Παρακαλούμε απενεργοποιήστε το Adblocker για να έχετε πλήρη πρόσβαση στο περιεχόμενο και τις υπηρεσίες μας. Δείτε πώς.
Βρήκατε κάποιο λάθος ή παράλειψη;     Επικοινωνήστε μαζί μας  »
ΜΕΤΑΒΑΣΗ ΣΤΗΝ ΕΚΔΟΣΗ ΓΙΑ ΚΙΝΗΤΑ
 

Ανίτα Έκμπεργκ: Η θεά της «Dolce Vita», η αιώνια μούσα του Φελίνι

Η διάσημη ηθοποιός που απεβίωσε σαν σήμερα θα μείνει στην ιστορία ως μια από τις πιο ερωτικές και όμορφες γυναίκες στην ιστορία
Η Ανίτα Έκμπεργκ χορεύει ξυπόλητη στην ταράτσα του ξενοδοχείου Parador στο Μαρόκο. Φωτο: Keystone/Getty Images

Dolce Vita: ο ρόλος που την καθόρισε

Σκηνή πρώτη: Αεροδρόμιο Τσιαμπίνο της Ρώμης: Δημοσιογράφοι και φωτορεπόρτερ συνωστίζονται για να υποδεχθούν την Αμερικανίδα σταρ Σύλβια Ρανκ η οποία με το που κάνει την εμφάνιση στην έξοδο του αεροπλάνου οι πάντες παραληρούν.

 

Σκηνή δεύτερη: Στη σουίτα της στο ξενοδοχείο δίνει πρες κόνφερανς. Απαντάει σε ερωτήσεις των δημοσιογράφων όταν καταφθάνει καθυστερημένος ο μνηστήρας της Ρόμπερτ μεθυσμένος. Ο Μαρτσέλο, ο δημοσιογράφος που υποδύεται ο Μαστρογιάνι, προτείνει στον παραγωγό της να την πάνε για ξενάγηση στον Άγιο Πέτρο.

 

Σκηνή τρίτη: Η Σύλβια ανεβαίνει τρέχοντας σαν αγριόγατα τις αναρίθμητες σκάλες του τρούλου του ναού αφήνοντας πίσω έναν φωτογράφο που την ακολουθεί. Ο Μαρτσέλο αρπάζει την ευκαιρία να μείνει μόνος μαζί της στην εξέδρα της οροφής που βλέπει πανοραμικά το Βατικανό. Ο αέρας παίρνει το μαύρο της καπέλο κι εκείνο χάνεται στον ουρανό της Ρώμης.

 

Στην ανυπέρβλητη αυτή ταινία του 1960 η πληθωρική και επιβλητική καλλονή Ανίτα Έκμπεργκ δεν είναι απλώς ένα σύμβολο του σεξ αλλά η απόλυτη γυναίκα, «Εύα, μάνα, άγγελος, διάβολος», όπως χαρακτηριστικά της λέει ο Μαρτσέλο Μαστρογιάννι. 

 

Σκηνή τέταρτη: Πάρτι στις Θέρμες του Καρακάλα. Μερικά ζευγάρια χορεύουν βαριεστημένα. Ο Μαρτσέλο χορεύει μαζί της και της λέει κοιτάζοντας την μέσα στα μάτια: «Ποια είσαι Σύλβια; Είσαι τα πάντα, η Εύα, η πρώτη γυναίκα στη γη, άγγελος, διάβολος, μάνα, αδελφή, ο ωκεανός, σπίτι, ναι σπίτι!».

 

Εκείνη ακούει χωρίς να καταλαβαίνει. Φοράει μία μαύρη στράπλες τουαλέτα (χάρη στην οποία ο Πιέρο Γκεράρντι κέρδισε το Όσκαρ ενδυματολογίας) μέσα στην οποία ασφυκτιούν δύο τεράστια στήθη. Στους ώμους της χύνονται τα κατάξανθα πλατινένια της μαλλιά.

 

Καταφθάνει ένας φωνακλάς Αμερικανός φίλος της που την ξεσηκώνει σε έναν ξέφρενο δυνατό χορό που ακολουθείται από μία πομπή την οποία οδηγεί ο Αντριάνο Τσελεντάνο τραγουδώντας. Λίγο αργότερα στο τραπέζι οι προσβολές του μνηστήρα της την εξοργίζουν και αποχωρεί από το πάρτι. Ο Μαρτσέλο την ακολουθεί μαζί με έναν παπαράτσο.

 

Πάρτι στις Θέρμες του Καρακάλα. Μερικά ζευγάρια χορεύουν βαριεστημένα. Ο Μαρτσέλο χορεύει μαζί της και της λέει κοιτάζοντάς την μέσα στα μάτια: «Ποια είσαι Σύλβια; Είσαι τα πάντα, η Εύα, η πρώτη γυναίκα στη γη, άγγελος, διάβολος, μάνα, αδελφή, ο ωκεανός, σπίτι, ναι σπίτι!».
Πάρτι στις Θέρμες του Καρακάλα. Μερικά ζευγάρια χορεύουν βαριεστημένα. Ο Μαρτσέλο χορεύει μαζί της και της λέει κοιτάζοντάς την μέσα στα μάτια: «Ποια είσαι Σύλβια; Είσαι τα πάντα, η Εύα, η πρώτη γυναίκα στη γη, άγγελος, διάβολος, μάνα, αδελφή, ο ωκεανός, σπίτι, ναι σπίτι!».

 

Σκηνή πέμπτη: Χάνονται στα αρχαία δρομάκια γύρω από το σιντριβάνι της Φοντάνα ντι Τρέβι. Ο Μαρτσέλο πάει να βρει γάλα για ένα γατάκι που βρήκε η Σύλβια και με το οποίο περιφέρεται στο κεφάλι της. Επιστρέφει με ένα ποτήρι γάλα και τη βρίσκει να διασχίζει τα νερά της στέρνας (παγωμένα καθώς η σκηνή γυρίστηκε Ιανουάριο). Δίνει γάλα στο γατί και μπαίνει και ο ίδιος στα νερά ακολουθώντας το κάλεσμα της «Come here Marcello, hurry up». Εκείνη σαν να θωπεύει τα νερά που τρέχουν από ψηλά, εκείνος σαν να θωπεύει το αλαβάστρινο πρόσωπο της.

 

Ξαφνικά, ως δια μαγείας, τα νερά σταματούν, η νύχτα φεύγει, ξημερώνει. Ένας νεαρός εργάτης με ποδήλατο τους κοιτάζει αποσβολωμένος.

 

Σκηνή έκτη: Επιστρέφουν πίσω στο ξενοδοχείο με το κάμπριο Alfa Romeo του Μαρτσέλο. Τους περιμένει ο Ρόμπερτ ο οποίος χαστουκίζει τη Σύλβια, τη διατάζει να πάει αμέσως στο δωμάτιο της και καυγαδίζει με τον Μαρτσέλο.   

 

Έξι αλησμόνητες σεκάνς από την ταινία του Φεντερίκο Φελίνι Dolce Vita που ανήκει πια στην μυθολογία του 20ού αιώνα. Εκεί, όταν βλέπεις πρώτη φορά τις σκηνές που εμφανίζεται η Σύλβια –δηλαδή η Ανίτα Έκμπεργκ– νομίζεις ότι το πανί, η οθόνη, είναι σαν να είναι φτιαγμένη από σάρκα.

 

Σε πολύ λίγες περιπτώσεις μπορεί να το νιώσει κανείς αυτό, σπανιότατα – κυρίως σε ασπρόμαυρα φιλμ όπως με την Άβα Γκάρντνερ, τη Ρίτα Χέιγουορθ, τη Μέριλιν Μονρό. Γιατί στην ανυπέρβλητη αυτή ταινία του 1960 η πληθωρική και επιβλητική καλλονή Ανίτα Έκμπεργκ δεν είναι απλώς ένα σύμβολο του σεξ αλλά η απόλυτη γυναίκα, «Εύα, μάνα, άγγελος, διάβολος», όπως χαρακτηριστικά της λέει ο Μαρτσέλο Μαστρογιάνι.

 

Διακατέχεται από έναν αχαλίνωτο ερωτισμό που μόνο ο Φελίνι –λάτρης των γιγαντόσωμων γυναικών με τις καμπύλες και τα τεράστια στήθια– κατάφερε να αναδείξει, όσο κανείς πριν από αυτόν. Δεν είναι τυχαίο ότι δεν υπάρχει βιβλίο, αφίσα, φωτογραφία αφιερωμένα στο έργο του που να μην κυριαρχεί η εικόνα της Έκμπεργκ. Ίσως λοιπόν να μην έχει τόσο άδικο όταν ισχυρίζεται ότι «δεν με έκανε ο Φελίνι διάσημη αλλά εγώ εκείνον». Όπως συνήθιζε να λέει συχνά στις συνεντεύξεις της.

 

O Φεντερίκο Φελίνι με την Ανίτα Έκμπεργκ και τον Μαρτσέλο Μαστρογιάννι στην πρεμιέρα της ταινίας «Dolce vita» στη Ρώμη τον Φεβρουάριο του 1960. Φωτο: Keystone/Hulton Archive/Getty Images
O Φεντερίκο Φελίνι με την Ανίτα Έκμπεργκ και τον Μαρτσέλο Μαστρογιάννι στην πρεμιέρα της ταινίας «Dolce vita» στη Ρώμη τον Φεβρουάριο του 1960. Φωτο: Keystone/Hulton Archive/Getty Images

 

Ποια ήταν η Ανίτα Έκμπεργκ;

Η αλήθεια είναι ότι πριν φτάσει στο πλατό του Φελίνι η Έκμπεργκ είχε ήδη διανύσει μια δεκαετία αμερικανικής καριέρας. Γεννημένη στο Μάλο της Σουηδίας το 1931, το έκτο από οκτώ παιδιά μιας προτεσταντικής οικογένειας, ξεκίνησε από πολύ νωρίς το μόντελινγκ μέχρι που το 1950 στην ηλικία των 19 στέφθηκε Μις Σουηδία.

 

Αμέσως μετά ταξίδευσε στην Αμερική για να συμμετάσχει στο διαγωνισμό Μις Υφήλιος, τίτλο που δεν κέρδισε αλλά στη θέση του κέρδισε το διαβατήριο για το Χόλιγουντ. Έτσι, παράλληλα με φωτογραφίσεις μόδας άρχισε να κάνει ταινίες σε ρόλους που η μόνη απαίτηση ήταν να δείχνει όμορφη. Σύντομα όμως απέδειξε ότι είχε ταλέντο ηθοποιού και όλο και συχνότερα συμμετείχε σε ταινίες με σημαντικούς πρωταγωνιστές: Τζον Γουέιν, Λορίν Μπακόλ, Ντιν Μάρτιν, Τζέρι Λιούις, Μπομπ Χόουπ, Όντρεϊ Χέπμπορν, Χένρι Φόντα, Φρανκ Σινάτρα.

 

Ο τελευταίος σχετίστηκε και μαζί της όπως και ο Τάιρον Πάουερ, ο Γιουλ Μπρίνερ, ο Έρολ Φλιν και ο Γκάρι Κούπερ. Επίσης ο δισεκατομμυριούχος και ιδιοκτήτης της RKO Χάουαρντ Χιουζ που ήθελε να την παντρευτεί. Στον πρώτο που είπε το ναι το 1956 ήταν ο Βρετανός ηθοποιός Άντονι Στιλ με τον οποίο χώρισε τρία χρόνια μετά. Ξαναπαντρεύτηκε το 1963 με τον επίσης ηθοποιό Ρικ βαν Νάτερ, με τον οποίο ο γάμος κράτησε δώδεκα χρόνια. Και για τις δύο περιπτώσεις έλεγε ότι ήταν οι λάθος άνθρωποι.

 

Mε τον πρώτο της σύζυγο, Άντονι Στιλ στο αεροδρόμιο του Λονδίνου το 1956. Φωτο: A. W. Cox/Hulton Archive/Getty Images
Mε τον πρώτο της σύζυγο, Άντονι Στιλ στο αεροδρόμιο του Λονδίνου το 1956. Φωτο: A. W. Cox/Hulton Archive/Getty Images
Με τον δεύτερο σύζυγό της Ρικ βαν Νάτερ στις Κάννες το 1968. Φωτο: Keystone/Hulton Archive/Getty Images
Με τον δεύτερο σύζυγό της Ρικ βαν Νάτερ στις Κάννες το 1968. Φωτο: Keystone/Hulton Archive/Getty Images

 

Πώς την ανακάλυψε ο Φελίνι

Αλλά έτσι κι αλλιώς μάλλον δεν ήταν για γάμο η καλλονή Σουηδή που η Paramount προσπαθούσε να επιβάλλει ως ίνδαλμα αντίστοιχο της Μέριλιν Μονρό. Το 1956 κέρδισε μια Χρυσή Σφαίρα ως η πιο ελπιδοφόρα νέα ηθοποιός, φωτογραφιζόταν ως pin-up girl και ταξίδευε σε αποστολές προς ψυχαγωγία του αμερικανικού στρατού μαζί με τον κωμικό και φίλο της Μπομπ Χόουπ. Χάρη σε μια ολόσωμη φωτογράφιση της σε ένα αμερικάνικο περιοδικό έγινε η εμμονή – εφιάλτης του δαιμόνιου Ιταλού σκηνοθέτη που θα άλλαζε τη ζωή της.

 

Για εκείνη την πρώτη εικόνα που τόσο τον τάραξε, ο Φεντερίκο Φελίνι έλεγε: «Αυτός ο δυναμικός θηλυκός πάνθηρας ήταν καθισμένος καβάλα στο κιγκλίδωμα μιας σκάλας κι έπαιζε το μικρό κοριτσάκι. «"Θεέ μου", σκέφτηκα τότε, "βοήθησέ με να μην πέσω ποτέ στα νύχια της"».

 

Και φυσικά έκανε τα πάντα να πέσει στα νύχια της. Κατά την εκδοχή της ίδιας, πρώτη φορά ο Φελίνι την είδε ενώ οδηγούσε την γκρι κάμπριο Μερσεντές της -από τις πρώτες που κυκλοφορούσαν στην Ευρώπη-, στους δρόμους της Ρώμης. Όποια κι αν είναι η σωστή εκδοχή εκείνος την ερωτεύτηκε παράφορα εγείροντας τη μήνιν της γυναίκας του, Τζουλιέτα Μασίνα, η οποία ήταν πεπεισμένη ότι διατηρούσαν ερωτικό δεσμό. Κάτι που η Έκμπεργκ δεν έπαψε να το διαψεύδει όλη της τη ζωή. Μια υστερία, από την πλευρά της Μασίνα, που λίγο θυμίζει κι εκείνη της γυναίκας του δημοσιογράφου που υποδύεται ο Μαστρογιάνι στην Dolce Vita, για τη σταρ Σύλβια.

 

Έτσι κι αλλιώς οι ταινίες που έκανε μαζί με τον Φελίνι είναι ελάχιστες και καμία του ύψους και κυρίως της μυθικής διάστασης που πήρε η Dolce Vita. Στη σπονδυλωτή ταινία Boccaccio '70, το 1962, ως το μοντέλο μιας γιγαντοαφίσας που ζωντανεύει, στους Κλόουν του 1972 και στο συγκινητικό Intervista γυρισμένο μέσα στην έπαυλη της όπου επανασυνδέεται με τον Μαρτσέλο της και γίνεται μια γλυκιά αντιπαράθεση μεταξύ των θρυλικών εικόνων της Φοντάνα ντι Τρέβι με τους δύο γερασμένους ηθοποιούς.  

 

Oι ταινίες που έκανε μαζί με τον Φελίνι είναι ελάχιστες και καμία του ύψους και κυρίως της μυθικής διάστασης που πήρε η «Dolce vita».
Oι ταινίες που έκανε μαζί με τον Φελίνι είναι ελάχιστες και καμία του ύψους και κυρίως της μυθικής διάστασης που πήρε η «Dolce vita».

 

Επίλογος

Μετά την τεράστια επιτυχία της Dolce Vita δεν επέστρεψε ποτέ ούτε στην Αμερική ούτε βέβαια στη Σουηδία όπου έλεγε ότι μόνο για να θαφτεί θα επιστρέψει. Έκανε αρκετές ιταλικές κι άλλες διεθνείς ταινίες, κάποιες καλές αλλά οι περισσότερες μέτριες, ανακηρύχτηκε από το περιοδικό Empire μία από τις πιο σέξι γυναίκες στην ιστορία του κινηματογράφου, και μετά από 50 χρόνια αποχώρησε παίζοντας για τελευταία φορά μια ξεπεσμένη τραγουδίστρια της όπερας στον Κόκκινο Νάνο του Ιβάν λε Μουάρ. Αλλά τι σημασία έχει; Εμείς θα τη θυμόμαστε πάντα ως μια θεά της «Γλυκιάς Ζωής».

 

Απεβίωσε στη Ρόκα ντι Πάπα, στο Λάτσιο σε ηλικία 83 χρονών. «Δεν ξέρω αν υπάρχει παράδεισος ή κόλαση, αλλά σίγουρα η κόλαση θα είναι πιο ευχάριστη» είχε πει σε σουηδική ραδιοφωνική εκπομπή. 

 

Φωτογραφημένη το 2010.
Φωτογραφημένη το 2010.
Γεννήθηκα στη Θεσσαλονίκη. Σπούδασα στο Bard College της Νέας Υόρκης θέατρο και κινηματογράφο. Έχω γράψει για τα περιοδικά SL, Πρόσωπα, 01, Εικόνες του Κόσμου, Symbol του Επενδυτή, όπως και για τις σημαντικότερες ελληνικές εφημερίδες.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Φελίνι και Σορεντίνο, δύο σκηνοθέτες που λατρεύουν την Ρώμη
Πώς απεικονίζεται η «αιώνια πόλη» στις ταινίες των δύο μεγάλων σκηνοθετών
Μαρτσέλο Μαστρογιάνι: «Δεν ήμουν όμορφος ποτέ, ούτε γενναίος»
Σαν σήμερα το 1996 πεθαίνει ο μεγάλος ηθοποιός που συνάρπαζε το κοινό, ακόμα και με ένα κλασικό μαύρο κοστούμι κι ένα λευκό πουκάμισο
10 ταινίες του Φεντερίκο Φελίνι που πρέπει να δεις
Πεθαίνει στη Ρώμη σαν σήμερα το 1993 ένας από τους μεγαλύτερους σκηνοθέτες όλων των εποχών
Οι 10 αγαπημένες ταινίες  του Φεντερίκο Φελίνι
Όπως δημοσιεύτηκαν στο Sight and Sound

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Κυριάκος Κρόκος: Ο αρχιτέκτονας της γαλήνης
Η σημαντική περίπτωση του αρχιτέκτονα που άφησε στην Ελλάδα σημαντικό έργο.
Demetrio Stratos: 40 χρόνια από τον θάνατο του μεγαλύτερου avant-garde τραγουδιστή του 20ού αιώνα
Ο ελληνικής καταγωγής μουσικός που ξεκίνησε σαν ποπ-σταρ στην Ιταλία των σίξτις, για να ξεπεράσει τα πλέον ακραία όρια της φωνής λίγα χρόνια αργότερα
Μέριλιν Μονρόε: η γυναίκα που έκρυβε την κατάθλιψη κάτω απ' το γάργαρο γέλιο της
Σαν σήμερα γεννήθηκε ο μεγαλύτερος μύθος του Χόλυγουντ και μία από τις ομορφότερες υπάρξεις που πέρασαν μπροστά από την οθόνη
Λουίζ Μπουρζουά: Σαν σήμερα πεθαίνει η γλύπτρια που απεικόνισε μοναδικά το ανθρώπινο σώμα
Η Γαλλίδα καλλιτέχνις έγινε διάσημη στα 70 της και δημιούργησε σχολή με τα έργα της
Ο μαθηματικός Μιχαήλ Ρασσιάς συνεργάστηκε με τον μεγαλοφυή Τζον Νας, που πέθανε σαν σήμερα
Ο Νομπελίστας θεμελιωτής της θεωρίας παιγνίων και ο Έλληνας επιστήμονας εξέδωσαν, λίγο πριν από τον ξαφνικό θάνατό του πρώτου σε αυτοκινητιστικό δυστύχημα, ένα βιβλίο με τα πιο ερεθιστικά μαθηματικά προβλήματα
10 βιβλία του Φίλιπ Ροθ που αξίζει να διαβάσετε
Μία αναδρομή στο έργο του σπουδαίου και πολυγραφότατου Αμερικανού συγγραφέα που σαν σήμερα το 2018
Μια σπάνια συνέντευξη του Ian Curtis, από τις λίγες που έδωσε στη σύντομη διάρκεια της ζωής του
Σαν σήμερα, το 1980, αυτοκτονεί σε ηλικία 23 ετών ο σκοτεινός και υπέροχος τραγουδιστής των Joy Division
Σάντρο Μποτιτσέλι: ο ζωγράφος της Άνοιξης
Σαν σήμερα, στις 17 Μαΐου 1510, πεθαίνει σε ηλικία 65 ετών στη Φλωρεντία, ένας από τους σημαντικότερους ζωγράφους της Αναγέννησης
H Κέιτ Μπλάνσετ έκλεισε τα πενήντα: μικρή αναδρομή σε μια υπέροχη καριέρα
Βασίλισσα Ελισάβετ, Γκαλάντριελ, Κάθριν Χέμπορν, Μπομπ Ντίλαν, Θλιμμένη Τζάσμιν: όποιον ρόλο κι αν κληθεί να υποδυθεί, η Αυστραλή σταρ τον αποδίδει με μοναδική ακρίβεια
Ποια ήταν η Κυρά της Ρω και γιατί υπήρξε τόσο σπουδαία στη μοναξιά της;
Η ιστορία της γυναίκας-σύμβολο που πέθανε σαν σήμερα και ολόκληρη η θρυλική εκπομπή του Φρέντυ Γερμανού για τη θρυλική προστάτρια της ακριτικής νήσου
Γεώργιος Παπανικολάου: Ο γιατρός που εφηύρε το σωτήριο τεστ Παπ
Σαν σήμερα γεννήθηκε ο άνθρωπος που έσωσε εκατομμύρια γυναίκες σε όλο τον κόσμο με το τεστ που ανιχνεύει σε πρώιμο στάδιο τον καρκίνο του τραχήλου
Ποιος ήταν ο Καρλ Μαρξ;
Διακόσια ένα χρόνια από τη γέννησή του, ο συγγραφέας του «Κεφαλαίου» και του «Κομμουνιστικού Μανιφέστου» παραμένει εξαιρετικά επίκαιρος τόσο για τις αναλύσεις και τις προβλέψεις όσο και για τις αστοχίες του, ιδίως δε για το πάθος του να αλλάξει τον κόσμο.
Μια σπάνια συνέντευξη του Θανάση Βέγγου, με αφορμή τα οκτώ χρόνια από τον θάνατό του
Είχε δοθεί το 1970 για το περιοδικό Ψυχαγωγία, και ανάμεσα σε άλλα ο Βέγγος αναφέρεται και σε σχέδια που ποτέ δεν έγιναν ταινίες
Ο πολυτάραχος βίος της Νταλιντά
Σαν σήμερα πέθανε το 1987 η τραγουδίστρια που σημάδεψε ανεξίτηλα το γαλλόφωνο τραγούδι
Το 1866 σημειώνεται η σφαγή του Μέμφις, το μεγαλύτερο ρατσιστικό ξέσπασμα στην ιστορία των ΗΠΑ
Ακριβώς 150 χρόνια μετά, οι ιστορικοί αναζητούν τα βαθύτερα αίτια της δολοφονικής πρωτομαγιάς, κατά την οποία δεκάδες μαύροι σφαγιάστηκαν, έναν χρόνο μετά το τέλος του Αμερικανικού Εμφυλίου
Συνεχίζοντας την περιήγηση στο lifo.gr, αποδέχεστε τη χρήση cookies.     Μάθετε περισσότερα.     Αποδοχή