Παρακαλούμε απενεργοποιήστε το Adblocker για να έχετε πλήρη πρόσβαση στο περιεχόμενο και τις υπηρεσίες μας. Δείτε πώς.
Βρήκατε κάποιο λάθος ή παράλειψη;     Επικοινωνήστε μαζί μας  »
18.08.2018
Η ιστορία πίσω από το ζευγάρι του «Φιλιού» του Κλιμτ
ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ

Η ιστορία πίσω από το ζευγάρι του «Φιλιού» του Κλιμτ

Ποιοι είναι, τελικά, οι δύο ερωτευμένοι που φιλιούνται στον πασίγνωστο πίνακα του συμβολιστή που πεθαίνει σαν σήμερα το 1918

Τo φιλί, (1907/08 ). Βιέννη, Belvedere
Τo φιλί, (1907/08 ). Βιέννη, Belvedere

Ακριβώς επειδή απεικονίζει ένα ζευγάρι που φιλιέται, κυριολεκτικά βουτηγμένο μέσα στο χρώμα και μια παράξενη εικαστική θαλπωρή, το «Φιλί» είναι από τους πιο διάσημους πίνακες του Γκούσταφ Κλιμτ και από εκείνους που έχουν κακοποιηθεί περισσότερο από το εμπόριο. Από το 1908 που ο Κλιμτ ολοκλήρωσε το συγκεκριμένο έργο, έως σήμερα – και πού να το φανταζόταν – δεν θα ήταν υπερβολή, αν λέγαμε ότι έχει αναπαραχθεί σε κάθε είδους επιφάνεια: από πόστερ και σημειωματάρια, μέχρι mural και χαρτοπετσέτες, κοσμήματα και οικιακό εξοπλισμό.

 

Και γι’ αυτό δεν ευθύνεται ούτε η τεχνοτροπία, ούτε τα χρώματα, ούτε ακόμη και τα φύλλα χρυσού που την λαμπρύνουν και οριοθετούν τη "χρυσή περίοδο" του ζωγράφου, παρά μόνο το θέμα – το ζευγάρι που φιλιέται με ηδυπάθεια – και οι εικασίες για το ποιοι πραγματικά είναι οι δύο ερωτευμένοι. Κατά κάποιες πηγές, η γυναίκα που απολαμβάνει το φιλί του αγαπημένου της, είναι η πραγματική μούσα του μεγάλου της Αρ Νουβό, η Emilie Flöge, με την οποία ο ζωγράφος γνωρίστηκε όταν εκείνη ήταν μόλις 17 και ο αδελφός του παντρευόταν την αδελφή της. Αυτά στα 1891.

 

Κατά κάποιες πηγές, η γυναίκα που απολαμβάνει το φιλί του αγαπημένου της, είναι η πραγματική μούσα του μεγάλου της Αρ Νουβό, η Emilie Flöge, με την οποία ο ζωγράφος γνωρίστηκε όταν εκείνη ήταν μόλις 17 και ο αδελφός του παντρευόταν την αδελφή της. Αυτά στα 1891.

 

Άλλες εικασίες αναφέρουν ότι πρόκειται για ένα από τα μοντέλα του Κλιμτ, που την εποχή εκείνη ήταν ευρύτερα γνωστό ως Red Hilda και η οποία είχε ποζάρει ξανά για εκείνον στα έργα του “Δανάη” και “Χρυσόψαρα”. Και γενικότερα, ακόμη κι αν υπάρχει μία σχετική ασφάλεια για το ποιός είναι ο άντρας που απεικονίζεται, το ζήτημα της ταυτότητας της γυναίκας δίπλα του, περιπλέκεται και όχι μόνο με αυστηρά εικαστικούς όρους, αλλά και λόγω της θυελλώδους ερωτικής ζωής του Κλιμτ, ο οποίος μπορεί να διατηρούσε σταθερή σχέση με τη Emilie Flöge, αλλά στο ενδιάμεσο είχε αποκτήσει 14 παιδιά. Με άλλες φυσικά.

  

Ένας ακόμη λόγος, για τον οποίο ο συγκεκριμένος θεωρείται από τους σπουδαιότερους πίνακες του Κλιμτ, είναι γιατί είναι ίσως ο μόνος, όπου η γυναίκα δεν εμφανίζεται σε κυρίαρχο ρόλο, αλλά υποταγμένη, γονατιστή σχεδόν, μέσα στην αγκαλιά του συντρόφου της. Αυτό σε συνδυασμό με το προκλητικά εφαρμοστό για την εποχή του καλλιτέχνη ρούχο της έχει θεωρηθεί μεταβατικό σημείο στη δημιουργική πορεία του, που εμφανίζεται ακόμη πιο αισθησιακή και απελευθερωμένη από κάθε άλλη χρονική περίοδο.

 

Γκούσταφ Κλιμτ, Emilie Flöge
Γκούσταφ Κλιμτ, Emilie Flöge

 

Άλλωστε, μόλις έναν χρόνο μετά, το 1909, ο Κλιμτ που μέχρι τότε απέρριπτε όλες τις κοινωνικές – και καλλιτεχνικές – συμβατικότητες έρχεται σε επαφή με τον Τουλούζ Λωτρέκ και τις επιδράσεις των φωβιστών και ακριβώς δυο χρόνια μετά είναι στη Διεθνή Έκθεση Τέχνης στη Ρώμη που το δικό του έργο «Θάνατος και Ζωή» θα αποσπάσει το πρώτο βραβείο.

 

Όπως και να ‘χει, παρά τις βραβεύσεις, τις καλλιτεχνικές συγκρούσεις, τα ρεύματα και τις τάσεις που τον επηρέασαν, αλλά και που επηρέασε ο Κλιμτ, το «Φιλί» μοιάζει να παραμένει μέχρι σήμερα η σταθερή γέφυρα του με τον σύγχρονο κόσμο, ένα μήνυμα αγάπης και πραγματικής τρυφερότητας που μας έρχεται ατόφιο από το ταραγμένο 1907, οπότε και ξεκίνησε να πρωτοδημιουργείται. 

Η Χριστίνα Γαλανοπούλου εργάζεται ως δημοσιογράφος από το 1998. Στη LIFO ξεκίνησε να γράφει το 2012 με το ψευδώνυμο Έλενα – Χριστιάννα Καρνέρη.
ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

ΕΙΔΗΣΕΙΣ/ΔΗΜΟΦΙΛΗ

ΘΕΜΑΤΑ/ΔΗΜΟΦΙΛΗ

ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ/ΠΡΟΣΦΑΤΑ