πρωθυπουργού μιλά δημόσια για πρώτη φορά και περιγράφει το πώς διαμορφώνει τη δημόσια εικόνα του Κυριάκου Μητσοτάκη ενώ απαντά για τα λάθη, την κριτική και τις δύσκολες στιγμές.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Δημήτρης Παπαϊωάννου

Συνέντευξη / Δημήτρης Παπαϊωάννου: «Αυτή θα είναι η τελευταία μου φορά στη σκηνή»

Λίγο πριν εμφανιστεί ξανά στη σκηνή του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών με το ΙΝΚ, ο Δημήτρης Παπαϊωάννου κάνει μια αναδρομή σε ολόκληρη την καριέρα του σε μια κουβέντα έξω απ’ τα δόντια με τον Δημήτρη Παπανικολάου, καθηγητή Νεοελληνικών και Πολιτισμικών Σπουδών στο Πανεπιστήμιο της Οξφόρδης, για το περιοδικό «Dust», την οποία αναδημοσιεύει σε αποκλειστικότητα η LiFO.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΑΠΑΝΙΚΟΛΑΟΥ
Χρήστος Μαρκογιαννάκης: «Στη Γαλλία είμαι δημιουργικά ελεύθερος, στην Ελλάδα όχι»

Βιβλίο / Χρήστος Μαρκογιαννάκης: «Στη Γαλλία είμαι δημιουργικά ελεύθερος, στην Ελλάδα όχι»

Τα νουάρ μυθιστορήματά του είναι από τα πιο αγαπημένα του γαλλικού αναγνωστικού κοινού: Ο βραβευμένος συγγραφέας και σύγχρονος μετρ του είδους σε μια συζήτηση για το «τέλειο έγκλημα» στη ζωή και στη λογοτεχνία.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Πέτρος Αϊβάζης: «Χρειάζεται αλληλεγγύη ανάμεσα στου ΛΟΑΤΚΙ+ που γερνούν, δεν βγαίνει αλλιώς»

LGBTQI+ / Πέτρος Αϊβάζης: «Χρειάζεται αλληλεγγύη ανάμεσα στους ΛΟΑΤΚΙ+ που γερνούν, δεν βγαίνει αλλιώς»

Από τη σεξεργασία και τα drag shows στην Αμερική ως την τηλεόραση, το σινεμά και τον ΛΟΑΤΚΙ+ εθελοντισμό στην Αθήνα, η «Ελληνίδα Divine» είναι ένας γλυκύτατος άνθρωπος με γεμάτη ζωή και νοιάξιμο για τους άλλους seniors της κοινότητας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Αργύρης Παυλίδης: Η φωνή των παιδικών μας χρόνων

Οθόνες / Αργύρης Παυλίδης: Η φωνή των παιδικών μας χρόνων

Ηθοποιός, σκηνοθέτης, παρουσιαστής παιδικών εκπομπών όπως οι θρυλικοί «Κόκκινοι Γίγαντες, Άσπροι Νάνοι», πρωτοπόρος της μεταγλώττισης και η φωνή αγαπημένων μας ηρώων σε σειρές και ταινίες κινουμένων σχεδίων. O Αργύρης Παυλίδης σε μια εκ βαθέων συνέντευξη στη LiFO.
ΜΑΝΟΣ ΝΟΜΙΚΟΣ
ΕΠΕΞ Η Daglara και το θρίλερ του «έθνους»: τρόμος, έρως και βουκολικό σικ

Συνεντεύξεις / Η Daglara στο Φεστιβάλ Αθηνών: Τρόμος, έρως και βουκολικό σικ

Performer, σχεδιάστρια ρούχων, πωλήτρια, φιλότεχνη, ντίβα, τέρας λαγνείας, η Daglara και η τέχνη της διαχέονται με λίκνισμα και γρύλισμα σε ένα σωρό πίστες της καθημερινότητας και της απόδρασης.
ΑΛΕΞΙΝΟΣ ΠΥΡΑΥΛΟΣ
Ανέκδοτη συνέντευξη της Αρλέτας: «Το μπαρ το ναυάγιο δεν ήταν μπαρ»

Μουσική / Μια ανέκδοτη συνέντευξη της Αρλέτας: «Το μπαρ το ναυάγιο δεν ήταν μπαρ»

Μια ανέκδοτη συνέντευξη της Αρλέτας στον δημοσιογράφο και ραδιοφωνικό παραγωγό Μιχάλη Γελασάκη το 2009, όπου μιλάει για τον τελευταίο της δίσκο, τα «αδικημένα» τραγούδια της, τους νέους, τους φραγκοφονιάδες της γενιάς της και αφηγείται την ιστορία του τραγουδιού το «Μπαρ το ναυάγιο», που δεν ήταν μπαρ! Δημοσιεύεται στo Lifo.gr για πρώτη φορά, έξι χρόνια μετά τον θάνατό της.
ΜΙΧΑΛΗΣ ΓΕΛΑΣΑΚΗΣ
Γιώργος Καστανάς: «Ε, ναι! Είμαι Έλληνας κι ας με πίκρανε ο νόμος»

Συνέντευξη / Γιώργος Καστανάς: «Ε, ναι! Είμαι Έλληνας κι ας με πίκρανε ο νόμος»

Ο νεαρός που έγινε viral στο TikTok όταν πήρε στα χέρια του την ελληνική ταυτότητα μετά από 5 χρόνια αναμονής, μιλά αποκλειστικά στη LIFO για όλη του τη ζωή στην Ελλάδα του ρατσισμού, αλλά και της άφατης καλοσύνης.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Διονύσης Τεμπονέρας: «Να μην δούμε ξανά το χάρτη όλο μπλε»

Βασιλική Σιούτη / Το πολιτικό άστρο του Διονύση Τεμπονέρα μόλις αναδύθηκε ― Μια συζήτηση

Ο Διονύσης Τεμπονέρας παρέμενε σχεδόν άγνωστος την εποχή της εξουσίας του ΣΥΡΙΖΑ και αναδείχθηκε μόλις πρόσφατα, στην πτώση, όταν κλήθηκε να βοηθήσει με κεντρικό ρόλο την τελευταία στιγμή. Κατά κοινή ομολογία τα πήγε καλά, αλλά το αποτέλεσμα είχε κριθεί προ πολλού. Δεν είναι ο αγαπημένος της ελίτ ούτε των κομματικών μηχανισμών, όμως πολλοί πιστεύουν ότι το πολιτικό του άστρο μόλις αναδύθηκε, κι ας αρνήθηκε να είναι υποψήφιος για την ηγεσία του κόμματος.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Αφροδίτη Παναγιωτάκου: «Στα Γιάννενα λειτουργήσαμε ριζωματικά, δεν πρέπει να προσγειώνεσαι πουθενά»

Εικαστικά / Αφροδίτη Παναγιωτάκου: «Στα Γιάννενα λειτουργήσαμε ριζωματικά, δεν πρέπει να προσγειώνεσαι πουθενά»

Η διευθύντρια Πολιτισμού του Ιδρύματος Ωνάση επιστρέφει στη γενέτειρά της με τη διπλή ιδιότητα της καλλιτεχνικής διευθύντριας της νέας μεγάλης έκθεσης ψηφιακής τέχνης «Plásmata II: Ioannina» και της συνδημιουργού ενός από τα πιο εντυπωσιακά έργα της.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Σεμίνα Διγενή: «Στα χρόνια της τηλεόρασης η ζωή περνούσε δίπλα μου κι εγώ την αγνοούσα»

Οι Αθηναίοι / Σεμίνα Διγενή: «Στα χρόνια της τηλεόρασης η ζωή περνούσε δίπλα μου κι εγώ την αγνοούσα»

Η δημοσιογράφος, συγγραφέας, και βουλευτής ΚΚΕ μιλάει για όλα τα μεγάλα κεφάλαια της ζωής της - από τα περιοδικά μέχρι την τηλεόραση, και από τα βιβλία μέχρι την πολιτική.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Δήμητρα Δασκαλάκη: «Δεν είναι δυνατόν να αποτελείς κύτταρο της κοινωνίας και να μη στηρίζεις τις γυναίκες και τη μητρότητα»

The Upfront Initiative / Δήμητρα Δασκαλάκη: «Δεν είναι δυνατόν να αποτελείς κύτταρο της κοινωνίας και να μη στηρίζεις τις γυναίκες και τη μητρότητα»

Η Γενική Διευθύντρια Οργανωσιακής Ανάπτυξης και Επικοινωνίας της METRO ΑΕΒΕ μιλά στη LIFO για την ισότητα στην πράξη και για τα μέτρα στήριξης και ενδυνάμωσης των γυναικών εργαζομένων στην εταιρεία, αλλά και στο ευρύτερο κοινωνικό σύνολο
ΧΡΙΣΤΙΝΑ ΓΑΛΑΝΟΠΟΥΛΟΥ

σχόλια

3 σχόλια
Εμένα με απογοήτευσε κάπως τότε με την Μποφίλιου και την δήλωση υποστήριξης που είχε κάνει:"Καλά θα κάνουν όλες αυτές οι γλοιώδεις αλεπούδες του νεοφιλελευθερισμού, οι παράνομοι ιεραπόστολοι του νόμου της ζούγκλας που όση δύναμη απέκτησαν την απέκτησαν με την ιδιότητα του γελωτοποιού του βασιλιά, να σκάσουν και να σταματήσουν να λερώνουν όποιον ή όποια έχει τον τρόπο και το θάρρος να δημοσιοποιεί τις απόψεις του και να μιλά για το πως ονειρεύεται τον εαυτό του και τον κόσμο".Είχα αναφερθεί μάλιστα σχετικά σε ένα μακροσκελές σχόλιο που είχα κάνει στα Μικροπράγματα του Δημοκίδη. Για όποιον δεν βαριέται:https://mikropragmata.lifo.gr/zoi/eimai-o-monos-pou-den-idonizetai-me-ton-emfylio/
Καλά έκανε και εκφράστηκε όπως εκφράστηκε. Έτσι ένιωσε, έτσι γούσταρε. Αν και, ως καλλιτέχνης, την Μποφίλιου είναι αρκετά νωρίς να την κρίνουμε, ειδικότερα και γενικότερα. Έχει πολύ δρόμο ακόμη να διανύσει ώστε να χαρακτηριστεί και στιγματιστεί ιδιοσυγκρασιακά, κάτι που στον Γιάννη Αγγελάκα έχει αποδοθεί και είναι αυτός που είναι. Οπωσδήποτε αυθεντικός, είτε συμφωνούμε, είτε όχι, μαζί του. Την Μποφίλιου, μέχρι στιγμής, την χαρακτηρίζει μια παρορμητικότητα. Οι δύο τους δεν έχουν κοινά και οπωσδήποτε ανήκουν σε διαφορετικές γενιές με πολύ διαφορετικά ερεθίσματα αφετηρίας για τον καθένα.Και αφετηρίες (οι καλλιτεχνικές), καθορίζουν -κατά κάποιο τρόπο- και τις μετέπειτα πορείες.
Δεν είπα εγώ ότι έκανε άσχημα που εκφράστηκε. Με γεια του, με χαρά του. Αυτά που είπε και ο τρόπος που τα είπε με απογοήτευσαν κάπως. Ρίξε αν θέλεις μια ματιά στο λινκ αν σε ενδιαφέρει να καταλάβεις το γιατί.